Bukefalos 28 år!

mor & dotter får barn samtidigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

BebbeBaby

mamman gifte sej vid 22 års ålder & fick då sitt första barn, 25 vid andra & 30 vid tredje. skilde sej vi 34 års ålder. hittade ny partner & är nu 39 & väntar sitt fjärde barn med denna nya man. dottern är 17 nu & väntar sitt första barn med en jämngammal kille. precis när dottern vågade sej på & skulle berätta att hon va i fjärde månaden, så sa mamman att hon skulle få ett syskon om 5 månader. :smirk: lite snopet. så nu väntar båda barn i september.

vad tycker ni om det här? hur hade ni tagit det om ni hade fått reda på att ni skulle få ett syskon samma månad som ni skulle föda ert första? hur hade ni tagit det om ni fick reda på att eran dotter 17 år gammal skulle få barn samtidigt som ni?
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

BebbeBaby skrev:
mamman gifte sej vid 22 års ålder & fick då sitt första barn, 25 vid andra & 30 vid tredje. skilde sej vi 34 års ålder. hittade ny partner & är nu 39 & väntar sitt fjärde barn med denna nya man. dottern är 17 nu & väntar sitt första barn med en jämngammal kille. precis när dottern vågade sej på & skulle berätta att hon va i fjärde månaden, så sa mamman att hon skulle få ett syskon om 5 månader. :smirk: lite snopet. så nu väntar båda barn i september.

vad tycker ni om det här? hur hade ni tagit det om ni hade fått reda på att ni skulle få ett syskon samma månad som ni skulle föda ert första? hur hade ni tagit det om ni fick reda på att eran dotter 17 år gammal skulle få barn samtidigt som ni?
Vad jag tycker... helt okej för mig.
Jag skulle nog tyckt det varit lite tidigt för dottern bara. Men, men, om hon nu ska ha barn och är mogen nog för det så får man väl som förälder helt enkelt stötta.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

jag är sån konstig människa så jag tänker på det praktiska först. Är man 17 år är det ju ens föräldrar som ska försörja barnet (partnern var ju också minderårig) som mamma som just väntar ett barn kanske man inte har räknat med att förörja sin dotters barn också. Annars ser jag inget negativt i det alls..... tycker det verkar häftigt och barnen lär ju uppskatta varandra i alla fall :)
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Jag hade undrat hur dottern planerar att försörja barnet då hon inte har rätt till varken föräldrarpenning, bostads eller social bidrag.Hoppas hennes mamma är rik säger jag bara :smirk:
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Det där är faktiskt inte så ovanligt som man tror, i min släkt har många många barn, min kusin har fått sitt sjunde för något år sedan och hennes äldsta är lika gammal som jag (alltså haft möjlighet i nästan 7 år att skaffa barn).
Man kan ju även skaffa sej ett par barn och sedan en sladdis när de äldsta barnen är i övre tonåren... har också hänt fler än en gång.
Jag tycker inte att det är konstigt.
Eller för att dra ett tredje exempel, min arbetskompis fick ett barn, skilde sej och träffade en äldre man som redan hade barn i övre tonåren, de barnen och min arbetskompis fick barn ungefär samtidigt.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Varför har man itne rätt till föräldrapenning när man är 17 år? Det beror väl inte på åldern om man har rätt til ldet elelr ej? Det beror väl på om man är mamma?! Socialbidrag fick min bror som 17 åring, är 27 år nu och lever fortfarande på socialbidrag.

"Roligt" exempel. Min man är minst i en syskonskara på 3 brödrar och två systrar. Hans föräldrar fick vart annat pojke och vart annat flicka. Det börjar med en son och slutar med en son ( min man). När det äldsta barnet fick sitt första barn så var min man en månad och två dagar gammal!! När det äldsta barnet fick sitt andra barnbarn så fick det yngsta barnet sitt första barn!
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Det är ytterst svårt att få soc bidrag när man är under 20 , i vissa fall kan man få det om man är 18.Å nej, man har inte rätt till föräldrar penning om man är under 18, vet ungdomar som inte fått det för att de var under 18 när de fick barn.
Självklart kan man inte få föräldrarpenning om man inte är förälder :smirk:
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Man har rätt till socialbidrag om man är omyndig och får barn.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Jag tror bestämt att man har rätt till föräldrapenning även om man är under 18 år. Vore löjligt annars! Eftersom man itne har jobbat får man ju det lägsta, vilket är 180 kr per dag. Men jag fortsätter hävda attm na får föräldrapenning när man är under 18 år tills någon övertygar mig om annat. Ska själv vara mammaledig till mina småttingar nu i sommar så jag ska passa på att fråga försäkringskassan hur det ligger till!
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Så var det inte när jag såg ett program på tv iaf, som handlade om barn.Då fick mamman bo hemma då hon inte hade rätt till föräldrarpenning då hon var 16 år :smirk: Konstigt om dom bara behandlade henne så.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

"Jag hade undrat hur dottern planerar att försörja barnet då hon inte har rätt till varken föräldrarpenning, bostads eller social bidrag.Hoppas hennes mamma är rik säger jag bara"

min bästa kompis var 17 när hon fick sin son, och hon har fått hjälp av socialen.
en annan kompis som fick barn i påskas har också fått lite hjälp av socialen.
så hoppet är inte ute än!
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Min mamma var 17 år när hon blev gravid men han och bli 18 år när jag kom. Vi bodde hemma hos mormor i början.
Mitt yngsta syster är 9 månader yngre än min dotter förövrigt och då fick inte jag barn tidigt utan skulle fylla 25 år ca 5 månader efter att dottern är född.
Inte det minsta konstigt men så är jag van vid tanken sedan innan då mormor fick sitt sista barn efter hon hade fått sitt första barnbarn.
Min dotter och hennes yngsta moster är bundisar som leker när dom träffas och pratar ihjäl telefonen om dom får med varandra.
När vi bodde närmare så turades vi ibland om att passa varandras barn då jag även har en syster som är 1 år och 9 månader äldre än min dotter. Mycket praktiskt var det faktiskt om man ville ha lite barnfritt.
Om min dotter får barn vid 17 års ålder kan jag ju tycka att det är obetänksamt då jag anser att det är bättre att ha stadig ekonomi samt ett stadigt förhållande innan men stötta henne och göra det bästa av situationen. Det som är gjort är gjort och det finns ingen anledning att älta saker och ting. Man fokuserar på möjligheter och inte fastna i svårigheter helt enkelt.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Det är det jag oxå undrar.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

MIn kompis fyllde 16 veckan innan hon fick sin dotter. Hon fick socialbidrag och hjälp med bostad, så jag tror inte att det du säger stämmer. Att få en sladdis vid 39 är väl okej, men det är lite väl ungt att få barn vid 17. Min kompis har inte haft en lätt väg att gå direkt.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Jo men det är ju avklarat nu att man kan få soc(även om soc säkerligen börjar bråka då de tycker att föräldrarna till den unga mamman fortfarande har försörjningsplikt) emn man får ingen föräldrarpenning.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Föräldrarna har försörjningsansvar för sitt eget barn, men inte för sitt barnbarn. När en omyndig flicka blir mamma har ju hon försörjningsansvar gentemot sitt eget barn, och om hon då bara får lägsta föräldrapenningen kan hon inte försörja sitt barn. Därför tolkas socialtjänstlagens "den enskilde har rätt till bidrag för sin försörjning om denna inte kan tillgodoses på annat sätt" som att man har rätt till socialdbidrag då man inte kan tvinga en underårig med en liten bebis hemma att ta sig ut på arbetsmarknaden.
 
Sv: mor & dotter får barn samtidigt.

Men tydligen har ingen lyckats upplysa om preventivmedel i det här fallet :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
980
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 012
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: MML
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 657
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp