Molntjänst för bilder

Ninnurur

Trådstartare
Vi bygger ny hemsida till ridskolan och tänkte be medlemmarna att bidra med bilder vi kan använda där. Då är ju någon form av molntjänst där de kan droppa bilder som vi kan ladda ner bäst, men vilken? Ska jag helt enkelt skapa en mapp i min Google drive tro? Eller finns det några enklare alternativ?
 
GDPR i meningen behandling av personuppgifter om sådana finns på bilderna, i praktiken framför allt identifierbara personer. Dels för publicering på hemsidan, dels redan vid hanteringen av (även opublicerade) bilder.
Ja vi har väl mest tänkt bilder där man inte kan identifiera personer :) men om man kan drt, får man inte använda dem med tillstånd? Om namn inte skrivs ut?
 
Ja vi har väl mest tänkt bilder där man inte kan identifiera personer :) men om man kan drt, får man inte använda dem med tillstånd? Om namn inte skrivs ut?
Om personen går att identifiera på något sätt på bilden så är det en personuppgift. Och då behöver man någon form av rättslig grund för att det ska vara tillåtet att publicera bilden. I det här fallet är samtycke säkert den enklaste vägen. Det innebär att personen på bilden har gett sitt uttryckliga samtycke till att ni får använda bilden.

Samtycket bör vara skriftligt så att ni kan visa att ni inhämtat samtycke. Ett mail räcker oftast. Du kan sätta ihop ett mail där du beskriver hur ni tänker använda bilden och hur personen gör för att på ett enkelt sätt dra tillbaka sitt samtycke. Om sedan personen svarar på det mailet och skriver att det är ok att ni använder bilden så är det klart. Spara sedan det mailet så länge som ni använder bilden på webbplatsen.
 
Ja vi har väl mest tänkt bilder där man inte kan identifiera personer :) men om man kan drt, får man inte använda dem med tillstånd? Om namn inte skrivs ut?
Det allra enklaste är absolut att be medlemmarna att uteslutande bidra med bilder fria från personuppgifter. :)

(Strängt taget behöver man förhålla sig till GDPR redan när bilderna landar i Dropboxen, om man skall vara helt korrekt. För det är då du börjar "behandla personuppgifter", publicering på webben är så att säga bara en delmängd av personuppgiftbehandlingen. Bland annat behöver det finnas en utsedd personuppgiftansvarig. Här och här och på en hel del andra ställen finns litet mer info.)

Edit: Sen kan det finnas en poäng i att titta över verksamheten överlag med GDPR-glasögon. Det är ju mycket annat i en förening eller verksamhet som kan utgöra personuppgiftbehandling.
 
Beror väl lite på om det handlar om ett företag eller en förening? Det är ju företag som omfattas av GDPR, inte privatpersoner. Att fotografera på föreningsaktiviteter är jag rätt övertygad om ska vara tillåtet. Men klart det är trevligt att få godkännande innan publicering oavsett.
 
Beror väl lite på om det handlar om ett företag eller en förening? Det är ju företag som omfattas av GDPR, inte privatpersoner. Att fotografera på föreningsaktiviteter är jag rätt övertygad om ska vara tillåtet. Men klart det är trevligt att få godkännande innan publicering oavsett.
Det där är en vanlig missuppfattning. GDPR gäller absolut även privatpersoner - dock inte sådan personuppgiftbehandling som är privat. Skillnaden är tydlig; även privatpersoner kan ju ägna sig åt saker som inte är privata, t ex föreningsverksamhet mm.

Och igen, publicering är inte det avgörande även om det ofta är det mest uppenbara.
 
Så om vi skriver ett dokument för godkännande dom vi lägger för nedladdning i Dropboxen helt enkelt? Om de vill lägga upp bilder med personer på så måste även dokumentet med godkännande laddas upp i samma Dropbox men i en egen mapp, kan det funka?
 
Så om vi skriver ett dokument för godkännande dom vi lägger för nedladdning i Dropboxen helt enkelt? Om de vill lägga upp bilder med personer på så måste även dokumentet med godkännande laddas upp i samma Dropbox men i en egen mapp, kan det funka?
Mmm, det är en liten bit på vägen. Men, utan att gå in i detalj på en hel GDPR-struktur för en förening, så behövs så kallad rättslig grund för att ens skapa en mapp med personuppgifter (läs: bilder med identifierbara personer). Ifråga om den interna hanteringen så skulle ni kunna stödja er på intresseavvägning. För publicering finns det, som @Hermelin nämner, poäng med att använda den rättsliga grunden samtycke, och då med fördel skriftligt. Men det går att göra på olika sätt, det viktiga är att ni tar ett aktivt beslut kring vilken rättslig grund ni vill stödja er på, och dokumenterar beslutet och motiveringen.
Ni behöver också bl a ha något sätt att hålla reda på personuppgifterna, så att de går att hitta om någon registrerad vill ha uppgifterna raderade eller bara ha ett utdrag, och tydligt angiven kontaktväg för just sådana fall.
 
Mmm, det är en liten bit på vägen. Men, utan att gå in i detalj på en hel GDPR-struktur för en förening, så behövs så kallad rättslig grund för att ens skapa en mapp med personuppgifter (läs: bilder med identifierbara personer). Ifråga om den interna hanteringen så skulle ni kunna stödja er på intresseavvägning. För publicering finns det, som @Hermelin nämner, poäng med att använda den rättsliga grunden samtycke, och då med fördel skriftligt. Men det går att göra på olika sätt, det viktiga är att ni tar ett aktivt beslut kring vilken rättslig grund ni vill stödja er på, och dokumenterar beslutet och motiveringen.
Ni behöver också bl a ha något sätt att hålla reda på personuppgifterna, så att de går att hitta om någon registrerad vill ha uppgifterna raderade eller bara ha ett utdrag, och tydligt angiven kontaktväg för just sådana fall.
Ok, då känns det enklare att be om bilder där man inte kan identifiera personerna 😅 ridskolan har ju koll på GDPR, allt där sköts via hippokrates medlemsportal. Men det sköts av ridskolechefen och inte av styrelsen :)
 
Det allra enklaste är absolut att be medlemmarna att uteslutande bidra med bilder fria från personuppgifter. :)
Men det måste vell vara tillräckligt att jag skickar in bilder som innehåller mig. Jag hoppas verkligen att våran förening fattade att det var okej att använda bilderna vi skickade till dem. Fast det innehöll oss i familjen....
 
Men det måste vell vara tillräckligt att jag skickar in bilder som innehåller mig. Jag hoppas verkligen att våran förening fattade att det var okej att använda bilderna vi skickade till dem. Fast det innehöll oss i familjen....
Nix. GDPR-ansvaret ligger inte på dig, så länge som du bidrar privat med dina bilder. Strängt taget är ju förmodligen nästan alla inskickade bilder till en förenings websida fotograferade och initialt hanterade privat. Ansvaret ligger på föreningen.
 
Nix. GDPR-ansvaret ligger inte på dig, så länge som du bidrar privat med dina bilder. Strängt taget är ju förmodligen nästan alla inskickade bilder till en förenings websida fotograferade och initialt hanterade privat. Ansvaret ligger på föreningen.
Får ta det med personen i fråga då så hon fattar det....
 
Får ta det med personen i fråga då så hon fattar det....
Det är ju rätt sällan bilder man fotograferat föreställer en själv, och upphovsrätten och möjligheten att tillåta andra att använda bilden ligger ju hos fotografen, inte hos motivet.
 
Det är ju rätt sällan bilder man fotograferat föreställer en själv, och upphovsrätten och möjligheten att tillåta andra att använda bilden ligger ju hos fotografen, inte hos motivet.
I det jär fallet är personerna på bilderna tillhörande våran familj tillsammans med ridskolehästar.... men som tur var fattade hon att det var meningen att föreningen fick använda bilderna.... fotograf är jag motivet dottern. Dottern har godkänt det.
 
Får ta det med personen i fråga då så hon fattar det....

Det handlar ju inte bara om att vederbörande måste veta att det är okej att använda bilderna. Oavsett hur frivilligt du har skickat in dem för publicering måste personuppgiftsansvarig finnas, och alla delar (register, tydligt kommunicerad möjlighet att begära registerutdrag på sig själv, osv) skötas enligt GDPR. Det går inte att ge samtycke till att "strunta i GDPR".
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 704
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 102
  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 067
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp