Moms-fråga

J

jezzibell

Hej,
Jag har registrerat ett enskilt företag/lantbruk.
Om jag köper en häst av privatperson som inte betalar in moms (får alltså inget moms-kvitto), hur kan jag då dra av momsen?
Kan jag sälja hästen från mig själv till mitt företag och på så sätt göra avdrag för momsen i företaget?
Eller hur gör jag för att få dra av momsen?
/Jezz
 
Sv: Moms-fråga

Hej,
Jag har registrerat ett enskilt företag/lantbruk.
Om jag köper en häst av privatperson som inte betalar in moms (får alltså inget moms-kvitto), hur kan jag då dra av momsen?
Kan jag sälja hästen från mig själv till mitt företag och på så sätt göra avdrag för momsen i företaget?
Eller hur gör jag för att få dra av momsen?
/Jezz

Som skrivits innan så kan du inte dra av någon moms eftersom det inte finns någon moms att dra av!

Om du säljer hästen vidare så kan du dock sälja hästen utan momspåslag alternativt använda vinstmarginalmoms lite beroende på situationen.
 
Sv: Moms-fråga

Sorry. men du kan inte dra av ingående moms i detta fall.
Säljer du hästen vidare måste du dock betala in moms..
Det finns en möjlighet om du redovisar enligt principen om vinstmarginalbeskattning, denna kan användas om du handlar med begegnade varor, då betalar du bara moms på din vinst. Om vinstmarginalbeskattning kan användas vid köp och försäljning av hästar vet jag inte, kolla med skatteverket eller läs momsbroschyren http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e0454180001904/55216.pdf
 
Sv: Moms-fråga

Jag är inte riktigt säker, men är det inte så här: Ett köp mellan privatpersoner och köp av privatperson är väl inte momspliktigat? Dvs den du köper hästen av lägger alla pengar i egen ficka och betalar inte in någon moms. Därför kan du som företagare inte dra av någon moms eftersom du inte heller betalat någon till privatpersonen. Om det stämmer så är det alltså värt att räkna på vad själva hästen egentligen kostar. T.ex. en häst för 30.000 från ett försäljningsstall och en häst för 30.000 från en privatperson, då är hästen från försäljningsstallet billigare eftersom de lagt på en moms på priset som du inte behöver betala (den drar du av).
 
Sv: Moms-fråga

För länge sedan (cirka 10 år sedan) tog man bort möjligheten att dra av moms om man köpte från privatperson. Kallades då "fiktiv moms". Detta togs bort så nu gäller:

Du får bara dra av moms när du köper från någon som är momsredovisningsskyldig. När du köper varor (ej tjänster) från någon inom EU (utanför Sverige) som är momsredovisningsskyldig så behöver man inte betala moms. Vi flyttar inte skattepengar mellan länder, däremot ska detta redovisas speciellt.
 
Sv: Moms-fråga

Det blir ingen moms då du säljer vidare. En vara som köpts utan moms, blir ej moms på senare. Har kollat upp detta med skatteupplysningen. Det finns en massa hästinfo att kolla in.
Kanske blir det moms på vinsten, men det är ej vad jag fått veta.

Ev beror det på om hästen köps in med syftet att sälja vidare för mer pengar. I mitt fall köpte jag för att använda till avel, alltså ej för att sälja vidare. Då blir hästen inventarie, ej varulager som den blir om syftet är att sälja vidare.
 
Sv: Moms-fråga

Det blir ingen moms då du säljer vidare. En vara som köpts utan moms, blir ej moms på senare. Har kollat upp detta med skatteupplysningen. Det finns en massa hästinfo att kolla in.
Kanske blir det moms på vinsten, men det är ej vad jag fått veta.

Ev beror det på om hästen köps in med syftet att sälja vidare för mer pengar. I mitt fall köpte jag för att använda till avel, alltså ej för att sälja vidare. Då blir hästen inventarie, ej varulager som den blir om syftet är att sälja vidare.

Ja precis så har jag också fått det förklarat för mig av skatteverket. jag har tom skriftligt på det.

Det är helt rätt att det är om hästen används som inventarie som man får göra så.

Hästar som köps för att tränas och säljas vidare tex skall bokföras med vinstmarginalmoms dvs man lägger moms bara på värdeökningen.
 
Sv: Moms-fråga

Ja precis så har jag också fått det förklarat för mig av skatteverket. jag har tom skriftligt på det.

Det är helt rätt att det är om hästen används som inventarie som man får göra så.

Hästar som köps för att tränas och säljas vidare tex skall bokföras med vinstmarginalmoms dvs man lägger moms bara på värdeökningen.

Hej hej,
Nej -inte ska jag sälja min älskling :love:
Men jag kommer att ta föl på henne (dvs. ha henne i avel). Låter lite kul att kallas för inventarie :o
Men har jag förstått det rätt då, att om jag har henne i avel får jag använda mig av "fiktiv" moms?
mvh Jezz
 
Sv: Moms-fråga

Som skrivits ovan så togs fiktiv moms bort för många herrans år sedan.

Du får inte lyfta moms på inköp från icke momsregistrerad person, vare sig den är fysisk eller juridisk.
 
Sv: Moms-fråga

Som skrivits ovan så togs fiktiv moms bort för många herrans år sedan.

Du får inte lyfta moms på inköp från icke momsregistrerad person, vare sig den är fysisk eller juridisk.

Och att det är så beror på att det inte är någon moms betald. Om du vill dra av momsen får du helt enkelt pruta på hästen. Dvs om hästen är värt säg 30.000 och du köper hästen av ett företag, t.ex. försäljningsstall, så kommer hästen där att kosta 30.000 + moms. Om hästen kostar 30.000 inkl moms så är hästens värde mindre än 30.000 kr (vet ej vad momsen på häst är så jag kan inte säga någon summa) och då kan du dra bort momsen så du bara betalar hästens egentliga värde.

Om du köper en häst av en privatperson för 30.000 kr så är det den summan hästen är värd, dvs momsen är redan bortdragen. Om du inte tycker hästen är värd 30.000 exkl moms så ska du pruta/inte köpa hästen/betala överpris om du ändå vill ha just den individen. Hade varit enklare att förklara om jag hade vetat momssattsen, då hade jag kunnat visa siffror. Hoppas du förstår ändå.
 
Sv: Moms-fråga

Momsen på hästar är 25 %

Men en häst som kostar 30 000 kr hos privatperson kostar ju 30 000 kr. Du får inte dra av något av summan. Om samma häst kostar 37 500 kr hos en momsredovisningspliktig säljare och har full moms pålagd, kostar den ändå 30 000 kr. Det är bara det att du får lägga ut 37 500 kr för att få tillbaka 7 500 kr senare.

Men hästen kostar lik förbaskat 30 000 kr. Vare sig det tillkommer moms eller inte.
 
Sv: Moms-fråga

Hej,
Jag har registrerat ett enskilt företag/lantbruk.
Om jag köper en häst av privatperson som inte betalar in moms (får alltså inget moms-kvitto), hur kan jag då dra av momsen?
Kan jag sälja hästen från mig själv till mitt företag och på så sätt göra avdrag för momsen i företaget?
Eller hur gör jag för att få dra av momsen?
/Jezz


Du får inte dra av moms vid köpet eftersom privatpersonen inte heller erlägger någon moms. (Populärt betecknat så är ju hästen redan utmomsad genom att en privatperson, dvs slutkonsument haft produkten).

Däremot hästar som säljs vidare får man numera i vissa fall tillämpa vinstmarginalbeskattning för, vilket är fördelaktigt om du ska sälja vidare hästen. (En konsekvens av en EU-rättsdom, Skatterättsnämnden i Sverige gav tvärnej i första omgången för några år sedan)

Exempel där du köpt hästen för 30000 och säljer för 35000 inkl moms:

1. Du tillämpar INTE vinstmarginalbeskattning utan väljer den "vanliga" varianten. 35000 kr inkl moms ger dig 28000 kr och sedan får du betala 7000 i moms. Dvs en FÖRLUST på 2000 kr trots ditt arbete och att du får ut ett högre pris vid affär. Klart ogynnsamt! :cry:

2. Du tillämpar vinstmarginalbeskattning. 35000 kr inkl moms på bara vinsten (5000 kr) ger dig 34000 kr och sedan får du betala 1000 i moms. Dvs en VINST på 4000 kr för ditt arbete. Bättre än 1. :D

Det finns dock vissa regler för att man ska få vinstmarginalbeskatta, läs på skatteverket.se!

Klippt info:
"
Begagnad häst?
En häst som ska säljas vidare efter viss skolning kan betraktas som begagnad vara i momssammanhang. Vinstmarginalreglerna kan därmed tillämpas i vissa fall. Efter att ha inhämtat ett förhandsavgörande från EG-domstolen ändrar Regeringsrätten på Skatterättsnämndens besked.
"
 
Sv: Moms-fråga

Om det är en avelshäst som jag som företagare köpt av privatperson så är det som vi tidigare skrivit ännu förmånligare. Då säljer du hästen vidare utan moms. Du behöver inte ens lägga på vinstmarginalmoms.
 
Sv: Moms-fråga

Som sagt tidigare kan du inte dra momsen.
Men visst är det intressant när man läser säljesannonser och de flesta skriver ett pris och plus moms:o och då menar jag privatpersoner man undrar hur många som betalar in den momsen:confused:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 525
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp