Motionera häst vid fruset underlag och ingen snö ?

En häst som mest går på bana skulle jag vara väldigt försiktig i början att vara på hårt underlag.
Det måste vänjas in. Å andra sidan är det väldigt bra att även gå på hårda underlag, som ju stärker senor och ligament.

Vi som mest är ute och rider väldigt sparsamt på bana rider som vanligt oavsett underlag. Fyra broddar på och ut och jobba.
Is i nedförsbacke och väldigt knöligt är väl det som bromsar mest och blir mes skritt.
Då jobbar vi med ordentlig skritträning; 10 minuter lugn skritt, stanna ca 10 sekunder, skritta på så snabbt din häst/ponny kan (pressa gärna lite till gränsen), stanna 10 sekunder, skritta lugnt.
Detta görs på ca 3-6 kilometersrundorna.

Anledningen till att vi stannar till är för att de ska förstå att det är ny "gångart" och känna skillnaden mellan vila/jobb.
Är alla intervaller 10 min eller hur länge skrittar ni snabbt? :)
 
Är alla intervaller 10 min eller hur länge skrittar ni snabbt? :)

Ja, för oss är det så men om man börjar kan man ju ta alla intervaller på 3 minuter i början.
Man kan ju givetvis laborera som man vill och som man känner att hästarna klarar av.

10 minuter går konstigt nog väldigt snabbt. Man är så koncentrerad på att hålla hästen i ett bra tempo. :D
Det ska vara så pass att de nästan travar men ändå skritt utan stress. Det är tämligen svårt i början för både ryttare, kusk och häst.
 
Ja, för oss är det så men om man börjar kan man ju ta alla intervaller på 3 minuter i början.
Man kan ju givetvis laborera som man vill och som man känner att hästarna klarar av.

10 minuter går konstigt nog väldigt snabbt. Man är så koncentrerad på att hålla hästen i ett bra tempo. :D
Det ska vara så pass att de nästan travar men ändå skritt utan stress. Det är tämligen svårt i början för både ryttare, kusk och häst.
Måste provas när min ska igång igen!
 

Liknande trådar

Ridning Hur rider ni nu på vintern? Förutom i ridhus. Vi har ingen snö hos oss, bara minusgrader och hårt i marken. Brukar ta några lugnare pass...
Svar
14
· Visningar
2 712
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp