Mona, 21, rider med slöja – aldrig känt sig välkommen

Mona Khader, 21, beskriver sig själv som ”hästgalen”.
Men hon har aldrig känt sig välkommen i ett svenskt stall.
– Jag har kommit hem och gråtit efter flera olika stallbesök och på träningar över hur jag blir bemött, säger hon.
 
Det tycker jag är en helt naturlig fråga.
Jag har fått rida andras mycket fina hästar och förstår utan vidare att andra hästägare i de stallen känner att de behöver fråga mig om min nivå.
Jag dyker ju upp som en främling och det känns ju osäkert för dem att inte veta var de har mig.

Vadå osäkert? Är de rädda att du inte ska kunna hålla hästen innanför spåret när du skrittar? Det där begriper jag faktiskt inte alls. Rider någon utan hjälp/ledare tänker jag ta för givet att de kan hantera hästen de sitter på helt okej, Särskilt om de fått lov att rida någon annans häst. Om människan sedan rider lätt i otakt eller tävlar grand prix har väl inte med mig att göra?
 
Rider någon utan hjälp/ledare tänker jag ta för givet att de kan hantera hästen de sitter på helt okej, Särskilt om de fått lov att rida någon annans häst.
Tyvärr har många stall dåliga erfarenheter av motsatsen.
Det har ibland blivit ganska så rörigt för dem.
Jag förstår definitivt att de känner behov av att fråga.
 
Tyvärr har många stall dåliga erfarenheter av motsatsen.
Det har ibland blivit ganska så rörigt för dem.
Jag förstår definitivt att de känner behov av att fråga.

Och vad gör man med informationen i så fall? Rider man under en viss nivå får man inte komma in, eller? Vilken jättemärklig jargong.
Och vem svarar "Nej, egentligen klarar jag inte av den här hästen, men jag tänkte busa lite härinne ändå."?
 
Vi vet ju inte om Mona bara har skött sitt eller försökt att bedriva social samvaro.

Nej självklart, men oavsett om någon börjar ta kontakt med mig när jag vill vara ifred eller om det är jag som initierar kontakten brukar jag inte börja med att ifrågasätta människors val av klädsel eller eventuell kunskapsnivå. Det vore att kasta lite sten i glashus faktiskt. :angel:
 
Och vad gör man med informationen i så fall? Rider man under en viss nivå får man inte komma in, eller? Vilken jättemärklig jargong.
De brukade vänta tills att de som inte kändes säkra hade ridit klart.
Och vem svarar "Nej, egentligen klarar jag inte av den här hästen, men jag tänkte busa lite härinne ändå."?
De kände ofta hästarna så väl att de kunde avgöra om svaren stämde. Jag brukade svara med vilka övningar som jag tänkte träna på.
 
De brukade vänta tills att de som inte kändes säkra hade ridit klart.

De kände ofta hästarna så väl att de kunde avgöra om svaren stämde. Jag brukade svara med vilka övningar som jag tänkte träna på.

Jag är glad att jag inte stött på någonting liknande i de stall jag besökt/arbetat/ridit i. Det låter märkligt att de inte litade på att hästägaren valt en vettig medryttare, särskilt till riktigt fina och välridna hästar, men säger du att det var så så var det förstås så.
Jag tror vi är många som kan komma överens om att det vare sig är vanligt eller särskilt artigt att ifrågasätta kunskapen hos människor man inte känner, särskilt inte om man baserar det ifrågasättandet på någons yttre.
 
Kan sådana kulturella skillnader/skillnader i förväntningar också vara en del i rasistiska strukturer, kanske? Att eftersom samhället är indelat mångt och mycket mellan rasifierade och icke-rasifierade blir det svårare för rasifierade att röra sig i 'vita' miljöer? O
Ja absolut.
Och så krockar det.
Lösningen är återigen kommunikation mellan människor.
 
Och det kan och bör du göra, i rätt sammanhang, inte i stallet. Och särskilt inte när Mona uppenbarligen inte vill diskutera. Respektera det.
Att inte fråga Mona om något (som jag i och för sig aldrig träffat) är jag helt med på men varför är det tabu att fråga någon i stallet? Det är väl en plats som många andra, vad är så speciellt med stallet?
 
Ja absolut.
Och så krockar det.
Lösningen är återigen kommunikation mellan människor.
Tycker det säger ganska mycket att du klippte ur min sista mening ur citatet. Det är nog där skon klämmer, helt enkelt. Att jag tycker att det inte bara räcker med prat, utan det måste till faktiskt förändring i hur vi agerar och hur vi formar miljön (oavsett om det är privat stall eller inte) om vi vill komma till bukt med problemet.
 
Vadå osäkert? Är de rädda att du inte ska kunna hålla hästen innanför spåret när du skrittar? Det där begriper jag faktiskt inte alls. Rider någon utan hjälp/ledare tänker jag ta för givet att de kan hantera hästen de sitter på helt okej, Särskilt om de fått lov att rida någon annans häst. Om människan sedan rider lätt i otakt eller tävlar grand prix har väl inte med mig att göra?
Jag har tyvärr upplevt att vissa faktiskt inte klarar av att hålla ordning på sin häst och inte har förnuft nog att inte rida i vägen, till den grad att det blev farligt. Jag vet i och för sig inte om det hjälpt att fråga dem om kunskapsnivån.
 
Jag har tyvärr upplevt att vissa faktiskt inte klarar av att hålla ordning på sin häst och inte har förnuft nog att inte rida i vägen, till den grad att det blev farligt. Jag vet i och för sig inte om det hjälpt att fråga dem om kunskapsnivån.

Klart sådant förekommer och då får man väl hålla sig ur vägen, men nej, att fråga om kunskapsnivån innan lär varken göra till eller från för människans förmåga att hantera hästen.

Svaret lär inte ge någon heads up heller, rent realistiskt, och jag tycker verkligen att det skulle låta jättefult om någon ifrågasatte min ridning innan/när jag kom in i ridhuset. Särskilt om det gjordes systematiskt för att jag såg ut på ett visst sätt.
 
Trevligt att så fort alla rasifierade slutade skriva så kom ni andra överens om vad som är okej och inte att göra gentemot oss.

Japp, det är helt sjukt faktiskt. Men som sagt inte ett dugg förvånande.

Tråden gick från lite illa gömt smygförtryck till att rasisterna (ja, faktiskt) fick spy sin galla, undrar också hur det kan vara okej med tanke på forumregler att vissa inlägg får vara kvar.
 
Tråden är för lång för att gå igenom allt och se varifrån vi fått våra uppfattningar. Kan vi inte göra en enkel undersökning?

Jag skriver här tre påståenden. Ni som håller med om alla tre klickar gilla, ni som invänder på en eller flera punkter klickar sur gubbe.

Kanske är vi inte så långt ifrån varandra (i just denna fråga) som det verkar?

1) Nyfikna frågor kan upplevas som utpekande och problematiska av mottagaren, oavsett frågeställarens intention. Speciellt jobbigt blir det om man tillhör en grupp som ses som annorlunda i många olika sammanhang, som om man är tjock, religiös, tillhör en etnisk grupp, har en funktionsvariation, avvikande sexuell läggning, allmänt märklig personlighet osv.

2) Det är inte den som ställer frågan som har rätten att bestämma om den är problematisk eller inte utan om mottagaren anser den vara problematisk så finns det ett problem i kommunikationen.

3) Det viktiga är inte att aldrig ställa någon problematisk fråga utan att man är beredd att lyssna ifall mottagaren säger ifrån och visar att den är problematisk. Det ska inte vara förbjudet eller totalt tabu att ställa frågor som kan uppfattas som problematiska men den som sitter på flest privilegier i varje given situation bör vara särskilt öppen för hur dennes uttalanden påverkar andra.

Detta är den gemensamma grund jag kan hitta hos majoriteten i den här tråden. Vad säger ni gänget? Har jag tolkat rätt?

Du har skrivit flera jättebra och viktiga inlägg i den här tråden, och i stort så håller jag med dig i det här inlägget också, därav mitt gilla.

Men känner bara att jag måste göra ett tillägg till punkt 3, för mig handlar det inte om att något ämne är tabu - utan om att det tillslut blir så själsligt uttröttande att ständigt svara på samma exkluderande frågor att jag och många rasifierade med mig istället väljer att undvika situationer där det finns en extrem vit majoritet (dit ridsporten räknas).
Jag tycker att sunt förnuft skulle gälla och att man som icke-rasifierad först ska ställa sig själv frågan om man hade frågat samma sak om personen varit icke-rasifierad. Om svaret är nej så tycker jag att man ska undvika de frågorna om de inte är till en person man känner mycket väl. Det är ett enkelt sätt att inte bidra till utanförskap och handen på hjärtat tror jag inte att någon lider särskilt mycket av att inte få ställa problematiska frågor (trots vad vissa här i tråden hävdar) att det skulle handla om censurering.

Förlåt - nu använde jag ditt inlägg som exempel, menar absolut inte att problematisera det du skriver, och jag tror att vi håller med varandra i stort, ville bara göra ett tillägg om någon skulle tolka det som att det visst är okej att ställa vissa frågor.

Fortsätt gärna med dina kloka inlägg i tråden, det kanske inte gäller alla rasifierade men personligen är jag glad över att det finns allierade som orkar fortsätta ta debatten när den egna orken tryter. Ju fler vi är som orkar stå upp mot rasismen desto starkare budskap tycker jag.
 
Är det verkligen så?
Jag har faktiskt ingen koll på vilka som är rasifierade i tråden.
Är du verkligen säker på att du har det?

Fast vi är ju flera stycken som försökt rätta dina felaktigheter i egenskap av rasifierade, men du har ju bara totalt kört över oss och fortsatt med dina rasistiska hittepå-argument om saker du faktiskt inte har en jäkla aning om.

Dina inlägg i den här tråden är faktiskt bland det värsta jag läst på det här forumet, både vad gäller okunskap och rena elakheter. Sättet du tar dig tolkningsföreträde i de här frågorna är inte bara pinsamt, det är rent av skrämmande. Jag blir på riktigt beklämd av dina inlägg.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 842
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 287
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 684
Senast: AraSlei
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp