moraliskt dilemma...

A

Agipa

Vet inte riktigt var jag ska börja men jag måste bolla det här med någon innan jag blir galen... :crazy:
Jag står i ett stall med tre andra hästar förutom min. Två hästar ägs av samme ägare, det är ponnyn jag är mest orolig för. Ägaren säger att ponnyn har kroniskt fång (är inte så insatt i sjukdomsbilden för en fång häst). Ponnyn är 26 år och har haft samma problem i minst 10 år, benställningen är Helt "fucked up". När hovslagaren skor och verkar med sulor så haltar ponnyn oftast 2 dagar efteråt. De största problemen kommer när vårgräset kommer i den Stora hagen, då kan hon knappt gå, varpå ägaren ger "Butta" i ett halvår så ponnyn ska komma till hagen. I mitten av juni får ponnyn en liten rasthage som den står i resten av sommaren.

Grejen är att under 1 år så har ingen vet. tittat på hästen men de får "buttan" ändå. Har inte vet. skyldighet att titta till och undersöka en häst som får smärtstillande under lång tid?? Hörsägen säger att ägaren har en "deal" med någon tvivelaktig vet. Men jag kan bara svara för året jag har stått i stallet.

Jag har försökt prata med ägaren och föreslagit att jag kan fixa information om fång. Då svarar ägaren med att det finns så mycket ny information om fång så det är omöjligt att hålla sig uppdaterad :mad:! Jag har också försökt att prata om foderstater och vikten av bra hö. Jag har satt upp ett häfte så ägaren kan läsa, i all välmening. Ponnyn får nämligen proteinfattigt hö och är gravt överviktig, ägaren kan/vill inte köpa två sorters hö så fullblodet (27 år) på 500 kilo har jättebuk med revben som sticker ut och jordens skidbacke till manke fäller inte sommarpälsen förrens i juli(helt klart proteinbrist). Fodermängeden är det inget fel på.

Är jag överkänslig som reagerar? Eller kan jag göra något utöver det jag redan gjort? Får folk sköta sina hästar hur dom vill? :mad: Någon som har varit med om liknande?
 
Jösses!
Vilken märklig "hästhållning" :devil:!
Släpper han ponnyn på betet eller? Jag tycker att människan har helt tappat greppet :devil:. Ring en inspektör och berätta så tror jag nog att ett litet besök kommer till stallet ska du se!
 
Fast om hästarna får hö vatten och har strö...vad kan en inspektör göra åt saken? (vet inte hur sånt går till)
 
Det här låter inte bra. Ponnyn verkar ju ha fång konstant och därmed ont hela tiden. Har det inte gått för långt ska det ju behandlas med boxvila och butta. Men att hålla på så här tycker jag gränsar till djurplågeri. Kommunens inspektör borde kunna ha nåt att anmärka på det åtminstone även fast de får acceptabel mängd hö och vatten.

Gäller det "enbart" fel foderstat så anmärker nog inte en inspektör på det, spec inte om denne inte är insatt i hästeriet.

Vem äger stallet? Kanske stallägaren kunde ta upp detta med hästägaren?
 
Nä, det brukar vara svårt att få till något med hjälp av inspektörer, men det låter ju helt klart inte bra alls. Prova att ringa och prata med en djurskyddsinspektör, det har jag gjort ett par gånger och åtminstone hon har varit jättetrevlig och vettig och förstått problemet, åkt och tittat och pratat med ägaren, och sedan har det inte blivit så mycket mer men det kanske räcker i ditt fall.

Vad gäller övervikt på fånghästar är det ju INTE bra, och ser den andra ut som du beskriver så är det ju heller inte bra, trots att de har strö, mat och hage.
 
Är en stallklubb så det finns ingen ägare bara en styrelse som hästägaren är involverad i. Om ponnyn varit min så hade den galopperat på de "evigt gröna ängarna" för länge sedan. Ponnyn ligger ner i hagen när det snöar och regnar, kan vara ett tecken på att den inte mår bra... :(
 
Då tycker jag att du ska ringa miljö- och hälsoskyddsinspektören i din kommun. Ring växeln om du inte vet namnet. Förklara problemet ordentligt och så objektivt du kan. Det här låter akut och då borde de åka ut på en gång.

Tror dessutom att man kan vara anonym.
 
Ja absolut, om nu hästen har lidit av fång i över tio år borde man ha lärt sig av detta och på så tidigt plan förebygga att fången bryter ut (om inte så kraftigt).

Tycker att du ska kontakta nån inspektör så fort som möjligt, fast kanske finns det en tvivlnade tanke om att de ska göra något.
De ser ju att hästen får strö,mat och vatten och kanske prioriterar grövre fall av "vanvård"?!
Hur som helst så är det iaf värt ett försök.

Tycker att det är trist att såna människor får vara djurägare eftersom de är så jävla långt ifrån det man kan komma! :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 869
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 479
Senast: Kjerulfia
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 308
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp