Bukefalos 28 år!

Momsfritt vid export till Finland?

S

sydney

Idag ringde en spekulant från Finland på en av mina hästar jag har till salu.

Efter lite diskussion om hästen osv pratade vi pris, varvid jag sa att jag har F-skatt o är momsad och att mitt lägsta pris blir XXX kr+ moms.

Då nämnde h*n att vid försäljning av häst (kanske andra varor också?) som exporteras till Finland (troligen menade h*n alla EU-länder) och köps av en person/företag som är momsregsitrerat så behövde jag ej ta ut moms på summan. Den behövde inte redovisas menade h*n !

Jag har sålt häst till Finland innan, men då som privatperson, ej företag, så jag kan ju inte jämföra med den gången. O andra hästar jag sålt har endast varit inom Sverige.

Vad menade h*n? Stämmer det så låter det ju bra, eller?

Berätta gärna ni som vet hur reglerna är:) Jag kan ju ringa revisorn o fråga men det känns onödigt att störa på helgen o jag vill gärna veta då jag ska återkomma med exakt pris.

Mvh Linda
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

nja... företag som är momspliktiga skall vid försäljning inom EU PÅ FAKTIRAN FRAMGÅ SÅ KALLaT vat nummer... i sverige är de organisationsnummret ... så köparrens vat nummer skall du ha sedan regleras skilnaderna melan moms satseran genom skattemyndigheterna.

Gör du inte kan du inte dra momsen på utlandsförsäljningen i din bokföring.

Att köparen säger så där är nog endast för at få en lägre summa å betala moms på i finland... men då blir du ju lurad genom en lägre momssumma...
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

Kan du ta det igen:laugh:

Om vi säger att hästen kostar 8 kr+moms = 10 kr med moms i Sverige. Dvs jag säljer den för detta priset.

När jag gör nästa deklaration, ska jag då skatta för summan 8 kr eller 10 kr? Usch, blev dåligt exempel men jag fattar inte.

Kommer iallafall ihåg att h*n sa att det var lägre momsats i Finland.

Vill du förklara igen snälla?
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

ta det lungt..det är inte lätt..:laugh:

det bästaå enklaste du kan göra är att ringa Länstyrelsens momsenhet i ditt län....de är väldigt trevliga å de är de som ansvarar å sköter allt .De kan svara å de hjälper dig väldigt gärna..lovar....ring:laugh:
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

Lyssna inte på allt som Gubbtjyven skriver, en del är sant medan annat inte är det. Orgnummer och VAT-nummer är inte samma, VAT-nummer innehåller oftast samma siffror som orgnummer men har även en landskod, i sverige börjar det med SE. Det är Skatteverket du ska fråga om du är tveksam när det gäller exportmoms, ingen annan. De har en hel del information på sin hemsida.

Två villkor måste vara uppfyllda för att du ska kunna sälja varor till annat EG-land utan moms:
1. Köparen måste vara registrerad till moms i ett annat EG-land
2. Varan måste transporteras från Sverige till ett annat EG-land.

Du måste veta att köparen verkligen är registrerad till moms i ett annat EG-land än Sverige innan du säljer utan svensk moms. Det gör du genom att kontrollera kundens VAT-nummer. Har du sålt en vara utan svensk moms och det senare visar sig att köparen inte varit registrerad till moms i ett annat EG-land, kan du bli skyldig att betala svensk moms till staten. Du riskerar också att få betala skattetillägg.

Här kan du kolla mottagarens VAT-nummer: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/lang.do?fromWhichPage=vieshome&selectedLanguage=SV

Man bokför bara försäljningsbeloppet (i de flesta kontoplaner heter det "försäljning till EU där köparen uppgivit VAT-nr", konto 3016). Viktigt är att både köpare och säljarens VAT-nummer står på fakturan. Du ska alltså inte bokföra någon försäljningsmoms.

Du måste även lämna en kvartalsredovisning till Skatteverket. Läs mer i Skatteverkets broschyr "Moms vid utrikeshandel", SKV 560. Finns att ladda hem på deras hemsida.

Hela tanken med detta är att vi inte i onödan flyttar skattepengar mellan EU-länder!
 
Senast ändrad:
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

Tack för svar.

Tror jag fattar. Kanske. Ringer SKM på mån.

Mvh Linda
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

Ska försöka göra det lite enklare.
Om en med VAT-nummer köper från en annan med VAT-nummer i ett annat EU land slipper man ligga ute med momsen om varan är för eget bruk. Så fort den säljs i det nya landet så ska moms läggas på.
Egentligen är det samma sak när två företagare köper varor inom Sverige fast då får man ligga ute med momsen och dra av den i deklarationen.

Allt enligt reglerna som strajder har skrivit.
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

Ok, tack för att ni alla försöker förklara så bra.
Jag förstår själva principen, och att jag måste fylla i en blankett om köp går igenom.

Men rent pengamässigt är det alltså varken bättre eller sämre att sälja utomlands? Jag vet ju hur mkt pengar jag vill ha i handen när dom tar hästen härifrån (moms hit eller dit, vill ju ändå ha samma slant) och eftersom jag gör bokföring 1 gång per år så är det ju först då ev vinst/förlust redovisas.

Så egentligen borde jag om jag fattat det rätt ta samma pengar som om jag sålt i sverige eller?
Annonserar ofta ut hästar med pris inkl moms, men just denna har jag inte satt ngt exakt pris på.

Ni måste alla tycka att jag är extremt trög, men jag skyller på att jag aldrig behöver kunna sånt här eftersom vi lejer bort det till folk som kan:laugh:

Mvh Linda
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

Jag vet ju hur mkt pengar jag vill ha i handen när dom tar hästen härifrån (moms hit eller dit, vill ju ändå ha samma slant)...

Så kan du väl inte resonera?! Om du sålt den till en svensk kund för exempelvis 10 000:- inklusive moms så hade du senare fått betala 2 000:-, momsen, till staten och därför egentligen fått 8 000:- att behålla.

Säljer du till en med VAT-nummer i EU så ska du bara ta 8 000:- eftersom du inte behöver betala de 2 000:- i moms. Däremot måste du fylla i kvartalsredovisningen som talar om för staten att du gjort rätt.

Köparen i Finland däremot ska redovisa "fiktiv" finsk moms i sin egen moms-redovisning men det är inget du behöver bekymra dig om.
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

Jo jag förstår hur du tänker med momsen, den ska ändå betalas till staten förr eller senare.
Så i bakhuvudet tänker jag givetvis på hur mkt som blir kvar efter moms är dragen.

Men eftersom jag i princip alltid säger priset inkl moms så "tänker" jag fortfarande att det är de pengarna jag får just då, dvs de pengarna som jag kan använda till att köpa nya hästar, utrustning, bygga för mm.
Jag är ganska ny på detta med företagande och själva momstänket osv sitter inte i ryggmärgen. Jag vill ju bara få mitt företag att gå så bra det bara kan och göra rätt från början...

Men om jag förstår dig rätt (vilket jag nu tror att jag äntligen gör:angel:) så ska jag om jag säljer till den finska köparen ta mitt "önskade" pris minus moms. Men om jag säljer samma häst till min granne så ska jag ta det "önskade" priset.

Plus fylla i kvartalspapper, men det får nog revisorn göra känner jag.

Mvh Linda
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

Snarare ska du nog tänka att du till Finland ska ta ut det önskade priset. Till grannen blir det det önskade priset plus moms
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

Som företagare ska man nog snabbt lära sig att tänka allt utan moms. Moms är bara pengar som vandrar igenom företaget och tillhör moder Svea. Börjar man se momspengarna som sina egna så kan man få problem.
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

Jag tror det är lättare att tänka rätt gällande moms om man har månadsredovisning av moms, alltså, inköp/utgifter regleras rullande, som jag vet att en del bekanta har.

När man däremot som jag köper eller säljer något (oavsett vad det är) så händer ju inget med momsen förrän vid deklaration, ofta rätt långt senare.
 
Sv: Momsfritt vid export till Finland?

Det har du rätt i.

Som tur är har vi iallafall lyckats komma fram till ett pris, får se vad som händer nu...

Tack för hjälpen alla!

Mvh Linda
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 735
Senast: Lhas
·
S
Ekonomi & Juridik Vill gärna veta om man säljer en häst utomlands, vad ska man tänka på osv. Veterinären sa att hästen ska naturligtvis ha pass...
Svar
0
· Visningar
1 764
Senast: silvermoonlight
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 388
Senast: help_me
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 430
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp