Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Ja hur växer vi som människor om vi inte kan reflektera över alla perspektiv och bara snöar in på att om någon säger rasism så ska man agera utifrån det och åsidosätta allt annat? Inse att vi är påverkade av strukturer på många plan, inte bara när det gäller rasism, och att strukturerna vävs samman i ett komplext mönster.

Det finns många vinklar, vad ger det för utveckling att haka upp sig på en vinkel?
Det är absolut bra att ha ett perspektiv där en lyfter in olika maktstrukturer och förstår hur de samverkar, förändrar och påverkar varandra. Men det är svårt, ofta verkar det som att när en ny maktstruktur läggs till försvinner fokus på det som var utgångspunkten för analysen eller diskussionen. I det här fallet handlade ju frågan om rasism och jag tycker det blir galet när fokus då istället hamnar på annat, som @EZMK förklarat. Dessutom verkar det finnas olika åsikter om vad rasism är, hur rasism kan ta sig uttryck och vad man anser är strukturellt förtryck, och det är klart det blir svårt att diskutera (eller förstå varandra) då. Jag tror fortfarande att den största utvecklingen sker genom att börja med att granska oss själva och det saknas en del självreflektion tycker jag. Lite ödmjukhet inför andras upplevelser och erfarenheter. Det som skaver mycket för mig i den här tråden är nog också inställningen som man känner igen utifrån ”jag är inte rasist men..”. ”Mona kan absolut upplevt rasism men..” Kan vi inte bara skita i ”men”?
 
Har som sagt aldrig sagt att det är okej, vilket går att läsa i inlägget du citerar, eller att det inte är högst problematiskt av olika anledningar. Jag säger bara att det inte är strukturellt förtryck för det är det inte.
Jag tror jag tappades där och läste om ursprungstexten. Jag hade uppfattat det som ett uttryck för sexism tidigare, eftersom det ibland hamnar inom den typen av förtryck när kvinnor eller män ropar glåpord efter ensamma kvinnor? Så jag hajade till när du sa att det inte var strukturellt förtryck.
 
Jag tror jag tappades där och läste om ursprungstexten. Jag hade uppfattat det som ett uttryck för sexism tidigare, eftersom det ibland hamnar inom den typen av förtryck när kvinnor eller män ropar glåpord efter ensamma kvinnor? Så jag hajade till när du sa att det inte var strukturellt förtryck.

Nej jag pratar om "omvänd rasism". Varför det är annorlunda att kalla någon för svenne i relation till att kalla någon för blatte eller neger. Båda är, om det nu är syftet, nedvärderande. Det ena är dock strukturellt förtryck och det andre är det inte. Att kalla någon svenne må vara otrevligt, kränkande, problematiskt eftersom det spär på polarisering osv. men det är inte strukturellt förtryck eftersom svennar inte är en strukturellt förtryckt grupp. Det var så jag menade. Nu minns jag inte de tidigare texterna fullt ut men minns att exempelvis "svennehora" varit på tal och ja, då skulle jag nog anse att det är en del av ett strukturellt förtryck eftersom det är just en sexuell kränkning av en kvinna. "Svenne" i sammanhanget känns lite mer sekundärt, även om det såklart alltid är otrevligt med kränkningar.
 
Nej jag pratar om "omvänd rasism". Varför det är annorlunda att kalla någon för svenne i relation till att kalla någon för blatte eller neger. Båda är, om det nu är syftet, nedvärderande. Det ena är dock strukturellt förtryck och det andre är det inte. Att kalla någon svenne må vara otrevligt, kränkande, problematiskt eftersom det spär på polarisering osv. men det är inte strukturellt förtryck eftersom svennar inte är en strukturellt förtryckt grupp. Det var så jag menade. Nu minns jag inte de tidigare texterna fullt ut men minns att exempelvis "svennehora" varit på tal och ja, då skulle jag nog anse att det är en del av ett strukturellt förtryck eftersom det är just en sexuell kränkning av en kvinna. "Svenne" i sammanhanget känns lite mer sekundärt, även om det såklart alltid är otrevligt med kränkningar.

Återigen hamnar vi i diskussion att det är ok att sparka uppåt men inte neråt. När jag anser att det inte är ok att sparka överhuvudtaget.
 
Återigen hamnar vi i diskussion att det är ok att sparka uppåt men inte neråt. När jag anser att det inte är ok att sparka överhuvudtaget.

Förstår inte alls hur du läser detta ur mitt inlägg. När jag kallar det otrevligt, nedvärderande, kränkande och problematiskt.. då läser du "OK"?

Jag säger att det inte är ett strukturellt förtryck. Jag säger inte att det är okej. Tydligt nog?
 
Förstår inte alls hur du läser detta ur mitt inlägg. När jag kallar det otrevligt, nedvärderande, kränkande och problematiskt.. då läser du "OK"?

Jag säger att det inte är ett strukturellt förtryck. Jag säger inte att det är okej. Tydligt nog?

Vad kallar man det om det i en grupp är vanligt att man kallar de som tillhör en annan grupp för nedsättande ord?

Eller om man befinner sig i ett sammanhang där minoriteten är i majoritet? T.ex. så finns det en del fotbollsklubbar som har en övervägande andel spelare med utländsk härkomst. Om det i en sån klubb förekommer nedsättande kommentarer om de "svenskar" som vill spela i klubben men kommentarerna driver bort dem? Har de som är i majoritet i det sammanhanget fortfarande sparkat uppåt?
 
Vad kallar man det om det i en grupp är vanligt att man kallar de som tillhör en annan grupp för nedsättande ord?

Inte strukturellt förtryck i alla fall. Strukturellt förtryck sker inte två grupper emellan, det sker av en överordnad grupp mot en underordnad grupp, ofta en minoritetsgrupp.

Att arga unga tonåringar ute i miljonprojekten slänger sig med ordet får väl knappast ses som representativt för gruppen rasifierade, dessutom. I så fall har man nog en hemskt smal (fördomsfull) bild av rasifierade i Sverige.
 
Det tycker jag är rätt provocerande. Att man delar in människor i olika grupper där vissa grupper är det mindre illa att tala nedsättande till än andra.

Nej då har du missförstått. Det handlar om att det är värre att utsätta personer för strukturellt förtryck, än allmänt svineri individer eller grupper emellan. Strukturella förtryck påverkar dels samhället i stort, men även med största sannolikhet individen i betydligt större utsträckning än andra kränkningar. Det är värre, enligt många, att kränka kvinnor sexuellt än att kränka en kvinna på ett annat sätt. Det är värre att kränka en rasifierad på ett rasistiskt sätt, än på något annat sätt. Det är värre att kränka en funktionsvarierad på en funkofobiskt sätt, än på ett annat sätt. Det är värre att kränka en homosexuell på ett homofobiskt sätt, än att säga "du är en idiot" eller något annat som inte är kopplat till strukturella förtryck. Svenskar är inte strukturellt förtryckta, alltså kan du inte kränka en svensk på ett sätt kopplat till strukturellt förtryck.

Man kan anse det provocerande om man vill, att vissa grupper är strukturellt förtryckta och andra inte och att man därför inte ska kränka dem på vissa sätt. Jag tycker ju visserligen att det som är provocerande är att de är just strukturellt förtryckta, inte att jag inte får kränka dem som jag själv behagar.
 
Det tycker jag är rätt provocerande. Att man delar in människor i olika grupper där vissa grupper är det mindre illa att tala nedsättande till än andra.
Men det är inte mindre illa, och det är ingen som påstår det. Det är en kränkande jargong som givetvis behöver jobbas med och gränsas mot oavsett. Men, att man har dubbelt så stor chans att bli kallad till en arbetsintervju om man har ett efternamn som uppfattas som svenskt, än om man har ett efternamn som uppfattas som arabiskt (vid lika meriter) är strukturellt. Att kommuner inför slöjförbud på skolor är strukturellt. Att kommuner inför handskakning som enda sätt att hälsa för sina anställda är strukturellt. Det drabbar vissa grupper hårdare, och det drabbar inte mig exempelvis för jag är vit, etnisk svensk. Vi måste kunna skilja på dom här sakerna.
 
Nej jag pratar om "omvänd rasism". Varför det är annorlunda att kalla någon för svenne i relation till att kalla någon för blatte eller neger. Båda är, om det nu är syftet, nedvärderande. Det ena är dock strukturellt förtryck och det andre är det inte. Att kalla någon svenne må vara otrevligt, kränkande, problematiskt eftersom det spär på polarisering osv. men det är inte strukturellt förtryck eftersom svennar inte är en strukturellt förtryckt grupp. Det var så jag menade. Nu minns jag inte de tidigare texterna fullt ut men minns att exempelvis "svennehora" varit på tal och ja, då skulle jag nog anse att det är en del av ett strukturellt förtryck eftersom det är just en sexuell kränkning av en kvinna. "Svenne" i sammanhanget känns lite mer sekundärt, även om det såklart alltid är otrevligt med kränkningar.
Nej jag funderade inte på något inom omvänd rasism utan enbart på strukturellt kvinnoförtryck.

Dvs jag hade uppfattat att du hade fått kränkande kommentarer angående ditt utseende som kvinna betraktat. Men när du inte ansåg att det var ett strukturellt förtryck funderade på om jag borde ha uppfattat de tillmälen du drabbades av som av en könsneutral sort.
 
Nej jag funderade inte på något inom omvänd rasism utan enbart på strukturellt kvinnoförtryck.

Dvs jag hade uppfattat att du hade fått kränkande kommentarer angående ditt utseende som kvinna betraktat. Men när inte ansåg att det var ett strukturellt förtryck funderade på om jag borde ha uppfattat de tillmälen du drabbades av som av en könsneutral sort.

Då förstår jag vad du menar! Det var nog en blandning, en del slagord som var helt fristående kön och en del andra som är mer kopplade till kvinnoförtryck. De som satte sig var absolut det som kunde kopplas till sexuella kränkningar. Att höra "svenne" eller liknande har jag inte brytt mig om, "dum blondin" däremot har ju lite fler aspekter.

Sedan, innan det blir ramaskri i tråden så ska jag säga att vi alla slängde oss med dessa ord under min uppväxt. Jag fick höra lika mycket av etniska svenskar som av rasifierade och de fick höra lika mycket varandra emellan som från oss. Det var en jargong i skolan, att gå på varandras etnicitet på både kärleksfulla och elaka sätt. Det osade av rasism med andra ord, så att just "svenne" kastades runt i korridoren var rätt harmlöst i sammanhanget.
 
Då förstår jag vad du menar! Det var nog en blandning, en del slagord som var helt fristående kön och en del andra som är mer kopplade till kvinnoförtryck. De som satte sig var absolut det som kunde kopplas till sexuella kränkningar. Att höra "svenne" eller liknande har jag inte brytt mig om, "dum blondin" däremot har ju lite fler aspekter.

Sedan, innan det blir ramaskri i tråden så ska jag säga att vi alla slängde oss med dessa ord under min uppväxt. Jag fick höra lika mycket av etniska svenskar som av rasifierade och de fick höra lika mycket varandra emellan som från oss. Det var en jargong i skolan, att gå på varandras etnicitet på både kärleksfulla och elaka sätt. Det osade av rasism med andra ord, så att just "svenne" kastades runt i korridoren var rätt harmlöst i sammanhanget.
Ok. Det låter inte som en kul jargong.
 
Det är absolut bra att ha ett perspektiv där en lyfter in olika maktstrukturer och förstår hur de samverkar, förändrar och påverkar varandra. Men det är svårt, ofta verkar det som att när en ny maktstruktur läggs till försvinner fokus på det som var utgångspunkten för analysen eller diskussionen. I det här fallet handlade ju frågan om rasism och jag tycker det blir galet när fokus då istället hamnar på annat, som @EZMK förklarat. Dessutom verkar det finnas olika åsikter om vad rasism är, hur rasism kan ta sig uttryck och vad man anser är strukturellt förtryck, och det är klart det blir svårt att diskutera (eller förstå varandra) då. Jag tror fortfarande att den största utvecklingen sker genom att börja med att granska oss själva och det saknas en del självreflektion tycker jag. Lite ödmjukhet inför andras upplevelser och erfarenheter. Det som skaver mycket för mig i den här tråden är nog också inställningen som man känner igen utifrån ”jag är inte rasist men..”. ”Mona kan absolut upplevt rasism men..” Kan vi inte bara skita i ”men”?

Så jag är en rasist, tack för den... det blir liksom omöjligt att diskutera på premisserna att den som inte sätter rasism främst av alla problem och bortser från alla andra är rasist.
 
Men det är inte mindre illa, och det är ingen som påstår det. Det är en kränkande jargong som givetvis behöver jobbas med och gränsas mot oavsett. Men, att man har dubbelt så stor chans att bli kallad till en arbetsintervju om man har ett efternamn som uppfattas som svenskt, än om man har ett efternamn som uppfattas som arabiskt (vid lika meriter) är strukturellt. Att kommuner inför slöjförbud på skolor är strukturellt. Att kommuner inför handskakning som enda sätt att hälsa för sina anställda är strukturellt. Det drabbar vissa grupper hårdare, och det drabbar inte mig exempelvis för jag är vit, etnisk svensk. Vi måste kunna skilja på dom här sakerna.

Ja, de sakerna är strukturella. Men det är alltid fel, väldigt fel att kalla någon för något nedsättande.
 
Så jag är en rasist, tack för den... det blir liksom omöjligt att diskutera på premisserna att den som inte sätter rasism främst av alla problem och bortser från alla andra är rasist.
Det vet jag inte om du är, och inget jag spekulerar i heller. Jag vet själv att jag ibland handlat/handlar rasistiskt, men jag reflekterar över det, lyssnar och försöker förändra. I det här fallet var det ju rasism som var det främsta problemet för Mona och då är det väl rimligt att det får vara fokus i den här tråden?
 
Det vet jag inte om du är, och inget jag spekulerar i heller. Jag vet själv att jag ibland handlat/handlar rasistiskt, men jag reflekterar över det, lyssnar och försöker förändra. I det här fallet var det ju rasism som var det främsta problemet för Mona och då är det väl rimligt att det får vara fokus i den här tråden?
Enligt Mona är det det största problemet ja. Enligt en av hästägarna hon var medryttare hos var det helt andra problem, Vem ska man tro?
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 984
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 329
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 729
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp