Bukefalos 28 år!

Lupino

Trådstartare
Hur hade ni agerat om ni känner någon vars barn har omfattande problem med mollusker. Skulle ni ses som vanligt trots risken för ert barn att bli smittat, eller skulle ni avstå? Skulle det vara skillnad i hur ni agerade om barnen var släkt?
 
Sv: Mollusker

Jag har inga barn, men efter att ha bildgooglat vågar jag påstå att jag skulle undvika att låta dem träffa det smittade barnet om det vore så. Det verkar väldigt onödigt att bli bubblig bara för att vara artig/snäll.
 
Sv: Mollusker

Problemet är att det lätt kan pågå 1,5 år :crazy:

När jag googlade lite tyckte jag mig läsa att var och varannan har haft mollusker i förskoleåldern, men kan det verkligen vara sant? Tycker aldrig jag har hört talas om någon och jag har heller aldrig sett något barn med.

Från det sjuka barnets perspektiv förstår jag att man självklart måste leva som vanligt för man kan ju inte direkt isolera sig ett år eller mer, men som frisk tycker jag inte alls det känns självklart att umgås med ett sjukt barn (undantagsvis om ALLA barn ändå får det förr eller senare).

Det fall jag syftar på är synnerligen omfattande med åtminstone 100 mollusker varav flera savar. Inget jag önskar någon alltså.
 
Sv: Mollusker

Hur hade ni agerat om ni känner någon vars barn har omfattande problem med mollusker. Skulle ni ses som vanligt trots risken för ert barn att bli smittat, eller skulle ni avstå? Skulle det vara skillnad i hur ni agerade om barnen var släkt?

Eftersom det är helt ofarligt skulle jag låta barnen leka som vanligt.
Vårtor smittar ju också, och kan se illa ut, men man kan väl inte hindra barn att träffas för det heller?
Jag har sett ett par barn med ett stort antal mollusker, men jag vet inte ett enda fall där barnen smittat vidare.

* Jenny *
 
Sv: Mollusker

Eftersom det är helt ofarligt skulle jag låta barnen leka som vanligt.
Vårtor smittar ju också, och kan se illa ut, men man kan väl inte hindra barn att träffas för det heller?
Jag har sett ett par barn med ett stort antal mollusker, men jag vet inte ett enda fall där barnen smittat vidare.

* Jenny *

Det jag funderar på är om inte "lidandet" kanske är större än förlusten i att inte umgås? Förutom att det ser bedrövligt ut så verkar det kunna vara jobbigt för barnet OM det blir omfattande (någon enstaka mollusk må väl vara hänt). Sen lär fler familjer bli lika oroliga som jag (?) och då drabbar det också barnet... Ja, sen är det det där med att det håller i sig så länge.

Det står att läsa på nätet att smittsamheten är låg, men som jag förstod det var även ett syskon drabbat.

Det smittade barnet bor på annan ort och de ses inte ofta (dock några ggr/år).
 
Sv: Mollusker

Jag hade låtit dem träffas! Alla får som du säger inte mängder utan många kanske har ett par stycken av molluskerna .

MEN till skillnad från BVC som säger att det inte finns någon hjälp så fick jag ett supertips av en vän. Smörj med Aloeveragelly! en gång per dag och på en månad var alla Isaks mollusker borta (6 i armvecket, 10 på knät). Även hennes dotter som hade rätt många på ryggen (läs inte möjligt att räkna för de var jätte många) blev helt hjälpt.

Forever_Living%20_Aloe_Gelly.jpg
 
Sv: Mollusker

Håller med dig, barn har mollusker ett tag och sedan försvinner det lika snabbt som det dök upp.
Har aldrig varit med om någon "epidemi", en eller två barn på ett fyra-avdelnings daghem mellan varven.
 
Sv: Mollusker

Jag hade mollusker som liten, ganska många också. Och jag hade mina i flera år (satt liksom i exemet och försvann inte förrän jag blev av med mitt exem). Jag gick på dagis som vanligt och umgicks med kompisar på fritiden och det var inget konstigt med det.
Hur gör man på dagis annars? Om ett dagisbarn på ditt barns avdelning hade haft mycket mollusker, hur löser ni det?
 
Sv: Mollusker

Det jag funderar på är om inte "lidandet" kanske är större än förlusten i att inte umgås? Förutom att det ser bedrövligt ut så verkar det kunna vara jobbigt för barnet OM det blir omfattande (någon enstaka mollusk må väl vara hänt).

Stackars barnet MED mollusker då.... Om han/hon inte får träffa kompisar på kanske ett halvår... De blir väl ett lidande?
Jag har träffat ett barn där föräldrarna var noga med att sätta en plåsterlapp på mollusken när H*n skulle träffa "känsliga" föräldrar.
Syskonen i den familjen fick (vad jag vet) inte en enda prick.

* Jenny *
 
Sv: Mollusker

En av mina söner har haft mollusker. De satt kvar över 1 år. Vi levde precis som vanligt under den tiden. Han led inte av dem heller. Klagade lite när de blev röda, men det blir de ju innan de försvinner.
 
Sv: Mollusker

*kl*

Vadå flera år? Jag hade mollusker som ung tonåring, ett besök på VC där de togs hål på och en veckas medicinering senare var de borta. Inget jag på något sätt led av förutom att det i den åldern var pinsamt att visa rumpan för en manlig läkare...

Jag skulle låta dem umgås som vanligt.
 
Sv: Mollusker

I så fall var det en inkompetent läkare som feldiagnosticerade mig.

"Behandlingen, om sådan behövs, består oftast av att en läkare skrapar bort utslagen."

Minns inte exakt vad som gjordes men jag blev iaf av med utslagen.
 
Sv: Mollusker

Behandling kan som du beskriver vara att man skrapar bort i vissa fall, men det är ingen garanti för att molluskerna ska försvinna, för vissa biter det inte och man får då dras med molluskerna under ett eller flera år.
 
Sv: Mollusker

Fast jag pratade med en sjuksköterska (som varit skolsköterska i många år) som sa att om det blir väldigt mycket så finns det kräm man kan smörja på som hjälper det. Inte som botar helt men som hjälper.

Min Isaac har såna nu och vi lever precis som vanligt. Han har kanske 10 på hela kroppen.
 
Sv: Mollusker

Nej, jag skulle inte avstå att träffa ngt barn pga mollusker. Om man har ett förskolebarn, ska det vara hemma tills alla mollusker är borta då?
 
Sv: Mollusker

Som jag skrev tidigare så tycker jag det är självklart att det sjuka barnet lever som vanligt. Min fundering var huruvida mitt barn MEDVETET ska utsättas för smittan när det faktiskt går att avstå att ses. Jag tror alla skulle vara ganska överens om att det sjuka barnet skulle hållts hemma om det gick över på några dagar.

Fanns det på dagis skulle jag få acceptera det eftersom vi använder dagis för att kunna försörja oss.

Om jag summerar så skulle jag strunta i det och umgås om jag visste att mitt barn bara skulle få några få utslag, men pratar vi de mängder släktingen har så kan jag säga att jag hellre avstår att ses de sisådär 3 gånger vi kommer ses det närmaste året.
Men jag antar att ett sånt besked, särskilt med tanke på att jag verkar ensam om att känna såhär, inte kommer tas emot särskilt bra...
 
Sv: Mollusker

Problemet är att det lätt kan pågå 1,5 år :crazy:

När jag googlade lite tyckte jag mig läsa att var och varannan har haft mollusker i förskoleåldern, men kan det verkligen vara sant? Tycker aldrig jag har hört talas om någon och jag har heller aldrig sett något barn med.

Från det sjuka barnets perspektiv förstår jag att man självklart måste leva som vanligt för man kan ju inte direkt isolera sig ett år eller mer, men som frisk tycker jag inte alls det känns självklart att umgås med ett sjukt barn (undantagsvis om ALLA barn ändå får det förr eller senare).

Det fall jag syftar på är synnerligen omfattande med åtminstone 100 mollusker varav flera savar. Inget jag önskar någon alltså.

Ja alltså, det faktum att det lätt kan pågå 1,5 år tycker jag snarare är ytterligare ett argument för att låta det egna barnet undvika kontakt. Om det blir smittat så är det ju precis lika lång tid som det skulle kunna vara drabbat. :crazy: Och flera hundra... Nej, jag tycker synd om det drabbade barnet men skulle inte riskera mitt eget barn för att vara snäll mot det andra.
 
Sv: Mollusker

Så där, nu har jag läst ditt senaste inlägg också. :) Jag hade också resonerat som du - på dagis blir det ju ett nödvändigt ont, men nu är det ju frivilligt. Däremot kanske lite socialt knepigt, om föräldern inte förstår ditt beslut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 269
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hur mår ni ute i stugorna? Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
14 923
Senast: BernT
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 806
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp