Mother of the bride

Lejonelle

Trådstartare
Min dotter ska gifta sig :) så nu behöver jag lite tips. Vad förväntas egentligen av brudens föräldrar och vad i all världen ska jag ha på mig?!
 
Mina föräldrar fixar tydligen maten och vinet till vårt bröllop i sommar (:eek::o:love:). Mamma har dessutom redan börjat planera dukningen och har lovat att göra bordsdekorationsblommorna :p. Inget av det är dock saker jag på något sätt förväntat mig att de skulle ställa upp med. Möjligtvis att jag lite "räknat med" att mamma ska hjälpa till med blommorna eftersom hon är så duktig på det. Men det beror väl helt på vad du är duktig på och hur mycket du känner att du vill hjälpa till!

Det enda jag faktiskt förväntar mig av min mor att hon ska vara där vid själva tillfället (och gärna typ se lite glad ut också ;) ) och kanske att hon ska vara lite stöttande under planeringen (typ: kan jag ha den här klänningen? hur ska en brudbukett se ut? måste man ha tärnor? vilka ska vi bjuda?! :nailbiting::p)

Angående klädsel så beror det väl på vad de har för dresscode! Läste någonstans (typ av Magdalena Ribbing eller så :o) att det anses som god ton av brudparets föräldrar att inte klä sig "bättre" än resten av gästerna, så att ingen känner sig underklädd typ. Men rent spontant tänker jag: något du känner dig fin i! :D
 
Min morsa klagade mest och tyckte all jag gjorde inte var tillräckligt/inte var bra nog/eller var fel. Det är väl inte att rekommendera, jag kände mig rätt ensam i min bröllopsplanering då det inte riktigt fanns någon att bolla med (maken hjälpte väl så mycket han kunde, men t.e.x. så fick jag en bröllopsklänning jag inte tyckte om eftersom min mor var med och stressade ur mig totalt med sina asgams kommenterar när jag helt hux flux behövde byta klänning).

Själva bröllopsdagen så såg hon glad ut och hade gjort några små snittar för folk att tugga på när vi var iväg. Det var ju väldigt snällt :) Tyvärr har jag fått veta efteråt att hon sprang runt och sa en massa skit om oss när vi inte var i närheten (det kanske man ska undvika).

Det tar inte så mycket i min mening för att vara ett bra stöd (inte för mig i alla fall), jag var super stressad hela tiden eftersom jag blev lämnad ensam med precis allt när det kom till organisationen av det hela och det hade varit trevligt och bra för mig att ha någon som bara var lite positiv och kunde ge en hint nu och då om struktur och putta igång en ibland.
 
Hej!

När min syster gifte sig hjälpe vår mamma till att sy klänningen (men inte så mycket, för syrran ville helst göra allt själv så vi inte förstörde nåt). Utöver det tror jag det enda hon gjorde var att vara på bröllopet.

/Lavinia
 
Min mamma hjälpte till att sätta i ordning lokalen, förbereda maten och sånt, samt roddade ihop det mesta kring grillkvällen vi hade med släkten kvällen innan själva bröllopet. Jag är evigt tacksam bara att hon fanns där runt i kring och ryckte in där det behövdes! På själva bröllopsdagen gav jag henne i uppdrag att se till att jag fick i mig lunch, annars ville jag bara ha henne där :) Hon höll ett jättefint tal också, under festen!

Gällande kläder så hade mamma liknande kläder som övriga gäster, så det beror ju på vad det är för klädkod och vad du trivs i! :)
 
Mamma hjälpte mig att sy klänningen samt att göra buketten. :love:
Sen åt vi middag tillsammans på en restaurang och då visade det sig senare att hon och pappa bjöd oss på middagen som bröllopspresent (vi hade sagt att de inte fick ge något).
Just det hon hjälpte att boka bord på restaurangen också samt var bollplank när vi skulle välja saker :)
 
Min dotter ska gifta sig :) så nu behöver jag lite tips. Vad förväntas egentligen av brudens föräldrar och vad i all världen ska jag ha på mig?!
Hålla ett litet tal kanske? Och hjälpa till att tänka lite utan att stressa och vara kritisk. Det gjorde min. (Och hade lagom kläder i samma stil som alla andra.)

Jo och så bjöd hon diverse släkt som rest till stan på fika dagen efter så att de inte kände sig bortglömda (vi kom senare när vi hade fixat i lokalen några timmar, studenterna som serverade ordnade köket, vi fixade salen så att det gick att städa den och så ingick resten av städningen i hyran.)

(hon betalade en del av festen också, men det säger jag bara för att. Det är ingenting som ingår i något som folk gör.)
 
Min mamma betalade klänningen, sminkning och håruppsättning :) Talet stod faktiskt min syster för i vår familj. Jag vet inte varför mamma inte höll något tal, hon hjälpte iofs syster med sitt. Hon var också med mig på alla förberedelser och var min personliga chaufför till bröllopet, guld värt! :) Älskar min fina mamma :)
 
Min dotter ska gifta sig :) så nu behöver jag lite tips. Vad förväntas egentligen av brudens föräldrar och vad i all världen ska jag ha på mig?!

Vad kul!
Mitt tips är att fråga din dotter vad hon förväntar sig av dig och på vilket sätt du bäst kan finnas där för henne. Det är ju ändå hennes bröllop så de vet förhoppningsvis bäst :)

Sätt på dig något som du känner dig fin i och som visar din dotter och hennes partner att du respekterar dem och att du gjort en ansträngning inför deras dag.
 
Det min mamma hjälpte till med var att hon var med när jag handlade klänningen, hjälpte sedan till med dukningen men gjorde för övrigt inget vilket jag inte krävde, hon var över 70 år när vi gifte oss, syrran fick hjälpa till mera då jag hade hjälpt till på deras bröllop
 
Alla: tusen tack för bra input! Jo det är klart att jag har en dialog med min dotter och måg om hur de vill ha det. Men jag är jättetacksam för era många förslag, flera saker hade jag inte alls tänkt på att de kanske behöver hjälp med.
 

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
733
Senast: ameo
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 009
Fritid Huxflux ska jag på julbordskonsert första gången i mitt liv och Helsingborg av alla ställen. Ska se Martin Rolinski :love1: med Tess 🤩...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 746
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp