Bukefalos 28 år!

Mota vaktigt beteende hemma

purity_666

Trådstartare
Jag har haft min lilla nakenblandning i drygt en månad nu. Hon är 6.5 månad. Hon har bott hos uppfödaren fram tills jag köpte henne så hon är uppvuxen i flock med andra hundar och har fått kämpa för sina resurser som mat tex.

Här bor hon och min gamla hund. Min gamling är en snäll hund som går undan för nykomlingen så han försöker aldrig ta mat eller godis från henne, han vågar inte ens gå i närheten.

Problemet är då att hon har ett väldigt vaktigt beteende som jag inte gillar. Hon vaktar mig så inte gamlingen får komma nära, hon vaktar ben och godis. Hon vaktar min mat när jag äter, dvs ställer sig som en barriär mellan mig och resten av djuren (finns katter här också)
Hon vaktar sitt godis, tex grisöra, även om inget annat djur ens är i samma rum, dvs hon lägger grisörat på golvet och ställer sig över det och morrar och skäller, även om det inte finns någon i närheten att vakta inför.
Hon vaktar inte om jag kommer i närheten. När jag plockat bort äckliga ben hon hittat ute så har hon mest blivit ivrig och försökt skynda sig svälja det äckliga hon hittat, men inga tendenser till morr eller så. Hon tar gärna med sitt grisöra och äter bredvid mig och jag kan hålla i godbitar medan hon äter.

Så det är alltså inte enbart maten som är problem. Ibland får inte min gamling komma in i sovrummet ens när vi ska sova. Han är så snäll så det räcker att lillskiten står i sängen och kaxar lite så går han inte in. Jag kan inte locka in honom med godis ens.

Beteendet är inte ok kort sagt. Hon kan ju inte må bra av det och gamlingen mår inte bra av det.
det jag gjort hittills är att alltid ge dom godis samtidigt och hoppas hon ska koppla ihop gamlingen med godis, att hon inte får godis utan honom. Morrar hon åt honom när hon är med mig har jag lyft ner henne och ignorerat henne, tyst visat att jag inte vill vara med henne när hon morrar och skäller.

Kommer min gamling och vill gosa blir lillan smått hysterisk och ska tränga sig emellan och klättra och fjäska.

Så vad mer kan jag göra? Min tjejs mamma är dominant, hon är uppvuxen med flera vuxna hundar och har som sagt fått kämpa för att få sin del av det goda som erbjuds. Men hon måste sluta jaga bort min gamling, han är alldeles för vek för att stå upp för sig själv. Numer ligger han oftast i köket när vi är i vardagsrummet för att hon jagar bort honom när det passar henne :cry:
 
Sv: Mota vaktigt beteende hemma

Vilken/vilka ras(er) är det i henne utöver nakenhund? Och, nej hennes beteende är verkligen inte OK. Är den gamle i samma storlek, större, mindre? Problemet med blandraser är att man vet aldrig vilken av raserna de har på insidan av huvudet. Exteriören kan man ju se.

Jag har 2 hannar, snart 12 år och 3 år. Den gamle tillhör också de snällaste. Den lille har ända sedan han kom 11 veckor gammal kunnat dra honom i nackskinnet och diverse andra saker. Den gamle har bara ignorerat och sett ut som om han tänker "jaja han slutar väl snart". Nu drar han bara några sekunder, det är inte roligt när han inte får uppmärksamhet. Men den gamle har hela tiden kommit och trängt sig emellan, tagit plats och tid i knäet. Mat, leksaker och tuggisar har det aldrig varit tjafs om. Och aldrig har de rykt ihop om något heller. Den gamle är omplaceringshund som levde i hund/kattgrupp tills han var cirka 9 månader.

Din gamle känner sig förmodligen åsidosatt, och det är definitivt inte bra. Det kan bli så en dag att han tänder till riktigt rejält, och då blir det för mycket på det hållet (jag menar att han kanske skadar valpen även om han inte vill det). För det första så hade jag tydligt talat om för valpen att nu pratar jag med den gamle och här är det jag som bestämmer vem jag pratar med. För det andra så hade jag släppt in valpen t ex i köket tills den gamle hade gått och lagt sig där han ska vara i sovrummet. För det tredje så hade hon konsekvent åkt på sin leksak/tuggis varje gång hon hade vaktat den. Kanske behöver du hjälp för att få rätt på hennes beteende. Kanske kan någon på närmaste Brukshundklubb hjälpa till.
 
Sv: Mota vaktigt beteende hemma

Jag skulle jobba på att vara supertydlig utan att för den skull bli minsta arg eller irriterad.
Står man och kaxar sig i sängen så åker man ner, släpper man inte in den gamle i ett rum, så placeras man på anvisad plats där man kan ligga och hålla snattran.

Viktigt med egen fredad plats åt båda hundarna, gärna täckt bur, går hunden in där är den absolut fredad. Plus att du själv kan välja att placera hunden i buren. Stänger du inte dörren är det helt lagligt.

Sen skulle jag jobba hutlöst på relationen till nakisen, den ska veta att du är den man lutar sig mot när det stormar. Som det ser ut i dagsläget verkar den tro att den får fixa allt själv.

Sen håller jag med dpmatte, ta hjälp.
 
Sv: Mota vaktigt beteende hemma

Hon är kinesisk nakenhund/mexikansk nakenhund. Gamlingen är schäferblandning så han är väl 6 gånger så stor ungefär, men han har alltid varit sån som hellre går undan.

Gamlingen är fredad så länge han inte försöker vara hos mig, lillan lämnar inte min sida. Hon går inte heller i trappan inomhus så vill han vara alldeles lugn kan han gå till övervåningen, dit följer hon absolut inte med.

Ja de funkar bra annars, de leker och busar utan att det går överstyr. De brottas och låter som de ska mörda varandra men det slår aldrig över i allvar. När de får mat får de mat samtidigt, är en meter från varandra och det är aldrig gruff. Hon vaktar inte sin matskål, då hetsäter hon istället. Likadant om jag kastar ut en näve godis, då vaktar hon inte heller utan hetsäter. Leksaker är inga problem, hundarna kan ha dragkamp eller jaktlekar med leksaker och då vaktar hon inte heller.

Hon är väldigt vek mot mig, det räcker att jag sänker rösten när hon gjort något dumt så visar hon sig väldigt undergiven. Likadant hemma hos kompisen och dennes doberman, på golvet är min lillskit väldigt undergiven, hon nästan kryper fram, men så fort hon kommit upp i soffan eller har någon människa i ryggen så blir hon kaxig och morrar. Hon åker såklart ner på golvet omedelbart då.

Ja hon är ju uppvuxen i en miljö där hon fått ta hand om sig själv, alla har fått mat samtidigt och man har nog fått kämpa för sina resurser. Nu hade hon 5 vuxna hundar som sällskap, men innan fanns alltså syskon också där. De var 7 i kullen.

Ja jag ska börja låta gamlingen gå först alltid, hon jagar inte ner honom från sängen om han redan ligger där, bara om hon är först. Jag försöker ignorera henne när hon tränger sig emellan men hon blir nästan panikslagen. Jag får fortsätta vara konsekvent. Jag har också blivit arg och markerat när hon gjort utfall mot gamlingen och jag varit med. Han säger inte ifrån, han kan låta henne hänga där i läppen och säger inget. Ibland önskar jag att han vore lite tuffare så han iaf försvarade sig.
 

Liknande trådar

Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 309
Senast: dobbis
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp