Motionera häst vid fruset underlag och ingen snö ?

Sollan73

Trådstartare
Hej!
det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan snö. Dvs hårt fruset underlag. Kan man vänja in dom att även klara trav och galopp på frusna grusvägar?
Ponnyn måste hållas igång i vinter för att inte bli för tjock. Han rids eller körs i dagsläget 6 dagar i veckan, ibland 30-60 minuter rena travpass med vagn eller att jag cyklar med honom. Ibland kortare pass med mellan 10-20 minuter galopp totalt i intervallform med ryttare.
Tänker att det kanske är mer skonsamt att låta honom jogga utan ryttare med vagn eller att jag cyklar om underlaget är fruset?
 
Ingen aning. Det blir mycket skritt för oss på vintern. Antingen är det för kladdigt eller för hårt. Finns några ställen där underlaget är ok delar av vintern så det blir ofta skritt dit och sen trav/galopp där och skritt tillbaka.
 
Hej!
det kommer bli vår första vintern utan ridhus och skulle vilja höra era erfarenheter av att motionera häst vid minusgrader utan snö. Dvs hårt fruset underlag. Kan man vänja in dom att även klara trav och galopp på frusna grusvägar?
Ponnyn måste hållas igång i vinter för att inte bli för tjock. Han rids eller körs i dagsläget 6 dagar i veckan, ibland 30-60 minuter rena travpass med vagn eller att jag cyklar med honom. Ibland kortare pass med mellan 10-20 minuter galopp totalt i intervallform med ryttare.
Tänker att det kanske är mer skonsamt att låta honom jogga utan ryttare med vagn eller att jag cyklar om underlaget är fruset?

Se om du kan hitta några kantzoner att köra på. Jag brukar kunna galoppera min ponny på just kantzoner. Trav kan man vänja dem vid även på frysta grusvägar, min går tex i dagsläget ganska mycket i trav på asfalt.
 
Se om du kan hitta några kantzoner att köra på. Jag brukar kunna galoppera min ponny på just kantzoner. Trav kan man vänja dem vid även på frysta grusvägar, min går tex i dagsläget ganska mycket i trav på asfalt.
Vad är en kantzon? 🧐🙂
Va bra! Då kan jag vänja in honom på trav iaf och cykla/köra i vinter
 
Jag travar båda mina uppsatt på asfalt utan problem. Inga extrema turer men det är att föredra framför ojämnt underlag tycker jag.
 
Vad är en kantzon? 🧐🙂
Va bra! Då kan jag vänja in honom på trav iaf och cykla/köra i vinter

Det är den del av åkern som inte plöjs, vetter mot diken eller vattendrag. Såklart behöver du ok på att köra där från markägaren, men ibland finns det ju gräsvägar eller ängar man får köra på också.
 
Jag har haft egna hästar sedan 1996 och aldrig haft tillgång till ridhus, men hållit igång hästarna året runt. Där jag bor nu är det mycket grusväg, så det blir mycket ridning på grusväg året om, i alla gångarter. Har en paddock också, som är klart mjukare än grusvägarna, men den blir ojämn när det fryser, så rider inte där då. Tänker att en grusväg blir lika hård mitt i sommaren när det är torrt som den blir på vintern när det fryser och jag rider där då med! Enda gången jag rider klart försiktigare än vanligt är när det är ishalka - broddar givetvis, men vill ändå vara försiktig! Har dock aldrig någonsin under alla dessa år ridit enbart skritt på grund av underlaget.
 
Bra att tänka på att olika hästar klarar hårda underlag olika bra. Man behöver tänka ett varv kring ev skadehistorik, exteriör och även utbildningsnivå (hur välbalanserat och bärigt den kan ridas). Även hur hästen broddas påverkar om det är så hårt att brodden inte sjunker ner i marken.

Jag skulle hellre ta det extra lugnt om man är osäker, inte värt att riskera ev skada. Men jag är superkinkig med underlag och min häst är inte van vid att gå på mindre optimala underlag.
 
Bra att tänka på att olika hästar klarar hårda underlag olika bra. Man behöver tänka ett varv kring ev skadehistorik, exteriör och även utbildningsnivå (hur välbalanserat och bärigt den kan ridas). Även hur hästen broddas påverkar om det är så hårt att brodden inte sjunker ner i marken.

Jag skulle hellre ta det extra lugnt om man är osäker, inte värt att riskera ev skada. Men jag är superkinkig med underlag och min häst är inte van vid att gå på mindre optimala underlag.

Just av de skäl du nämner tycker jag det är viktigt att vänja hästen vid att underlaget inte är likadant hela tiden, utan att man i alla fall försöker växla lite. Olika hårt underlag, ojämnheter, backar mm tror jag stärker hästen extremt mycket mer än jämnt, platt "optimalt" underlag hela tiden.
 
Vi ser till att alltid ha ridbanan sladdad helt jämn innnan det fryser. Sen är hästarna invanda långsamt på hårt underlag, och de rids balanserat. De yngre får mest skritta, de äldre kan jobba mer i trav och galopp och övergångar.
 
Just av de skäl du nämner tycker jag det är viktigt att vänja hästen vid att underlaget inte är likadant hela tiden, utan att man i alla fall försöker växla lite. Olika hårt underlag, ojämnheter, backar mm tror jag stärker hästen extremt mycket mer än jämnt, platt "optimalt" underlag hela tiden.
Ja alltså min häst rids såklart på diverse underlag, men då anpassas gångart och tempo.

Jag ser ingen poäng med att tex galoppera eller ens trava på tveksamma underlag överhuvudtaget, jag har tillgång till flera olika välpreparerade underlag (och beroende på årstid såklart naturligt lagom stabilt underlag) så på hårda, lösa eller ojämna underlag håller jag mig till skritt.
 
En häst som mest går på bana skulle jag vara väldigt försiktig i början att vara på hårt underlag.
Det måste vänjas in. Å andra sidan är det väldigt bra att även gå på hårda underlag, som ju stärker senor och ligament.

Vi som mest är ute och rider väldigt sparsamt på bana rider som vanligt oavsett underlag. Fyra broddar på och ut och jobba.
Is i nedförsbacke och väldigt knöligt är väl det som bromsar mest och blir mes skritt.
Då jobbar vi med ordentlig skritträning; 10 minuter lugn skritt, stanna ca 10 sekunder, skritta på så snabbt din häst/ponny kan (pressa gärna lite till gränsen), stanna 10 sekunder, skritta lugnt.
Detta görs på ca 3-6 kilometersrundorna.

Anledningen till att vi stannar till är för att de ska förstå att det är ny "gångart" och känna skillnaden mellan vila/jobb.
 
Vi som mest är ute och rider väldigt sparsamt på bana rider som vanligt oavsett underlag. Fyra broddar på och ut och jobba.
Is i nedförsbacke och väldigt knöligt är väl det som bromsar mest och blir mes skritt.
Då jobbar vi med ordentlig skritträning; 10 minuter lugn skritt, stanna ca 10 sekunder, skritta på så snabbt din häst/ponny kan (pressa gärna lite till gränsen), stanna 10 sekunder, skritta lugnt.
Detta görs på ca 3-6 kilometersrundorna.
I just detta läget är det oerhört praktiskt att ha hästar med tölt :D Gör i princip som du beskriver, men med långsam tölt istället för snabb skritt. Till skillnad från trav och galopp (och pass) har ju tölten inget svävmoment, och "alltid-en-fot-i-marken" passar väldigt bra på halt underlag! Men gillar ditt upplägg med skritten också - att på riktigt använda skritt som en träningsgångart och inte bara som avslappningsgångart!
 
I just detta läget är det oerhört praktiskt att ha hästar med tölt :D Gör i princip som du beskriver, men med långsam tölt istället för snabb skritt. Till skillnad från trav och galopp (och pass) har ju tölten inget svävmoment, och "alltid-en-fot-i-marken" passar väldigt bra på halt underlag! Men gillar ditt upplägg med skritten också - att på riktigt använda skritt som en träningsgångart och inte bara som avslappningsgångart!

Ja, de är rejält svettiga när de kommer hem. Det är ett ordentligt träningspass, vilket man kanske inte tror.
 

Liknande trådar

Ridning Hur rider ni nu på vintern? Förutom i ridhus. Vi har ingen snö hos oss, bara minusgrader och hårt i marken. Brukar ta några lugnare pass...
Svar
14
· Visningar
2 708
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp