Montessori - Hiss eller diss?

DeadSerious

Trådstartare
Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut!

Jag skulle vilja ta del av era åsikter och erfarenheter kring montessori (då alltså både förskolor och grundskolor). Mina funderingar kommer framförallt ifrån att jag har en ettåring som skall börja förskola om ett halvår ungefär och står i kö bland annat till en montessoriförskola, som sedan ger förtur till montessorigrundskolan i vår stad om vi skulle vilja att han går där.

Spontant gillar jag pedagogiken och tänket utifrån det jag läst, men jag har noll erfarenhet i praktiken och känner ingen som gått på montessori. Jag gillar generellt individ-tänket och jag tror att det är nyttigt för barn att få styra sin egen tid lite mer och lära sig att planera och ta eget ansvar redan från ett tidigt stadium.

Har frågat runt lite kring vänner och bekanta för att få lite andra infallsvinklar. De jag pratat med har haft väldigt delade åsikter, men alla har också uttryckt att de egentligen inte har någon aning utan mest uttrycker sina (positiva eller negativa) fördomar. De som varit positiva har tänkt som jag - vettig pedagogik, man hör sällan om "stök" på montessoriskolorna, barnen där har ofta engagerade föräldrar eftersom de gjort ett medvetet skolval. De som varit negativa har framförallt menat på att det dels blir lite skyddat (att barnen mår bra av att härdas lite i "den hårda verkligheten" typ, som kontrast till att det är positivt att man sällan hör om något "stök" som jag tidigare skrev), att det blir svårt och jobbigt för barnen när de sedan skall börja i en vanlig skola (Montessoriskolan i min stad är F-9 så i vårt fall blir det "vanlig skola" först vid gymnasiet i så fall om vi inte flyttar). Sedan lite mer irrationellt och definitivt fördomsfullt, men jag nämner det ändå eftersom jag tycker att det är lite intressant att diskutera kring fenomenet och vad det beror på (hönan och ägget osv.), och eftersom det var min egen bild när jag själv gick i skolan - flera har uttryckt lite skamset att deras uppfattning är att det är mest "de konstiga", "töntarna", "manchesterbyxbarnen" (skäms över att ens skriva sådant och vill vara tydlig med att jag inte alls står för dessa uttryck eller den typen av kategorisering någonsin och speciellt inte när det gäller barn, men likväl verkar det vara en utbredd uppfattning och jag vill höra era tankar kring varför). Min storebror som är väldigt vettig och arbetar med samhällsfrågor hade en (väldigt lös och oarbetad) tanke om att föräldrar som har barn med någon egenskap som kan ge upphov till mobbing (alltså, allt/inget kan ge upphov till mobbing, det är ju absolut aldrig den mobbades fel, men jag hoppas att ni förstår vad han/vi menar) medvetet väljer att placera sina barn i montessoriskola just för att det är mer skyddat, men jag är samtidigt tveksam till om det är så enkelt?

Jag kommer inte riktigt överens med det förra stycket text alls, men jag hoppas att det framgår vad jag är ute efter, och jag hoppas att vi kan hålla en diskussion som inte fastnar allt för mycket på just den biten utan håller sig till montessori i stort, men eftersom flera av mina bekanta (som jag ändå klassar som vettiga) uttryckt samma sak så funderar jag på grunden till det och era tankar kring det och kring allt annat som rör montessori?

Vilka fördelar och nackdelar med montessori kontra traditionell skola/förskola ser ni?
 
jag har ingen egen erfarenhet men av vän vars barn går där så nämnde de mindre utevistelse och mindre fokus på lek och spring. Det kändes negativt för mig, tycker det är viktigt att barn rör på sig.
 
jag har ingen egen erfarenhet men av vän vars barn går där så nämnde de mindre utevistelse och mindre fokus på lek och spring. Det kändes negativt för mig, tycker det är viktigt att barn rör på sig.

Ja, det lät ju inte speciellt kul!
Hur gammalt (gamla?) är vännens barn? Är alltså egentligen mest ute efter om det gäller förskola, skola eller om det kanske är generellt för montessori. I så fall så utesluter det nog montessori som alternativ för oss, men diskussionen kan ju vara intressant oavsett så tar gärna emot fler tankar även om detta med mindre utevistelse osv. är något som är generellt för montessori.
 
Jag har inte någon erfarenhet av Montessori men jag skulle vilja säga att i förskola och skola är personalen allt, allt, allt och allt. Jag skulle inte välja förskola eller skola utifrån generell pedagogisk inriktning, jag skulle se till att prata med personalen på det specifika ställe jag var intresserad av och se dem in action med barnen.
 
Ja, det lät ju inte speciellt kul!
Hur gammalt (gamla?) är vännens barn? Är alltså egentligen mest ute efter om det gäller förskola, skola eller om det kanske är generellt för montessori. I så fall så utesluter det nog montessori som alternativ för oss, men diskussionen kan ju vara intressant oavsett så tar gärna emot fler tankar även om detta med mindre utevistelse osv. är något som är generellt för montessori.
Förskola.
 
Jag gick i Montessoriklass på "vanlig" skola årskurs 1-3. Ingen skillnad i utevistelse jämfört med de andra klasserna. Huruvida det är bra eller dåligt med Montessori vågar jag inte svara på men lågstadie-jag trivdes ypperligt med det individsanpassade schemat (och vi hade mycket roligare skolmaterial än de vanliga klasserna). Om det påverkar barns förmåga att lära sig planera låter jag vara osagt, jag är idag 25 år gammal och bedrövlig på att planera. ;)
 
Jag har vänner/familj som har gått i Montessori hela skoltiden. Ingen har något possitivt att säga om det och ingen har valt det för sina egna barn.
 
Min sambo gick i Montessori från förskolan till klass 9 och hon tyckte att det bara var positivt. Hon har idag en högskoleutbildning och hade inga problem på gymnasiet eller universitetet men sa att det var en liten omställning där i början i gymnasiet när pedagogiken var annorlunda.
 
Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut!

Jag skulle vilja ta del av era åsikter och erfarenheter kring montessori (då alltså både förskolor och grundskolor). Mina funderingar kommer framförallt ifrån att jag har en ettåring som skall börja förskola om ett halvår ungefär och står i kö bland annat till en montessoriförskola, som sedan ger förtur till montessorigrundskolan i vår stad om vi skulle vilja att han går där.

Spontant gillar jag pedagogiken och tänket utifrån det jag läst, men jag har noll erfarenhet i praktiken och känner ingen som gått på montessori. Jag gillar generellt individ-tänket och jag tror att det är nyttigt för barn att få styra sin egen tid lite mer och lära sig att planera och ta eget ansvar redan från ett tidigt stadium.

Har frågat runt lite kring vänner och bekanta för att få lite andra infallsvinklar. De jag pratat med har haft väldigt delade åsikter, men alla har också uttryckt att de egentligen inte har någon aning utan mest uttrycker sina (positiva eller negativa) fördomar. De som varit positiva har tänkt som jag - vettig pedagogik, man hör sällan om "stök" på montessoriskolorna, barnen där har ofta engagerade föräldrar eftersom de gjort ett medvetet skolval. De som varit negativa har framförallt menat på att det dels blir lite skyddat (att barnen mår bra av att härdas lite i "den hårda verkligheten" typ, som kontrast till att det är positivt att man sällan hör om något "stök" som jag tidigare skrev), att det blir svårt och jobbigt för barnen när de sedan skall börja i en vanlig skola (Montessoriskolan i min stad är F-9 så i vårt fall blir det "vanlig skola" först vid gymnasiet i så fall om vi inte flyttar). Sedan lite mer irrationellt och definitivt fördomsfullt, men jag nämner det ändå eftersom jag tycker att det är lite intressant att diskutera kring fenomenet och vad det beror på (hönan och ägget osv.), och eftersom det var min egen bild när jag själv gick i skolan - flera har uttryckt lite skamset att deras uppfattning är att det är mest "de konstiga", "töntarna", "manchesterbyxbarnen" (skäms över att ens skriva sådant och vill vara tydlig med att jag inte alls står för dessa uttryck eller den typen av kategorisering någonsin och speciellt inte när det gäller barn, men likväl verkar det vara en utbredd uppfattning och jag vill höra era tankar kring varför). Min storebror som är väldigt vettig och arbetar med samhällsfrågor hade en (väldigt lös och oarbetad) tanke om att föräldrar som har barn med någon egenskap som kan ge upphov till mobbing (alltså, allt/inget kan ge upphov till mobbing, det är ju absolut aldrig den mobbades fel, men jag hoppas att ni förstår vad han/vi menar) medvetet väljer att placera sina barn i montessoriskola just för att det är mer skyddat, men jag är samtidigt tveksam till om det är så enkelt?

Jag kommer inte riktigt överens med det förra stycket text alls, men jag hoppas att det framgår vad jag är ute efter, och jag hoppas att vi kan hålla en diskussion som inte fastnar allt för mycket på just den biten utan håller sig till montessori i stort, men eftersom flera av mina bekanta (som jag ändå klassar som vettiga) uttryckt samma sak så funderar jag på grunden till det och era tankar kring det och kring allt annat som rör montessori?

Vilka fördelar och nackdelar med montessori kontra traditionell skola/förskola ser ni?
Ok, jag har egentligen ingen aning. Men den lilla erfarenhet jag har som är extremt marginell, är negativ.
Dvs en liten närstående gick Montessori och jag uppfattade det som att barnet i sig behöver mycket driv för att själv lära sig saker. Och en egeninsikt i vad hen behöver träna på själv. Just i detta fallet missade läraren och egenarbetet kanske koncentrerades på vissa andra delar än de som behövde övas på. Upptäcktes en skola senare, reparerades nästa skola efter det. Liknande händer såklart i andra skolformer också. Men jag fick fördomen att lite medfödd planeringsförmåga kanske är en god sak att ta med in i Montessori?
 
Senast ändrad:
Saken är den att det finns alla sorters Montessori. På förskolan jag gjorde praktik under min lärarutbildning hade jag ALDRIG satt mitt barn, sen finns det ju förskolor som endast är ”inspirerade” av Montessori och det är ju en annan sak.

Pedagogiken och materialet har sina poänger, men den renodlade Montessorin jag såg förbjöd i princip all form av samarbete och interaktion mellan barnen hela förmiddagen. Fantasilek eller leksaker förekom överhuvudtaget inte, utan endast olika uppgifter vid olika stationer.
På eftermiddagen var det fri lek, men endast utomhus, inne kunde ju inte barnen vara för då blev det ju stökigt bland materialet.

Men som sagt, det finns ju mindre hardcore-varianter.. :idea:
 
Som logoped träffar jag en massa barn från både montessori-förskolor och andra förskolor och jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad alls. En bra (för)skola med bra personal anpassar pedagogik och förhållningssätt till respektive barn - det har väldigt lite samband med förskolans eventuella inriktning att göra, är min uppfattning.
 
Mina barn har både gått på montessoriförskola och "vanlig" förskola. Jag föredrar montessoriförskola alla dagar i veckan. Jag fick liknande reaktioner som du när folk fick veta vad jag valt men avfärdade det som just fördomar och rädsla för det okända. Rent larv alltså. Nu är mina barn födda i början av 90-talet men jag tror inte att pedagogiken har ändrats nämnvärt. Jag ställde mitt första barn i kö till montessoriförskola när hen var ett halvår. Andra barnet när hen föddes. Den montessoriförskolan fick de plats på när de var 5,5 och 3,5 år. Då var det inte aktuellt att byta men det kan ge lite hum om hur eftertraktat det var. Nu hade vi tur och de halkade in på ett bananskal på en annan montessoriförskola när de var 2 och 4 och jag grämde mig så enormt över att största inte fick börja tidigare. Hen hade mått så bra av att slippa den vanliga förskolan. Tyvärr kunde de av olika skäl inte fortsätta i skolan på monterssoriskolan som fanns här då men hade möjligheten funnits så hade vi nog sluppit många problem som den vanliga skolan gav upphov till.

Jag gillar pedagogiken. Jag gillar tänket att människor är individer och behöver få tillgång till kunskapen för just det de är intresserade av just då.

Utevistelsen var precis som på övriga förskolor. Skillnaden mellan fri lek och organiserad var obefintlig. Att de hade ett annat sätt att bemöta eventuella konflikter (det som idag kallas för lågaffektivt bemötande) såg jag enbart som positivt eftersom det var så jag bemötte mina barn själv.
 
Min dotter går montessoriförskola, hon är strax 2 år. Ganska försiktigt till sättet och hon verkligen älskar att gå till förskolan! Det jag framför allt är imponerad av är hur lugnt det är och hur genomtänkt det är!

Här är det inte flummigt alls, de har tydlig struktur för dagarna, gemensamma samlingar med sång osv. Sen lek både inne och ute!

Sen är ju givetvis pedagogerna viktigast av allt, men jag tänker att de som valt "specialinriktning" kanske oftare är på rätt plats?

Rekommenderar hur som verkligen montessori utifrån vår erfarenhet =)
 
Vi kommer välja Montessoriförskola till våra barn (dom står i kö) Dels pga dom rent usla förskolor/grundskolor kommunen erbjuder här med stora barngrupper och ständig personalbrist och dels för att dom vi känner som har och har haft sina barn på Montessori är väldigt nöjda, barnen är trygga härliga individer allihop. Har även äldre släktingar som gått Montessori och dom talar enbart gott om sin tid i för/grundskola.
 
Våra två äldsta barn går på en friskola med montessoriinriktning, dock ej i Sverige. Vi är supernöjda.

Jag tror också att det beror mycket på personal och skolkultur. På vår skola gör de rasten lite längre om de känner att barnen är springiga av sig en dag t ex.
 
Alltså... Kunde ni inte varit eniga här i alla fall? :p Blev ju inte mycket klarare i huvudet...
Det är lång kö till montessoriförskolan även här, så det känns inte speciellt sannolikt att han får plats direkt till förskolestarten oavsett utan lär få börja på en vanlig förskola och i så fall byta senare (det vet man ju såklart aldrig säkert dock, det kan ju hända att han erbjuds plats på en gång). I så fall hinner jag väl förhoppningsvis känna efter lite innan jag måste fatta det beslutet, men gud så svårt när alla har så olika erfarenheter!

Ni får jättegärna fortsätta diskutera/dela tankar, så tacksam för all input jag kan få!
 
Jag bor i Tyskland och här är det relativt stort med Montessori. Men tyvärr är uppfattningen bland folk att det är barn som har problem som i första hand placeras i Montessori. Barn som kanske är lite sena i utvecklingen eller barn som helt enkelt har svårt att passa in.
Vi var själva inne på att sätta vårt barn i Montessori men enbart om hon inte hade fungerat i den vanliga skolan. Vi ansåg att det var viktigt för henne att vara som alla grannarna och gå till samma skola. Sen hade det blivit väldigt dyrt för oss. Man betalar en procentsats på sin inkomst och då hade vi inte haft råd med hästen.
 
Har båda barnen i Montessori, en i förskola och en i fyran. Barnen är ute mer och rör sig mer än i kommunal verksamhet. När yngsta gick på kommunalt dagis var de ute mellan ett visst klockslag, punkt. Det var en bra förskola men det är mer harmoniskt i Montessorin. Vill barnen röja tar en pedagog ut dem, oavsett tid.

I skolan har de mer idrott än i den kommunala skolan och ungarna måste ut på rasterna. Personalen är mycket duktigare på att jobba med gruppdynamik och förebygga mobbing. Alla små tecken på att elever inte mår bra eller är delaktiga plockad upp och det tas föräldrakontakt. Enorm skillnad från den kommunala.

Nu tror jag att det handlar mer om skolorna i sig, inte så mycket om Montessori vs kommunal skola men vi är mycket nöjda med bytet.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 537
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 456
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 948
Senast: alazzi
·
Småbarn Innan vår son föddes hade vi som plan att söka till min gamla skola (Montessori) för jag (och min bror som också gått där) tycker det är...
Svar
6
· Visningar
1 424
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp