Moraliskt dilemma kring att starta en klass "för lågt"?

Jag har inte så mycket att jämföra med, men kan mycket väl stämma. Känns ibland nästan löjligt att 90% av startfältet rider på höga procent men i mina ögon är det stor skillnad pp ekipagens ritter.
Dom kan ju vara bra på olika saker. Dvs värda sina poäng på olika sätt så att säga.

Är alla bra så är startfältet jämnt. Så tänker jag iaf.
Sen kan man ju tänka som så att samma ekipage för domare som inte är lika frikostiga hade resultatordningen kanske varit densamma och poängen lika jämna men inte så höga.
 
Hör väl inte riktigt hit men, fjord-SM, är kvalet 60% i LA då? Vilket LA-program som helst? Hur många gånger?

Ja, minst 60.0% i LA, vilket som helst program. Krävs två kval under loppet av minst 24 månader och ett måste vara högst 12 månader gammalt. Dock räcker det med ett resultat om man blir uttagen på föreningskvot (varje lokalförening får skicka ekipage i samtliga grenar; antal föreningsuttagna ekipage beror på hur många medlemmar som finns i föreningen).

Fram tom 2014 räckte det med 55% men då krävdes tre resultat.
 
Dom kan ju vara bra på olika saker. Dvs värda sina poäng på olika sätt så att säga.

Är alla bra så är startfältet jämnt. Så tänker jag iaf.
Sen kan man ju tänka som så att samma ekipage för domare som inte är lika frikostiga hade resultatordningen kanske varit densamma och poängen lika jämna men inte så höga.

Det är absolut en tänkbar anledning och kan mycket väl vara så. Det är ju en bedömningssport och hur vi än vänder och vrider på det så har alla för- och nackdelar. Tycker det är jättenyttigt att vara protokoll skrivare då får jag lite mer info om vad domarna höjer/sänker men ibland känns det helkonstigt🙈. Jag fick på en tävling 6:or rakt igenom (förutom bedömningen på ryttare/gångart etc där det var högre) och kommentarer allt från ”skolbok” till utför ej momentet🙄.
 
Jag rider på bättre procent i lätt B än i lätt C, så det kan ju vara på det hållet också. Apropå att inte vilja harva runt i lätt C i all oändlighet. Min häst har lättast för galoppen och det är där hon samlar mest poäng, så den mer omfattande galoppdelen i lätt B passar oss bättre än exempelvis lätt C1 där det bara är ett varv på mittvolten i varje galopp.

Vi är inte alls redo för att starta lätt A, men rörelserna en och en behärskar vi hemma.
 
Vet en som rider runt i samma klasser, lb och la. Alltid samma klasser. Vinner ofta. Om inte så placerar man sej.
Skulle absolut kunna gå upp en eller flera klasser(eller varför inte rida andra klasser på samma nivå än de vanliga iaf) men det är för jobbigt att lära sej nya program :grin:
 
Jag tänker att var och en tävlar på den nivån som man trivs och gillar. Det finns ingen lag på att man hela tiden måste rida högre klasser. Gillar man LC-LB och trivs där så varsågod. Några stannar på LA, några på msvC, några på msvB, några på msvA-St Georg. Några få går hela vägen till Grand Prix.
Jag har haft högre ambitioner med min äldsta häst men hon verkar tycka att msvB är en lämplig nivå så jag antar att vi stannar där.
Fördelen med det är att jag inte behöver sitta och harva på ridbanan utan bara rider ut med henne förutom träning en gång i veckan. Hon är gladare och det är jag också.
Passen ute kan jag variera mellan ren avkoppling till lite mer jobb bara för att underhålla nivån.
Visserligen går hon mycket bättre nu än när jag satt och nötte på ridbanan men det är en annan historia.
Den yngre förmågan kanske kan tänka sig att gå högre klasser. Vi får se.:)
 
Apropå det här med när man "får" och "bör" gå upp i klass.

En tävlingsarrangör i mitt närområde har en tävling (idag, faktisk) där man inte får anmäla sig till LC, LB eller LA:1 om man uppnått mer än 65% under sista tävlingsåret.
Ett försök från arrangörens sida att göra det lite roligare för de ekipage som mycket väl hör hemma på nivån att känna sig slagna på förhand.
Högre klasser erbjuds också på tävlingen, så även de som "diskvalificerat sig uppåt" har möjligheter att delta i tävlingen om de vill.
 
Apropå det här med när man "får" och "bör" gå upp i klass.

En tävlingsarrangör i mitt närområde har en tävling (idag, faktisk) där man inte får anmäla sig till LC, LB eller LA:1 om man uppnått mer än 65% under sista tävlingsåret.
Ett försök från arrangörens sida att göra det lite roligare för de ekipage som mycket väl hör hemma på nivån att känna sig slagna på förhand.
Högre klasser erbjuds också på tävlingen, så även de som "diskvalificerat sig uppåt" har möjligheter att delta i tävlingen om de vill.

Vilket superbra initiativ! Borde exporteras till andra delar av landet också. :up:
 
Apropå det här med när man "får" och "bör" gå upp i klass.

En tävlingsarrangör i mitt närområde har en tävling (idag, faktisk) där man inte får anmäla sig till LC, LB eller LA:1 om man uppnått mer än 65% under sista tävlingsåret.
Ett försök från arrangörens sida att göra det lite roligare för de ekipage som mycket väl hör hemma på nivån att känna sig slagna på förhand.
Högre klasser erbjuds också på tävlingen, så även de som "diskvalificerat sig uppåt" har möjligheter att delta i tävlingen om de vill.

Fast 65% känns kanske ganska lågt? Bara för att jag ridit på 65% (vilket faktiskt bara är 6,5 i snitt rakt igenom) betyder ju inte att jag som ekipage känner mig klar och redo för nästa klass? I LC kanske jag kan köpa det men LA? Så om jag ridit på 65% i LA:1 så ska jag då rida LA:3/msv:c om jag ska kunna starta? Känns ju kanske lite väl i mitt tycke. Eller även i LB:1, man kanske inte är redo för förvänd galopp eller skänkelvikningar bara för att man ridit på 65% under det gånga året i LB.

Tanken är väl god, absolut. Men jag vet inte riktigt om jag tycker upplägget håller faktiskt. :meh:
 
Fast 65% känns kanske ganska lågt? Bara för att jag ridit på 65% (vilket faktiskt bara är 6,5 i snitt rakt igenom) betyder ju inte att jag som ekipage känner mig klar och redo för nästa klass? I LC kanske jag kan köpa det men LA? Så om jag ridit på 65% i LA:1 så ska jag då rida LA:3/msv:c om jag ska kunna starta? Känns ju kanske lite väl i mitt tycke. Eller även i LB:1, man kanske inte är redo för förvänd galopp eller skänkelvikningar bara för att man ridit på 65% under det gånga året i LB.

Tanken är väl god, absolut. Men jag vet inte riktigt om jag tycker upplägget håller faktiskt. :meh:

Vid just den tävlingen får du inte starta i de klasserna om du ridit på över 65% i dem, nej.
Men du måste ju inte välja just den tävlingen?
Det är väl inte så dumt att stimulera folk till att våga prova lite högre!

65% lågt?
Det tycker inte jag.

Om man tänker på de klasser man måste kvala till, så ligger ju kvalgränsen på 62% vilket är betydligt lägre.

Och om man jämför LA:1 med MSV C:1 så ökar ju i och för sig svårigheten i större spann vid tempoväxlingarna, och så ska man klara öppna och sluta.
Halt ur galopp ingår ju numera även i LA:1 så den svårigheten skiljer ju inte.

Men visst är det bra att vi kan tycka olika. :)
 
Vid just den tävlingen får du inte starta i de klasserna om du ridit på över 65% i dem, nej.
Men du måste ju inte välja just den tävlingen?
Det är väl inte så dumt att stimulera folk till att våga prova lite högre!

65% lågt?
Det tycker inte jag.

Om man tänker på de klasser man måste kvala till, så ligger ju kvalgränsen på 62% vilket är betydligt lägre.

Och om man jämför LA:1 med MSV C:1 så ökar ju i och för sig svårigheten i större spann vid tempoväxlingarna, och så ska man klara öppna och sluta.
Halt ur galopp ingår ju numera även i LA:1 så den svårigheten skiljer ju inte.

Men visst är det bra att vi kan tycka olika. :)

Jag tycker inte heller 65% är lågt. De flesta ligger ju runt där och under. Jag vet såå många hobbyryttare i dressyr som är sjukt trötta på att tävla mot alla proffs och miljonhästar i div klasser så jag tror verkligen att sådana här initiativ är välkomna !
 
Om några veckor ska jag rida en LC och när jag kollar anmälningarna så är det ett ekipage som red msvb förra året med resultat upp till 68% och i år har de startat msva på godkända procent. Det känns lite sådär måste jag erkänna.

Borde inte vederbörande vara uppklassad ur LC på lokal nivå då? Då jag aldrig har behövt bekymra mig om några uppklassningsregler, så kan jag inte de i huvudet, men spontant låter det utifrån det lilla jag vet om dem reglerna, märkligt att hen skulle kunna starta LC i år om man hen ridit på godkänt i MsvA. Åtminstone så tillvida det är samma häst också, och inte bara samma ryttare (det kan ju vara en ryttare med unghäst t.ex).
 
Borde inte vederbörande vara uppklassad ur LC på lokal nivå då? Då jag aldrig har behövt bekymra mig om några uppklassningsregler, så kan jag inte de i huvudet, men spontant låter det utifrån det lilla jag vet om dem reglerna, märkligt att hen skulle kunna starta LC i år om man hen ridit på godkänt i MsvA. Åtminstone så tillvida det är samma häst också, och inte bara samma ryttare (det kan ju vara en ryttare med unghäst t.ex).
Finns i stort sett inga uppklassningsregler på det sättet.
Man får alltid starta låg klass, det är om man vill över MSV C som man behöver kvala uppåt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 304
Senast: _Taggis_
·
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 182
Senast: ginnies
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
3 854
Senast: Lobelia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 821
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp