Motion sommartid

_Taggis_

Trådstartare
Hur tänker ni med motion sommartid?

Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det är kul att bli lämnad hemma och vi bor i lägenhet. Nu börjar det ju tackolov svalna av något men är fortfarande 20-23 grader här på dagtid.

Jag går ffa promenader och så försöker jag jogga ett par dagar i veckan. Min hund är okänslig för värme, för att vara hund dvs. Hon går självmant och lägger sig i solen när vi är ute och hon går bara i skuggan en liten stund när det blir helt olidligt, för att sedan gå tillbaka till solen igen. Men jag går promenader på morgonen och på kvällen när det är varmt, bara kissrundor dagtid.
Värsta dilemmat för mig är joggingrundorna. När ska man veta att det är för varmt? Jag är observant på min hund såklart men det är klart att den springer ju om jag gör det... varmare dagar försöker jag vara där den kan vara lös för då ser jag ju om den sackar efter. Det har hittills aldrig hänt att hon pga värme varit helt utslagen när vi kommer hem, eller ens sådär jätteflåsig och trött. Bevisligen har jag lyckats. Jag brukar undvika joggingrundor om det är varmare än 20 grader, men det har ju varit svårt i sommar. Det har hänt att vi varit ute om det varit runt 22. Springer 5-10 km kan tilläggas.

Började grubbla mkt kring detta då jag tidigare i sommar mötte en kvinna ute med en långhårig schäer, joggandes mitt på dagen i 25 grader och sol. Kort därefter en karl med två amstaff, cyklandes i liknande väderlek. Tänkte då att man gör väldigt olika bedömningar bevisligen...
 
Kör inte drag/joggrundor när det är varmt, men det gör jag iofs inte annars heller ;)
I övrigt går jag precis lika mycket som innan, Ammo går ju lös och springer som ha själv vill. Något segare tempo när det är 25+ bara.

Jogga lugnt och spring rundor där hunden kan svalka sig på vägen? Tex om det finns vattendrag lr liknande.
 
Över 20 räknar jag absolut inte som varmt, det är först när det går upp emot 30+ som jag tar det lite lugnare dagtid när solen ligger på. Upp till 25 hade jag inte brytt mig alls med en hund som inte är värmekänslig, speciellt inte om man joggar i skogen eller annat område där det är mest skugga.

Så länge hunden får i sig ordentligt med vätska och har möjlighet att kyla ned sig efteråt ska ju en frisk, normalpälsad hund i kondition klara sånt utan problem.
 
Mina hundar tävlas i lure coursing, där får de tävla tills det är 30 grader varmt, först då ställs loppen in. Det vore elakt av mig att aldrig träna dem i högre temperaturer än 20 grader och sedan få för mig att tävla dem i 29 grader, sååå vi håller igång året om oavsett temperatur. Däremot ser vi såklart till att hålla oss i skog (för skugga) och gärna gå till sjöar eller andra vattendrag för svalka någon gång under promenaden. Nu i somras gick vi en bit längs sörmlandsleden, 2 dagar blev det och vi gick väl 24km om jag inte minns tokigt. Det var den helgen där det hela tiden gränsade till 30 grader varmt. Det var jobbigt, men vi människor led mer än hundarna.

Här är ett exempel på hur det kan se ut på tävling i 28-29 graders värme:

Hade jag däremot haft typ huskys eller liknande, då hade jag garanterat gjort annorlunda. Det gäller att anpassa sig efter den hund man har. Mina är ju skapta för att klara värme. Långt ifrån alla är det.
 
Kör inte drag/joggrundor när det är varmt, men det gör jag iofs inte annars heller ;)
I övrigt går jag precis lika mycket som innan, Ammo går ju lös och springer som ha själv vill. Något segare tempo när det är 25+ bara.

Jogga lugnt och spring rundor där hunden kan svalka sig på vägen? Tex om det finns vattendrag lr liknande.

Vågar inte låta den bada nu pga att jag är rädd för alger. Det är annars nåt vi gör på försommaren innan algblomningen sätter igång... Där vi håller till finns bara sunkiga diken eller sjöar och jag är som sagt rädd för alger. Hade det vart strömmande vatten tex en älv i Norrland är det ju mer riskfritt. Där jag springer i skogen har vi tyvärr inte ens en sjö.
 
Vi joggar tidiga mornar eller sena kvällar. Skönare för mig också. :)

Hur varmt är det då? Nu när det var som jävligast i sommar var det ju över 20 grader redan vid 7 och var ju inte direkt svalt på kvällarna heller. Men med tanke på tråden så är det nog jag som är extra nojjig helt enkelt. Kan nog kanske sträck amig till 25 grader. Jag är skadad av att ha haft en extremt värmekänslig hund innan, samt jaktspetsar med mkt päls. Nu har jag en korthårig soldyrkare och det är kanske matte som lider mest :o
 
Hur varmt är det då? Nu när det var som jävligast i sommar var det ju över 20 grader redan vid 7 och var ju inte direkt svalt på kvällarna heller. Men med tanke på tråden så är det nog jag som är extra nojjig helt enkelt. Kan nog kanske sträck amig till 25 grader. Jag är skadad av att ha haft en extremt värmekänslig hund innan, samt jaktspetsar med mkt päls. Nu har jag en korthårig soldyrkare och det är kanske matte som lider mest :o

Runt 15-16 grader där vi bor. :)
 
Mina hundar tävlas i lure coursing, där får de tävla tills det är 30 grader varmt, först då ställs loppen in. Det vore elakt av mig att aldrig träna dem i högre temperaturer än 20 grader och sedan få för mig att tävla dem i 29 grader, sååå vi håller igång året om oavsett temperatur. Däremot ser vi såklart till att hålla oss i skog (för skugga) och gärna gå till sjöar eller andra vattendrag för svalka någon gång under promenaden. Nu i somras gick vi en bit längs sörmlandsleden, 2 dagar blev det och vi gick väl 24km om jag inte minns tokigt. Det var den helgen där det hela tiden gränsade till 30 grader varmt. Det var jobbigt, men vi människor led mer än hundarna.

Här är ett exempel på hur det kan se ut på tävling i 28-29 graders värme:

Hade jag däremot haft typ huskys eller liknande, då hade jag garanterat gjort annorlunda. Det gäller att anpassa sig efter den hund man har. Mina är ju skapta för att klara värme. Långt ifrån alla är det.
Intressant. Grl (greyhoundförbund utanför FCI) har 25 som maxgräns. Också vi ställer in träning vid 27-28.

Kl
Vinthundar tränas generellt för kondition utanför tävlingssäsong. I övrigt tränar vi sena kvällar och tidiga morgnar eller bara snabba spurter med noggrann vätskning och avkylning. Tävlingshundarna gör bara tävlingar och slappar däremellan (dvs ett race i veckan)
 
Mina hundar tävlas i lure coursing, där får de tävla tills det är 30 grader varmt, först då ställs loppen in. Det vore elakt av mig att aldrig träna dem i högre temperaturer än 20 grader och sedan få för mig att tävla dem i 29 grader, sååå vi håller igång året om oavsett temperatur. Däremot ser vi såklart till att hålla oss i skog (för skugga) och gärna gå till sjöar eller andra vattendrag för svalka någon gång under promenaden. Nu i somras gick vi en bit längs sörmlandsleden, 2 dagar blev det och vi gick väl 24km om jag inte minns tokigt. Det var den helgen där det hela tiden gränsade till 30 grader varmt. Det var jobbigt, men vi människor led mer än hundarna.

Här är ett exempel på hur det kan se ut på tävling i 28-29 graders värme:

Hade jag däremot haft typ huskys eller liknande, då hade jag garanterat gjort annorlunda. Det gäller att anpassa sig efter den hund man har. Mina är ju skapta för att klara värme. Långt ifrån alla är det.
Hur hade du gjort om du hade haft huskys?

Jag har ju det och hade dobermann förut, där behövde jag ju knappt tänka på värmen, de älskade den. Nu däremot märks det skillnad, han älskar INTE värmen.
 
Jag joggar inte med hund men när det är varmt tar jag alltid med vätskebälte med tillhörande vattenflaskor (såna från sportaffären) så han både kan dricka samt bli spolad med och om vi inte har vägarna förbi lämplig badplats för hunden så spolar jag alltid honom med svalt vatten i duschen innan vi går. Funkar mkt bra för oss. Vi klarade en runda på 6km fint när det var runt 25 grader, dock runt 18 tiden så det var ingen gassande sol samt stor del var vi i skogen. (Har långhårig chihuahua)
 
Intressant. Grl (greyhoundförbund utanför FCI) har 25 som maxgräns. Också vi ställer in träning vid 27-28.

Kl
Vinthundar tränas generellt för kondition utanför tävlingssäsong. I övrigt tränar vi sena kvällar och tidiga morgnar eller bara snabba spurter med noggrann vätskning och avkylning. Tävlingshundarna gör bara tävlingar och slappar däremellan (dvs ett race i veckan)
På LCn körs ju två lopp per dag. Är det över 25 grader blir det bara ett lopp, går det upp till 30 grader ställer vi in. Vet att det är mycket tuffare regler på kappbanan, där är det också begränsat hur ofta man får tävla osv. Med tanke på hur det ser ut med greyhoundracing i vissa länder kan jag förstå att det är tuffa regler för det här, men det blir lite... komiskt(?) när man kommer med vältränad saluki och de säger att hunden max får springa en raksträcka + kurva om den är ovan vid banan, för det är sååå tungt och jobbigt för den och den kommer bli så trött så av det. (Sedan låter sig hunden inte fångas in och springer ungefär 20 ärevarv på eget bevåg :angel: )

Hur hade du gjort om du hade haft huskys?

Jag har ju det och hade dobermann förut, där behövde jag ju knappt tänka på värmen, de älskade den. Nu däremot märks det skillnad, han älskar INTE värmen.
Jag tänker mig att de är värmekänsligare, åtminstone har vänners hundar av liknande typ varit det (och istället älskat vintern). Där har det blivit långpromenader tidig morgon och vilodagar när det varit för varmt oavsett. Så har jag också gjort när det varit för varmt för mina, det är väl mest det att gränsen för vad som varit "för varmt" varit olika. Värst var det dock för en f.d. grannes pekingese, men den hade både enorm päls och obefintligt nosparti + hals... Den fick det jobbigare så fort det var över 10 plusgrader...
 
Vågar inte låta den bada nu pga att jag är rädd för alger. Det är annars nåt vi gör på försommaren innan algblomningen sätter igång... Där vi håller till finns bara sunkiga diken eller sjöar och jag är som sagt rädd för alger. Hade det vart strömmande vatten tex en älv i Norrland är det ju mer riskfritt. Där jag springer i skogen har vi tyvärr inte ens en sjö.
ah, jag låter ju hundarna bada även i sunkigt vatten - det är väl möjligen i vattendrag jag misstänker att det kan finnas alger jag stoppar men annars bryr jag mig inte. Korthårshundarna går ju fort att få rena tänker jag.

Vi har inte heller särskilt strömmande vatten här, men lite åar och sunkiga diken duger.
 
Vid extrem värme (+28 eller högre) avstår vi normalt konditionsträning dagtid om det inte är simning. Är det +25 eller varmare så tränar vi helst i skogen, jag springer dock inte lika långt som dig just nu men med några vätskepauser i skuggan har jag svårt att tro att de inte skulle klara milen lätt trots typ +26-27 grader.

Upp till +25 har jag svårt att se problem med konditionsträning av i övrigt friska hundar (bra luftvägar) utan extrem päls. Självklart ska de ha möjlighet att varva ner i skuggan om de blir varma.

Tog mina hundar cirka 10 minuter att komma ner i flås efter ganska intensiv cykling typ 3 km med hyffsat varmt väder för någon dag sedan. Sen hade de inga problem att springa samma sträcka hem igen.

Mina är ju av vallhundsras från Australien. Skulle de inte kunna jobba så fort det blev varmare än +20 grader så vore det ju riktigt illa.
 
Jag låter hunden avgöra hur mycket han orkar men generellt så kör vi som vanligt upp till ca 25 grader, därefter går det bättre att gå långpromenaderna senare på kvällen.
 
ah, jag låter ju hundarna bada även i sunkigt vatten - det är väl möjligen i vattendrag jag misstänker att det kan finnas alger jag stoppar men annars bryr jag mig inte. Korthårshundarna går ju fort att få rena tänker jag.

Vi har inte heller särskilt strömmande vatten här, men lite åar och sunkiga diken duger.

Glömde säga att hon har såna bekymmer med magen, typ IBS eller vad det då är. Har utrett i snart 2 år utan att bli helt klok. Så sunk går tyvärr också bort även om det är algfritt :( När vi är i skogen brukar jag försöka hitta blöt mossa hon kan lägga sig i och svalka magen eftersom hon inte bör slicka i dikesvatten.
 
På LCn körs ju två lopp per dag. Är det över 25 grader blir det bara ett lopp, går det upp till 30 grader ställer vi in. Vet att det är mycket tuffare regler på kappbanan, där är det också begränsat hur ofta man får tävla osv. Med tanke på hur det ser ut med greyhoundracing i vissa länder kan jag förstå att det är tuffa regler för det här, men det blir lite... komiskt(?) när man kommer med vältränad saluki och de säger att hunden max får springa en raksträcka + kurva om den är ovan vid banan, för det är sååå tungt och jobbigt för den och den kommer bli så trött så av det. (Sedan låter sig hunden inte fångas in och springer ungefär 20 ärevarv på eget bevåg :angel: )


Jag tänker mig att de är värmekänsligare, åtminstone har vänners hundar av liknande typ varit det (och istället älskat vintern). Där har det blivit långpromenader tidig morgon och vilodagar när det varit för varmt oavsett. Så har jag också gjort när det varit för varmt för mina, det är väl mest det att gränsen för vad som varit "för varmt" varit olika. Värst var det dock för en f.d. grannes pekingese, men den hade både enorm päls och obefintligt nosparti + hals... Den fick det jobbigare så fort det var över 10 plusgrader...
Tack för svar!

Han har reagerat väldigt tydligt en gång på en promenad när vi var borta ca en timme, helt vanlig lugn promenad. Inte jättehett, men varmt och kvavt mer. Efter halva rundan la han sig i högt gräs och vägrade gå på en stund, han låg bra där i lite skugga. annars märker man det på att han lunkar på, han som oftast ligger på och drar i kopplet lunkar på och går fot perfekt, vilket har gjort mig lite orolig. Det ser ju bra ut att hunden äntligen börjat få lite hyfs och kan gå utan att dra runt mig, men å andra sidan är hans personlighet inte som en sävlig golden, i hans värld ska man ligga steget före, det ligger i generna hans, säger han.
Ibland är det dock svårt att avgöra om man ändå ska pusha på så att han vänjer sig eller om man ska låta honom hållas, han behöver ju röra sig har jag tänkt.
 
Tack för svar!

Han har reagerat väldigt tydligt en gång på en promenad när vi var borta ca en timme, helt vanlig lugn promenad. Inte jättehett, men varmt och kvavt mer. Efter halva rundan la han sig i högt gräs och vägrade gå på en stund, han låg bra där i lite skugga. annars märker man det på att han lunkar på, han som oftast ligger på och drar i kopplet lunkar på och går fot perfekt, vilket har gjort mig lite orolig. Det ser ju bra ut att hunden äntligen börjat få lite hyfs och kan gå utan att dra runt mig, men å andra sidan är hans personlighet inte som en sävlig golden, i hans värld ska man ligga steget före, det ligger i generna hans, säger han.
Ibland är det dock svårt att avgöra om man ändå ska pusha på så att han vänjer sig eller om man ska låta honom hållas, han behöver ju röra sig har jag tänkt.
Just när det blir varmt och kvavt tycker iaf jag att det blir värre än om det bara är varmt. Min Aysu har blivit tydligt mer värmekänslig nu jämfört med när hon var yngre, märks framförallt på att hon inte solar lika mycket längre, hon tar det lugnare varma dagar och faktiskt självmant kan gå in i skugga. Tidigare har jag varit lite orolig att inte märka om det blir för mycket, men åtminstone mina hundar tänker en hel del och har viss självbevarelsedrift :p Det viktigaste tänker jag är att de har möjlighet att svalka sig, då gör det inget om de blir varma.

På tävlingen som jag la upp film från här ovan, där hade de en stor vattenbalja precis utanför tävlingsbanan så det första man kunde göra när hunden sprungit var att kasta ner den i vatten och gå promenad i skuggan av några träd för att de skulle få varva ner. Vissa hundägare strök sina hundar från tävling den dagen, andra hundar sprang ett lopp och verkade mycket nöjda med det. Min Aysu sprang ett lopp, protesterade hejvilt mot vattnet och försökte komma ut på fältet igen så fort vi kom in i skuggan. Inte speciellt påverkad... Knäpphund :heart
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 129
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 053
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp