Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Jag överdriver inte när jag säger att 90% av min skolidrott bestod av fotboll, innebandy, basket eller löpning. Löpningen var inte det minst individanpassad utan alla skulle springa samma sträcka oavsett om man inte tränade nåt alls eller om man tränade och tävlade i en konditionsidrott och befann sig på SM-nivå i sin åldersgrupp.
Låter precis som min idrott också. Tvärr är det väl så de flesta har det i skolan.
 
Ett rent egoistiskt resonemang - är idrotten inte relevant i ett större socialt sammanhang kan vi inte räkna med stöd från samhället. Rent krasst kanske ridsporten måste göra mer för att locka en bredare målgrupp för sin långsiktiga överlevnad i nuvarande form. Det kanske inte är de utanför som måste be om att få komma in - de kanske är vi på insidan som måste be och locka.

Många ridskolor idag lever på stöd från kommunerna (och utan ridskolor färre hästköpare och hästägare). Och ännu fler ridsportsanläggningar lever på att kommunerna t.ex. tillåter hästar i planlagt område. Hästar kan lätt ses som en sanitär olägenhet. Ridsportförbundet lever i sin tur på medlemsavgifter från ett stort antal medlemmar som ofta rider på de ridskolorna. Att elitryttare och tävlingsverksamhet får sponsorer bygger ofta på att det finns en stor mängd hästintresserade konsumenter.

Delar av ridsporten kan överleva på prinsarna i Emiratet, Longiness och en handfull välbeställda familjer. Och hästägare i skogen kommer alltid att finnas. Men jag tror att många av oss medelålders, medelklasskvinnor får hitta en ny hobby. Mycket av infrastrukturen kring hästsporten bygger på att den i Sverige har varit en folksport. Utan bredd kanske tränare, tävlingar, hästveterinärer, hovslagare etc i ännu högre grad kommer att koncentreras i Skåne och delar av Mälardalen. Då kommer ännu färre av oss att ha möjlighet att hålla häst.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 966
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 321
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 701
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp