Motion för rn amstaff/schäfer?

Elena1992

Trådstartare
Vi har funderat på att skaffa en valp. Mamman är amstaff och pappan schäfer/malamute. Kommer det räcka med 1 timmes promenad och sedan kortare promenader för att rasta hunden. Bor i hus så han kommer ha tillgång till trädgård. Vi har tingat denna valp men börjar nu bli orolig att vi kanske tagit på oss en för tuff ras. (Ska isf hämta den på torsdag). Ni som har en sån hund hur mycket krävs det ? Vi vill hundens bästa och vi vill absolut inte att hunden ska bli "farlig" pga att den inte får tillräckligt med motion.
 
Vi har funderat på att skaffa en valp. Mamman är amstaff och pappan schäfer/malamute. Kommer det räcka med 1 timmes promenad och sedan kortare promenader för att rasta hunden. Bor i hus så han kommer ha tillgång till trädgård. Vi har tingat denna valp men börjar nu bli orolig att vi kanske tagit på oss en för tuff ras. (Ska isf hämta den på torsdag). Ni som har en sån hund hur mycket krävs det ? Vi vill hundens bästa och vi vill absolut inte att hunden ska bli "farlig" pga att den inte får tillräckligt med motion.
Oj, vilken blandning! Det låter som om det kan bli mer än en handfull, på riktigt, och det ni vill erbjuda låter långt ifrån tillräckligt är jag rädd. Jag skulle dessutom backa ifrån att köpa från någon som medvetet gjort valet att korsa de raserna.

Gå in och läs på om respektive schäfer, malamute och amstaff, lägg ihop egenskaperna och se om det verkligen är en hund ni vill ha.
 
Oj, det är en kombination ni ska undvika om ni inte vill aktivera hunden mer än så! Det riskerar att bli en mycket krävande hund! Schäfer är ju en bruksras som behöver få arbeta och vill arbeta med sin människa. Malamute är en helt annan typ av arbetande ras. Inte lika intresserad av att jobba med sin människa på samma sätt som schäfern men fortfarande en ras som behöver jobba!

En sån kombination hade jag undvikit att köpa. Om jag hade velat ha en hund som behöver jobba mycket hade jag velat ha
en renrasig så man visste vad man fick. Och för min del hade jag valt en hund med mycket will to please. Det tror jag inte att Malamute har.

Läs på om de olika raserna och fundera ett varv till på om det är vad ni verkligen vill ha.
 
Det har funnits liknande korsningar i området där jag bor. Ägarna har velat ha en lite aktiv sällskapshund. Ingen av hundarna har bott här längre än ett år, sedan har de omplacerats eller avlivats för att de varit för krävande och blivit problematiska när de inte fått utlopp för all sin energi.
 
Låter som en mardrömsblandning till ett hem med den mängden motion (en timme längre promenad samt rastningsrundor är för mig absolut minimum oavsett ras). Tänker mig en hund med stor risk att börja roa sig själv genom att vakta varenda millimeter av tomten, jaga både vilt och grannkatter, göra utfall mot andra hundar, etc etc. Alla de beteendena kan finnas i de ingående raserna. Jag hade absolut inte gått vidare med det köpet.

En renrasig engelsk staffe skulle nog kunna passa bättre, de är ofta nöjda med att bara få hänga med i vardagen. Amstaff kräver såvitt jag vet mer och utblandat med två så aktiva raser som schäfer och malamute... det kan knappast bli annat än en hund som behöver mycket (!) aktivitet, både rejäl motion och hjärngympa, för att vara nöjd. Misstänker starkt att flera ur kullen kommer att avlivas eller bli Blocketfynd inom de första två åren. :(
 
Oj,oj...detta är ingen bra mix. Varken när det kommer till hälsa eller egenskaper. Det är tre raser som är vitt skilda ifrån varandra när det gäller sina rasegenskaper. En brukshund, en slädhund och en terrier. Det är tre raser som kräver mycket motion. Schäfer kräver dessutom mycket mental aktivering och mental träning. Även amstaffen vill aktiveras mentalt. Malamuten är en draghund och vill ha både tempo och lite sträcka på motionen.
Malamute är dessutom svår att ha lös, och har hög integritet!
Samtliga raser kan vara svåra ihop med andra hundar.

Både Schäfer och amstaff har hälsoprogram när det gäller höfter och armbågar eftersom de har problem med detta. På SKK kan man läsa att många av de röntgade amstaffarna hade anmärkningar.
I blandrasavel är det sällan premiumdjuren som används...för de verkar i renrasaveln.

Gör er själva och plånboken en tjänst och avstå den här kombon. Fundera ut vad ni vill ha för egenskaper i en vuxen hund, vad ni vill göra och sysselsätta den med, hur mycket ni kommer att vilja lägga i motion och tid och SEN välj en ras som passar er. Det blir så mycket roligare att ha hund när man har rätt hund.

Min första hund var en mix på fyra spridda raser och det var inte alls kul. Bara jobbigt. Och dyrt eftersom den fick problem med armbågarna. Jag var naiv och trodde allt ordnade sig med kärlek, tid och lite jobb. Så blev det inte.
 
Till skillnad från de flesta här på Buke har jag haft flera fantastiska blandisar och de flesta jag känner med hund har just blandisar. Men varken jag eller någon jag känner hade velat stödja den typ av avel du beskriver och köpt en sådan hund som valp. Det behövs inte heller, det du beskriver är precis sådana hundar som omplaceras efter 1-1,5 år. Kolla omplaceringar på blocket, korsningar som innehåller schäfer, amstaff och husky/malamute är väldigt vanliga som omplaceringar.

En sådan hund du beskriver behöver troligtvis mer motion än du tänkt dig. Dock handlar det inte om antal timmar eller minuter. Gå en småbarnsvänlig promenad med den hunden i fyra timmar och den kan fortfarande vara understimulerad. Den behöver troligtvis bränna ur sig ordentligt med lite fokuserad motion. Sen om det tar en halvtimma eller en timma i aktiv tid är en annan sak. Åka skidor, cykla, träna drag, det finns många olika sätt. Men räkna inte med att du kan gå omkring och dagdrömma i en timma om dagen med hunden för att motionera den, du behöver fokusera, komma på nya utmaningar och kämpa för att det ska bli något.

Om en sådan hund blir understimulerad kommer den kanske skälla på alla som går förbi trädgården så ni inte kan ha den ute utan att ni har stenkoll. Den kanske leker för vilt med barnen så ni måste ha dem åtskilda. Den kanske inte går ihop med andra hundar. Den kanske börjar göra utfall i kopplet. Den kanske inte kan vara lös. Den kanske blir omöjlig att hitta hundvakt åt eftersom den är för vild. På grund av storleken kommer alla eventuella problem med hunden att bli större. En understimulerad hund på 20kg som kastar sig i kopplet varje gång den ser en annan hund kan man i alla fall hålla emot utan problem. Väger hunden 40kr blir det mer begränsat vilka som kan hantera den. Det kan bli en ond cirkel, att man inte orkar stimulera och motionera hunden för att den är för jobbig på grund av understimulans.
Den kanske får dåliga höfter men ändå behöver mycket motion, så att ni måste åka och simma och annat med hunden.

Speciellt schäfer och staffe är raser som förekommit i mycket köksavel så det finns stora hälsoproblem och de individer med bäst hälsa används inte i den typ av avel du beskriver. @Fetaost nämnde många av problemen men när det gäller Staffen är det även väldig vanligt med allergi. Så dyrt specialfoder, i stora mängder, kan ni lägga till listan över sådant som ni kan råka ut för med denna kombo.

Enligt mig vore det bäst om ni tackar nej till valpen och startar en tråd där ni beskriver vilken slags hund ni vill ha och vilket slags liv ner ser för er med hunden, så får ni säkert många bra tips.
 
Speciellt schäfer och staffe är raser som förekommit i mycket köksavel så det finns stora hälsoproblem och de individer med bäst hälsa används inte i den typ av avel du beskriver. @Fetaost nämnde många av problemen men när det gäller Staffen är det även väldig vanligt med allergi. Så dyrt specialfoder, i stora mängder, kan ni lägga till listan över sådant som ni kan råka ut för med denna kombo.
Är inte amstaff och staffe olika raser?
 
Har du frågat vars syftet med blandningen är?

Och nej är det allt ni har att erbjuda ska ni ha en sällskapshund eller möjligtvis någon moloss eller vinthund.
 
Är inte amstaff och staffe olika raser?

Jo, men de kallas ibland staffe kollektivt ändå (vad jag har sett). Lite slarvigt eftersom det lätt uppstår förvirring om vilken ras det egentligen är frågan om. Oavsett så har de två raserna liknande ursprung och därför dras de också till stor del med samma hälsoproblem.
 
Asså jag har enorma problem med att hålla isär de där namnen. Jag har gett upp. Känner ändå ingen renrasig så säger vanligtvis staffkorsning.

Men de har nån form av allergi allihopa som jag känner så jag skulle inte vilja chansa med en sån.
 
Fördelen med att köpa en renrasig hund är att du vet mer vad du köper.
Rasen är avlad för ett syfte och rasklubben jobbar oftast med att förebygga vanliga sjukdommar/hälsoproblem inom rasen.

Köper man en blandning du nämner vet du inte riktigt vad var enskild valp ärver av raserna, jakt? Dådkraft? Mm mm mm
Ofta vill man ju inte blanda stor jaktlust med dådkraft(kallas säkert något annat nu) då det kan bli en livsfarlig kombination.
 
De hundar jag mött på Brukshundsklubben, som haft största problemen och varit svårast, har varit blandning Schäfer/Husky. Om en Malamute liknar en Husky, och man dessutom lägger till Amstaff, kan det bli hur svårt som helst. Och varför, undrar jag uppriktigt?
Svaret på varför är nog okunskap. Myten om att en hund blir vad man gör den till är dessvärre starkt befäst.
Och kullar föds för pengar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 696
Senast: escodobe
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 652
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag har några frågor om vad man kan göra och inte göra med en schäfer. Har nämligen tänkt att skaffa en långhårig schäfer och vill...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 001
Senast: yennork
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 526
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp