Moms på importhästar?

Sporthästar.se

Trådstartare
Hej,

Någon som känner till hur det fungerar med momsen vid import och försäljning av hästar från ett annat EU land. Betalar man moms på hela inköpsbeloppet eller på vinsten vid försäljning av hästen. Företag som köper av företag inom EU och sen säljer till privatperson!
 
Hej,

Någon som känner till hur det fungerar med momsen vid import och försäljning av hästar från ett annat EU land. Betalar man moms på hela inköpsbeloppet eller på vinsten vid försäljning av hästen. Företag som köper av företag inom EU och sen säljer till privatperson!

Man betalar nog, så långt jag fattade från Tullverket, på hela inköpssumman i samband med importen. Tull och moms.

Sedan kan man misstänka att en företagare kan göra avdrag för momsen sedan.
 
Ingen moms inom EU i alla fall. Däremot lägger du på moms när du sedan säljer hästen - vare sig det är till en privat person eller en företagare om jag fattat det hela rätt .
 
Hej,

Någon som känner till hur det fungerar med momsen vid import och försäljning av hästar från ett annat EU land. Betalar man moms på hela inköpsbeloppet eller på vinsten vid försäljning av hästen. Företag som köper av företag inom EU och sen säljer till privatperson!
Man redovisar (betalar) som företagare själv momsen i Sverige för varor inköpta från andra EU-länder , sen kan man ju ofta dra av den igen precis som med moms på varor köpta i Sverige så det blir ett nollsummespel.
 
Ingen moms inom EU i alla fall. Däremot lägger du på moms när du sedan säljer hästen - vare sig det är till en privat person eller en företagare om jag fattat det hela rätt .
Om du har köpt hästen från en privatperson kan du inte lägga på moms här i Sverige.
 
Om du har köpt hästen från en privatperson kan du inte lägga på moms här i Sverige.

Instämmer med @athena, som näringsidkare kan du aldrig sälja något utan att lägga på moms. Säljer du till någon annan företagare inom EU hänger ju momsen där och svävar ändå sas även om den hanteras på ett annat sätt.

Däremot kan du köpa in något från en privatperson och dra av kostnaden (under förutsättning att det är något du har rätt att dra av) men givetvis inte någon moms eftersom den i det fallet ej har erlagts. Givetvis måste personen ge dig ett kvitto på inköpet.
 
För att kanske kunna göra det lättare att förstå kan man säga att moms är en skatt som företagare ska ta när dom säljer en vara. Men företagare får också i sin bokföring dra av moms på varor som man har har köpt till företaget.
När det är handel mellan olika länder finns möjligheten till en förenkling för företagare att om man säkert vet att både säljare och köpare är registrerade (har VAT-nummer) behöver man inte ta ut momsen vid försäljning och inte heller betala den vid köp.
Om företagaren sedan säljer varan igen och köparen inte är en registrerad köpare i ett annat land eller finns utanför EU så ska moms betalas på hela beloppet precis som för vilken annan vara som helst som man säljer.

Det finns saker som gör att man få räkna med procent men det rör sig mer invecklade processer där bara vissa delar vid tillverkningen eller till ock med delar av tillverkningen sker i andra länder.
 
Jag säger tvärtom, man ska alltid lägga på moms.

Jag som fattar dåligt - om ett företag köper en häst av en privatperson så är den inte momsad i den affären. Vad händer i nästa affär om företaget säljer hästen? Ska/får de lägga på moms?
 
Jag som fattar dåligt - om ett företag köper en häst av en privatperson så är den inte momsad i den affären. Vad händer i nästa affär om företaget säljer hästen? Ska/får de lägga på moms?

Ja. Ett företag ska alltid hantera moms på något sätt när det gäller försäljning.
 
Jag som fattar dåligt - om ett företag köper en häst av en privatperson så är den inte momsad i den affären. Vad händer i nästa affär om företaget säljer hästen? Ska/får de lägga på moms?

Ja. Det finns krångliga undantagsregler där man bara lägger moms på vinsten men jag tror det är extremt få som utnyttjar dem.
 
J
Jag som fattar dåligt - om ett företag köper en häst av en privatperson så är den inte momsad i den affären. Vad händer i nästa affär om företaget säljer hästen? Ska/får de lägga på moms?
Ja om näringsidkaren säljer igen får den betala in moms för hela försäljningsbeloppet. Det är en anledning till att det borde vara större prisskillnad på en privatperson eller näringsidkare säljer en häst. Så är det ju när det gäller t ex bilar. Där är det ingen som förväntar sig att en privatperson ska kunna få ut samma pris för sin bil vid försäljning som man får betala hos en bilfirma för samma bil.
 
Ett litet exempel:
Säljaren är privatperson och säljer hästen för 100000. Då får säljaren 100000 in på kontot och först vid deklarationen kan eventuell bli tal någon typ av beskattning.
En näringsidkare säljer hästen också för 100000. Då får näringsidkaren bokföra det som 80000 + 20000 d v s 80000 in på plus och 20000 inbetalt till Skattemyndigheten i moms.
 
Om jag köper en häst av en privatperson i Sverige eller EU som företagare = ingen moms att lyfta f mig. När jag säljer hästen i Sverige måste jag lägga på moms på det belopp som överskrider köpesumman om jag fattat det rätt.
 
Om jag köper av en företagare i annat EU land betalar jag ingen moms, men lägger moms på hela priset oavsett vad jag säljer den för i Sverige och till vem.
 
Ja. Det finns krångliga undantagsregler där man bara lägger moms på vinsten men jag tror det är extremt få som utnyttjar dem.
Har använt den regel när jag köpte sadel av en privatperson som företagare och sålde f samma pris till en annan privatperson. Ingen moms någonstans och inte krångligt att redovisa
 
Om jag köper av en företagare i annat EU land betalar jag ingen moms, men lägger moms på hela priset oavsett vad jag säljer den för i Sverige och till vem.
Du betalar som företagare moms i Sverige för varan du köpt utan moms av företag i annat EU-land.

Köper man av privatperson och sen säljer vidare som företagare beräknas momsen på försäljningspriset minus inköpspriset, det kallas vinstmarginalbeskattning. Man kan förstås också välja att sälja med moms på hela försäljningspriset, det är inte olagligt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hur resonerar ni? Har någon erfarenhet av att faktiskt ha fått reklamera? Hur funkar det med privatperson kontra företag, i praktiken...
2
Svar
21
· Visningar
2 490
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp