Mot täckesskav?

Om det är en klippt häst ska den väl självklart ha täcke på sig under vintern!
Har jag skrivit annat? va?
Jag svarade ang. maidens häst och jag vet inte om hon ska klippa eller träna sin häst hårt, det var bara ett förslag om det inte var så i detta fall!
 
Har samma problem med Frodo. Förra året köpte vi dyra täcken med alla "skavmotverkande" funktioner och hade dessutom bogskydd. Ändå skav, förmodligen för att hans täcken är för stora(har 140 vilket inte finns i dom flesta täcken).
Det vi gjorde när skaven var som värst var att vi satt på plåster. :crazy: Min syrra är undersköterska och tog hem som klisterlappar som andades. :p Vet inte hur det hade gått om vi inte haft dom.

Jag tycker iaf. att du ska köpa ett ordentligt bogsykdd. Det från hööks är inte bra, det bränner mot hästen när den rör sig och skapar skav. Det finns "riktiga" som fungerar.
Har en kompis som använder pälsglans och det verkar fungera för henne, skavet blir iaf inte värre på hennes häst.

Blir det kris och hästen börjar få ont av skaven tycker jag att du ska sätta på honom "plåster". Du kan säkert hitta nått på apoteket.
 
Snickelistruntsnack, Horsewares täcken passar inte alls på "alla" hästar. Jag provade själv att investera i dem och de har hittills varit sämst.

Sunt förnuft säger ju att det finns inga täcken som passar alla hästar, man får helt enkelt prova sig fram. :p
 
Jag vill också sätta klisterlappar! Kan du inte kolla upp vad de hette? Har försökt innan att sätta "plåster" av andra anledningar, men de vill ju inte fästa mot pälsen
 
Fox fires pälsglas funkar mot skav... dock inte då täckerna skaver extremt som mitt bucas regntäcke. Då är nog det ända som funkar att byta täcke. Min ponny fick skav av sitt bogskydd de ni..
 
Brukar hjälpa om man spänner översta spännet hårt och det undre löst.

Alla hästar passar ju i olika täcken men spännen högre upp brukar generellt funka bättre än bogveck tycker jag.
 
Jag tror att det beror mycket på hur täcket passar på hästen. Inte bara att det ska vara rätt storlek utan vissa täcken med bogveck passar för hästar med bredare boge medans andra passar hästar med smal boge. Jag har Thermomastertäcke med bogveck till min ena häst som lätt får skav och den passar alldeles ypperligt då hon är bred över bogen (såg att det var någon annan på tråden som inte gillade det märket). Jag har sett på vissa olika täcken att bogvecken kan sitta långt bak och det lär ju inte hjälpa en häst som är smal över bogen, men det är nästan olika från täcke till täcke. Jag har även vanligt täcke till henne och då använder jag bogskydd (från Hööks) och det fungerar också väldigt bra på henne. Hon är som sagt stor så bogskyddet sitter bra på henne (verkar passa den större hästen bra).
 
Vi har en häst som får bogskav jättelätt oavsett hur täcket sitter verkar det som. Dessutom är det inte bara att låta bli att täcka - en del pållar fryser utan!!
 
men om hästen fryser redan under sensommaren och tidig höst så kräver nog den mera mat /mera energi så att den själv kan hålla sin värme, fryser den nu så skulle nog jag kalla på veterinären...
Mz
 
Det enda sättet att bli av med skav är att leta efter ett täcke som verkligen passar.
Det är svårt, finns ju så många olika hästformer men inte lika många olika täcken.
Täcket ska inte smita åt runt bogarna.
 
Jag tycker inte att pälsglans fungerar. I så fall är ett bra bogskydd ett bättre alternativ.

Tips att tänka på nästa gång du ska köpa täcke: de allra flesta affärer tillåter att man köper hem täcket på öppet köp. Se bara till att ha ett stort lakan under vid provningen på hästen, så kan du lämna tillbaka täcket utan minsta dammkorn på om det skulle behövas. Och som någon skrivit innan kan man inte välja ett visst märke och tro att det passar alla hästar. Hästar ser väldigt olika ut i kroppen, och det finns en uppsjö av täckesvarianter att välja på idag.

;) Krocket
 
Jag köpte ett bogskav till min hästföra vintern (passade bra och i glansigt material) men inte f*n hjälpte det. (Kanske hjälper det om man börjar använda det redan innan hästen blivit hårlös men det gjorde ju då inte jag...)
Däremot hjälpte pälsglans! Håren växte ut till nästan full längd trots att pållan fortfarande använde samma täcke.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 168
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp