moms/skatt och sånt

S

strösslet

Flytta gärna tråden om den ligger fel!

Jag har börjat fundera på att starta eget, men måste först fundera hur det ska gå ihop. Tanken är att hyra ut boxplatser och eventuellt även lösdriftsplatser med tillgång till utebox. Jag vet att det finns en marknad för detta då det är många många som står i kö för boxplats i mitt område. Men nu tänkte jag höra med er som kan sånt här, hur mycket betalar man i skatt på t.ex boxhyran som man får in? Jag vill inte ha en massa kommentarer om att det här borde jag veta, för jag ska ta reda på moms regler och skattefrågor när jag kan se att det kan bli verklighet. som läget är nu måste jag börja räkna på om den här typen av verksamhet som jag vill ha kommer att bära sig själv, iaf så småningom. Jag har ett annat jobb som jag tänker fortsätta med men som sagt så måste verksamheten kunna bära sig själv så småninom. Nu håller jag på och räknar lite på kostnader och inkomster och annat och då kan jag inte räkna ordentligt om jag inte vet vad jag måste skatta bort på inkomster osv. Är det något annat jag måste tänka på som man kanske inte tänker på när man försöker göra en "budget" i förhand?

Tacksam för svar.
 
Sv: moms/skatt och sånt

Det man skattar på är själv vinsten och boxhyran i sig har inget med det att göra.

När du gör en budget, räkna på priser utan moms, det är lättare
Exv. om du tar 2000:- för en lösdriftsplats räknar du först bort momsen. Du räknar alltid bort 25% moms med formeln *0,8. Det blir alltså 2000*0,8=1600, det är vad du faktiskt får in på en lösdriftsplats/månad sedan momsen är dragen.
Sedan gör du likadant med kostnaderna exv hö 2,5/kg 2,5*0,8=2.
Så brukar jag räkna på hur mycket jag tjänar/plats. Det var bara ett exempel och jag antar att du antagligen har hösilage på en lösdrift.

Att tänka på innnan: Om du blir arbetslös är det inte säkert att du har rätt till a-kassa, och gör inte samma misstag som jag gjorde att jag skaffa f-skattesedeln innan du gått starta eget för då tappar du den möjligheten.
Jag var utomlands och jobbade när jag skaffade min och bodde där det inte finns möjlighet till starta-eget bidrag. Kolla också vilka koder du har när du skriver in din f-skattesedel för vissa koder inom jordbruk har du inte rätt till starta-eget och då är det ju absolut smartare att göra en omregistrering senare för att kunna få bidraget.
Kanske kommer på lite mer tips också. Kan skriva lite tydligare ang skatten och det om du vill.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Är det någon som är bra på det här med moms/skatter, och som kan hjälpa mig med att räkna och förklara lite? Ja, självklart ska jag boka...
Svar
16
· Visningar
1 394
Senast: Raderad medlem 142449
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 891
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp