Monstret och Miraklet

Nebraska

Trådstartare
Idag släpps Åsa Erlandssons dokumentär om fallet med bäbisen som kastades ner i en kraftverksdamm. En sån otrolig stark berättelse. Hjärtskärande på många vis. Den får ni inte missa.
 
de ligger i min bokhylla på storytel, ska bara överlista appen så att den fattar att de ÄR släppta nu... (har problem med att den inte fattar när böckerna är släppta)
 
Hemsk historia på flera sätt. Kalla Fakta hade ett reportage för något år sedan. Pappan gjorden en gastric bypass operation som inte gick så bra och sedan fastnade han i ett morfinmissbruk där 30 olika läkare skrev ut preparat till honom och slutligen mordförsöket på dottern.
 
Hemsk historia på flera sätt. Kalla Fakta hade ett reportage för något år sedan. Pappan gjorden en gastric bypass operation som inte gick så bra och sedan fastnade han i ett morfinmissbruk där 30 olika läkare skrev ut preparat till honom och slutligen mordförsöket på dottern.
I den här ljudboken så är det mammas historia som berättas. Hon ser det inte riktigt så.
 
Hemsk historia på flera sätt. Kalla Fakta hade ett reportage för något år sedan. Pappan gjorden en gastric bypass operation som inte gick så bra och sedan fastnade han i ett morfinmissbruk där 30 olika läkare skrev ut preparat till honom och slutligen mordförsöket på dottern.
På vilket sätt har det ena med det andra att göra?
 
Vad har det med mordförsöket på barnet att göra? Morfinister blir inte galna barnamördare.
Han fick ju någon slags psykos/galen av smärta (sorry men jag minns inte exakt men vill du vet så står allt i FUP:en och det finns även en podd om brottet) när han insåg att han tagit all medicin han fått sig tilldelad för helgen och inte skulle kunna få mer förrän efter helgen. Fick någon idé att ta livet av sig men göra ett sk utvidgat självmord. De tänker väl inte så klart när abstinensen sätter in antagligen.
 
Han fick ju någon slags psykos/galen av smärta (sorry men jag minns inte exakt men vill du vet så står allt i FUP:en och det finns även en podd om brottet) när han insåg att han tagit all medicin han fått sig tilldelad för helgen och inte skulle kunna få mer förrän efter helgen. Fick någon idé att ta livet av sig men göra ett sk utvidgat självmord. De tänker väl inte så klart när abstinensen sätter in antagligen.
Jag vet förmodligen det mesta som finns att veta om morfinism o psykoser, är mer intresserad av @kökshäxan ´s svar.
 
Om jag kommer ihåg rätt dödas 3-4 barn varje år av sina föräldrar, jämnt mellan könen. Den absolut vanligaste orsaken är någon form av allvarlig psykisk sjukdom, som svår depression eller psykos. I Kalla Fakta togs det upp att pappan led av en svår depression, var självmordsbenägen och tungt narkotikaberoende till följd av läkemedelsutskrivning, samtliga starka riskfaktorer men att ingen inom vården tog tag i det trots att han sökte hjälp.
 
Om jag kommer ihåg rätt dödas 3-4 barn varje år av sina föräldrar, jämnt mellan könen. Den absolut vanligaste orsaken är någon form av allvarlig psykisk sjukdom, som svår depression eller psykos. I Kalla Fakta togs det upp att pappan led av en svår depression, var självmordsbenägen och tungt narkotikaberoende till följd av läkemedelsutskrivning, samtliga starka riskfaktorer men att ingen inom vården tog tag i det trots att han sökte hjälp.
Vi får hoppas att någon får stå till svars för att han inte omhändertogs enligt LPT.
 
Jag har lyssnat på den autentiska berättelsen från rättegången via rättegångspodden. Kan rekommenderas. Jag minns inte alla detaljer för jag lyssnade för ett år sedan, men det är fruktansvärt att lyssna på mamman och höra bland annat om hur hon och mannen hade dragkamp om barnet men att hon var tvungen att släppa för det inte skulle bli sönderdraget och vad som därefter hände. Med mammans ord!

Men man slås trots allt också av att en person som gör detta inte kan vara vid sitt sinnes fulla bruk.
 
Vi får hoppas att någon får stå till svars för att han inte omhändertogs enligt LPT.

Vilken läkare menar du skulle stå till svars för det? Det går ju inte att omhänderta en person som man inte bedömt och varför skulle man bedöma psykiskt status på en person som ringer om morfinrecept?

För att LPT ska skrivas ska personen ha en psykisk sjukdom, ha ett oundgängligt behov av psykiatrisk inneliggande vård och motsäga sig denna. Det gäller ju knappast för alla som är morfinberoende.
 
Vi får hoppas att någon får stå till svars för att han inte omhändertogs enligt LPT.
Vilken läkare menar du skulle stå till svars för det? Det går ju inte att omhänderta en person som man inte bedömt och varför skulle man bedöma psykiskt status på en person som ringer om morfinrecept?

För att LPT ska skrivas ska personen ha en psykisk sjukdom, ha ett oundgängligt behov av psykiatrisk inneliggande vård och motsäga sig denna. Det gäller ju knappast för alla som är morfinberoende.

Den/de läkare som skriver ut narkotikaklassade mediciner borde väl åtminstone träffa personen i fråga och göra en bedömning innan, gissningsvis?
Nog för att jag tycker att man ska vara restrikiv med förskrivning sv starka morfinpreparat, men jag misstänker att fallet är mycket mer komplicerat och mindre linjärt än att "personen fick morfin istället för LPT" och att det därför är läkarens fel.
Precis som wysiwig skriver är inte så lätt att LPTa personer, dels är det höga krav och dels ska det över huvudtaget komma till vårdens kännedom att personen är i behov av vård.
 
I detta fallet hade han sökt psykvård men nekats, enligthonom själv (har sett några intervju klipp på youtube)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 411
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 054
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 042
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 834
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp