Moms på importhästar?

Hej,

Någon som känner till hur det fungerar med momsen vid import och försäljning av hästar från ett annat EU land. Betalar man moms på hela inköpsbeloppet eller på vinsten vid försäljning av hästen. Företag som köper av företag inom EU och sen säljer till privatperson!

Det gäller att hålla isär begreppen, import heter det om ett företag köper varor från ett land utanför EU, annars heter det varuinköp från annat Eu-land. Om ett företag köper varor (hästar också) från ett land inom EU ska företaget redovisa både in-och utgående moms i sin mervärdesskattedeklaration, under förutsättning att köparens VAT-nr står på fakturan och att texten Reverse charge finns med. Sedan när du säljer varan (hästen) vidare lägger du på 25% moms som vanligt.
 
Så här skriver skatteverket.
Så här redovisar du när du köper varor utan moms
När du köper varor från en momsregistrerad säljare i ett annat EU-land ska du redovisa moms i Sverige. Det är då du själv som ska beräkna den utgående momsen på varuvärdet och redovisa den i momsdeklarationen. Beroende på vilken momssats som gäller för den vara du köpt ska det vara 25, 12 eller
6 procent i påslag. För den moms som du själv beräknat har du avdragsrätt enligt de allmänna reglerna för ingående moms.
I momsdeklarationen redovisar du varuvärdet (i SEK) i ruta 20 och den beräknade utgående momsen i någon av rutorna 30-32. Den ingående momsen redovisar du i ruta 48.
 
Ett litet exempel:
Säljaren är privatperson och säljer hästen för 100000. Då får säljaren 100000 in på kontot och först vid deklarationen kan eventuell bli tal någon typ av beskattning.
En näringsidkare säljer hästen också för 100000. Då får näringsidkaren bokföra det som 80000 + 20000 d v s 80000 in på plus och 20000 inbetalt till Skattemyndigheten i moms.

Ja, men å andra sidan får du som företagare kvitta momsen på alla kringkostnader också såsom foder, uppstallning, veterinärvård m.m. mot momsen du lägger på när du säljer vilket en privatperson inte får så det blir ju lite missvisande att bara lägga upp det så som du gjort i inlägget ovan.
 
Ja, men å andra sidan får du som företagare kvitta momsen på alla kringkostnader också såsom foder, uppstallning, veterinärvård m.m. mot momsen du lägger på när du säljer vilket en privatperson inte får så det blir ju lite missvisande att bara lägga upp det så som du gjort i inlägget ovan.
 
Samma argument som alla som inte har företag kommer med var gång. Avdrag och kvitta så det stämmer ju inte att privatpersoner har fördelar.
Tyvärr är det ju inte så. Om ett företag ska få fortsätta att drivas som ett företag ska det gå med vinst. Går ett företag med vinst blir det mer moms att betala in än att "kvitta", en minus post i bokföringen. Sedan så det som blir överskott när utgifterna är avdragna beskattningsbart d v s mer att betala in. Är då även så att man sköter företaget med planering för framtiden. Så man kan få en hyfsad pension eller har anställda går det massor till lönekostnadspålägg som ska betalas in.
Så privatpersonen har fortfarande 100000 på kontot och får ev betala skatt. Företaget har inte 80000 kvar som vinst på kontot.
 
Fast om man tänker på moms som den är tänkt - en konsumtionsskatt som ska belasta slutkonsument, och att företaget enbart hanterar den skatten åt staten så blir det i mitt tycke mer rättvist i diskussionen.

Jag kommer aldrig gå med på att kalla moms en kostnad för en företagare. Inte ens om man gör det ur perspektivet där en vara säljs för samma pris av en privatperson och en momsredovisningsskyldig näringsidkare.

Däremot är det enormt skevt att priset på en exempelhäst inte skiljer sig om man köper från privatperson jmf med från näringsidkare. Dvs en häst som kostar 125 000 hos en NI borde rimligen kosta 100 000 från en privatperson. Och det borde köpare inse. (Och för all del även inse mervärdet av att köpa av NI trots att man då får betala moms)
 
Det stora problemet i hästbranschen när det gäller moms är ju att det blir så orättvist. Det är otroligt få branscher där man kan "välja" att köpa samma vara med eller utan moms.
 
Samma argument som alla som inte har företag kommer med var gång. Avdrag och kvitta så det stämmer ju inte att privatpersoner har fördelar.
Tyvärr är det ju inte så. Om ett företag ska få fortsätta att drivas som ett företag ska det gå med vinst. Går ett företag med vinst blir det mer moms att betala in än att "kvitta", en minus post i bokföringen. Sedan så det som blir överskott när utgifterna är avdragna beskattningsbart d v s mer att betala in. Är då även så att man sköter företaget med planering för framtiden. Så man kan få en hyfsad pension eller har anställda går det massor till lönekostnadspålägg som ska betalas in.
Så privatpersonen har fortfarande 100000 på kontot och får ev betala skatt. Företaget har inte 80000 kvar som vinst på kontot.

Nja, jag har inte argumenterat emot dig på något sätt. Jag har full koll på hur det fungerar. Tyckte bara du gav en något ensidig bild av det hela. Som att företagare får betala moms och det slipper alla privatpersoner, buhu. Det är ju liksom inte bara nackdelar med att vara företagare, eller hur?
 
Det stora problemet i hästbranschen när det gäller moms är ju att det blir så orättvist. Det är otroligt få branscher där man kan "välja" att köpa samma vara med eller utan moms.

Finns väl hur många som helst. Alla slags fordon t ex (bilar, cyklar, båtar, MC m.m.). I princip allt man köper begagnat.
 
Fast i ett sammanhang finns det en stor fördel - försäkringar!
Om jag har min häst försäkrad f 50 000 i vet vård så är det 50 000 + moms f en företagare men 50 000 inkl moms f en privatperson - enl Folksam i alla fall!
 
Fast i ett sammanhang finns det en stor fördel - försäkringar!
Om jag har min häst försäkrad f 50 000 i vet vård så är det 50 000 + moms f en företagare men 50 000 inkl moms f en privatperson - enl Folksam i alla fall!

Ja såklart eftersom all moms är avdragsgill för en företagare. Djursjukvård är inget undantag.
 
Nja, jag har inte argumenterat emot dig på något sätt. Jag har full koll på hur det fungerar. Tyckte bara du gav en något ensidig bild av det hela. Som att företagare får betala moms och det slipper alla privatpersoner, buhu. Det är ju liksom inte bara nackdelar med att vara företagare, eller hur?
I orginal inlägget skrev jag att det lite enkelt beskrivet.
Som lagstiftningen ser ut idag är det när det gäller försäljningen/handel med hästar helt klart bättre att vara privatperson. Men det är lika klart att det är bättre för en privatperson att köpa av ett företag och inte av en privatperson.
 
Däremot är det enormt skevt att priset på en exempelhäst inte skiljer sig om man köper från privatperson jmf med från näringsidkare. Dvs en häst som kostar 125 000 hos en NI borde rimligen kosta 100 000 från en privatperson. Och det borde köpare inse. (Och för all del även inse mervärdet av att köpa av NI trots att man då får betala moms)
Nu blev det väl lite fel? För en likvärdig häst som säljs till en privatperson bör det inte skilja i pris.
 
Nu blev det väl lite fel? För en likvärdig häst som säljs till en privatperson bör det inte skilja i pris.

Nä, hur tänker du nu? Privatpersonen säljer utan moms. Näringsidkaren säljer med moms. Näringsidkaren kan inte låta bli att sälja med moms bara för att köparen är privatperson ju.
 
Nä, hur tänker du nu? Privatpersonen säljer utan moms. Näringsidkaren säljer med moms. Näringsidkaren kan inte låta bli att sälja med moms bara för att köparen är privatperson ju.
Men det är inte en fråga när köparen är en privatperson som inte kan dra av momsen. Hästen har ett värde för köparen, om säljaren behöver betala in någon skatt eller ej påverkar inte hästens värde för köparen.

Sen ur ett allmänt rättviseperspektiv har en näringsidkare inte betalt moms på foder, stall, veterinär osv. och någon större vinst lär inte hästarna ge upphov till, de flesta är nog ganska nöjda om det går jämt upp och då skiljer det inget mellan en säljare som är privat jämfört med näringsidkare.
 
Men det är inte en fråga när köparen är en privatperson som inte kan dra av momsen. Hästen har ett värde för köparen, om säljaren behöver betala in någon skatt eller ej påverkar inte hästens värde för köparen.

Sen ur ett allmänt rättviseperspektiv har en näringsidkare inte betalt moms på foder, stall, veterinär osv. och någon större vinst lär inte hästarna ge upphov till, de flesta är nog ganska nöjda om det går jämt upp och då skiljer det inget mellan en säljare som är privat jämfört med näringsidkare.

Fast nu pratar du om något helt annat än det jag skrev och du citerade.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 062
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hur resonerar ni? Har någon erfarenhet av att faktiskt ha fått reklamera? Hur funkar det med privatperson kontra företag, i praktiken...
2
Svar
21
· Visningar
2 490
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp