Bukefalos 28 år!

Helga

Trådstartare
Min vän har startat en firma och nu kan hon köpa allt möjligt för nu drar hon av momsen? vad menas? betalar man ingen moms när man har firma?
 
För det som krävs för att tjäna pengar får man dra av momsen. På det man säljer betalar man in moms.

Eftersom man ska tjäna pengar i näringsverksamhet så kommer man normalt att betala in mycket mer moms än man drar av.

Man får absolut inte göra inköp i verksamheten som egentligen är privata och inte behövs för intäkter i företaget. Det är både momsbedrägeri och allmänt skattebedrägeri.
 
Exempel.

Företaget köper in ett hästtäcke för 125 kr från grossist. Momsen på 25 kr dras av. Senare säljer företaget täcket för 375 kr. Momsen är 75 kr som företaget betalar in.
 
Min vän har startat en firma och nu kan hon köpa allt möjligt för nu drar hon av momsen? vad menas? betalar man ingen moms när man har firma?
Man kvittar den moms man betalar på en vara man köper mot den moms ens kunder betalar till en.

T ex. Jag köper en vara för 10 kr. 2 kr (25 %) av de 10 kr är ingående moms.
Sedan säljer jag en vara (eller tjänst) till en kund för 10 kr. 2 kr (25 %) av de 10 kr är utgående moms.

Eftersom en företagare får kvitta ingående moms (den moms som är på de varor som man köper in) mot utgående moms (den moms som företagarens kunder betalar till företagaren) säger man lite slarvigt att man som företagare "drar av för momsen".
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
647
Juridik & Ekonomi Erkänner att jag inte kan det där med procenträkning men när Coop säger att de sänker priserna på frukt och grönt med 12% och att de då...
2
Svar
22
· Visningar
1 848
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 093
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp