Mot täckesskav?

M

maiden

Min häst får bogskav av sina täcken. Har haft ett bogskydd men det var i stl full och satt aldeles sladdrigt :crazy: Hjälpte altså inte. Ska nog köpa ett nytt, tyvärr så är det ju dyrt, men kan det kanske hjälpa med glansspray? glider det lättare då?
 
Ett rätt avpassat bogskydd i GLANSIGT material är det bästa. Jag har provat pälsgland, men med ganska klent resultat.

Så har man inte täcken med antiskavfoder i bogen så är det bogskydd i glansigt material som gäller.
 
Ett rätt anpassat bogskydd och/eller ett täcke som passar ordentligt ger bästa resultat ;)

Glansspray har jag aldrig sett någe resultat av... :crazy:
 
Bogskydd är nog bäst, men se till så det e rättanpassat för annars får hästen skav av bogskyddet istället!
 
Jag använder pälsglans på min totta mot täckesskav,det fungerar jättebra!
 
Bogskav får hästen av att täcket inte passar! Det finns bara en tillverkare vad jag vet som syr efter ett mönster som tillåter hästen att få plats med bogen och det är Lansdown, alla övriga borde få bakläxa genom köpstrejk!!
Om jag måste använda ett täcke som inte passar har jag en "krage" av siden. Lätt att sy själv, klipp en halvcirkel 30 -40 cm bred längden får du fram genom att mäta från bröstet till manken och sy ett veck vid bogspetsen, så formar det sig. två stora sådana ihopsydda och "kragen" är klar.
/P
 
låt pålle gå utan täcke :p

äh, köp ett bogskydd som passar.
 
Horsewares täcken är super!! Har prövat många olika märken men deras är klart bäst. Inget skav av dom täckena på mina hästar plus att dom har hållit bra. :)
 
Köp täcken med bogveck och i rätt storlek (är dyrare men värt pengarna tycker jag). Jag har ett bogskydd (lycra) som fungerar väldigt bra men jag föredrar täcken med bogveck. Om bogskyddet är för stort kan du ju sy in det om du är lite händig eller kanske känner någon som är det.
 
Jag har redan bogveck på utetäckena, det är ändå dom han får skav av.
 
köp täcken som PASSAR eller skit i & stoppa på täcken.

Om du nu vill slippa skaven :smirk:
 
Det där är inte så lätt som det låter. Vissa hästar får jättelätt bogskav, och det tar ett tag innan man märker hur oika täcken passar just ens egen häst. Till synes vältillpassade täcken ger skav och vice versa.

Och för att göra det EXTRA komplicerat så kan det skilj i passform mellan olika modeller hos samma tillverkare.
 
Men om man nu har en häst som JÄTTELÄTT får bogskav, är det inte snällast att låta den vara från täcken så mkt som möjligt?
 
men om hästen klipps tycker du att den skall vara utan täcke även då? Och om den skall träna, hur skönt är det att ha gått naken i regn, styvnat i musklerna och få sadel på genomblöt rygg?
/P
 
Försök du att hitta ett rätt passande bogskydd istället :)

Du kommer käna på det, än om du ska behöva pyssla om alla hästens skav, det kommer kosta dej mycket mer pengar & tid & hästen kommer lida.
 
Om man har en FRUSEN häst som lätt får bogskav, vad gör man då?

bara undrar...

Sen är det ju så att om man köper ett täcke, som passar okej men ger lite bogskav. Ska man då kasta/sälja det med förlust, köpa ett nytt och hålla på så tills man hittat alla täcken man behöver som inte ger bogskav? Blir lite ohållbart.

Jag har en uppsjö täcken till valacken. Vissa ger NOLL bogskav, andra ger mer. Dessutom beror det mycket på vad han har för päls (klippt, oklippt, sommar, vinter) hur mkt skav han får. Han är överlag skavkänslig..OCH frusen.

jag försöker så långt det går att köpa täcken som dels har antiskavfoder i bogen, och som dels är av sådana märken som fungerat innan. Tyvärr fungerar det inte fullt ut, eftersom ett Bucastäcke av modell X inte skaver alls, men ett Bucastäcke av modell Y skaver. Så man får ha bogskydd ihop med vissa täcken helt enkelt, och göra så gott man kan. Dock köper jag ju såklart inte FLER täcken av ett märke jag vet skaver (Thermo Master t ex), men jag kan ju inte kasta dem som ger lite skav och försöka hitta nya.

Och ALLA täcken ligger emot bogen mer eller mindre. Bogveck hjälper inte min ett dugg, det är inte där bogveckan är skavet blir, och alla täcken gnids mot huden när hästarna rör sig. Så antiskavfoder i bogen på täcket (vanligt nu, mindre vanlig förr) eller bogskydd, vad är egentligen skillnaden?

Sen, visst vore det bästa om de kunde gå utan täcken, men det fungerar inte med valacken. Dels är han frusen av sig, dels är han skimmel och kan inte gå utan täcke i leran på höst/vår, det gör att jag inte kan rida (tar för lång tid att torka och jag har inte spolmöjligheter)
 
Jag bara undrar varför folk här envisas att svara att hon inte ska ha täcke på hästen?! Det var inte det frågan handlade om!! Hon vill ju ha tips hur hon ska undvika skav-täcke kommer den att ha oavsett skulle jag tro!!

Tja, Horsewares täcken är suveräna-men dyra. Klart billigare att köpa ett bra bogskydd eller-budget alternativet att sy ett själv. Då blir det ju sytt så att det passar bra till just ens egen häst också!
 
men är det inte ett svar då?
inget täcke inget skav........
eller?
"märk att hon skrev "täckerna" så man kan fundera på om hon har fler en ett på sammtidig, om man nu ska märka varandras kommentarer"
morzan
 
:)

Nu svarade jag i fråga kring "maidens" häst, jag vet inte om hennes häst är frusen, tränas hårt eller liknande & är i stort behov av täcken så det var ett förslag på om hästen faktiskt skulle KUNNA gå utan täcke? :idea:
Om hästen inte är frusen av sig, tränas hårt så kan den ju LÄTT gå utan täcke!
Menar på att många människor sätter täcken på sina hästar i onödan & av ren bekvämlighet & inte för att hästen BEHÖVER det i första hand.
Om nu hästen i fråga är frusen av sig & lätt får bogskav så är väl dina råd bra. :)
Meningen är väl att man ska kunna ge olika råd & förslag. & så har vi gjort.

Sen förstår jag inte riktigt varför din häst inte kan gå utan täcke pga lera? Tar för lång tid att torka? :confused: Pga att det är en skimmel? :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp