montisori?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

westernway

Hellu!
Ja sitter här kluven som attan.. har en son på 9mån och vill ju självklart som alla andra att det ska lösa sig på bästa sett med dagis.

Nu har vi blivit erbjudna plats på montisori dagis... Så jag vill jätte gjärna veta vad ni har för erfarenhet/tycke om just montisori dagis!

:confused:
 
Sv: montisori?

Nu e ja här å snokar :eek:
Jag har själv gått på montessori sen dagis och jag tycker det är jätte härligt! Något jag rekomenderar kan jag säga! :bow:
 
Sv: montisori?

Jag har varit lite nyfiken på det, men närmsta dagis härifrån skulle innebär 40 min med bil åt ena hållet och sen lika mycket tillbaka till jobbet så det kändes inte så roligt när det tar 10 min till elins nuvarande dagis.
Jag inbillar mig ialla fall att personalen är lite mer engagerad och att det är mer genomtänkt hela tankesättet.
Men det bästa är väl att prata med andra föräldrar som har barnen på samma ställe och höra vad de tycker, det kan ju skilja väldigt mycket från ställe till ställe.
 
Sv: montisori?

Jag har ingen egen erfarenhet, men har pratat mycket med en barnskötare som bytt från ett montessori till ett "vanligt" dagis. Hon kände inte att montessori var så trevligt för barnen, de lekte aldrig utan allt var "arbete" och leksakerna utvecklingsverktyg. Jag skulle av det jag hört (vilket då är rätt ensidig information...) INTE välja montessori.
 
Sv: montisori?

Montessori kan säkert passa flertalet av våra barn.
Men det är en pedagogik som inte tilltalar mig.

Mycket är efter färdigt material, barnens egen kreativitet och forskande förmåga får absolut ingen möjlighet att utvecklas.

Flertal av montessoriförskolorna har inget vanligt lekmaterial, utan bara montessorimaterial.

Jag har arbetat som föreståndare på en montessoriförskola, rekryterades till den tjänsten för min förskollärarutbildning.
Men jag sa upp mig, för montessoritankarna och mina tankar kring barns förmåga att själva utforska tillvaron stämde inte.
 
Sv: montisori?

Varför skulle personalen vara mer engagerad, och att det skulle vara mer genomtänkt?

Ser man till barns sätt att utforska omvärlden och ta till sig kunskap, så är Reggio Emilia inpirerat arbetssätt det som inspirerar mina tankar, och det är mycket av de tankarna som står i läroplanen.

Självklart är mycket av montessori bra, men jag köper inte hela paketet, just det med forskande och fria leken som blir hämmat.

Sen är mycket av materialet sånt som man skall jobba själv med, och det stimulerar INTE samarbets och den sociala förmågan.
 
Sv: montisori?

Hm det är kanske snarare så att de barnskötare/pedagoger jag har lärt känna känns väldigt less på att arbeta på den komunala förskolan, medans de som arbetar på något "alternativ" har varit mer engagerade och tycker att jobbet är roligare.
Det kan ju förstås vara så att jag har väldigt litet urval att se på oxå... :crazy: Men det är klara personalproblem på elins dagis, inte så mycket att barnen blir lidande men det märks att personalen inte är nöjd med styrningen från rektor...
Men däremot de andra har varit väldigt nöjda och är mer intresserade av sitt arbete.
Men när jag har tänkt efter så brero nog det mer som sagt på styrning och personalvård än själva filosofin... :(
 
Sv: montisori?

Montissori skolor ska ju vara mer annorlunda än vanliga skolor, i montissori skolor lägger man större vikt på varje individ medan man i vanliga skolor inte tar hänsyn till att alla individer är olika, alla ska formas efter samma mall.
I montessori skolor lägger man ner mkt vikt på annat som inte vanliga skolor gör, tex att man får omdöme efter uppförande å det är ju viktigt sedan i riktiga livet oxå.
Om jag får barn skulle jag inte drömma om att ha dem i en vanlig skola.
 
Sv: montisori?

TACK! =) Mera sånt här! =) Känner att jag behöver läsa sånt här för att få igång min hjärna och kuna välja dagis..
 
Sv: montisori?

Snurrfian skrev:
Jag inbillar mig ialla fall att personalen är lite mer engagerad och att det är mer genomtänkt hela tankesättet.

Det är nog bara inbillning ;) Det finns engagerad personal även inom den kommunala skolan!!
 
Sv: montisori?

Jag hade mina barn på en Montessoriförskola när vi bodde i Lund. När vi sedan flyttade så fanns inte det alternativet på den nya orten. Det var egentligen det enda som var negativt med att flytta hit. Förskolan i Lund var helt underbar och det skiljde verkligen på kvaliteten mellan den förskolan och den kommunala, barnen hamnade på här. Efter ett halvår fick vi plats på en föräldrakooperativ förskola och vi bytte dit eftersom jag upplevde den som betydligt bättre.

Sen är det inte sagt att alla Montessoriförskolor är perfekta. Mitt tips till dig är att göra studiebesök på den aktuella förskolan och själv bilda dig en uppfattning om hur miljön är just där. Det jag upplevde som mest positivt på den Montessoriförskolan mina barn gick på var att man hela tiden utgick från det enskilda barnet och dess behov. Visst fanns det pedagogiskt material som var typiskt för Montessori men, det var bara när barnet själv frågade efter det som man jobbade med det. Barnen lekte precis lika mycket där som på de andra förskolorna. Den absolut största skillnaden tyckte jag var att ljudnivån var mycket lägre på Montessoriförskolan. Barnen behövde inte skrika eller överrösta varandra för att få uppmärksamhet.
 
Sv: montisori?

Min son går på ett "vanligt" dagis det som skiljer sig från dom andra är att detta är privatägt.

I hans förskola får dom lära sig att visa hänsyn till andra, vara artiga, fråga efter saker och tacka efter att dom fått det dom bett om mm. Dom äter med kniv och gaffel i rätt ordning vid matbordet och dom får hjälpa till att laga mat och duka. Det finns mycket som dom gör där som i framtiden kommer att hjälpa barnen.

Dom tar barnen som dom är och behandlar dom som dom individer dom är inte som en skock barn som ska formas, det är inte bara dom som har ett namn på sin pedagogik som kan behandla barnen som barn.

Anneli
 
Sv: montisori?

Jag arbetar på en "vanlig" kommunal förskola, och även där ser vi varje barn som en egen individ, och lär barnen att visa hänsyn och respekt för varandra, då krävs det bra förebilder, och det är vi som pedagoger som ÄR bra förebilder.

Att utgå från barnens egna intressen i verksamheten, och att visa på att "jag" duger som den jag är, är en viktig del i mitt arbete som pedagog.

Vi dokumenterar, fotograferar, sätter upp på väggarna och visar barns lärande, varje avdelning har en digitalkamera, och den används flitigt, varje avd har en dator med skrivare, allt för att underlätta dokumentationen.
 
Sv: montisori?

Lite Reggio inspirerat alltså? ;)

Det går ju lite mode i detta med vad som är bra, tidigare var det ju Montessori som gällde, nu är det ju Reggio som är lite "inne" i förskolesvängen.

Maria Montessori har ju satt sin prägel på mycket inom den vanliga svenska förskolan, däremot har ju inte skolan anammat pedagogiken lika mycket.
 
Sv: montisori?

Mycket av det som står i läroplanen är både tankar från Reggio och Montessori.

Men sen faller sig det forskande arbetsättet mig mer i smaken, för det är så jag tycker att lärande fungerar, och tillsammans med sina kompisar, och då är det Reggio tankarna som naturligt är det arbetsättet som jag och mina kollegor arbetar mycket utifrån, men jag "köper" inte allt från den pedagogiken heller, utan tar man det bästa av de olika pedagogikerna så tror jag det blir en bra mix
 
Sv: montisori?

Du måste ta reda på vad du tycker om den pedagogiken, besök förskolan var med om du kan och får, läs allt du kommer över.
Det är ju så att om du väljer denna pedagogoik så kanske du vill ha en skola med samma pedagogik. Finns det i området?, om du skulle vilja ha en sån skola, och hur högt upp i klasserna.
Finns det på lågstadiet bara eller högre upp.
För en del barn kan det vara hattigt att byta mellan olika pedagogiker.
Ibland är ju dessa pedagogiker en livstil, t.ex Waldorf.
Den finns liksom redan i familjen från det att man föds.
Så tänk och begrunda innan du väljer.
Du måste känna att det känns rätt för ditt barn.
 
Sv: montisori?

Det är så dom arbetar på Pontus dagis, dom plockar från dom olika padagogikerna så det blir en bra och intresant mix att arbeta med. Jag tycker det är ett suveränt sätt att arbeta på och har inget negativt att säga om det.

Anneli
 
Sv: montisori?

Gör så här: Gå och besök förskolan och skapa dig en egen bild.
Mina två barn har gått i Montessoriförskola och sedan montessorigrundskola. Outstanding!
Är det bra UTBILDAD personal så är de flesta montessoriförskolor klart överlägsna de traditionella förskolor jag har erfarenhet av.
Men det hänger på Personalen. Gör därför ett besök och slås av skaparkraften, lugnet och leklusten. Finns de inte där så är det ingen bra montessoriskola.
Själv skulle jag aldrig sätta mina barn i annat än i montessoriverksamhet. (Om valet fanns alltså)
 
Sv: montisori?

jag gick på montessori från 4 års ålder till jag skulle börja i sexan. Först förskola och sen grundskola med andra ord. Det var helt toppen och precis som många skrivit så är lärarna pedagogiska och jobbar med den enskilda individen. Det resulterar i att det blir mycket roligare att lära och man tar in det mycket bättre. När jag började en vanlig skola sen så låg jag långt framför de andra barnen i skolan. Jag var som sagt tvungen att byta till en vanlig skola för vi skulle flytta, men många av mina kompisar gick kvar till nian, och alla utan undantag säger samma sak som jag. När de kom till gymnasiet så var de mycket mer förberädda än de andra och kunde mycket mer.

Sen det här med att barnen inte får leka utan att allt ska vara utvecklande. Vad är det för fel med det då? Vi hade jätteroligt på vår förskola (och även i skolan) och allt det man gör är ju lek i förskolan. Man bara lär sig någonting av det också. Och gissa om jag var stolt när jag kom hem och kunde både läsa och skriva skrivstil när jag precis fyllt 5 år... Det är inte något de lär sig på dagis...

Det som jag tyckte skiljde montissoripedagogiken mest mot i den vanliga skolan var att i skolan ska man lära sig vissa saker. I montessoriskolan lär man sig främst HUR man tar reda på information om sakerna. Självklart så lär man sig samma sak som i den vanliga skolan men på ett annat sätt. Det tror jag är bättre när man kommer ut i det verkliga livet sen. Allting utvecklas hela tiden och det som man lärde sig i skolan kanske inte kommer stämma hela livet. Då är det bättre att veta hur man tar reda på saker så är man alltid uppdaterad.

Ett bra exempel på det var att vi istället för att läraren berättade för oss om olika djur och växter så fick vi forska om dem själva. Och sedan fick vi redovisa och läraren fyllde i om det var något vi missat. I början är det ju inte så hög nivå, utan mest att "lejon är ett däggdjur och föder levande ungar. Den äter det här och det här och finns där och där".

Oj, nu blev det en hel uppsats. Hur som helst så rekomenderar jag montessori varmt och önskar att det fanns en skola här i närhetet så att min dotter också fick den möjligheten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 858
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 017
Senast: Ms_Antrop
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp