parellikusken

Trådstartare
Jag fick en massa morötter idag och då jag numera är hästlös har jag lite svårt att komma på vad jag ska göra av alla.
Har idag gjort en rotfruktslasagne, men den svalde bara tre morötter..

Så.. Ge mig era bästa recept på vegetarisk mat som innehåller en massa morötter! 😀
 
Morotssoppa kan varieras på många sätt. Det går åt ca 500g morötter till fyra portioner.

Grundrecept:
Skala och hacka en gul lök
Skala och slanta morötterna
Fräs i en stekgryta
Häll på vatten så morötter precis täcks och tillsätt en buljongtärning
Koka tills morötterna är mjuka

Mixa slätt. Tillsätt grädde eller kokosmjölk. För att den ska bli matigare kan man tillsätta stora vita bönor som också ska mixas. Smaksätt med en pressad apelsin eller lime samt salt och peppar. Servera med en klick Creme Fraiche ocgh ev. Chiliflakes. Det går också att ugnsrosta Butternutpumpa som också får mixas med för variation.
 
Morotssoppa kan varieras på många sätt. Det går åt ca 500g morötter till fyra portioner.

Grundrecept:
Skala och hacka en gul lök
Skala och slanta morötterna
Fräs i en stekgryta
Häll på vatten så morötter precis täcks och tillsätt en buljongtärning
Koka tills morötterna är mjuka

Mixa slätt. Tillsätt grädde eller kokosmjölk. För att den ska bli matigare kan man tillsätta stora vita bönor som också ska mixas. Smaksätt med en pressad apelsin eller lime samt salt och peppar. Servera med en klick Creme Fraiche ocgh ev. Chiliflakes. Det går också att ugnsrosta Butternutpumpa som också får mixas med för variation.
Justja! Soppa är ju så gott! Tack för recept! 😀
Sök på vänskapssallad! Gissar att du kan minska på vitkålen och öka morötterna :)
Bra tips! 👍
Klyvna och griljerade i ugn med olivolja, sesamfrön och örtkryddor. Äts med några droppar balsamico. Gärna tilsammans med charlottenlök som tilretts på samma vis. 😋
Herregud så gott det lät! 😍
 
Juica? Och göra biffar av pulpan. Eller bara direkt göra biffar.

Syra!

Jag tänkte också genast på soppa som du redan fått tips om. Morot äpple timjan eller morot apelsin kokosmjölk ingefära tycker jag är goda smakkombinationer.

helbakade i ugn. Skönt att slippa skala och dela.

Morotsmarmelad? Oftast morot och citron tror jag. Mumsigt!

Ha i bananbrödet? Morotskaka.
 
Juica? Och göra biffar av pulpan. Eller bara direkt göra biffar.

Syra!

Jag tänkte också genast på soppa som du redan fått tips om. Morot äpple timjan eller morot apelsin kokosmjölk ingefära tycker jag är goda smakkombinationer.

helbakade i ugn. Skönt att slippa skala och dela.

Morotsmarmelad? Oftast morot och citron tror jag. Mumsigt!

Ha i bananbrödet? Morotskaka.
Morotskaka, där så du något.. 🤔😍

Kan man göra juice utan någon apparat?
 
Jag har sett flera recept på veganskt bacon gjort på morötter, men hittills inte testat det själv. Det är alltså fint skivade (mandolin) morotsstrimlor som marineras och sedan körs i ugn eller air fryer så de blir krispiga. Jag tror att marinaden innehåller något med socker (ger krisp) och så något rökigt, typ rökt paprika eller liquid smoke.

Om du googlar vegan bacon + carrots

Sen kan du tillaga detta och tala om dina bästa knep för mig. :p
 
Jag har sett flera recept på veganskt bacon gjort på morötter, men hittills inte testat det själv. Det är alltså fint skivade (mandolin) morotsstrimlor som marineras och sedan körs i ugn eller air fryer så de blir krispiga. Jag tror att marinaden innehåller något med socker (ger krisp) och så något rökigt, typ rökt paprika eller liquid smoke.

Om du googlar vegan bacon + carrots

Sen kan du tillaga detta och tala om dina bästa knep för mig. :p
Känns läskigt om det ska likna bacon, aldrig ätit det. 🤔
Men provar jag så ska jag berätta om alla knep! 👍
 
Morotskaka, där så du något.. 🤔😍

Kan man göra juice utan någon apparat?
Juice utan juicer blir nog lite jobb, men går. Riva fint och sedan pressa/krama/boxa/kavla i ostduk i långpanna kanske? Ev i ett stadigt durkslag på slutet. Men som du hör bara hittar jag på. :DGrovrivna tror jag inte funkar men finrivet borde gå.
 
Juice utan juicer blir nog lite jobb, men går. Riva fint och sedan pressa/krama/boxa/kavla i ostduk i långpanna kanske? Ev i ett stadigt durkslag på slutet. Men som du hör bara hittar jag på. :DGrovrivna tror jag inte funkar men finrivet borde gå.
Tror jag satsar på morotskaka istället. 😅
 

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att göra piroger i helgen, men hittar inga bra recept. Så ge mig era bästa pirog-recep! Gärna med egengjord deg, och...
2
Svar
20
· Visningar
1 159
Senast: Brie
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 462
Senast: Sirap
·
Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 620
Senast: Amha
·
Mat Vad har ni för kokböcker som ni tycker är bra? Jag behöver rycka upp mig när det gäller att laga mer mat, har blivit lite (läs...
2
Svar
23
· Visningar
824
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp