Montessori?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Thera

Trådstartare
Jag går min fjärde termin på lärarutbildningen och nu har vi praktik i tre veckor. Jag gör mina veckor på en montessoriförskola, och jag kan säga att min bild av montessoripedagogiken har förändrats helt.

Utan att säga för mycket vill jag bara höra er bild och era synpunkter på montessori, det kanske till och med är några som har sina barn inom den verksamheten?
 
Sv: Montessori?

Jag har varit lite fundersam till det, men har heller inte vetat så mycket, eller vet ens så mycket.
Våra vänner har haft och har sina barn på en sådan förskola och de stormtrivs med det och tycker att det är bra.
 
Sv: Montessori?

Thera skrev:
Jag går min fjärde termin på lärarutbildningen och nu har vi praktik i tre veckor. Jag gör mina veckor på en montessoriförskola, och jag kan säga att min bild av montessoripedagogiken har förändrats helt.

Utan att säga för mycket vill jag bara höra er bild och era synpunkter på montessori, det kanske till och med är några som har sina barn inom den verksamheten?

Jag har erfarenhet av Montessori-pedagogiken som jag tycker är genomtänkt och tydlig. Inget flum och mycket struktur. Denna filosofi kräver dock en hel del av barnen och de bör vara trygga och må bra för att riktigt komma till sin rätt. Det gäller iofs all all inlärning, men det blir särskilt tydligt när kunskapshämtandet hänger på barnens egen initiativförmåga.

Tyvärr fostrar pedagogiken barnen att bli individualister och gruppdynamiken går förlorad.

Enligt min mening finns inga pedogiska filosofier som bara har fördelar.
 
Senast ändrad:
Sv: Montessori?

Under hela mellanstadiet (och slutet av låg) gick jag och min bror på montessoriskola.
I början tyckte jag det var ganska flummigt men sedan efteråt när jag började högstadiet i en 'vanlig' skola så kände jag att det underlättade att ha gått där.
Visst var jag ganska ung då jag slutade men min bror gick kvar och han har nu svårare att anpassa sig till den vanliga skolan. Till en början (skolan var rel. 'nyöppnad') var det väldigt bra, lärarna hade mkt tid för oss/mer utflykter/allt som hör till, men sedan så gick det allt mer utför när de tog emot mer och mer barn/bytte lärare osv osv.
 
Sv: Montessori?

För er som inte vet går Montessoripedagogiken ut på att barnen har en egen inneboende lust att lära. Miljön ska vara förberedd med mängder av arbetsuppgifter som de kan utföra när de har lust. En montessoriskola/förskola ska också vara estetiskt tilltalande så att inte barnens kreativitet störs.

Detta är vad som sägs i alla fall. I själva verket har jag på förskolan (3-5 år) fått se:

-Ingen lek på hela förmiddagen, barnen arbetar en och en med de uppgifter som finns, där de något så här fritt ska kunna välja. Däremot får inget barn gå runt och göra ingenting, då blir de uppmanade att sätta sig och arbeta.
-Mycket styrt arbete och disciplin.
-Mängder av regler, tex får man bara arbeta en och en, man får inte viska eller störa kompisar och inte heller springa eller "busa".
-Trötta 3-åringar och 5-åringar som gråter varje dag vid lämning trots att de gått på förskolan länge. Det har jag aldrig upplevt innan.

Jag har alltid sett montessorin som en bra och fri pedagogik, men det har definitivt ändrats nu.
Däremot kan jag tycka att de metoder som finns för inlärning är mycket bra för SKOLbarn, däremot är det alldeles för tidigt att använda sig av detta "arbete" i förskolan.

Behövde bara ventilera mig lite...
 
Sv: Montessori?

Jag har haft mina två på en Montessoriförskola en tid. Jag upplevde inte alls den miljön som du beskriver. Tvärt om var det högt i tak när det gällde fri lek. Det speciella Montessorimaterialet presenterades för alla men, det var bara när man själv frågade efter det som man arbetade med det.

Som alla andra förskolor så finns det bra och dåliga varianter av det mesta. Det bästa är att själv besöka förskolan som man är intresserad av för att se om det är något som kan passa.
 
Sv: Montessori?

Då har du haft otur och hamnat på en montessoriförskola som fungerar dåligt.
Själv har jag mycket goda erfarenheter av montessoriförskola och grundskola. Det är ett självklart förskola och skolval när det blir dags för min lilla sladdis.
"Ingen pedagogik är bättre än dess utövare".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 493
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 323
Senast: Manji
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
555
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp