Montera bjällerklang, men hur?

morgaine

Trådstartare
Jag har en gammal bjällerklang som jag vill använda igen. Troligen var den monterad på en egen däckel men det funkar ej för jag har en bröstsele och inte en loksele. Hur den behöver spännas på något för den är av fjäderstål som blir rakt om inget håller ihop den. Har ni förslag på hur jag kan montera den på något som kan användas samtidigt som en bröstsele? Funderade på en rem som spänns tunt bröstkorgen framför selen men då behövs ju små bossor eller något på remmen..och remmen måste vara väldigt styv för att inte välta när bjällrorna sitter på.
Har ni några fiffiga förslag? 😀
 

Bifogade filer

  • B7F93B52-DD36-450B-98B1-B3FA4436A8F3.jpeg
    B7F93B52-DD36-450B-98B1-B3FA4436A8F3.jpeg
    131,4 KB · Visningar: 58
Ändarna har hål för montering
 

Bifogade filer

  • 8E505433-8DCF-49A5-8258-0FB900C2EC49.jpeg
    8E505433-8DCF-49A5-8258-0FB900C2EC49.jpeg
    111,7 KB · Visningar: 53
Buntband och sätt den i spänn mellan ringarna på däckeln?
Vilka ringar menar du? De där tömmarna går igenom eller några andra?
Skulle helst montera den fast på något för den ej ska tas loss var gång för den är antik från farmors far. Ju mer man böjer och bråkar med den desto större risk att den går sönder. Den översta bjällrans båge var sönder så den var inlämnad på lagning så den är ändå lite ömtålig.
Funderar på om det kan funka med två däcklar om jag köper en gammal däckel och monterar på. Får man plats med det på hästen?
 
Såhär ser selen ut. Vill inte skruva i den för jag vill inte förstöra den.
 

Bifogade filer

  • 5BB511D5-8518-4D88-8B9E-CEB3443C0AA6.png
    5BB511D5-8518-4D88-8B9E-CEB3443C0AA6.png
    425,6 KB · Visningar: 40
Vilka ringar menar du? De där tömmarna går igenom eller några andra?
Skulle helst montera den fast på något för den ej ska tas loss var gång för den är antik från farmors far. Ju mer man böjer och bråkar med den desto större risk att den går sönder. Den översta bjällrans båge var sönder så den var inlämnad på lagning så den är ändå lite ömtålig.
Funderar på om det kan funka med två däcklar om jag köper en gammal däckel och monterar på. Får man plats med det på hästen?
Jadå det tror jag, utan problem.
 
Jadå det tror jag, utan problem.
Jahapp, får ut och prov-sela imorgon och fundera på om två kan funka. Ser på bilden att de fyrkantiga öglorna kanske kan användas. Får kolla om bågen på bjällrorna är så hög att den hamnar ovanför tömm-öglorna. På gamla däcklar kan jag tänka mig att den följde metallbågen som höll ihop plattorna.
Fortsättning följer, hojta till om ni kommer på fler smarta förslag! Det är ingen brådska -Missade denna julens bjällerklang-färd så jag har sisådär 10 månader på mig att ordna det. 😅
 
Frågan är om den hålls uppe om du har den i spänn mellan öglorna, den kan ju välta framåt eller bakåt, tänker jag.

Jag skulle inte använda den, tror jag, för den kommer gå sönder om den redan är ömtålig.
 

Liknande trådar

Körning Kör just nu åkvagn, rockard och maratonvagn med min fjording och hon har en bröstsele med ergonomisk brösta som ligger bra. Snart...
Svar
15
· Visningar
1 578
Senast: _L_
·
Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 635
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp