Moms på utlandsfakturor ?

corzette

Trådstartare
Sitter och tittar på olika hingstar vad de kostar mm.
Nu till frågan, i sverige tillkommer ju alltid moms på alla avgifter som står i hingstkatalogen, det är ju inte så konstigt då vi köper en tjänst i sverige mm... MEN har hört (oj vad jag inte tycker om det uttrycket, men iaf) att om jag säljer en häst till utlandet så kan köparen inte dra momsen i sitt land.
Om jag då köper en utländsk "tjänst" dvs tar VDL som exempel. Jag vill betäcka med Corland som under 2006 kostade 150 euro i språngavgift + moms... Hade inte haft några problem med den summan om det nu var i sverige men i om fakturan skickas direkt från holland hur är det då med momsen ? Det måste ju vara holländsk moms då eller ??? Och i såna fall hur får man reda på respektive lands momssatser ???

Vet inte om denna fråga ska ligga under avel eller hästverksamhet men lägger den under avel så får nån flytta den om den ligger fel.
 
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

Sitter och tittar på olika hingstar vad de kostar mm.
Nu till frågan, i sverige tillkommer ju alltid moms på alla avgifter som står i hingstkatalogen, det är ju inte så konstigt då vi köper en tjänst i sverige mm... MEN har hört (oj vad jag inte tycker om det uttrycket, men iaf) att om jag säljer en häst till utlandet så kan köparen inte dra momsen i sitt land.
Om jag då köper en utländsk "tjänst" dvs tar VDL som exempel. Jag vill betäcka med Corland som under 2006 kostade 150 euro i språngavgift + moms... Hade inte haft några problem med den summan om det nu var i sverige men i om fakturan skickas direkt från holland hur är det då med momsen ? Det måste ju vara holländsk moms då eller ??? Och i såna fall hur får man reda på respektive lands momssatser ???

Vet inte om denna fråga ska ligga under avel eller hästverksamhet men lägger den under avel så får nån flytta den om den ligger fel.
Här: http://ec.europa.eu/taxation_custom...tion/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

Jag är helt hundra säker men tror att det fungerar så att köper du tex en häst från Tyskland (och är företagare) så måste ditt och säljarens VAT nummer anges. Sedan kan momsen (7 eller 8 % på tex hästar i Tyskland) dras av köpeskillingen.
Det är ingen moms mellan EU länder. Den momsen som läggs på är landets moms sats, tyvärr har jag ingen aning om vilken moms sats Holland har. Men den är nog lägre än vår i alla fall! Kan fråga "vår" tyska holländare - han borde veta!

Det finns säkert de som kan det bättre än jag. Här är det min man som sköter sådant och jag får inte tag på honom nu. Men vad jag vet så fungerar det så....

Lite rörigt. Hoppas du förstår!

Mvh / Fia
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

Jag är helt hundra säker men tror att det fungerar så att köper du tex en häst från Tyskland (och är företagare) så måste ditt och säljarens VAT nummer anges. Sedan kan momsen (7 eller 8 % på tex hästar i Tyskland) dras av köpeskillingen.
Det är ingen moms mellan EU länder. Den momsen som läggs på är landets moms sats, tyvärr har jag ingen aning om vilken moms sats Holland har. Men den är nog lägre än vår i alla fall! Kan fråga "vår" tyska holländare - han borde veta!

Det finns säkert de som kan det bättre än jag. Här är det min man som sköter sådant och jag får inte tag på honom nu. Men vad jag vet så fungerar det så....

Lite rörigt. Hoppas du förstår!

Mvh / Fia
Jodå, visst är det moms mellan EU-länder. Men du kan begära tillbaka momsen för något du köpt i annat land (om du är företagare), fast inte i Sverige utan i det andra landet. Är dock inte säker på om det även gäller "saker", min erfarenhet är av tjänster. Det KAN vara som du skriver :) .

Exempelvis: jag hade en häst i träning i Danmark förra året. Jag fick fakturor med dansk moms tillagt och har sedan skickat alla fakturor till danska skattemyndigheten för att få tillbaka momsen där. Jag är däremot inte säker på att alla EU-länder erbjuder den möjligheten och i många länder finns en gräns för hur "lite" de betalar tillbaka (i Sverige tror jag gränsen ligger på ca 2500 kr, men i Danmark har de ingen nedre gräns).

Om du däremot säljer en häst till Norge (alltså utanför EU), så lägger du inte på svensk moms på fakturan. Om den norska hästköparen är företagare behöver de inte betala norsk moms heller, men en privatperson måste däremot göra det.

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

Var kanske lite oklar (snurrig). Visst är det moms mellan EU länder, men den kan (i alla fall vissa ) fall dras av, tex vid hästköp.

Jodå, visst är det moms mellan EU-länder. Men du kan begära tillbaka momsen för något du köpt i annat land (om du är företagare), fast inte i Sverige utan i det andra landet.

Ser du så bra jag är på att förklara mig ;) . Precis så som du skriver är det! Det borde väl vara likadant på semin mm?

Det hade varit bättre att få tillbaka våra 25% men man ska vara glad för det lilla!

Mvh / Fia
 
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

Jag köpte en kamera från Tyskland till mitt företag förra året. Jag angav mitt skattenummer och fick den då som tax free. Vet ej om det hade funkat för privatperson.
 
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

Tack för alla svar, inte för att jag vet om jag blev "klarare" av det hela... Men men... Nu ska det först lösa sej med ett eventuellt nytt avelssto innan jag börjar kolla på dyra utlandshingstar :angel:

Och när den dagen kommer (det gör den nog nån dag) så får jag nog försöka få teg i nån som kan förklara detta på 3åringsnivå känns det som ... För jag är INTE hajj på de "ekonomiska skattesatserna" alls...

Men som vanligt brukar det ju alltid gå att fråga här på Buke och vem vet nån annan kanske också undrat tidigare :)
 
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

när man importerar häst från annat EUland så uppger man VAT-nr och då gör man en nollning av momsen i sin egen deklaration dvs både under ingående och utgående moms. (alltså ex. du köper hästen för exempel 100 000 + moms, då bokför du 25 000 under såväl in som ut på momsen= 0)Detta görs motsvarande av försäljaren i sitt land.


Gira :banana:
 
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

Redovisning på skattedeklarationen:
Inköpet rad 21
Utgående moms (25%) rad 35
Ingående moms rad 37

Deras skatteverk skickar uppgiften till vårt för bekräftelse och kontroll. Har man missat att uppge VAT nr vid köp kan man som något ovan gjort vända sig till Skatteverket i det land man handlat för att få tillbaka momsen men i Sverige går det inte i efterhand.

I Tyskland finns två områden som är undantagna från dessa regler; ön Helgoland och området Busingen am Hochrhein.

En stor skillnad tycker jag är att i alla fall i Tyskland, som jag har erfarenhet av, uppges priser normalt inklusive moms. Inte som här då det oftast tillkommer.
 
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

Redovisning på skattedeklarationen:
Inköpet rad 21
Utgående moms (25%) rad 35
Ingående moms rad 37

Japp, du har koll. :)
Men att det finns två undantag i Tyskland visste jag inte.

Gira :banana:
 
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

Inte riktigt rätt enligt Skatteverket.
Om man som företagare köper något i ett annat EU-land av en annan företagre. (med förtagare menar jag då någon som är registrerad för moms). Så köper man utan moms och då ska bägges WAT-nummer anges, går att kotrollera på Skatteverkets hemsida om någon är moms reggad i hela EU. Varan ska sedan inte momsas i Sverige förrän den säljs igen och då med 25 % svensk moms precis som vanligt.
Så om jag köper att avelssto i Tyskland för min egen avel så betalar jag inte tysk moms och inte heller svensk moms på stoet. Men om jag sedan beslutar mig för att sälja henne så får jag lägga till moms på hela försäljingsbeloppet. Samma sak om jag köper en traktor i Danmark, jag betalar som företagare ingen moms på den så länge jag själv äger och brukar den. Detta är just för att det är så tramsigt att först lägga till och sedan dra bort i bokföringen så blir inte varan momspliktig så länge jag äger den utan först när säljs.
 
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

Åhå då måste det ha ändrats, för de uppgifterna jag har fick jag av vårt skattekontor i våras då vi skulle köpa hingst i Danmark.

Gira :banana:
 
Sv: Moms på utlandsfakturor ?

Jag fick mina i höstas på en föreläsning av Skattemyndigheten om just EU-affärer och moms.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
599
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan I Land Lantbruk i fredags var ett stort fint reportage om en hästverksamhet. Behäftad med ett stort faktafel som styrker en...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 540
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp