Mor-dotter paus

Emmilou

Trådstartare
Lååångt om min krångliga mor-dotter relation.

Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att det fick räcka och ville inte ha någon kontakt på ett tag. Har försökt bena ut varför jag känner så och om jag överdriver. Det jag återkommer till är att när jag hör hennes bil köra upp på vår uppfart så får jag en nervös känsla. Kommer det bli ett trevligt besök eller blir det tjafs. Så ska det väl ändå inte kännas när ens mamma kommer och ska hälsa på.

Tjafs blir det för att jag börjat säga emot henne när hon kommer med en åsikt som gäller barnen, hemmet eller något annat personligt. Både jag och pappa har alltid varit rädd att säga emot henne för det blir ett jäkla liv följt av silent treatment i flera dagar. Nu är jag vuxen med egna barn och pappa och hon är skilda. Vi har nu båda börjat stå på oss mer och hon tycker då att vi är elaka och kalla när hon inte lyckas få sin vilja fram. Hon stormar då ofta iväg eller slänger på luren.

Hon pratar ofta om sjukdomar och är rädd för barnens förkylningar och är väldigt dramatisk runt det. Om någon hostar till, utan att vara sjuk, så ryggar hon genast tillbaka och håller för mun och "blåser bort luften" och frågar om denne är sjuk?! Hon är inte i någon riskgrupp så finns inget fog för rädslan. Det är tröttsamt att höra så ja, jag får väl räknas som kall på den fronten istället för att vilja förstå. Detta gör att hon inte träffar barnen så ofta även om hon vill (när hon har lust).

Det finns 2 händelser som rejält skadat förtroendet och tilliten till henne och det första var när jag som 9åring berättade om de övergrepp en anhörig utsatt mig för i flera år. Hon blev såklart upprörd men istf att själv prata med den anhörige så sa hon till mig att jag skulle säga åt denne att sluta annars skulle vi ringa polisen.... Inget mer pratades om det efter det...förrän 35 år senare när vi pratade ut om mycket en kväll. Hon blev då förvånad när jag igen berättade om övergreppen. Som att hon inte ens mindes vad jag en gång breättat....
Den 2a situation var när jag blivit dumpad av en kille. Hon tröstade mig då, för att några dagar senare skrika i telefonen att hon förstod att jag inte kunde behålla några killar så ohjälpsam som jag var! Jag ville då inte köpa cigaretter åt henne på ica....

Har en gått-in-väggen i bagaget och är inte så stresstålig. För mycket stress ger ångest och jag känner nu att jag mår bättre av att inte ha henne runt mig. Hon får gärna träffa barnen när hon vill och det har vi lyckats arrangera trots min paus från henne.
Nu vill hon att vi ska gå på familjerådgivning för att kunna reda ut relationen men jag vet ärligt inte om jag vill. Jag känner ingen saknad efter henne, bara att det mer förväntas av mig att ordna upp det hela med henne.
Jag förstår att hon vill att allt ska bli som vanligt igen och att hon mår dåligt men måste jag ta hänsyn till det?
Har någon orkat läsa hela så tar jag gärna emot åsikter och råd🙏
 
Låter som om vi har samma mamma...Jag har nu en paus från mamma pga hur hon beter sig. Jag vill ha kontakt men inte till vilket pris som helst.
 
Lååångt om min krångliga mor-dotter relation.

Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att det fick räcka och ville inte ha någon kontakt på ett tag. Har försökt bena ut varför jag känner så och om jag överdriver. Det jag återkommer till är att när jag hör hennes bil köra upp på vår uppfart så får jag en nervös känsla. Kommer det bli ett trevligt besök eller blir det tjafs. Så ska det väl ändå inte kännas när ens mamma kommer och ska hälsa på.

Tjafs blir det för att jag börjat säga emot henne när hon kommer med en åsikt som gäller barnen, hemmet eller något annat personligt. Både jag och pappa har alltid varit rädd att säga emot henne för det blir ett jäkla liv följt av silent treatment i flera dagar. Nu är jag vuxen med egna barn och pappa och hon är skilda. Vi har nu båda börjat stå på oss mer och hon tycker då att vi är elaka och kalla när hon inte lyckas få sin vilja fram. Hon stormar då ofta iväg eller slänger på luren.

Hon pratar ofta om sjukdomar och är rädd för barnens förkylningar och är väldigt dramatisk runt det. Om någon hostar till, utan att vara sjuk, så ryggar hon genast tillbaka och håller för mun och "blåser bort luften" och frågar om denne är sjuk?! Hon är inte i någon riskgrupp så finns inget fog för rädslan. Det är tröttsamt att höra så ja, jag får väl räknas som kall på den fronten istället för att vilja förstå. Detta gör att hon inte träffar barnen så ofta även om hon vill (när hon har lust).

Det finns 2 händelser som rejält skadat förtroendet och tilliten till henne och det första var när jag som 9åring berättade om de övergrepp en anhörig utsatt mig för i flera år. Hon blev såklart upprörd men istf att själv prata med den anhörige så sa hon till mig att jag skulle säga åt denne att sluta annars skulle vi ringa polisen.... Inget mer pratades om det efter det...förrän 35 år senare när vi pratade ut om mycket en kväll. Hon blev då förvånad när jag igen berättade om övergreppen. Som att hon inte ens mindes vad jag en gång breättat....
Den 2a situation var när jag blivit dumpad av en kille. Hon tröstade mig då, för att några dagar senare skrika i telefonen att hon förstod att jag inte kunde behålla några killar så ohjälpsam som jag var! Jag ville då inte köpa cigaretter åt henne på ica....

Har en gått-in-väggen i bagaget och är inte så stresstålig. För mycket stress ger ångest och jag känner nu att jag mår bättre av att inte ha henne runt mig. Hon får gärna träffa barnen när hon vill och det har vi lyckats arrangera trots min paus från henne.
Nu vill hon att vi ska gå på familjerådgivning för att kunna reda ut relationen men jag vet ärligt inte om jag vill. Jag känner ingen saknad efter henne, bara att det mer förväntas av mig att ordna upp det hela med henne.
Jag förstår att hon vill att allt ska bli som vanligt igen och att hon mår dåligt men måste jag ta hänsyn till det?
Har någon orkat läsa hela så tar jag gärna emot åsikter och råd🙏
Tror du behöver permanenta pausen.

Att gå på rådgivning - vem skulle det hjälpa? Dig eller henne?
Eftersom förslgetkommer från henne misstänker jag att hennes förväntan är att hon vill att du ska bli mer undfallande och lydig?

Tror att hon själv skulle behöva gå till nån form av terapeut. DU behöver inte rådgivning för att lära dig stå ut med hennes dumheter
 
Låter klokt och modigt dig att markera mot din mammas beteende. Om ni ska kunna umgås igen behöver din mamma börja reflektera över sitt beteende och hur det påverkar andra. Jag tänker att hon kan behöva enskild samtalshjälp för det.
 
Det är helt okej att inte ha kontakt med sina föräldrar. En förälder har ingen förutsatt rätt till umgänge med sitt vuxna barn (inte med icke vuxna barn heller men det är en annan diskussion).

Jag har själv en mamma som betett sig som du beskriver att din mamma har gjort. Och i höstas fick jag nog. Vi har inte haft kontakt sedan i oktober. Något sms här och var då hon vill ses och "prata ut" (över ett glas vin ute på stan :cool:) men jag har verkligen ingen lust. Visst saknar jag min mamma, men så tänker jag också på hur otroligt elak hon har varit mot mig. Hon kommer inte att ändra sig och jag orkar inte leva med risken och oron över att bli behandlad så, även om det betyder att jag inte har någon kontakt med henne alls.

Det här är min tråd via anonymt nick: https://www.bukefalos.se/threads/relation-till-foeraelder-maste-man-ha-det.1514615/. Nu har jag landat i det hela och har inget emot att kopplas till tråden.

Men summa summarum, du ska må bra av de relationer du har. Det är inte rimligt att ständigt leva med oron över tjafs och bråk. Och bara för att någon är ens förälder betyder det inte att man måste ha kontakt med denne. Såklart kan du prova att ta kontakt, men det är också okej att bryta igen. Du bestämmer! Och du ska må bra av de kontakter och relationer du har :heart
 
... du ska må bra av de relationer du har. Det är inte rimligt att ständigt leva med oron över tjafs och bråk. Och bara för att någon är ens förälder betyder det inte att man måste ha kontakt med denne. Såklart kan du prova att ta kontakt, men det är också okej att bryta igen. Du bestämmer! Och du ska må bra av de kontakter och relationer du har :heart
Precis så.
DNa är ingen garanti för vänskap. Snarare måste man överväga vad relationen ger.

Man behöver absolut inte ha kontakt med någon bara för att man är släkt.
 
Låter precis som min mamma som jag också brutit med. Vi bröt vid julas efter ett bråk där jag sa ifrån när hon var rent ut sagt elak mot vår 4-åriga son (då 3,5). Kallade honom ouppfostrad och klagade på honom.
Då bröt jag, efter år av att ha blivit kritiserad och nedtryckt. Så ska det inte vara. Trots att jag idag saknar min mamma (min pappa är död) vill jag inte ha en relation med någon som beter sig så.

Du har INGA skyldigheter till din mamma. Om du inte vill träffa henne måste du inte det. Känner du att du mår bättre när du har en paus då är ju det rätt för dig.
 
Man behöver inte ha kontakt med föräldrar och släkt om de får en att må dåligt och inte respekterar en.

Vill du ha någon form av relation till din mamma kan du svara att du går med på familjerådgivningen om hon är beredd att ändra rejält på sig och hur hon bemöter dig. Är hon inte det tackar du nej.
 
Lååångt om min krångliga mor-dotter relation.

Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att det fick räcka och ville inte ha någon kontakt på ett tag. Har försökt bena ut varför jag känner så och om jag överdriver. Det jag återkommer till är att när jag hör hennes bil köra upp på vår uppfart så får jag en nervös känsla. Kommer det bli ett trevligt besök eller blir det tjafs. Så ska det väl ändå inte kännas när ens mamma kommer och ska hälsa på.

Tjafs blir det för att jag börjat säga emot henne när hon kommer med en åsikt som gäller barnen, hemmet eller något annat personligt. Både jag och pappa har alltid varit rädd att säga emot henne för det blir ett jäkla liv följt av silent treatment i flera dagar. Nu är jag vuxen med egna barn och pappa och hon är skilda. Vi har nu båda börjat stå på oss mer och hon tycker då att vi är elaka och kalla när hon inte lyckas få sin vilja fram. Hon stormar då ofta iväg eller slänger på luren.

Hon pratar ofta om sjukdomar och är rädd för barnens förkylningar och är väldigt dramatisk runt det. Om någon hostar till, utan att vara sjuk, så ryggar hon genast tillbaka och håller för mun och "blåser bort luften" och frågar om denne är sjuk?! Hon är inte i någon riskgrupp så finns inget fog för rädslan. Det är tröttsamt att höra så ja, jag får väl räknas som kall på den fronten istället för att vilja förstå. Detta gör att hon inte träffar barnen så ofta även om hon vill (när hon har lust).

Det finns 2 händelser som rejält skadat förtroendet och tilliten till henne och det första var när jag som 9åring berättade om de övergrepp en anhörig utsatt mig för i flera år. Hon blev såklart upprörd men istf att själv prata med den anhörige så sa hon till mig att jag skulle säga åt denne att sluta annars skulle vi ringa polisen.... Inget mer pratades om det efter det...förrän 35 år senare när vi pratade ut om mycket en kväll. Hon blev då förvånad när jag igen berättade om övergreppen. Som att hon inte ens mindes vad jag en gång breättat....
Den 2a situation var när jag blivit dumpad av en kille. Hon tröstade mig då, för att några dagar senare skrika i telefonen att hon förstod att jag inte kunde behålla några killar så ohjälpsam som jag var! Jag ville då inte köpa cigaretter åt henne på ica....

Har en gått-in-väggen i bagaget och är inte så stresstålig. För mycket stress ger ångest och jag känner nu att jag mår bättre av att inte ha henne runt mig. Hon får gärna träffa barnen när hon vill och det har vi lyckats arrangera trots min paus från henne.
Nu vill hon att vi ska gå på familjerådgivning för att kunna reda ut relationen men jag vet ärligt inte om jag vill. Jag känner ingen saknad efter henne, bara att det mer förväntas av mig att ordna upp det hela med henne.
Jag förstår att hon vill att allt ska bli som vanligt igen och att hon mår dåligt men måste jag ta hänsyn till det?
Har någon orkat läsa hela så tar jag gärna emot åsikter och råd🙏
Du måste ingenting. Hon låter extremt ego och omogen och hon kan gå i egen terapi tänker jag, för att komma till insikt om hur hon brustit i sitt föräldraskap och varför du inte orkar ha någon kontakt med henne.
 
Lååångt om min krångliga mor-dotter relation.

Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att det fick räcka och ville inte ha någon kontakt på ett tag. Har försökt bena ut varför jag känner så och om jag överdriver. Det jag återkommer till är att när jag hör hennes bil köra upp på vår uppfart så får jag en nervös känsla. Kommer det bli ett trevligt besök eller blir det tjafs. Så ska det väl ändå inte kännas när ens mamma kommer och ska hälsa på.

Tjafs blir det för att jag börjat säga emot henne när hon kommer med en åsikt som gäller barnen, hemmet eller något annat personligt. Både jag och pappa har alltid varit rädd att säga emot henne för det blir ett jäkla liv följt av silent treatment i flera dagar. Nu är jag vuxen med egna barn och pappa och hon är skilda. Vi har nu båda börjat stå på oss mer och hon tycker då att vi är elaka och kalla när hon inte lyckas få sin vilja fram. Hon stormar då ofta iväg eller slänger på luren.

Hon pratar ofta om sjukdomar och är rädd för barnens förkylningar och är väldigt dramatisk runt det. Om någon hostar till, utan att vara sjuk, så ryggar hon genast tillbaka och håller för mun och "blåser bort luften" och frågar om denne är sjuk?! Hon är inte i någon riskgrupp så finns inget fog för rädslan. Det är tröttsamt att höra så ja, jag får väl räknas som kall på den fronten istället för att vilja förstå. Detta gör att hon inte träffar barnen så ofta även om hon vill (när hon har lust).

Det finns 2 händelser som rejält skadat förtroendet och tilliten till henne och det första var när jag som 9åring berättade om de övergrepp en anhörig utsatt mig för i flera år. Hon blev såklart upprörd men istf att själv prata med den anhörige så sa hon till mig att jag skulle säga åt denne att sluta annars skulle vi ringa polisen.... Inget mer pratades om det efter det...förrän 35 år senare när vi pratade ut om mycket en kväll. Hon blev då förvånad när jag igen berättade om övergreppen. Som att hon inte ens mindes vad jag en gång breättat....
Den 2a situation var när jag blivit dumpad av en kille. Hon tröstade mig då, för att några dagar senare skrika i telefonen att hon förstod att jag inte kunde behålla några killar så ohjälpsam som jag var! Jag ville då inte köpa cigaretter åt henne på ica....

Har en gått-in-väggen i bagaget och är inte så stresstålig. För mycket stress ger ångest och jag känner nu att jag mår bättre av att inte ha henne runt mig. Hon får gärna träffa barnen när hon vill och det har vi lyckats arrangera trots min paus från henne.
Nu vill hon att vi ska gå på familjerådgivning för att kunna reda ut relationen men jag vet ärligt inte om jag vill. Jag känner ingen saknad efter henne, bara att det mer förväntas av mig att ordna upp det hela med henne.
Jag förstår att hon vill att allt ska bli som vanligt igen och att hon mår dåligt men måste jag ta hänsyn till det?
Har någon orkat läsa hela så tar jag gärna emot åsikter och råd🙏
Nej, du behöver inte ta någon som helst hänsyn till vad hon vill. Du överdriver inte, det låter bara sunt att du inte vill ha en så dränerande och destruktiv relation i ditt liv.

Det du beskrivit låter väldigt likt beteenden min mor har. Jag har bara kännt lättnad efter att jag bröt kontakten med min mor! Ett av de bästa besluten i mitt liv och ett jag definitivt kommer fortsätta hålla fast vid till dödagar.
 
Alltså TACK för era svar!❤️❤️❤️ Så kloka människor ni är och jag känner mig så stärkt nu i mitt beslut.
Så tråkigt att många med mig har de mammor vi har. Jag är så rädd att jag själv kommer bli som hon då hon själv bröt med sin mamma av exakt samma anledningar jag har. Trots det kan hon inte förstå vad jag menar när jag frågar om hon inte förstår hur jag känner när hon själv vart med om samma. Hon tar då istället sin mors parti och tycker synd om henne. Hon är död sen många år, de hade dock lite kontakt på slut. Men det är väl ännu en i raden av hennes oförmåga att se hur hon själv beter sig.
 
Jag har ingen kontakt med min pappa och har inte haft på över 10 år. Ett av de allra bästa besluten jag tagit. Som så många andra har sagt - man måste inte ha kontakt med någon bara för att man delar DNA. Om man inte accepterar beteendet från än vän, varför ska man göra det från en familjemedlem?
 
Jag hade uppehåll i kontakten med min mamma i 15år men av en slump tog vi upp kontakten igen efter att vi träffats i en butik. Det var mycket som förändrats under den tiden och allt var mycket bättre i vår relation efter det. Vi hann ha en ganska god kontakt i fem år och nu ligger hon inne på palliativ vård.

Jag vet inte om ja ångrar själva pausen då vi fick bättre kontakt efter det. Men kanske att jag väntade så länge med att återuppta den. Sen vill jag väl iofs inte ge mamma hela skulden för att det inte fungerade, jag var nog ingen perfekt son alla gånger heller. Men det är som det är och jag är glad för sista tiden ändå:)
 
Sen kan det faktiskt vara så att man är toxisk för varandra.
Folk som beter sig annorlunda mot närstående än mot folk i gemen.

Exet är sådan hans mor var sådan.
Mot avkommanoch mig kan han bete sig som en ren skit. Men mot utomstående är han fantastiskt trevlig. Han har blivit vän med många bara genom att komma med en välfunnen kommentar i rätt ögonblick. Och fortsatt vara enormt trevlig.

Men mot de han håller av - som vårt barn - kan han vara geniunt elak.

@Emmilou - kanske ni helt enkelt inte fungerar ihop. Det är en skapligt bra anledning för att kunna sluta ha kontakt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 323
Senast: Jadzia
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 008
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp