Monty Roberts

N

naturally_horse

Jag ska få träffa Monty Roberts under den här veckan och jag undrar lite vad ni tycker om honom...:p

Jag tycker personligen att han har ett bra kroppsspråk som fungerar bra på hästarna, men egentligen inget mer...:cool:

Har hört att han bara kan "sin grej" som han gör och kan visa upp den (vilket jag tror han endast kommer göra när jag får träffa honom) men kan inte visa oss hur vi ska göra och hur vi ska bli bättre hästmänniskor...:cool:

Det jag har sett från honom är Join-up och follow-up som visar att man kan kommunicera med vilda hästar och "problemhästar". Men sen då? Hur kan man själv som hästskötare/ägare/tränare lära sig av det?:confused:
 
Sv: Monty Roberts

Jag har inte sett Monty IRL. Jag har läst och sett en dokumentär och min åsikt är att han är en ren bluff som inte alls predikar och praktiserar det han påstår att han gör.

Jag anser att han kuvar och pressar djuren mentalt, tills de ger upp. Att han trycker ner dem så illa att han tar all självkänsla och självförtoende ur dem, så att de slutligen överlämnar sig åt fienden - dvs han. Han beter sig som ett rovdjur i sina "clinics", inte som en häst.

Jag anser att när jag håller på med djur är vårt syfte det motsatta. Att utge oss för att vara likasinnad och tala som en häst talar till en häst. Att INTE vara det rovdjur vi är efter som att rovdjur alltid och alltid kommer att vara en skrämmande fiende och trigga de allra starkaste överlevnadsinstinkterna hos hästen. Jag anser att man ska bygga ett förtroende, inte en kuvar relation. Att man ska jobba för att stärka hästens självkänsla och tro på sin egen styrka och kapacitet. Man ska vara en trygghet och en pålitlig individ som hästen kan lita på.

Jag skulle ALDRIG låta Monty jobba med min häst. Och efter som att jag inte tycker att hans sätt att hålla på med hästar är rätt på ngt sätt alls, så skulle jag heller aldrig låta ngn som utbildat sig under honom, jobba med min häst heller. Jag anser att han påstår att det han gör är något helt annat än verkligheten. Jag vet inte om han själv vet om det, men för mig och många andra är det tydligt. Han utnyttjar hästens rädsla i sitt arbete.

Kan tillägga att jag kom i kontakt med honom med en mkt positiv inställning. Men reagerade starkt väldigt tidigt.


Se bara på den sk. join-upen som är så populär. Idioti.
Det är såna här utövare som gör att jag aldrig nånsin kommer att påstå att jag sysslar med NH.
 
Sv: Monty Roberts

det lilla jag sett av honom (t.ex lastträning och "join up") tycker jag inte är något märkvärdigt.. tyvär. Han har dessutom fått för sig att man inte får titta hästen i ögonen, det kankse är den största anledningen till att jag tycker mindre om han sätt.. Jag är mer förtjust i Pat Parelli och vår svenska Louise Wale! Men smaken är som baken :p.
 
Sv: Monty Roberts

Jag har inte sett Monty IRL. Jag har läst och sett en dokumentär och min åsikt är att han är en ren bluff som inte alls predikar och praktiserar det han påstår att han gör.

Jag anser att han kuvar och pressar djuren mentalt, tills de ger upp. Att han trycker ner dem så illa att han tar all självkänsla och självförtoende ur dem, så att de slutligen överlämnar sig åt fienden - dvs han. Han beter sig som ett rovdjur i sina "clinics", inte som en häst.

Jag anser att när jag håller på med djur är vårt syfte det motsatta. Att utge oss för att vara likasinnad och tala som en häst talar till en häst. Att INTE vara det rovdjur vi är efter som att rovdjur alltid och alltid kommer att vara en skrämmande fiende och trigga de allra starkaste överlevnadsinstinkterna hos hästen. Jag anser att man ska bygga ett förtroende, inte en kuvar relation. Att man ska jobba för att stärka hästens självkänsla och tro på sin egen styrka och kapacitet. Man ska vara en trygghet och en pålitlig individ som hästen kan lita på.

Jag skulle ALDRIG låta Monty jobba med min häst. Och efter som att jag inte tycker att hans sätt att hålla på med hästar är rätt på ngt sätt alls, så skulle jag heller aldrig låta ngn som utbildat sig under honom, jobba med min häst heller. Jag anser att han påstår att det han gör är något helt annat än verkligheten. Jag vet inte om han själv vet om det, men för mig och många andra är det tydligt. Han utnyttjar hästens rädsla i sitt arbete.

Kan tillägga att jag kom i kontakt med honom med en mkt positiv inställning. Men reagerade starkt väldigt tidigt.


Se bara på den sk. join-upen som är så populär. Idioti.
Det är såna här utövare som gör att jag aldrig nånsin kommer att påstå att jag sysslar med NH.

Lite fundersam varför du tycker join-up är idioti? Det är ju så hästarna gör när en ny häst kommer in i flocken.. Ledaren driver bort hästen tills den ber om att få komma in. Det är ju inte "rovdjurs språk" direkt :grin:... Som du ser i mitt andra inlägg här är jag inte så förtjust i Monty Roberts jag heller men join-up:en är ju det första mötet med hästen. Den har inget med Monty Robets att göra, det är bara han som har marknadsfört den.
Jag använder mig ofta av join-up vid första mötet med en häst jag blivit ombedd att arbeta med. MEN till skilland från Monty så vågar
jag se hästen i ögonen. :grin:.
Jag tycker den fungarar bra 9 av 10 gånger. det är ju rent hästspråk!
 
Sv: Monty Roberts

Det är för att alla rovdjur har sina ögon placerade bredvid varandra framåt för att kunna sikta in sig på ett byte och alla gräsägare har sina ögon sittande på sidan av huvudet för att få en så lång synvidd som möjligt att upptäcka ett rovdjur...


Vi människor är rovdjur...


Själv tycker jag det är lika illa att höja upp EN till skyarna som att sänka EN till avgrunden. Att diskutera om något är ren bluff eller inte.
MR's metoder fungerar på min häst därför använder jag mig av dessa.

Sedan finns det självklart hästar de inte funkar på eller där ägaren väljer att utföra "någon annans lära" och det funkar bra, då finns det ingen anledning att byta och prova någon annans om man inte gör det för man är nyfiken.

Alla har ju olika mål med varför man övar vissa övningar :)
 
Sv: Monty Roberts

För att du i join-upen JAGAR hästen som ett rovdjur. Och dessutom hindrar den från att använda sin flyktinstinkt. Du stänger in hästen och jagar runt den tilld den ger upp, låter det naturligt? Som ett hästbeteende?

Att valla är ett MYCKET dominant beteende. Det är ngt hästar gör I en flock. Du är inte det minsta flockmedlem när du stänger in en häst i en runtkorall och börjar jagha den runt runt utan att ge den en flyktväg. Du måste jobba med en relation!

Påstår du att detta är naturligt så har du helt missförstått hur hästar fungerar och vad du ger för intryck när du beter dig såhär. Hästar arbetarb aldrig inom begränsade ytor. Vad skulle hända om du gjorde detta ute i en hage på 10 hektar? Jag tvivlar på att du skulle få en häst som kom till dig. Tvärt om, den skulle fly. DET är naturligt. Du skulle inte uppnå någonting alls. Om detta vore ett naturligt beteende borde det ju fungera även under naturliga omständigheter? Om du hindrar hästen från att agera naturligt, begränsar den för att du inte kan hantera den annars, då har du reda ifrångått det som är naturligt.

Vallning av häst i korall/löslongering eller liknande är MYCKET riskabelt och bör inte göras av personer som inte är fullständigt i kontakt med hästen, känner den väl och vet hur man arbetar som en häst. Denna löslongering kan förstöra en häst både lätt och snabbt (det är inte bara mina ord utan ord från bla Peer Vogel mfl.), och det är just vad Monty gör. Han trycker ner hästen till kuvning.

Jag hanterar aldrig hästar på så små ytor. Jag arbetar i ridhus eller hagar, eller ute i skogen i full frihet. Djuret ska aldrig känna sig pressat och den ska alltid ha tillgång till sina instinkter och naturliga beteenden. Rädsla hör aldrig hemma i djurkommunikation och kommer aldrig att göra. Du ska ALDRIG upplevas som varlig, aggressiv eller hotfull. Enda anledningen till att man skulle behöva en liten korall är att man vill hindra hästen från att fly - och det innebär att du har en häst som inte vill vara hos dig. Vänta nu, finns det någon häst som vistas i en flock pga tvång? Det finns ingenting alls naturligt med det.


Denna lilla teori som Monty påstår att detta baseras på är ren och skär lögn. Han hänvisar till något som låter liknande, men du måste ju ta med alla auspekter i detta! Hur mycket fakta har du egentligen om hur hästar faktiskt beter sig i en såhär avvisande situation, och hur den avvisade hanterar det? Vad som händer sen? LOGIKEN?

Ett sto som vallar undan unghästar gör det när flocken upplever hästen som ett hot för flocken. Det behöver inte vara en unghäst heller, det kan vara vilken ranglåg häst som helst. Hon vallar dem långt från flocken - mao hon ser till att se LÄMNAR flocken - och återvänder sen själv. Detta är ett sätt att skydda flocken från individer som gör den svag, inte för att bestraffa eller uppfostra även om det kan liknas med det. De skyddar övriga flocken helt enkelt genom att avvisa medlemmar som alltså inte längre får tillhöra flocken och därav hamnar i ett utsatt läge. Denna häst kan vara ifrån flocken i flera dagar, veckor, ibland tar den med sig en annan flockmedlem för att ha en egen flock, för att sen återförenas senare. Vi hade en avvisnng av en flockmedlem som höll i sig i över en månad, eller två, innan de återförenades (ja, vi har stora hagar och hade en mycket bra flock vid detta tillfälle med två tydliga ledare). De kommer inte tillbaka efter 5 minuter.

I Join-upen stöter du bort hästen utan någon som helst logisk anledning.
Du gör det med luten av ett rovdjur, beteendet av ett rovdjur, och du ger hästen ingenstans att fly.
Jag skulle snarare likna detta med en flock vargar som jagar in en häst i en återvändsgränd för att gå till attack,ta ner den och sen döda den för att äta. Okej, naturligt men kalla det inte för hästkommunikation. :smirk:
 
Sv: Monty Roberts

Jag tycker den fungarar bra 9 av 10 gånger. det är ju rent hästspråk!
Nej, det är rent R O V D J U R S S P R Å K. Du har blivit lurad. Det är det han tjänar pengar på den där mannen sägs det. :smirk:
 
Sv: Monty Roberts

Jag är inte särskilt imponerad av MR, finns många tränare som inte imponerar allt för mycket. Jag tycker att det blir lite "klubben för inbördes beundran". ;)

Jag själv är absolut inte duktigare än nån annan på något sätt då jag har en livtidsresa av lärande framför mig men har svårt för de "självutnämda experterna"... Men visst finns det fina russin att plocka även från dom!:idea:
 
Sv: Monty Roberts

corallen gör att arbetet går fortare och man själv inte ska behöva springa flera mil för att avvisa hästen och inte heller i flera månader...

Join-up funkar även att göra på större ytor, läs montys "shy boy" och jag själv har praktiserat detta i flera-kilometerstora hagar.

Det tar längre tid men det funkar :banana:
I alla fall för mig.

Människan kan ALDRIG bli 100% ledare över en häst, vet ni varför?
För att vi lämnar hästarna, för att vi inte är där 100% för dom.

Och vad är det då som händer när vi kommer till stallet och hästarna underkastar oss? Det måste ändå betyda att vi inte har några vildhästar att göra med idag.. Dom är anpassade efter oss, fortfarande med instinkter kvar men inte som vildhästar..
 
Sv: Monty Roberts

Jag har inte sett Monty IRL. Jag har läst och sett en dokumentär och min åsikt är att han är en ren bluff som inte alls predikar och praktiserar det han påstår att han gör.

exakt hur kan man fejka med hästar? hur kan man bluffa sånt? hade vart kul o veta..
ja har sett honom med hästar med riktigt jobbiga problem och med hästar som inte mår bra varken psykiskt eller fysisk och han är helt sjukt bra med hästarna...exakt hur kan han fejka de när man sitter o tittar på enda från stunden han träffat hästen första gången?

han praktikserar exakt de som han skriver i böckerna så utala dej inte om nåt du inte vet någonting om..ta iallafall reda på hur de går till innan du säger nåt om de.
han beskriver exakt hur hästen kommer reagera på de han gör och varför den reagerar så..
menar du att han drogar hästarna osynligt mer o mer under tiden han jobbar med dom så dom tillsut är fullt normala hanterbara hästar? eller hur är han en bluff?

sen de här med join up..liksom..snälla..ta reda på vad de är innan du dömmer de.
sist ja såg han nu så skicka han runt hästen kanske 2 3 minuter tills han slutade driva på hästen..hästen va inte trött varken psykiskt eller fysiskt...så jag förstår inte vad du menar en join up är? total missuppfattning.

tycker du ska se en clinic med honom innan du utalar dej..blir så pinsamt annars.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monty Roberts

Jag har varit på en av hans clinics. Blev inte så jätte imponerad faktiskt. Har man kollat runt o läst en del om horsemanship så har inte mycket nytt att komma med.
Sen var det väl bra att han kunde lasta hästen, fast å andra sidan inte lika svårt när de använder sig av en jumbo transport istället för en vanlig.
Har haft lite användning av hans modell av hjälpgrimma dock. Ganska bra att få stopp på en backande 800kg häst. Betalade inte det priset de tar utan gjorde en egen lika god lösning.
 
Sv: Monty Roberts

Jag har själv varit på MR. En del saker är bra- en del mindre bra. Det blir ju väldigt typiskt "amerikanskt", alltså mycket show över det hela. Klart att det hela är ett sätt att tjäna grova pengar. Kändes som att hästarna inte blev färdigjobbade. Jag förstår att tiden är knapp, men jag fick aldrig den där "aha" känslan som många i publiken verkade få. Jag vill vara kritisk i allt jag ser och gärna kunna få ställa frågor. Många verkade köpa hela konceptet utan att blinka. Det finns ju så många andra väldigt bra "tränare" som folk verkar glömma. En vän till mig köpte boken "från mina händer till dina". Vi ströläste den lite efteråt och blev klart förvånade över vilka lama svar det stod för vissa övningar. Montys grimma är säkert bra, men en vanlig holter tror jag funkar minst lika bra. Det är väldigt lätt för folk generellt att bara köpa ett koncept rakt av. Det krävs ju åtskilliga timmar att jobba sig till en bra kommunikation med sin häst. Många tror nog att det ska räcka att svinga ett rep några minuter, funkar det inte så tröttnar dom. Att jobba med hästar är ju ett livslångt lärande. Det är bra att MR har fått folk att öppna ögonen för en bättre kommunikation med hästen, men han är långt ifrån den enda..
 
Sv: Monty Roberts

Kändes som att hästarna inte blev färdigjobbade. ..

är de inte ganska så självklart att inte hästarna bli färdigjobbade på den lilla tiden? han säger ju själv ganska så tydligt till hästägarna att de är viktigt att fortsätta de han börjar med och att hästarna inte kommer vara likadana för alltid för att han klarade de där.

de är mycket jobb med dom hästarna som kommer in och han visar väl mer att de går att fixa problemen men de krävs ju endå mycket jobb fårn ägarna sen.
 
Sv: Monty Roberts

exakt hur kan man fejka med hästar? hur kan man bluffa sånt? hade vart kul o veta..
Bluffa? Vem sa ngt om att bluffa? :grin: Du kan aldrig dölja din lukt eller din sinnesstämning för en häst.

menar du att han drogar hästarna osynligt mer o mer under tiden han jobbar med dom så dom tillsut är fullt normala hanterbara hästar? eller hur är han en bluff?
Droga? Det har jag aldrig påstått. Folk har kuvat och knäckt djur mentalt i alla tider.

så jag förstår inte vad du menar en join up är?
Join-up innebär att man vallar hästen på en begränsad yta, eller hur? ;) DET är inte naturligt. Springa flera mil?? Varför ska du valla en häst innan du ens givit den en chans? Varför avvisa en häst utan anledning?

Att man använder join-upen i början att ett arbete med en häst är för mig helt logiskt. Knäck den först, sen har du ju en häst som du kan kontrollera.

Jag har aldrig behövt knäcka en häst, eller valla den för den delen, för att få en positiv relation. Tvärt om. En del hästar behöver just motsattsen. Hur går ni tillväga med såna hästar?

Jag har inte sett en clinic med honom IRL. Får jag chansen så ska jag absolut göra det. :bow:
 
Sv: Monty Roberts

Sen var det väl bra att han kunde lasta hästen, fast å andra sidan inte lika svårt när de använder sig av en jumbo transport istället för en vanlig.

att han har en så stor transport är ju för hästens skull..hästen ska ju kunna vända sej därinne och huvudsaken är ju att hästen faktikst lasta sej själv tillslut..har ju inte med transporten direkt att göra.
dom flesta av dom hästarna gick ju inte ens på lastbilar så varför stå o knö in hästen i en minitransport?
 
Sv: Monty Roberts

Håller med minikaninen!
Jag tvivlar inte på att han är otroligt duktig. Men det är skillnad för honom att lasta hästen i en trailer stor som ett väntrum, ljust luftigt, utan någon mellanvägg. Varje gång hästen gick in så vände han den direkt så den stod med nosen ut mot publiken. Jag skulle vilja se när han lastar en häst i en vanlig enaxlad värmlandsvagn med mellanvägg. Tvivlar inte på att han skulle klara detta. Men det skulle ta betydligt längre tid. Det är ju faktiskt ägaren till hästen som sen hemma ska lasta sin häst på ungefär det sättet. Hemma har man kanske inte hjälp av 7st personer som först stänger vägen för hästen bakåt med hjälp av stora nätgrindar. Vad tycker ni om att hästen varje gång fick vända sig i transporten? Vad tror ni hästen gör när den lastas hemma? Försöker den vända sig så fastnar det garanterat...
 
Sv: Monty Roberts

Join-up innebär att man vallar hästen på en begränsad yta, eller hur? ;) DET är inte naturligt. Springa flera mil?? Varför ska du valla en häst innan du ens givit den en chans? Varför avvisa en häst utan anledning?

Att man använder join-upen i början att ett arbete med en häst är för mig helt logiskt. Knäck den först, sen har du ju en häst som du kan kontrollera.

Jag har aldrig behövt knäcka en häst, eller valla den för den delen, för att få en positiv relation. Tvärt om. En del hästar behöver just motsattsen. Hur går ni tillväga med såna hästar?

Jag har inte sett en clinic med honom IRL. Får jag chansen så ska jag absolut göra det. :bow:

flera mil? jösses...de känns inte ens som att de är någon ide att förklara för du vill inte gilla de endå.

man jagar absolut inte hästen så länge..300meter kör man iväg hästen tills hästen väljer själv att komma in..knappast flera mil..o snälla..vada knäcka hästarna? dom hästarna som kommer till honom är går knappst att knäcka mer än vad dom redan är.

ta reda på vad en join up är innan du har så konstiga åsikter om de..
du har sen konstiga ideer om vad som är logiskt..de är absolut helt ologiskt för mej att ha en join up för att knäcka hästarna..då har man gjort helt piip fel med hästen om man lyckas med de.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monty Roberts

Jo, det är klart jag förstår att hästen inte kan bli helt färdigjobbad. Monty sa precis som du nämnde att det är mycket jobb kvar och att han väljer ut hästar för att kunna demonstrera att det går att fixa. Men tror du personerna som äger hästen förstår detta?
Många försöker ett par gånger och sen är det lätt att säga " det funkade inte på min häst". Jag tycker generellt att MR är mycket bra.
 
Sv: Monty Roberts

Jag skulle vilja se när han lastar en häst i en vanlig enaxlad värmlandsvagn med mellanvägg

varför alls lasta en transporträdd häst i en liten transport med mellanvägg? de tycker inte ja är snällt att kräva av hästar som redan är rädda.

hade jag haft en häst om är rädd för transporter hade ja letat efter största möjliga och ha så ljust o luftigt de bara går..tycker man ska vara glad att hästen faktikst frivilligt går in i transporten och stannar där...vad mer ska man begära liksom? och speciellt första dagen? sen däremot när man är hemma så kanske man kan träna på trängre o trängre transporter men första gången när man lasttränar..varför göra de så svårt för hästen som möjligt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 045
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp