Moms på avelsston

cusan

Trådstartare
Frågorna gäller enskildfirma och ja , jag gillar att betala skatt ;)
Häst nr 1 köps av uppfödare för
40'. Jag drar momsen . Säljs vidare till privatperson för samma summa . Får man här tillämpa vinstmarginal beskattning ?

Häst nr 2 : köps in av privatperson för 10", i gen moms dras såklart . Säljs till företag för 20" . Får man här tillämpa vinstmarginalbeskattning ?

Jag vill gärna göra rätt i papperna .
 
Jag vet inte svaret, men Skatteverket har gratis rådgivning i just sådana här frågor. Ring eller maila dem och fråga, vetja!

Men får du verkligen lyfta momsen om du köper något av en privatperson? Enligt vad jag fått lära mig (företagskurs under min pågående utbildning) får man inte det, eftersom man inte heller betalat någon moms på köpet (iom att säljaren inte är momsregistrerad).
 
Då är alltså inbetalning av moms 0 på häst nr 1 .
Och moms på häst nr 2 : 10000 ( fastän den såldes för tjugo ? ) tråkigt att sitta inne för några hundra tänker jag ...
 
Jag har alltid betalt in "full moms" i de fall du beskriver. För feg för att chansa ;-). Men följer tråden om nån kommer med smarta lösningar.
 
Då är alltså inbetalning av moms 0 på häst nr 1 .
Och moms på häst nr 2 : 10000 ( fastän den såldes för tjugo ? ) tråkigt att sitta inne för några hundra tänker jag ...
Moms på häst nr 1 är 40000 Ink moms 8000kr du har dragit momsen förut när du köpte hästen då ska du betala momsen nu när du säljer hästrn förstår inte hur du kan få det till 0?
 
Frågorna gäller enskildfirma och ja , jag gillar att betala skatt ;)
Häst nr 1 köps av uppfödare för
40'. Jag drar momsen . Säljs vidare till privatperson för samma summa . Får man här tillämpa vinstmarginal beskattning ?

Häst nr 2 : köps in av privatperson för 10", i gen moms dras såklart . Säljs till företag för 20" . Får man här tillämpa vinstmarginalbeskattning ?

Jag vill gärna göra rätt i papperna .
Häst nr 1 kan du inte använda vinstmarginalbeskattning
Häst nr 2 kan du göra vinstmarginalbeskatta det på sen svarar skattemyndigheten olika på detta de vill se det på döda ting ....
Skulle dock skriva till skattemyndigheten så du har det skriftligt från dom att det är okey och lägga med svaret i bokföringen .
 
Häst nr 1 kan du inte använda vinstmarginalbeskattning
Häst nr 2 kan du göra vinstmarginalbeskatta det på sen svarar skattemyndigheten olika på detta de vill se det på döda ting ....
Skulle dock skriva till skattemyndigheten så du har det skriftligt från dom att det är okey och lägga med svaret i bokföringen .
Kom på det har du avelstona i inventarier där de ska ligga eller har du dom i lager , har för mig att det också gör skillnad ?
Efter du frågat skattemyndigheten kan du väll skriva svaret här ?
 
Frågorna gäller enskildfirma och ja , jag gillar att betala skatt ;)
Häst nr 1 köps av uppfödare för
40'. Jag drar momsen . Säljs vidare till privatperson för samma summa . Får man här tillämpa vinstmarginal beskattning ?

Häst nr 2 : köps in av privatperson för 10", i gen moms dras såklart . Säljs till företag för 20" . Får man här tillämpa vinstmarginalbeskattning ?

Jag vill gärna göra rätt i papperna .

Ungefär så här tror jag det är:
Häst 1; I och med att du drar momsen har ingen moms tillförts skatteverket. Då får du inte använda VMB.
Dessutom får ju du din vinst på skattens bekostnad vilket är fel. Momsen skall vara neutral gentemot ett företag dvs inte påverka kostnad eller intäkt. Du måste ta full moms vid försäljningen.
Häst 2; Privatpersonen är inte momspliktig utan säljer hästen utan specificerad moms. Köpande företag får alltså inte dra någon form av moms i affären.
Däremot om företaget säljer hästen vidare skulle nog VMB vara ok.
 
Jag yrade också i nattmössan .. Moms häst 1 : 8000 .
Häst två kan marginalvinstbeskattas enligt Skatteverket .
De är satta som inventarier , unghästar blir varulager när de fyllt tre år ...

Herregud , jag gillar hästar .. Inte siffror ... Och är definetivt inte van vid inkomster ... Bara utgifter ;)
 
Var ska unghästarna ligga innan de blir tre år ?

Inventarier .
1 år : 30 000
2 år: 45 0000
3 år : 60 000
Är deras riktvisare på värdet .

Viktigt är dock att om man har jordbruk skall alltid alla hästar ligga i lager . Även avel och trav tex ..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som känner till hur det fungerar med momsen vid import och försäljning av hästar från ett annat EU land. Betalar man moms...
2
Svar
39
· Visningar
6 465
Senast: Anders
·
Äldre Om jag vill köpa ett företag(AB i detta fallet) kan jag räkna med att prisuppgiften jag får av säljaren är inkl eller ex moms? Om den...
Svar
12
· Visningar
967
Senast: Hermelin
·
Ekonomi & Juridik Skulle DU kunna tänka dig att köpa "tävlingsrätten" i stället för att köpa hela hästen? Inom travet förekommer detta förfarande, men jag...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 206
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp