Bukefalos 28 år!

monster att sko

T

Tiny

Jag undrar bara om en häst kan bli ett monster att sko bara för att den flyttar. Han var enligt förra ägaren jättesnäll att sko men nu måste jag plegga honom för att ens kunna lyfta högerfram ordentligt, lyckas vi lyfta hoven så kastar han sig direkt bakåt med all kraft han har. De andra hovarna är okej men han bråkar även där. Jag har haft han lite drygt 1 månad och han har vilat hela månaden och vad jag vet så har det inte hänt något som skulle ha orsakat en skada sedan veterinärbesiktningen i slutet av december.

Sedan undrar jag, vad krävs egentligen för att häva ett köp? Räcker det med att han inte går att sko, hovslagaren vägrar att sko han igen :/
 
Sv: monster att sko

Hur är hästen i övrig hantering?

Stallkompisens häst har varit/är en riktigt bråkig dam att sko och hantera i övrigt också för den delen.
Men nu har h*n tränat hästen MASSOR på att lyfta hovar och slå lite på dom med hovkratsen varje dag och hästen har gjort en klar förbättring.

Jag säger bara träna, träna och åter träna.

Lycka till :)!
 
Sv: monster att sko

Sedan undrar jag, vad krävs egentligen för att häva ett köp? Räcker det med att han inte går att sko, hovslagaren vägrar att sko han igen :/

Jag tycker inte att du ska häva köpet "bara" för det, allt är ju fortfarande nytt för den, låt det ta lite tid innan du bestämmer dig får att lämna tillbaka hästen.
 
Sv: monster att sko

Jag kan tänka mig att det kan stämma.

Har egen erfarenhet av att med byte av stall, miljö eller hovslagare kan olika beteende uppkomma.

Ex hade min ena häst utlånad 2 månader. Skoddes hos mig innan flytt med STORA problem. Skos på andra adressen utan problem. Kommer hem igen och lika stora problem.
 
Sv: monster att sko

Han kastar sig med full kraft minsta lilla press man sätter på han. Dessutom så går han inte att lasta, in går han direkt men det går inte att stänga. Jag vet att det bara är att träna men enligt förra ägaren så är han gudasnäll i ALL hantering, skoning och lastning och jag har haft han EN månad..
 
Sv: monster att sko

Luska rätt på vem som skodde hästen innan och fråga. Att fd. ägaren sa att den var snäll är ju tyvärr ingen garanti!
Sen är det ju att träna på att lyfta och banka lite varje dag så bör det bli bättre annars får du kolla att den inte har ont. Den kan ju ha sträckt sig i hagen precis innan hovis kom. Maximal otur?! man vet aldrig!
 
Sv: monster att sko

Jag kan tänka mig att det kan stämma.

Har egen erfarenhet av att med byte av stall, miljö eller hovslagare kan olika beteende uppkomma.

Ex hade min ena häst utlånad 2 månader. Skoddes hos mig innan flytt med STORA problem. Skos på andra adressen utan problem. Kommer hem igen och lika stora problem.

Oj jäklar, vad sjutton ska jag då göra..
 
Sv: monster att sko

Luska rätt på vem som skodde hästen innan och fråga. Att fd. ägaren sa att den var snäll är ju tyvärr ingen garanti!
Sen är det ju att träna på att lyfta och banka lite varje dag så bör det bli bättre annars får du kolla att den inte har ont. Den kan ju ha sträckt sig i hagen precis innan hovis kom. Maximal otur?! man vet aldrig!

Ja jag önskar att det vore något sådant men vi skodde han för ett par veckor sedan och ikväll var tanken att vi skulle slå på en sko han tappat i hagen. Lika stora problem då.

Ja träna måste jag ju göra men han kastar sig med full kraft bakåt varje gång jag lyfter och inte låter han ställa ner hoven direkt.
 
Sv: monster att sko

Prata med hovis. Be denne hålla kvar i benet och när hästen kastar sig så står någon bakom och tar emot eller så ställer ni den med rumpan mot en vägg.
För det var en framhov du pratade om va?
 
Sv: monster att sko

Han kastar sig med full kraft minsta lilla press man sätter på han. Dessutom så går han inte att lasta, in går han direkt men det går inte att stänga. Jag vet att det bara är att träna men enligt förra ägaren så är han gudasnäll i ALL hantering, skoning och lastning och jag har haft han EN månad..

Men träna ledarskapsövningar osv. det kan faktiskt göra susen!
Stallkompisen tränar NH med sin 2-3 dgr i veckan och bara det har gjort att hon kan stå still i stallet.
Låt hästen få lära känna dig ordentligt innan du bestämmer dig för att häva köpet.

Hoppas det löser sig, jag håller tummarna! :D
 
Sv: monster att sko

Prata med hovis. Be denne hålla kvar i benet och när hästen kastar sig så står någon bakom och tar emot eller så ställer ni den med rumpan mot en vägg.
För det var en framhov du pratade om va?

japp det är en framhov, och det är en jättebra idé men han får fullkomlig panik om det tar emot någonstans. Hade vi haft en vägg så hade det varit annorlunda men nu känner jag inte för att utsätta ngn för fara.
 
Sv: monster att sko

Men träna ledarskapsövningar osv. det kan faktiskt göra susen!
Stallkompisen tränar NH med sin 2-3 dgr i veckan och bara det har gjort att hon kan stå still i stallet.
Låt hästen få lära känna dig ordentligt innan du bestämmer dig för att häva köpet.

Hoppas det löser sig, jag håller tummarna! :D

Jag har sedan dag 1 tränat ledarskapsövningar med han så jag får fortsätta med det.

jag tycker om han men jag vet ärligt talat inte hur mycket mer jag orkar just nu men jag ska ge han mer tid! Tack så mycket :)
 
Sv: monster att sko

låter ju helt klart som att han testar dig (är i samma fas med min lånade häst som vägrar bli lastad, eller ens ta ett steg åt transport hållet).. min ville inte lyfta vä bak och hovslagaren trodde hon blivit vält nån gång.. det är ju inte ofta hästen vägrar göra något bara för att den inte vill, de förknippar det med något obehag...
 
Sv: monster att sko

Det jag kan tipsa dig om är att varje dag lyfta alla fyra, före och efter ridning samt hagvistelse. Det var vad tränaren gjorde med min. OCH var stenhård. Acceptera inga dumheter!

Prova att sko/verka i boxen. Hästen kommer ej så långt om den slänger sig bakåt. Det är ju så man gör med föl.
 
Sv: monster att sko

Någonstans i stallet borde det väl finnas en vägg?
Annars är det ju liksom inget stall.
 
Sv: monster att sko

låter ju helt klart som att han testar dig (är i samma fas med min lånade häst som vägrar bli lastad, eller ens ta ett steg åt transport hållet).. min ville inte lyfta vä bak och hovslagaren trodde hon blivit vält nån gång.. det är ju inte ofta hästen vägrar göra något bara för att den inte vill, de förknippar det med något obehag...

Ja jag undrar bara vad det kan vara eftersom ha tydligen var from som ett lamm förut. Jag vill inte häva köpet egentligen men det är tusen andra omständigheter utöver det hela som gör att jag inte vet hur jag ska göra.

Blivit vält någon gång? vad menade hovslagaren med det?
 
Sv: monster att sko

Någonstans i stallet borde det väl finnas en vägg?
Annars är det ju liksom inget stall.

haha det har du rätt i ;) och det är isåfall boxväggen. Det är en massa grejer ivägen överallt så det är inga fria väggar.. får prova att sko i boxen då. Tanken var inte att jag skulle stå i det här stallet utan mellanlanda innan jag fick min stallplats men nu kommer jag inte därifrån :/
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 642
Senast: tuaphua
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp