Morgonrock till hund?

Silver Girl

Trådstartare
Har just insett att detta finns. Är det något ni använder och i så fall när? Torkar hunden snabbare eller värmer den bara?

Sitter just nu med blöt nyduschad hund och så länge det är plusgrader och vi går i skogen blir det en dusch då hon bara måste rulla sig. Det tar ett bra tag innan hon torkar och oftast är ju det ok, men det finns ju tillfällen när det skulle vara bra om hon blev torr lite snabbare, t ex om vi ska ut igen (och det är kallt) eller om vi ska ha gäster.
 
Jag har badrockar i någon form av microfibermaterial när de har simmat, vattentraskat eller duschat (när det är kallt). Upplever att de torkar fortare och så är det lite mysigt för mattehjärtat att linda in dem :angel:
 
Jag har badrockar i någon form av microfibermaterial när de har simmat, vattentraskat eller duschat (när det är kallt). Upplever att de torkar fortare och så är det lite mysigt för mattehjärtat att linda in dem :angel:

Blir det inte mängder med hår i dem?
Blöt Schäferpäls är ju :wtf:
 
Jag har en morgonrock eller vad man nu vill kalla det till min ena hund. Han har mycket päls och badas ganska ofta och nu på vintern blir han kall fortare än han hinner självtorka. Morgonrocken är i microfiber och suger dels upp en del vatten, dels värmer den tillräckligt för att han inte ska frysa.
 
Blir det inte mängder med hår i dem?
Blöt Schäferpäls är ju :wtf:


Nej det tycker jag inte. Jag har tagit för vana att tvätta schäfrarna med Simple Shed schampo direkt de börjat fälla på riktigt, ibland en gång för underull och lite senare för täckhåren. Då är fällningen över på ett par dagar. Därimellan släpper ingen av dem speciellt mycket.

Frallan däremot, små jäkla skithår som fastnar överallt :wtf:
 
IMG_20181203_144457.jpg

Sid i sin badrock!
 
Använder badhandduk och hårfönen. Förra hunden var allergihund och då var det viktigt att torka honom torr, vilket sitter i forfarande även med Ascot. När vi är och simtränar torkar jag så mkt det går med handduk (microfibrer + vanlig) och sätter på back on track nättäcke tills vi kommer hem och då blir det hårtork om Ascot fortfarande är blött.
 

Jag använder badrocken främst för att det inte ska bli så blött i hemmet mellan badet och föningen. Jag vet inte om hon torkar fortare direkt, möjligen under magen där vattnet annars har lust att samlas.

Mitt tips är att du använder hårfön om
det är bråttom att få hunden torr. Du kan antingen använda din egen (om du har någon) eller köpa en som är gjord för hundar och därmed starkare.

På bilden har hon en handduk över rumpan för att hon inte skulle bli kall där hon var nerrakad. Badrocken är egentligen för barn och utan bälte, jag sydde dit ett bälte och nu passar den rätt perfekt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 201
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 444
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 740
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp