moms vid köp av privatperson

TomasN

Trådstartare
Hur blir det när man som företag köper tex en häst av en privatperson som inte är momsregistrerad? Jag vet att jag inte kan lyfta momsen då men hur blir det om man senare säljer hästen vidare?

Som ett exempel: Jag köper en häst för 50 000 kr av en privatperson. Om jag senare vill sälja samma häst, måste jag då få 50 000 kr + moms dvs 62 500 kr inkl moms för att affären skall gå plus jämnt ut?
 
Momsen är död för dig när du köper in hästen, precis som du säger. Men när du säljer måste du som näringsidkare lägga på momsen. Alltså kan du sälja hästen för 50000 kr, men du får vackert betala 10000 kr till morbror Skatt. Eller låta köparen betala 62 500 kr... :D

(givetvis under förutsättning att momsregistrering finns)
 
Allt du säljer lägger du moms på oavsett hur du köpte in den/det.
 
Det blir dåligt.

Som ett exempel: Jag köper en häst för 50 000 kr av en privatperson. Om jag senare vill sälja samma häst, måste jag då få 50 000 kr + moms dvs 62 500 kr inkl moms för att affären skall gå plus jämnt ut?
Ja, just så.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 231
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp