Montesori eller dagmamma?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Ammi

Hej!
Nu har jag blivit erbjuden både plats på montesori dagis och dagmamma. :cry:

shit va svårt det blev! Någon som har några vägledande ord? :confused: Måste svara till dagmamma senast fredag! :crazy:

tack! :cool:
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Vilket alternativ känns bäst för dig? Vilken uppfattning fick du när de har pratat/besökt de olika ställena? Personkemin måste ju stämma och det ska kännas bra.
Sätt dig ner och fundera vad som skulle bli bäst för ditt barn och välj det.
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Rent generellt, och med erfarenhet av min dotters "vanliga", kommunala dagis, så hade jag valt dagiset (montessori eller ej...). Jag resonerar lite att med en dagmamma är det så viktigt att relationen med just den individen funkar (för både barn och föräldrar), medan det på dagis finns flera i personalen och därmed större chans att träffa på en person som barnet (och föräldrarna) verkligen gillar.
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Vi hade världens bästa dagmamma till vår son, men jag håller ändå med att dagis är en mindre chansning. En dålig dagmamma är jättesvårt, då är man ju beroende av en enda person, medan ett dagis kan ha flera personer å andra sidan så kan man ju ha otur på dagiset och det är värsta personalomsättningen ....
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Jag hade sagt ett "vanligt" dagis, men nu skulle jag välja dagmamman hellre än Montessoridagis...
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Med en dagmamma så är det ju oerhört viktigt att personkemin stämmer, på ett dagis har man ju alltid flera olika personal att välja på!

Om det är ett montessoridagis skulle jag kolla så att personalen verkligen har montessoriutbildning!
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Jag hade tagit dagmamma.
Jag vet inte hur gammalt ditt barn är men skolgrejer ska skötas i skolan, dagmamma/dagis är bara passning till dess föräldrarna kommer hem
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Hellre dagmamma än en montessoriförskola.

Finns det inga andra alternativ, som en kommunal, eller privat förskola.

Det kan ju finnas jättebra dagmammor, men dom som är här omkring oss, dom går i centrum och röker.

Men sen kan det ju också finnas bra montessoriförskolor, men den som jag skulle "rädda" som föreståndare var inte bra, och jag gav upp till slut, och sa upp mig.

Då har jag dock ingen montessoriutbildning, utan har jobbat som förskollärare i många år
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Jag skulle funderat mest på om mitt barn passade bäst i en mindre grupp barn (hos dagmamma) eller i en större barngrupp på ett dagis. Vissa barn mår mycket bättre i en lugnare miljö, då dagis kan vara väldigt stressigt (något som jag upplevar att föräldrar missar ibland!).
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

enligt en undersökning så klarar sig barn som går på dagis istället för hos dagmamma bättre i samhället när de blir äldre.
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Har du nån länk eller nåt till den undersökningen ? FÖr det tror jag inte ett dugg på.
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

nej tyvärr, det var min pojkvän som berättade det förra veckan. Han hade hört det på radio men om det var nyligen eller länge sedan vet jag faktiskt inte.

Kan tänka mig att det skulle bero på att barnen får lära sig att umgås med fler människor, kanske lära sig att samarbeta bättre.
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Den undersökningen tror jag stenhårt på. Jag gick hos dagmamma när jag var liten och har alltid haft det svårt att få kompisar. Rent generellt så är det så här där jag bor: De som gått på dagis är sportiga , aktiva , har många vänner och är utåtriktade. Vi som gått hos dagmamma är blygare och mer intresserade av skolan och böcker.
Summa summarum: Dagisbarn får det svårare i skolan , dagmammebarn får det svårare på fritiden.
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Mina barn har gått på dagis, den ena är bäst i sin klass rent kunskapsmässigt. Den yngre är inte "mätbar ännu" ;)

Så jag tror inte att dagisbarnen har svårare för sig i skolan...
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Läste/hörde om någon undersökning nyligen. De hade kommit fram till att de som började tidigt på dagis (kommer ej ihåg hur tidigt) klarade sig bättre i livet. Men jag antog att de jämförde med barn som var hemma, inte med barn som gick hos dagmamma.
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Eftersom jag arbetar på en montessoriskola skulle jag välja dagiset. Vad valde du?
 
Sv: Montesori eller dagmamma?!

Vad tycker du själv? Vad har du fått för intryck av dagiset respektive dagmamman? Har du funderat igenom vad du vill ge ditt barn? På dagis har barnet fler vuxenrelationer att välja mellan om en inte funkar. Ett dagis har också ofta en pedagogisk kompetens som dagmamman (inte alla, dock) kanske saknar. Sen kanske det finns barn som mår bäst av en lugnare miljö hos dagmamma än vad dagis kan erbjuda. Mina barn har gått på dagis - privat montessori och vanligt kommunalt - jag skulle personligen inte välja dagmamma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
742
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
353
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp