Bukefalos 28 år!

Morrhårens vara eller icke vara

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag passar två hundar ibland, idag märkte jag till min stora förvåning att deras morrhår är bortrakade:eek:. Jag har alltid trott att djurens hår, framförallt morrhår och andra känselhår, är där av ngn anledning och inte ska tas bort! Vad säger ni andra? Behövs morrhår? Vad är de till för? Och framför allt, hur skadligt är det för hunden om man tar bort morrhåren?
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Jag tror katter har mer nytta av sina morrhår än hundar. Jag har själv en hundras som trimmas i ansiktet och då ryker även morrhåren, mina hundar har därför inte haft några morrhår sen de var en sisådär 5 veckor (och då var ju inte morrhåren så mycket för världen ändå) och jag har aldrig märkt att de skulle bete sig annorlunda motför hundar med morrhår, alltså inga problem med att orientera sig, känna av avstånd osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Jag tror tvärtom. Jag tror att de är av yttersta betydelse, och även om djuren inte lider allvarlig skada när man tar bort dem så tror jag man försvårar deras avståndsbedömning och deras känsel och undersökningsförmåga.
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

nej

jo, dom finns ju liksom där av en anledning. Det är ingen prydnad hundarna har för att dom tycker att det är snyggt eller roligt

inte ett dugg

det är inte skadligt, men förbannat oschysst då morrhåren enkelt förklarat är
ytliga nerver som har stor betydelse för hunden/katten/vad som vad gäller att känna av vibration i luften samt att dom används lite som "fingrar" när det är mörkt, men även under dagen. Att ta bort morrhåren är väl inte precis djurplågeri, men det är väl ungefär som att avlägsna känseln i fingertopparna på människor. Man skulle antagligen klara sig utmärkt ändå, men det medför ändå ett mindre "handikapp".



...................
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Jag tror katter har mer nytta av sina morrhår än hundar. Jag har själv en hundras som trimmas i ansiktet och då ryker även morrhåren, mina hundar har därför inte haft några morrhår sen de var en sisådär 5 veckor (och då var ju inte morrhåren så mycket för världen ändå) och jag har aldrig märkt att de skulle bete sig annorlunda motför hundar med morrhår, alltså inga problem med att orientera sig, känna av avstånd osv.

Å andra sidan säger du ju att dom aldrig haft morrhår, hur vet du då hur dom skulle bete sig om dom hade morrhår? :)
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Å andra sidan säger du ju att dom aldrig haft morrhår, hur vet du då hur dom skulle bete sig om dom hade morrhår? :)

Jag jämför med andra hundar som har morrhår, finns dom i min närhet som har samma hundras som jag men som låter bli att trimma dem i ansiktet, jag märker dock ingen skillnad alls på dem jämfört med mina egna hundar även om jag har dem tillsammans under längre perioder och har tid att "studera dem" :)
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Men används dessa hundar till något praktiskt? Jag kan få uppfattningen att sällskapshundar "lider" mindre i och med att dom sällan används till praktiskt arbete, där jag tror att morrhåren är viktigast`?
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Fast både engelsk och amerikansk cockerspaniel rakas nosarna på och där finns en hel del hundar som arbetar praktiskt även idag och de hindras inte på något vis i sitt arbete av att vara morrhårslösa.
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Det är två engenlska cockrar som inte används till annat än sällskap, jag blev bara så förvånad när jag märkte att morrhåren var borta, dom är nytrimmade så då rök dom väl när dom gjordes fina:). Men jag tycker det ser bra konstigt ut. men det är ju samma sak med sporrar. Vissa raser ska ha baksporrar som min StBernhard, han hade dubbla sporrar bak, men på de flesta raser tas dom ju bort!
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Naturligtvis hindras dom inte, en hund kollapsar ju inte för att morrhåren är borta. Jag är dock helt övertygad om att morrhåren hade underlättat om dom fått behålla dom. Morrhåret är ju ett faktiskt känselorgan.

Kan jämföra med hästar som har känselspröt, på tävlingshästar klipps ofta dessa vilket mer som regel än undantag då sker att hästarna blir skräckslagna innan dom vänjer sig. (Har sett så många tävlingshästar stoppa ner huvudet i kroppen efter klippning av känselspröt för att bara kasta sig upp och slå huvudeti taket/boxgallret )..Nu ska man iof ha i åtanke att hästar inte ser särskilt bra heller och att morrhåren då är extra nödvändiga. Hunden har sin syn att tillgå också.
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Men varför ska man raka bort morrhåren? Dom måste ju ha ngn funktion, annars skulle dom ju inte finnas där! Hunden visar ju sin sinnesstämmning med dom åxå, precis som med svansen! Kan det inte bli kommunikationsproblem mellan hundarna om morrhåren inte finns?
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Sinnestämning har jag aldrig hört att dom visar, så det tror jag inte.
Varför man rakar bort dom vet jag inte, människans fåfänga antar jag?:cool:
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Kommunikationsproblem tror jag inte det blir.
Däremot tror jag visst de har nytta av dom. Att de tex kan avgöra avståndet bättre om de ska nosa på något, att de känner först med morrhåren innan nosen får ta "smällen".
Kan bara ta ett ex på en häst jag hade. Han hade alla sina "morrhår" kvar på mulen. och han kollade alltid med sin strån om elen var på. Han behövde inte testa med mulen utan det kände han så bra med sina strån.

Visst kanske tex en arbetande ras fungerar lika bra utan. Men hur vet vi att de faktiskt inte skulle använda sina morrhår om de hade dom. Då kanske de också skulle kunna kolla läget lite försiktigare genom att först känna med sina morrhår, innan de måste känna med nosen.

Nu tror jag de klarar sig bra utan, men jag är helt övertygad om att de som har kvar sina morrhår, använder dom på ett eller annat sätt. Är bara att vi tänker inte på det.

Att man rakar bort dom är väl för det vore besvärligt att raka runt dom om man ska raka ansiktet på en hund.
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Att man rakar bort dom är väl för det vore besvärligt att raka runt dom om man ska raka ansiktet på en hund.

Vågar inte ens tänka på hur en pudel skulle se ut med delvis rakat ansikte/nos för att låta morrhåren vara intakta. :rofl:
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Vågar inte ens tänka på hur en pudel skulle se ut med delvis rakat ansikte/nos för att låta morrhåren vara intakta. :rofl:

Terrierklippt pudel

Terrierklippning.jpg


Rätt vanligt önskemål att få som trimmare av de som inte är speciellt utställningsintresserade..

LÄNK
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Kan kan inte direkt hålla med om att det medför ett visst handikapp för de hundar som inte har morrhår. Tror inte det är någon skillnad på hur de lever jämfört med en hund med morrhår.
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Nej tack känner jag som har pudel. Det där liknar ingen pudel för mig, ser så tjock ut i ansiktet och huvudet blir så kontigt.
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Kan kan inte direkt hålla med om att det medför ett visst handikapp för de hundar som inte har morrhår. Tror inte det är någon skillnad på hur de lever jämfört med en hund med morrhår.

Om det inte skulle vara någon skillnad skulle hundarna inte ha morrhår. Jag kan tycka att OK att folk klipper håren, men att avsäga sig deras funktion blir lite tramsigt. Hundarna har inte morrhåren för att det är roligt eller snyggt.
Det betecknas ju just "känselorgan", antagligen av en anledning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 109
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
767
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
817
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp