Bukefalos 28 år!

morrande hund..

Det beror på vilken typ av hund det är.
Den jag har nu är så vek att det räcker om jag harklar mig, han morrar inte annat än när han blir rädd.
Min förra hund tog jag tag i halsskinnet och vräkte omkull på rygg samtidigt som JAG morrade och visade tänder och spände ögonen i tills hon vek undan blicken.
Den hunden var knackhård definitivt inget för en nybörjare.
Det jag vill ha sagt med detta är att det är en bedömningsfråga från hund till hund och i viss mån från tillfälle till tillfälle.
En reaktion måste ju komma men hur måste man ju avväga. Det viktiga är att man ser att hunden ger sig och viker undan.
 
jo det är ju klart det beror på..

Vår hund är väldigt tuff och ger sig inte i första taget, och han morrar alltid åt sin "farmor" när hon närmar sig mat, ben och dyl. kan man begära att hon är mer sträng mot honom och inte bara viker undan, jag vill inte ha hunden dr helst men dom älskar honom och tycker det är skit kul när han är där men samtidigt så känner jag att han får göra som han vill mot henne utan att hon ska bry sig.. alltså hon är underlägsen han. känner att det är viktigt nu när han är så pass ung (6 mån) att han lär sig att inte morra åt människor men det är ju svårt när han får morra åt vissa och lär sig det.. vad tycker ni jag ska göra? påverkar hennes "feghet" hunden?

alltså jag tänker ju att det kan bli probelm i framtiden om det får forsätta.. hon kanske rent av blir biten eller något, och jag vill inte ta bort min hund pga av det.. jg är lite dålig att förklara men ni kanske fattar?

vad ska jag göra? jag har ju försökt förklara att dt är dels för hennes egen skull hon måste säga åt honom när han morrar.. :crazy:
 
Hugger tar i skinnet på henne och bryter ner henne...
Som unghund var min tik otroligt aggressiv. Morrade åt alla förrutom min mamma som var hennes favoritperson (hon krävde ingenting av henne, så det var nog därför hon aldrig morrade åt henne) och gick vissa gånger även till attack.

Nu, såhär tre år senare vet jag inte om jag tog rätt beslut. Vi fick för snart två år sedan veta att hunden lider av en smärtsam höftledsskada som hon fick redan innan födseln. Antagligen var det därför hon var så aggressiv som hon var gentemot oss. Hon hade ont och ville inte ha kontakt med ngn som skulle kunna förvärra smärtan. Detta visste vi inte då, ingenting märktes, ingen hälta.

Nu är hunden mycket osäker av sig, inte direkt strykrädd, men otroligt observant mot främlingar tar lång tid innan hon accepterar någon nykomling i familjen, och mot mig också vissa ggr. Känner hon sig på ngt sätt pressad springer hon och gömmer sig och sitter och skakar. Ringer det på dörren skäller hon så mycket hon bara orkar samtidigt som hon oftast också söker skydd nånstans och skakar.
Kommer ta lång tid, om ens det går, att bygga upp ett riktigt bra och fungerande band mellan min hund och mig, men jag kommer aldrig ge upp att försöka vinna hennes tillförlit.


Det jag vill ha sagt är att man bör kolla upp om hunden har ont någonstans innan man bedömmer det som en maktkamp om ledarskap, för det är jag ganska säker på att det inte gällde med min tik.
 
Beror helt på i vilken situation det handlar om!

Om det handlar om att ta ifrån ben, mat eller annat gott/roligt så visst får hon morra åt mig. Självklart! Leker vi så är det samma sak där.

Men handlar det om att kanske gå förbi/kliva över hennes sovplats eller in i samma rum som hon är i, så är det absolut inte ok.

Nu skulle min hund aldrig morra åt mig i någon av dessa situtioner, men gör hon det får man kolla upp om hon har ont.
 
känner att det är viktigt nu när han är så pass ung (6 mån) att han lär sig att inte morra åt människor men det är ju svårt när han får morra åt vissa och lär sig det..

Varför får din hund morra åt vissa? Och i vilka situationer? Skulle aldrig tillåta min hund att morra mot andra. Det skulle jag se som en brist i ledarskapet. Om din hund morrar för att den är rädd är det din sak att "skydda" den och ev. öka avståndet mot det som utlöser rädslan.

Tips till hundens "farmor" är att kasta åt din hund en godisbit när hon passerar. Varför ska man alltid korrigera en handling istället för att belöna hunden innan den gör felet. Vi säger att hunden ligger i köket och tuggar på ett ben. Ni vet att hunden kommer att morra när hon ser farmor inne i köket. Istället för att vänta tills hunden morrar och sen skälla på henne är det bättre att farmor kastar åt hunden en köttbulle innan hon hinner morra och säga - Åh, vilken duktig hund du är! Gör så några gånger. Inte varje gång och ibland kan man variera att kasta ut köttbullen från köket för då när hunden springer ut för att hämta den så är det ju faktiskt så att det är din farmor som är i köket "före" hunden. Så småning om så kan din farmor börja kli/klappa hunden för att få bättre kontakt. Eller servera nästa mål mat t.ex

Är det viktigt att din hund fungerar med farmor? Alltså, räcker det med att de accepterar varann så räcker detta oftas med dessa små övningar. Ska de fungera bättre ihop för att farmor t.ex ska kunna sitta hundvakt får ni öka värdet på henne ännu mer. Låt henne göra saker som hunden tycker är roligt. Om ni ska ut, låt farmor tala om det för hunden, låt henne ge godis, kasta boll, göra godissök eller servera mat.
 
han får inte morra åt någon för mig men vad ska jag göra när jag inte är där? ska jag förutspå och sen telepatera eller vad? hon sitter ibland hundvakt och dom trivs jätte bra ihop och han älskar henne och vice versa.. men man märker på honom att han är överlägsen på sättet han leker osv..
 
Det gäller redan från det att hunden är liten valp som man precis fått hem att man visar vem som bestämmer. Inte elakt eller i onödan, men om hunden gör nåt fel eller morrar.
Tiken tar alltid i ordentligt på valparna, de är inte så ömtåliga som man kan tro.
På vår hund hör man om hon morrar vad det betyder - om det är på lek när vi har dragkamp eller om det är argt åt nån påstridig hund ute.
 
Hmm, vår förra hund morrade ibland åt oss. Det bästa var att ignorera honom, om man skällde på honom så tyckte han att attack var bästa "självförsvar".
Han bet aldrig, aldrig någon men nafsade efter en.
Orsaken till att han blev aggressiv ibland tror jag till största delen berodde på att han hade höftledsproblem, sprickor i ryggkotan osv osv. Han var en väldigt sjuk hund i perioder av sitt liv.
Men han var underbar! Jag saknar dig Pepsi! :love:

Min nuvarande hund, Xena, har morrat åt oss ibland, men vi säger åt henne på skarpen och hon blir jätterädd och bara ska pussas och pussas. Numera morrar hon nästan aldrig.

Tilläggas ska att båda hundarna är/var mycket ranghöga. Nästan alla hundar böjer sig för min nuvarande lilla tjej utom en "gammal kärring" som sätter henne på plats ibland. :)
 
Vovven har bara morrat en gång åt mig (han hade ett ben och skulle ut och gå och vi hade ropat på honom) jag tog benet och han morrade så jag tog tag i nackskinnet och sa "fy" lr "nej" lr nått sånt.
 
ja han får ju morra åt henne för henne men inte för mig, han tror ju att han får morra åt henne då det var så jag menade förstår du?

alltså han tror ju att han får morra åt vissa..
 
Ok, då förstår jag. Men varför får han aldrig morra åt dig?

Tillåter du inga morrningar?
 
jo naturligtvis så får han morra tå mig när vi leker och busar och dylikt så länge det inte är hotfulla morrningar det är lite svårt att förklara men du kanske förstår?

det är okej att hunden skoj biter mig löst när vi leker men absolut inte att han biter mig annars det är ungefär samma sak..
 
Om Hugo & Joker morrar när vi busar är det helt okej!

Med morrning så sammanknippar jag det med att dom även visar tänderna.
DET händer inte när vi leker..utan då är det bara bus-morr ;)

Men jag skulle aldrig acceptera att någon utav dom
morrar om jag får för mig att plocka upp något ben som dom
ligger och tuggar på, behöver jag plocka upp matskålen när dom äter så får dom heller inte morra!

Jag vill gärna ha kvar min roll som "flockledare" eller hur det nu heter.. jag bestämmer, vi gör som jag vill!
Givetvis kommer dom med förslag och inviter..promenader,dragkamp,bollkastning och bus i snön!
Men det är jag som avgör om det är tillåtet eller inte.

Förstår ni vad jag menar? :confused:

/Svammel-Annica
 
Men jag skulle aldrig acceptera att någon utav dom
morrar om jag får för mig att plocka upp något ben som dom
ligger och tuggar på, behöver jag plocka upp matskålen när dom äter så får dom heller inte morra!

Det är just detta jag menar!

Skulle aldrig fya min hund om den morrar när jag tar ben eller mat ifrån den. Hunden måste ju få visa sina åksikter också! Däremor får den aldrig visa tänder eller bita i dessa lägen. Nu har jag själv hundar som aldrig morrar förrutom vid kamplekar.

Bara för att hunden morrar innebär det inte att den vill börja ta över din roll som ledare. Om Era hundar inte får morra och man helt enkelt "plockar" bort den signalen från hunden så får du en hund som hugger direkt i stället. Den har då ingen möjlighet att visa vad den tycker och istället för att lägga in en morrning så hoppar den över den signalen (då vi inte tillåter det) och så tar den till nästa signal = bit.

Även i en vargflock får en ranglåg försvara/behålla sin mat från en som är ranghögre utan att det blir bråk för att den ranglåga morrar eller nafsat.
 
Om en hund morrar åt dig måste väl något vara fel?
Jag förstår om en hund morrar åt dig om du försöker ta dens mat men annars?
När jag var yngre var jag i "jämnrang" med våran hund och då kunde hon morra om jag kom i närheten av hennes mat men det är ju helt okej, hon skulle aldrig bita utan hon bara markerade at det inte var okej.
Nu när jag är äldre så kan jag ta hennes mat utan problem och det är jag som betsämmer. Den enda gången hon morrar är när vi busar med någon leksak, det tycker hon är jätte roligt! :)
Jag försttår inte hur man kan förbjuda en hund att morra det måste ju betyda presic som någon skrev att den hunden då hugger direkt utan att först "varna" genom att morra om något skulle hända... Hur bra är det då?
Sedan tror jag inte på lydnad genom underkastelse det är ju helsjukt! :confused:

Sara
 
Om en hund morrar åt dig måste väl något vara fel?
:confused: Var frågan till mig? Jag har ju just talat om vad jag tycker om morrandets vara eller icke vara.

Jag försttår inte hur man kan förbjuda en hund att morra det måste ju betyda presic som någon skrev att den hunden då hugger direkt utan att först "varna" genom att morra om något skulle hända...
Det var jag som skrev detta.
 
Om en hund morrar åt dig måste väl något vara fel?

Om nu inlägget var riktat till mig så förstår jag inte vad du menar?

varför måste det vara något fel om hunden morrar åt mig när vi busar och leker? för det är den enda gången hunden skulle morra åt mig.. kan du beskriva vad exakt som är fel med det?

Fö så har jag inte dagt att hunden morrar åt mig, så jag förstr inte vart du får det ifrån :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp