Scandi

Trådstartare
Hur mycket motion skulle ni rekommendera att en schäfer/husky-blandning fick dagligen?
 
Sv: Motion?

Om den är av huskymentalitet - en eller ett par timmars springande.
Om den är av schäfermentalitet - utöver långpromenader även mentalt arbete i form av spår, sök, lydnad el. likn. gärna en stund (en timme) varje dag. Nån vilodag ibland funkar och vissa dagar ute i flera timmar och köra slut på hunden. Kan variera.

Har hunden fått en husky/schäfer-mentalitet, så lycka till... ;)
 
Sv: Motion?

har själv en schäfer/huskey/jämthund hon mår som allra bäst att tex under vintern åka ut i skidspåret antingen springa brevid eller tolka några mil i veckan. Min fick 5-7mil en vecka den andra veckan blev mer lugnare långpromenader... Hon var nöjd och tillfreds då.
Hon har mkt jakt i sig och vill gärna sätta efter villt(därför är hon sällan lös om vi ej är 100% säker miljö) får hon för lite motion och tankeverksamhet klättrar hon på väggarna och är allmännt jobbig...
 
Sv: Motion?

Ta en husky och en schäfer. Lägg sedan ihop de två rasernas krav på motion/stimulans så får du fram vad en blandning mellan dessa två raser behöver för att må bra. Dvs det är som att ha två hundar i en, då det är två helt skilda raser från olika arbetsområden.
 
Sv: Motion?

Tack, jättetacksam för svaret! Haha jo.. Husky/schäfer-mentalitet i den bemärkelsen att han verkar inte kräva mycket mentalt arbete direkt och tycker bäst om långpromenader isåfall ;)

Nu ser det väl ungefär ut såhär: 4-5 promenader om dagen uppdelat på runt 4 timmar eventuellt utbytt mot cykling någon gång. Låter det bra eller tycker ni det skall ändras på?

Han har aldrig markerat att han får för lite motion/stimulans genom att "riva huset/klättra på väggarna" även de dagarna jag vet att det slarvats med motion (hade varit lättare att avgöra vad som va lagom då :/). Jag upplever att han har låg energinivå i hemmet, dvs en lugn hund (men självklart älskar han att vara ute och röra på sig, och då är det desto mer fart på honom).

Anledningen till att jag undrar är för att efter jag blev medlem på buke så har jag hört mycket dåligt om just denna blandningen, hört att den klassas som jobbig (att hålla "nöjd" om man säger så) etc... vilket inte stämmer överrens med min hund, enligt mig. Därför vill jag ha er synpunkt. :)
 
Sv: Motion?

Den fysiska motionen din hund får verkar ju lagom och är hunden lugn i övrigt så kan man ju utgå ifrån att den är nöjd.
Tränar du något "mentalt" med honom? Det har jag märkt på mina hundar att 20min av t.ex.spårande tröttar ut dem mycket effektivt och mer än vad en timmes långpromenad skulle göra.

Anledningen till att jag undrar är för att efter jag blev medlem på buke så har jag hört mycket dåligt om just denna blandningen, hört att den klassas som jobbig (att hålla "nöjd" om man säger så) etc... vilket inte stämmer överrens med min hund, enligt mig. Därför vill jag ha er synpunkt.

Det beror ju lite på vem som köper hunden. Många skulle nog tycka att 4 timmars promenad om dagen är ganska mycket, jag tycker det själv. :angel:
Sen kan det ju variera ENORMT mellan individer av den typen av korsning. Även inom schäfer är ju skillnaderna jättestora mellan hundarna! En "utställningsschäfer" är inte alls lika krävande som en bruksschäfer. Så vilken typ av schäfer du har i din korsning gör ju också skillnad. Även inom husky kan det variera, utställning vs. arbetande husky.

Men rent generellt kan man nog varna blivande ägare av den korsningen att det ÄR en krävande hund som kan komma att behöva mycket stimulans för att vara "trevlig" att ha göra med. :)

Antingen har du haft "tur" och fått en lagom dos jycke i din hund eller så är du helt enkelt en bra ägare till din hund och ger den vad den behöver.

Du får gärna visa en bild om du vill. *nyfiken*
 
Sv: Motion?

Ojoj, okej! Ungefär en mils spring om dagen under den aktiva veckan? Han blir lite trött efter en sån runda (brukar inte cykla så länge med honom) han saktar av i slutet och vill springa långsammare än jag cyklar dvs... Är han i dålig kondition då?

Min har också en tendens att sätta efter vilt i skogen, vilket gör att jag inte kan ha honom lös. vIlket är synd, eftersom han tycker det är allra roligast att springa omkring löst.
 
Sv: Motion?

Nix, jag tränar inget mentalt med honom, med "lydnad" antar jag att du inte menar vardagskommandon ;)

Vad bra att du tycker det låter lagom! Lugnade mitt samvete lite. Vet inte vilken typ hans föräldrar var tyvärr.

Jag kan leta upp en bild :D, har fått höra att han ser ut som en söt schäfertik några gånger. Eh...
Häromdagen var det ett barn som pekade och ropade "Mamma mamma! Titta! Det är en varghuuuund!"
 
Sv: Motion?

Ojoj, okej! Ungefär en mils spring om dagen under den aktiva veckan? Han blir lite trött efter en sån runda (brukar inte cykla så länge med honom) han saktar av i slutet och vill springa långsammare än jag cyklar dvs... Är han i dålig kondition då?

I dålig kondition behöver han inte vara. Jag har en schäfer/siberian husky och min drar ner på tempot snabbare än en renrasig (har en alaskan husky också som jag jämför med), dvs han är stark och explosiv, vilket gör att han passar bättre i kortare tuff terräng som kräver mer styrka än snabbhet.
 
Sv: Motion?

cyklar man kan man köra intervall dvs variera mellan lite snabbare fart och långsamt tempo. Se till att inte cykla då de är som varmast på dagen. Du kan även ta med dig en flaska med vatten och pausa ibland.

Min hund är heller ingen långdistansare.. mer ibland fullt ös medvetslös..:crazy: kör mycket intervall med henne.

Det skulle vara roligt att se en bild på din hund min liknar också en schäfer:D
 
Sv: Motion?

Intervall låter som något för min faktiskt, tack för tipset! Det kommer han tycka är roligt bara tror jag!
Här kommer tre nytagna bilder för er som ville se honom:

309sm0g.jpg

Nyborstad, de vita tussarna är päls :D
o59wsx.jpg



Såhär gör han i princip dagligen:
vpb90g.jpg

...plockar upp största bästa pinnen han hittar och bär omking på den nån kilometer, ju större desto roligare... Har fått mig att fundera på att det kan vara ett tecken på att han kanske vill ha en uppgift i allafall? Träna mentalitet? Vad tror ni?
 
Sv: Motion?

De allra flesta hundar brukar trivas med att ha en uppgift. :) Är det häften schäfer så har du förmodligen en lite streber i vovveförpackning också. Ibland märker man inte det förrän man börjar träna med dem.

Jag skulle rekommendera att du provar att lägga personspår. Det är relativt enkelt, alla hundar kan spåra och man behöver inte träna en massa innan man kommer igång med arbetet.
 
Sv: Motion?

:D Då får jag ta tummen ur och försöka mig på detta, det finns kankse information om bra tillvägagångsätt på internet? Annars borde väl biblioteket ha något? Eller ska man helt enkelt gå en kurs?
Om man lyckas kantarellträna honom hade det ju verkligen varit jackpot eftersom jag själv inte besitter några färdigheter på den fronten hehe...
 
Sv: Motion?

Såhär gör han i princip dagligen:
vpb90g.jpg

...plockar upp största bästa pinnen han hittar och bär omking på den nån kilometer, ju större desto roligare... Har fått mig att fundera på att det kan vara ett tecken på att han kanske vill ha en uppgift i allafall? Träna mentalitet? Vad tror ni?

Apportering kanske vore något för din hund?
 
Sv: Motion?

Haha ;D
Han har aldrig förstått att man ska komma tillbaka med pinnen. Försökte när han var valp men alltså... hur lär man en hund att apportera som hellre leker jage?! XD
 
Sv: Motion?

Jag har oxå en Siberian Huskey/Schäferblandning som blir ett år nu i höst. Inomhus är han jättelugn, sover mest och jagar katterna (:devil:) ibland. Jag brukar gå ca en timme med honom när jag går på promenad. Då varvar vi koppel med att han får springa lös. Han får även bära väska, vilket han verkar gilla.
Har börjat cykla lite med honom, så än så länge är det korta stunder, mest för att vi ska lära oss båda två. Ska även börja lägga spår med honom, vilket jag ser fram emot!

Jag vet inte om jag vill hålla med då andra säger att han behöver mer fysisk aktivitet än någon annan hund, men desto mer dressyr och lydnad! Han är inte alls speciellt kontaktsökande, så vi jobbar stenhårt med det.
 
Sv: Motion?

Vad roligt, låter rätt lik min hund :). Min är väldigt reserverad mot andra människor, de som han känner älskar han, alla andra finns bara till och han vill absolut inte bli klappad av dem. Karlar reagerar han starkare på än kvinnor.
Du får gärna lägga upp en bild i tråden om du vill!

Kanske ska införskaffa en väska då... har faktiskt tänkt på detta förut! :)
 
Sv: Motion?

Skapa en ny tråd och döp den till "personspår för nybörjare" eller nåt så kommer du att få massor med tips. Finns nog redan hel del skrivet redan också om du söker. Visst kan man gå kurs om man vill, men det är ganska enkelt även för den gröne att börja med. :)

Det finns gott om böcker om det också.

Annars köpte jag den här boken till min mamma när hon var nybliven hundägare till en sällskapshund, hon tyckte att den var jättebra! Lagom enkel med många roliga övningar i. Inspirerande helt enkelt.

Aktivering : smart lek med din hund
av Nina Roegner


9789151843773


För den som vill träna lite roliga tricks för skojs skull.
(mer en recension än reklam va?)
 
Sv: Motion?

...plockar upp största bästa pinnen han hittar och bär omking på den nån kilometer, ju större desto roligare... Har fått mig att fundera på att det kan vara ett tecken på att han kanske vill ha en uppgift i allafall? ?

Låter mer som ett tecken på att han har schäfer i sig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vad anser ni är lagom aktivering för att göra er hund nöjd? Både vad gäller träning och motion och vila hur ser era veckor ut?
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 069
Senast: Brie
·
  • Artikel
Hästnyheter Här kommer en statusuppdatering gällande arbetet med de motioner som antogs vid förbundsstämman i maj i år.
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 102
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp