Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Nej men jävlar hörreni.

Jag vill vara förvånad, men samtidigt är jag förstås inte det. Bukefalos är, trots allt, också en spegel av samhällets strukturer och normer, således är det inte heller konstigt att rasister och människor som upprätthåller rasistiska strukturer också existerar här inne, och att de, liksom ute i övriga samhället, vill försvara sin blindhet och sina privilegier in i absurdum.

@Nahar @Kenya @NookNook @Voeux m.fl. Ni har mitt stöd. Vilket otroligt tålamod och engagemang! Kudos.
 
Vissa föreningar finns faktiskt anledning att fundera över varför någon är aktiv i.
En av grundarna i föreningen är dessutom någon vars åsikter man definitivt kan ifrågasätta.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mehmet_Kaplan

Troende och praktiserande Muslimer lever allt som de gör i sin tro. Den är därför tydlig och närvarande hela tiden.
Några exempel.
De ber 5 ggr om dagen och är då otillgängliga för sin arbetsgivare.
De vägrar att rätta sin klädsel efter de instruktioner som uppgiften kräver, t.ex. kortärmat i vården p.g.a. hygienen.

Whut? Hur många sekulära muslimer har du träffat? I princip alla bekanta som är muslimer gör inte något av vad du räknar upp. Möjligtvis så när de gifter sig så bär kvinnan en grön klänning, de vigs av en imam (liksom registrerar det hos folkbokföringen) det finns alkoholfria alternativ (yay) alt är alkoholfritt och det serveras inte fläskfilé så man slipper dricka mineralvatten och istället för 25 brödrostar eller whatever så ger man ett kuvert med pengar - så mycket mer praktiskt än att desperat försöka hitta något.

Det är många muslimska kvinnor som utbildar sig till läkare, går juristlinjen, och liknande och tro (hah!) mig de bär inte slöja, ber eller liknande och även många ska jag tillägga som inte är högutbildade som väljer att vara sekulära. Många är muslimer precis som etniska svenskar är kristna. Vissa kvinnliga muslimer väljer att bära slöja liksom vissa kristna bär ett kors. Fråga de flesta muslimska kvinnor när de var i moskén senast och de kommer svara, det kommer jag inte ihåg. Liksom när bad du senast fem gånger om dagen. Har du planer på att åka på en haji.

Att Mona väljer att bära slöja betyder inte att hon är en aktivt praktiserande muslim som det definieras av ovanstående. Hennes tro/kultur är helt irrelevant i stallet och ridsporten. Rasism uttrycker sig ofta som mobbing, däremot är inte all mobbing rasism. När någon blir mobbad för att de är överviktiga är det som individ, inte som representant för gruppen överviktiga svenskar. Hen får inte frågor som, varför rider ni som är överviktiga. Är det inte svårt för tjocka att hitta en häst som kan bära er vikt, är ni inte rädda för att hästen går sönder. Varför går du inte bara ner i vikt det är så lätt. Det finns många bra dieter (förslag på LCHF, 5-2 och gud vet hur många andra). Vi menar inte illa utan är bara nyfikna och vill ditt bästa.
 
Jag har träffat massor av mer eller mindre sekulära muslimer.
Att Mona väljer att bära slöja betyder inte att hon är en aktivt praktiserande muslim som det definieras av ovanstående.
Det är ju inget som går att veta utan att fråga.
Därför så måste det vara tillåtet att fråga när någon väljer att vara tydlig med att den är Muslim och därmed faktiskt gör skillnad på sig själv som moralbärande Muslim och andra.
Jag tillhör ju här de som Mona aktivt ser som "de andra".
Det är ett val som Mona gör. Hon kunde välja att inte sätta upp någon barriär mellan sig och andra.
Slöjan är ju en symbol för att hålla avstånd till de omoraliska.
 
Att Mona väljer att bära slöja betyder inte att hon är en aktivt praktiserande muslim som det definieras av ovanstående. Hennes tro/kultur är helt irrelevant i stallet och ridsporten. Rasism uttrycker sig ofta som mobbing, däremot är inte all mobbing rasism. När någon blir mobbad för att de är överviktiga är det som individ, inte som representant för gruppen överviktiga svenskar. Hen får inte frågor som, varför rider ni som är överviktiga. Är det inte svårt för tjocka att hitta en häst som kan bära er vikt, är ni inte rädda för att hästen går sönder. Varför går du inte bara ner i vikt det är så lätt. Det finns många bra dieter (förslag på LCHF, 5-2 och gud vet hur många andra). Vi menar inte illa utan är bara nyfikna och vill ditt bästa.
Det är precis den typen av attityd som möter oss överviktiga tidvis, så det var ett riktigt uselt exempel. Det stärker knappast argumenten att icke etniska svenskar skulle ha någon särställning när det gäller mobbning och utanförskap.

I och för sig är den typen av frågor alltid oförskämda oavsett om man är tjock, invandrare, råkar vara kvinna eller homosexuell eller har fel religion eller för den delen.
 
Jag har träffat massor av mer eller mindre sekulära muslimer.

Det är ju inget som går att veta utan att fråga.
Därför så måste det vara tillåtet att fråga när någon väljer att vara tydlig med att den är Muslim och därmed faktiskt gör skillnad på sig själv som moralbärande Muslim och andra.
Jag tillhör ju här de som Mona aktivt ser som "de andra".
Det är ett val som Mona gör. Hon kunde välja att inte sätta upp någon barriär mellan sig och andra.
Slöjan är ju en symbol för att hålla avstånd till de omoraliska.
En symbol vi använt i Sverige under många år men som försvunnit.

Det är också en symbol för kvinnoförtryck, att kvinnor inte ska fresta män och liknade. Sen tycker jag inte det är en anledning till att behandla någon annorlunda, slöja är helt okej för mig. Jag tog seden dit jag kom och använde turban (jag tro jag knöt den som männen gör - vet inte om kvinnor hade den så också) när jag var i Jordanien, det väckte en hel del uppskattning bland lokalbefolkningen. När vi var på besök i en moské så fick jag hjälp att arrangera den som slöja, vilket var passande för miljön och även det uppskattat.
 
Det är precis den typen av attityd som möter oss överviktiga tidvis, så det var ett riktigt uselt exempel. Det stärker knappast argumenten att icke etniska svenskar skulle ha någon särställning när det gäller mobbning och utanförskap.

I och för sig är den typen av frågor alltid oförskämda oavsett om man är tjock, invandrare, råkar vara kvinna eller homosexuell eller har fel religion eller för den delen.

Exakt, ska man som överviktig behöva stå ut med mobbing/diskriminering pga sin kroppsvikt? Personliga, oförskämda frågor som ingen annan har något med att göra? Varför är det inte ok att ställa personliga frågor till en överviktig för att lära sig mer, vara nyfiken och vilja förstå men det är det till en kvinna som bär slöja?
 
Exakt, ska man som överviktig behöva stå ut med mobbing/diskriminering pga sin kroppsvikt? Personliga, oförskämda frågor som ingen annan har något med att göra? Varför är det inte ok att ställa personliga frågor till en överviktig för att lära sig mer, vara nyfiken och vilja förstå men det är det till en kvinna som bär slöja?
Ingen ska behöva stå ut med mobbning eller diskriminering, menar du att jag påstått det eller?

Du ser ingen skillnad på att fråga en random person var kommer du ifrån och att fråga varför är du så fet?
 
Ingen ska behöva stå ut med mobbning eller diskriminering, menar du att jag påstått det eller?

Du ser ingen skillnad på att fråga en random person var kommer du ifrån och att fråga varför är du så fet?

Nej, inte om det handlar om religion. Båda är personliga frågor som går över gränsen. Dessutom att fråga en person som inte ser etniskt svensk ut, 'var kommer du ifrån' är att identifiera personen som icke-svensk. Vilket många inte är. De är svenskar födda i Sverige och trötta på att behöva rättfärdiga, förklara att jag är svensk och kommer från Sverige.
 
Jag diskuterar artikeln gillar du inte det så låt bli att svara.
Jaha, jag trodde du refererade till vad en hästägare skrivit i en kommentar på Facebook som någon grävt fram. Vi kanske läser artikeln olika, jag tycker den är en bra utgångspunkt för att diskutera rasism i ridsporten. Men vi kanske ändå ska sätta punkt för diskussionen, det börjar bli för tröttsamt för att jag ska kunna hålla mig saklig känner jag.
 
Ingen ska behöva stå ut med mobbning eller diskriminering, menar du att jag påstått det eller?

Du ser ingen skillnad på att fråga en random person var kommer du ifrån och att fråga varför är du så fet?
Jag tror alla ser det olämpliga och kränkande (värderande) att fråga varför någon är fet.

Att fråga en person, var bor du? (neutralt)
Var kommer du ifrån? (värderande när det är en vit person som frågar en medmänniska med annan hudfärg)
Och skulle personen svara "Lund" så följs det ofta av, men på riktigt? "Jag är född i Lund." Men var kommer dina föräldrar ifrån?
Att man inte kan förstå det olämpliga i det, övergår mitt förstånd. Sedan om man säger det med solsken i hjärtat spelar mindre roll.
 
Jag har träffat massor av mer eller mindre sekulära muslimer.

Det är ju inget som går att veta utan att fråga.
Därför så måste det vara tillåtet att fråga när någon väljer att vara tydlig med att den är Muslim och därmed faktiskt gör skillnad på sig själv som moralbärande Muslim och andra.
Jag tillhör ju här de som Mona aktivt ser som "de andra".
Det är ett val som Mona gör. Hon kunde välja att inte sätta upp någon barriär mellan sig och andra.
Slöjan är ju en symbol för att hålla avstånd till de omoraliska.
Men hur vet du att hon har slöjan för att hålla avstånd till de omoraliska? Hon kanske har den för att hon är van vid det och känner sig obekväm utan?

Själv har jag bikini på stranden, för att jag känner mig obekväm utan. Det innebär INTE att jag ser personer som går topless eller nudister som lösaktiga fresterskor.

Tillägg: många kristna har halsband med ett kors. Är det en markering om att de tycker ateister ska brinna i helvetet?
Kanske blir världen lite trevligare om man inte förutsätter det värsta om folk så fort de inte ser ut eller beter sig exakt som en själv?
 
Senast ändrad:
Johannes Anyuru var sommarpratare 2017. Han är författare och muslim och hans sommarprat handlar om att hitta sin egen berättelse.

Han hade skrivit en bok om en terrorattack så efter terrorattacken på Drottninggatan blev han genast ombedd att skriva en text. Det han säger om att skriva den texten och det som följer känns väldigt relevant för tråden. Ni kan så klart lyssna på hela men vill ni komma direkt dit kan ni börja lyssna på 35:20.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/917013?programid=2071
 
Nej, inte om det handlar om religion.
Sen när handlade frågan "var kommer du ifrån" eller varför är du så fet" om religion, kan du möjligen förklara var religionen kommer in?

Båda är personliga frågor som går över gränsen. Dessutom att fråga en person som inte ser etniskt svensk ut, 'var kommer du ifrån' är att identifiera personen som icke-svensk. Vilket många inte är. De är svenskar födda i Sverige och trötta på att behöva rättfärdiga, förklara att jag är svensk och kommer från Sverige.


Varför skulle det vara att identifiera någon som inte ser etniskt svensk ut att fråga var de kommer ifrån, det är en fråga jag ställer till folk oberoende av utseende. Och varför skulle någon behöva rättfärdiga sig var de kommer ifrån när det gäller frågan "Var kommer du ifrån?" Finns det andra svar än typ Stockholm, Dalarna, Spanien, Istanbul, eller Chile? I dagens Sverige är det dessutom en stor andel icke etniska svenskar som är födda i Sverige och som är både 2:a och 3:e generationens svenskar att ingen rimligen kan gissa om någon är född i Sverige eller inte utifrån enbart utseendet.

Men om du verkligen tycker det är lika illa att fråga om någon varför den är fet så kanske vi ska sluta diskussionen. Det känns lönlöst att gå vidare att tala om ämnen som gränsar till etik med någon som har så pass dålig koll på vad som är gångbart i samhället.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 291
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 685
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp