Motion veckorna före tävling?

CosmicQueen

Trådstartare
Nu är jag nyfiken på hur ni lägger upp motionen för era hästar 2 sista veckorna före tävling & allra helst veckan före tävling?
Och på vilken nivå ni befinner er.
 
Sv: Motion veckorna före tävling?

Om tävlingen är en del i träningen, dvs inte slutmålet, rider tränar jag på som vanligt med intervaller/dressyr/hoppning. Sista veckan ingen intervall men gärna hoppning/dressyr på lektion, möjligen inte för intensivt, men mjukgörande. Lallar i skogen.
Befinner oss idag på nivån "roligt men inte så fort och långt"
 
Sv: Motion veckorna före tävling?

sista veckorna före en längre ritt, underhållsrider jag våra hästar blandade dressyrprogram ibland bara lugna skrittpromenader,men inte allt för hårda träningspass
tätt intill en längre ritt
 
Sv: Motion veckorna före tävling?

Som Isolde skriver beror det på om det är en tävling som ska vara som träning, eller en tävling som jag vill vinna.

Om jag ska satsa rider jag bara dressyr sista veckan. Eller longerar.
 
Sv: Motion veckorna före tävling?

Säger som isolde, jag rider som vanligt, inget hårt träningspass utan bara enkla rundor i skogen eller lösgörande arbete. Inget hårt. Veckan innan en tävling är jag inte ute på några fartrundor eller tvåtimmarsritter, utan mer max en timme/en o halv, vissa dagars hagvila. Min valack behöver sin totala hagvila vissa dagar i veckan för att fungera bra mentalt.

Camilla
 
Sv: Motion veckorna före tävling?

Beror på distansen som skall ridas. För en 5:a så tränar jag som vanligt fram till helgen före och varvar sedan ner under veckan före. Endast promendridning och ren vila i hagen.

Inför längre distanser. Gärna galoppintervaller - rejäla - i backar två helger före (ett par mil). Sedan lugnare träning, gärna med hårt underlag och skritt, lite ridbaneträning, några lättare travträningspass denna typ av ridning fram till helgen före. Sedan mycket lugnare. En lungöppnare dock fyra dagar före tävllngen. Dock bara väldigt kort och med ordentligt flås. Sedan gärna hel hagvila. Om man har en häst som blir för taggad så tycker jag dock att man kan promenadrida dagarna före med.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
993
Senast: Jerseyite
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Precis som rubriken! Hur snabbt var ni uppe på hästryggen igen efter att ha opat bort äggstockarna och äggledarna?🌼 Letar häst och fick...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: FruS
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp