Bukefalos 28 år!

Montségur vs SENSATION RIDE

Liten

Trådstartare
Jag har blivit förälskad i två sadlar; Montsegur långrittssadel "Classic II" i nöt- och svin-läder (bomsadel), SENSATION RIDE English Trail (bomlös).
Personligen tycker jag på något sätt att det känns "roligare" att skrapa ihop till en bomsadel (vilket lär ta typ ett år, haha..........)(hmm, kan det bero på "yrkesstolthet" elr så då jag utbildar mig till sadelmakare...?) än den bomlösa men den bomlösa sägs vara bra för ryggen (flera med ryggproblem använder den helt utan problem) och jag har vridet bäcken..
Men jag behöver fler att bolla med!!!
Någon som har någon av dessa sadlar? Fördelar resp. nackdelar? Vad kan passa mig & Honey?

Vi gör det mesta, men "satsar" på distans. Hoppar, dressyrtränar på uteritterna & i skogen. Rider en hel del i knepig terräng i skogen. Så vill ju förstås att sadeln ska passa att rida distansritt med också.
Honey har ganska "normalkort" rygg (inte lång, inte jättekort...), inte så bred men inte "mager" på något sätt.
Rider för närvarande med en Kingsley i allroundmodell, som ska ersättas av en syntetsadel (hoppas på Globus men vi får se...)...

Help wanted :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Personligen så hade jag valt Montsegur...har ridit i classicen I och den är fantastisk. Tänkt dessutom på viktdistrubitionen det blir i en bladsadel.

Jag har även ridit i bomfria sadlar men tycker att ingenting klår en riktig bladsadel:)
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

okej ;)
vad är bäst med den? ungefär hur mycket väger den (uppskattning)? :d
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Montsegur brukar ligga på en 7 kg tror jag ungefär. Det som är bra eller bäst med en bladsadel är att vikten fördelas över en stor yta vilket den bomlösa inte lever upp till. Däremot om bladsadeln är fel inpassadtill hästen så gör den definitivt ingen nytta och i det fallet är en bomfri sadel bättre.

Montseguren är hård att sitta i men personligen för mig så är det bara en vanesak. Sitsen blir enligt mig otrolig bra och välbalanserad. Trots avsaknaden av stöd som man får i exempelvis en traditionell dressyrsadel så tycker jag att det är mycket mer balanserat att rida i en Montsegur.

Hade gärna haft en om jag haft råd att måttbeställa efter hästen...helt enkelt en kanonsadel...
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Jag hade också valt montseguren. Sålde precis min(en classic I) då jag blivit hästlös. Den är lite hård att sitta i med det kan avhjälpas med en fårskinns"rumpvärmare" el likn. Hästen tyckte iaf att det var den bästa sadeln vi haft även om den var en aning för lång, skulle nog lämnat in den för kortning om jag inte tagit bort hästen.
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Jag har precis köpt en begagnad Montsegur Classic I (säkert Santoxens ;) )och tog första provturen idag. Jag säger bara en sak - SKÖN!! Man satt väldigt bekvämt i den i alla gångarter. Nu hoppas jag bara att hästen kommer trivas lika bra i den som jag gör.

I vanliga fall rider jag i bomlös sadel och har gjort i rätt många år nu. Det är också skönt, så du får nog prova dig fram till vad du föredrar.
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

okej det låter bra ;)
har inget emot lite hårdare sits, har provat att rida i westernsadlar och det är de bekvämaste sadlar jag suttit i..dock känns det onödgt att köpa westernsadel när jag inte rider western, så att det finns en annan sadel med liknande "konsistens" (elr vad man ska kalla det..) är ju toppen :bump:
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Hejsan!

Är första gången jag gör ett inlägg på den här sidan, satt själv o letade efter ett forum vad gäller just SENSATION RIDE, och hittade då din frågeställning. Vet ju inte nu om du redan hunnit köpa en sadel, eller hur det ligger till. Men ville iaf inflika att jag nyligen fått hem min SENSATION RIDE sadel till min islandsvalack, och att jag verkligen är jättenöjd över den sadeln. Jag skulle våga säga att man sitter så pass bra i den, och att den utseendemässigt inte skiljer sig särskilt mycket från en bomsadel, så att när jag rider i den kan ingen på rak arm säga att jag sitter i en bomlös sadel. Min häst trivs och jag tycker att jag har en väldigt fin kontakt till honom trots att padden som hör till är aningen uppbyggd. Jag skulle varmt rekommendera denna sadel till andra!

Lycka till med ditt sökande, man kan bli mer eller mindre slut av att leta i denna sadeldjungel :confused:!

Just det, ville bara tillägga att jag nu har ridit med en gjord som är lite lite för lång för honom, och att jag kan få in handen mellan magen o gjorden på honom då jag sitter i sadeln, det till trots, så rör sig inte sadeln en milimeter, den sitter verkligen där man placerar den, och det är väldigt unikt på en islänning, då allt som oftast, efter en stunds ridning, så har sadeln glidit fram mot öronen ;)
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

hej!

nej jag har inte köpt någon.. eller jo, det har jag, men någon av dessa blir det först om 1-2år så att damen hinner muskla sig ännu lite till, jag får råd o.s.v..

tack för infon! hade nästan bestämt mig fr Montseguren..nu får det bli en funderare igen ;)
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Kul att se att så många gillar montseguren:D

Jag skulle säga att om du är sned i ditt bäcken är det ännu viktigare att du har en sadel med bom som hjälper till att jämna ut tryck.

För mig är det iofs självklart- jag har ännu inte hittat en bomlös sadel som uppfyller det jag anser att en sadel är till för: Tryckfördelning, bra packfästen och bekvämt för både häst/ryttare i flera timmar i sträck.

Vill jag rida dressyr och ha nära kontakt så rider jag barbacka;)

/Migo
med Montsegur Trappeur som personlig favorit.
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Kul att se att så många gillar montseguren:D

Jag skulle säga att om du är sned i ditt bäcken är det ännu viktigare att du har en sadel med bom som hjälper till att jämna ut tryck.

För mig är det iofs självklart- jag har ännu inte hittat en bomlös sadel som uppfyller det jag anser att en sadel är till för: Tryckfördelning, bra packfästen och bekvämt för både häst/ryttare i flera timmar i sträck.

Vill jag rida dressyr och ha nära kontakt så rider jag barbacka;)

/Migo
med Montsegur Trappeur som personlig favorit.



Då vill jag bara göra ett inlägg till, kan ju inte låta bli nu då du skrev som du gjorde ;), SENSATION RIDE är så pass mjuk att personer med olika typer av skador eller fel blir att sitta väldigt bra i dem, dessutom har de ett särskilt system vad gäller stigbyglarna som gör att man inte kan sitta sadeln sned samt att de fördelar vikten jämnare i sadeln. SENSATION RIDE är även utvecklad för hästar som rids längre sträckor, så som distanshästar och även islandshästar som kan ridas under väldigt många timmar i sträck. Jag var ut i skogen ett par timmar idag, red i kuperad terräng men oxå på en del bra galoppsträckor, sadeln satt som gjuten under hela turen, det är totalt nytt för mig. Jag är van vid att man ungefär vid halva vägen får sitta av o sadla om. Har haft en bomsadel innan - equipe islandshästmodell - och även den gled trots bra passform. Är lite av en islandsryttares vardag tror jag, det här med att sadeln glider, blir därför så förundrad över att den sitter så oerhört stadigt, behöver inte ens spänna gjorden under turen. Och vad gäller packfästen så finns det gott om sådana även på denna sadel :) Gå gärna in på hemsidan och titta den som vill; www.softsaddles.info.

Tack för ordet! :D
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Fast det är en omöjlighet att få samma tryckfördelning utan en bom- det finns en anledning till att alla världens ryttarfolk rider i just bladsadlar;)
Många bomlösa marknadsförs som distanssadlar, men de fungerar inte under svårare omständigheter. Se gärna vad http://www.thelongridersguild.com/ har att säga om dem. (det är ett forum för folk som rider långt, modell genom hela europa osv.) Om inte det är produkttesting så vet jag inte vad det är..

Anledningen jag ser till att ha bom om man är sned är för att skydda hästen från snedbelastning.

En sadel som glider har inte bra passform!;)
Och det är skillnad på bom och bom!

/Migo
Som nyss släppt hästarna på nytt bete. Vilken härlig syn det är!*l*
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Visst håller jag med om att en bladsadel inte kan bräcka en bomlös sadel, men jag ville väl kanske bara ge min åsikt om denna då jag oxå fastnade för SENSATION RIDE och då hon frågade om det var någon som hade provat :o... jag är nöjd, och min häst känns mjuk o följsam i denna och det är det viktigaste för mig. Och min Equipe var särskilt utprovad till min valack och den satt jättefint på honom, därför köpte jag den. Blev sedan besviken då inte den heller ville hållas på plats :crazy:. Islänningar har ju ofta breda ryggar, lite mage och inga mankar, är svårt att få nåt att hållas på plats.. Men men, jag varken kan eller vet nåt om distansridning, så jag låter allt vad gäller utrustning till det vara osagt.

Linda
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Många bomlösa marknadsförs som distanssadlar, men de fungerar inte under svårare omständigheter. Se gärna vad http://www.thelongridersguild.com/ har att säga om dem. (det är ett forum för folk som rider långt, modell genom hela europa osv.) Om inte det är produkttesting så vet jag inte vad det är..
Är det texten om Torsion på följande sida du menar?
http://www.thelongridersguild.com/saddles4.htm

Nu ska man ju inte döma alla bomlösa över en kam eftersom det är ganska stor skillnad inom bomlösbranschen på de olika produkterna.

Faktum är ju att de använde sadeln under, vad jag kan tolka, en stor del av ritten och att problemen kom av att padden sjönk ihop och jag har nu inte en bomlös som kräver pad men jag antar att man måste byta ut de efter ett tag om man vill behålla viktfördelningen i längden.

Dessutom så om man läser på de andra sadlarna så verkar de ha problem med en del bladsadlar också, så det är nog inte många sadlar (eller hästar för den delen vilket de också skriver) som håller för den typen av ridning. Så vad det bevisar vet jag inte egentligen men om man ska gå efter den produkttestningen så verkar ju en Keith Bryant-sadel eller en McLellan vara det bästa. Någon distansryttare som rider i någon av dem?

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Jag rider i prestige trekker land. Älskar den sadeln. Bladsadel med paneler.

Har dessutom en dressyrsadel Taktur som är steglöst ställbar bom. Kan tänka mig rida distans i den med eftersom den är så grymt välbyggd. Igår såg jag en Prestige atena. mumms så skön den såg ut!

Bomlöst är inget för mig.
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Jag rider i prestige trekker land. Älskar den sadeln. Bladsadel med paneler.

Har dessutom en dressyrsadel Taktur som är steglöst ställbar bom. Kan tänka mig rida distans i den med eftersom den är så grymt välbyggd. Igår såg jag en Prestige atena. mumms så skön den såg ut!

Bomlöst är inget för mig.

Jag börjar fundera pa att ge upp bomlöst. Far det inte att funka bra för mig och hästen. Jag är mycket intresserad av Prestige Trekker Land, hoppas du inte har nagot emot att jag pepprar dig med lite fragor om den!
Blir den inte ostadig? (sitsen ser ut att sitta högt över hästen)
är den lang? Min häst (arab) har väldigt kort sadelläge/rygg.
Har du vanlig vojlock under?
Tack :)
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Många bomlösa marknadsförs som distanssadlar, men de fungerar inte under svårare omständigheter. Se gärna vad http://www.thelongridersguild.com/ har att säga om dem. (det är ett forum för folk som rider långt, modell genom hela europa osv.) Om inte det är produkttesting så vet jag inte vad det är..

...fast vänta lite här nu...
Nog för att det säkert är produkttestning på den hemsidan som hänvisas till ovan, men inte sjutton är det någon av oss som rider turer jämförbara med Sydafrika till Kenya... ? eller som man också kan uttrycka det - jag köper mig inte en liten läcker golf cabriolet om mitt behov är en fyrhjulsdriven SUV för att dra hästtransport...

Många distansryttare rider i bomlösa sadlar - vad de sedan väljer för att rida under "svårare omständigheter" det kan säkert vara en annan typ av sadel.... Det viktiga är väl fortfarande att ha en sadel som ryttaren trivs med och som passar hästen? (förutom då om du ska rida mellan två kontinenter, men då krävs nog en hel del ytterligare i planeringen förutom själva sadelvalet... ;) )

Först ska man fråga sig vad man har för syfte med sin ridning, sedan kan man söka i sadeldjungeln och även ta in aspekter som egen trivsel, ekononomi (nytt eller begagnat) osv osv.. och även fundera på om man ska rida till bortre Mongoliet och därför behöver det ena eller andra i utrustningsväg... :grin:
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

När man sitter upp så känns det lite högt, men inte ostadigt. När sadeln lägger till sig varje gång mot hästen så "sjunker" man ner. Verkligen stabil och pålitlig sadel. Den är rel lång men nu finns det kortare modelller.
Det finns schabrak att köpa till men de är rätt tunga. Jag har specialbeställt lätta av Ex---ve som är precis som jag ville ha dem. inte dyrt alls. GÅr att ha vanlig under men det är inte så snyggt....
Pma så kanske jag hittar någon som du kan prova hos...
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Fast att en sadel ger stora skador under långa sträckor borde rent logiskt innebära att den (ofta) ger samma skador fast i mindre omfattning om den används kortare sträckor.

Varför väljer man en bomlös sadel?
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

jag tackar för allas åsikter & synpunkter, härligt att det blev en sån diskussion av det ;) ! alltid kul och intressant att höra från flera vinklar..

anledningar till att jag funderar på just dessa sadlar..

Montségur
- min upplevelse av westersadlar har i stort sett bara varit positiv, och denna är ju byggd på liknande/samma sätt (iaf som de westernsadlar jag ridit i..är låååångt ifrån expert!).
- bra kvalité på läder, veg. garvat vilket absolut är att föredra inom hästutrustning (framför kromgarvat).
- bekväm (enligt vad jag hört).
- snygg :D (okej jag är väl lite ytlig kanske.....) .
- bra viktfördelning ver hästryggen.
- gjort att rida långt i.

SENSATION RIDE
- en (BRA) bomlös sadel är underbar att rida i..
- enligt tidigare köpare av denna sadel, med ryggproblem, fungerar denna bra. vilket är viktigt för mig då jag ju har den "åkomman" som jag har..
- rätt snygg (som sagt..lite ytlig är jag väl....).
- bra kritik från tidigare köpare..
- gjord att rida långt i.

hästen jag red innan jag köpte Honey, har bomlös. den är himla bekväm att rida i, enligt min uppfattning, med ganska höga bak- & framvalv. sen gick hästen tyvärr ner i vikt, så nu ligger den inget vidare utan glider..vilket jag upplever väldigt jobbigt.. men den är/var lätt, ganska lättskött, bekväm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp