Motionera oriden 4 åring.

Tossa90

Trådstartare
Ska ev köpa en unghäst på snart 4 år som inte är inriden. Hästen är överviktig, och foderstaten kommer anpassas därefter. Men absolut bästa är ju att kombinera bra foder med motion.
Men eftersom hon är 4år så skall hon väl helst inte tränas/motioneras/sadelinväjning å sånt mer än 3-4 dgr i veckan för att "vila" hjärnan å ha hagvila resterande dagar?
Tänker jag rätt då? Elr kan man promenera flera ggr i veckan än så? iaf sen när vi kommit igång mer?


hur hade ni gjort?
 
Promenader kan du ju göra varje dag om du orkar men om hon är tömkörd hade jag tömkört ett par dar i veckan, löshoppning en gång/vecka? En promenad är inte ansträngande mentalt så jag ser ingen anledning att hon ska ha hagvila.
 
Promenera varannan dag på olika underlag är vettigt. Lägg in backar någon gång i veckan och lyfta på fötterna underlag en dag.

Genom att gå ut och gå (inte på ridbana mer än i undantagsfall, då dödar du all motivation) med hästen någon halvtimme om dagen har du mycket gratis sedan vid inridningen. Se till att hästen går på och inte går och såsar och lär in kommandon allt eftersom. Låt inte hästen ramla på i nerförsbackarna utan att bakdelen hänger med.
 
Ska ev köpa en unghäst på snart 4 år som inte är inriden. Hästen är överviktig, och foderstaten kommer anpassas därefter. Men absolut bästa är ju att kombinera bra foder med motion.
Men eftersom hon är 4år så skall hon väl helst inte tränas/motioneras/sadelinväjning å sånt mer än 3-4 dgr i veckan för att "vila" hjärnan å ha hagvila resterande dagar?
Tänker jag rätt då? Elr kan man promenera flera ggr i veckan än så? iaf sen när vi kommit igång mer?


hur hade ni gjort?
Jag hade tagit med den som handhäst, om jag hade möjlighet.
 
Ska ev köpa en unghäst på snart 4 år som inte är inriden. Hästen är överviktig, och foderstaten kommer anpassas därefter. Men absolut bästa är ju att kombinera bra foder med motion.
Men eftersom hon är 4år så skall hon väl helst inte tränas/motioneras/sadelinväjning å sånt mer än 3-4 dgr i veckan för att "vila" hjärnan å ha hagvila resterande dagar?
Tänker jag rätt då? Elr kan man promenera flera ggr i veckan än så? iaf sen när vi kommit igång mer?


hur hade ni gjort?

Om du inte vet vad du ska göra så är mitt tips att tänka ett varv extra om en oinriden 4 åring är en häst för dig eller om du ska leta vidare.
 
Om du inte vet vad du ska göra så är mitt tips att tänka ett varv extra om en oinriden 4 åring är en häst för dig eller om du ska leta vidare.

Oj de va hårt? jag tkr du ska tänka dig för innan du dömer personer :).
skrev ja att jag inte har någon koll? du har ju ingen aning om vad jag har för unghästvana. :).

alla unghästar är olika, å detta blir den första unghästen som jag skaffar som har övervikt, som kräver ett annat tänk än en som är i bra hull.
så jag tkr inte de är konstigt å fråga vad andra tkr om extra promenader :).
ps
tänk en extra gång innan du lämnar kommentarer när du inte har all information. blir så knasigt då :) mvh ts
 
Promenera varannan dag på olika underlag är vettigt. Lägg in backar någon gång i veckan och lyfta på fötterna underlag en dag.

Genom att gå ut och gå (inte på ridbana mer än i undantagsfall, då dödar du all motivation) med hästen någon halvtimme om dagen har du mycket gratis sedan vid inridningen. Se till att hästen går på och inte går och såsar och lär in kommandon allt eftersom. Låt inte hästen ramla på i nerförsbackarna utan att bakdelen hänger med.
tack så mkt för tips :) ska absolut prövas om det blir ett köp
 
a
Promenader kan du ju göra varje dag om du orkar men om hon är tömkörd hade jag tömkört ett par dar i veckan, löshoppning en gång/vecka? En promenad är inte ansträngande mentalt så jag ser ingen anledning att hon ska ha hagvila.

tack för
Jag antar att hästen är hanterad även om den inte är riden?

hästen är hanterad :). arbetad för hand, löshoppas å promenerats mm:)
 
Eftersom motion generellt har en ganska liten påverkan på viktminskning så skulle jag helt enkelt göra en foderstat baserad på den önskade vikten hästen borde ha. När det gäller motion så hade jag hanterat det precis på samma sätt som vilken annan häst som helst i samma ålder och utbildningsnivå.
 
Då behöver du väl inte ens göra ngt extra? Gör en bra foderstat men motionera/träna helt utifrån ålder och utveckling. Det blir bättre för framtiden!

Ja vill gärna motionera för att inte behöva dra ner fodergiva för mycket för att få en viktminskning, (man kan ju räkna per kg hö/ per kg vikt på olika sätt.)
viktigt för magen å ha något å arbeta med, särskilt för unghäst, så ju högre giva man kan ge (utan viktökning) desto bättre :)
 
Ska ha de i åtanke:)
får lägga in motionen i foderstatsprogrammet så får ja se hur mkt motionen påverkar högivan. :)
 
Oj de va hårt? jag tkr du ska tänka dig för innan du dömer personer :).
skrev ja att jag inte har någon koll? du har ju ingen aning om vad jag har för unghästvana. :).

alla unghästar är olika, å detta blir den första unghästen som jag skaffar som har övervikt, som kräver ett annat tänk än en som är i bra hull.
så jag tkr inte de är konstigt å fråga vad andra tkr om extra promenader :).
ps
tänk en extra gång innan du lämnar kommentarer när du inte har all information. blir så knasigt då :) mvh ts

Hur du tolkar det är upp till dig. Du får svar (olika svar av olika personer pga olika tolkningar) på det du har skrivit och jag tycker fortfarande likadant spec när det visade sig längre ner i dina inlägg att hästen var ”rundare och inte särskilt överviktig”.
Så fundera ett varv extra om detta verkligen är något för dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej,vet inte om jag lägger denna tråd rätt (flytta den om den är fel). Denna frågan handlar om rutiner i stall och för/naktdelar att...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: NovaAngel
·
Träning Lägger ni upp eran riding på något spec. sätt ? T.ex. så att ni rider i ridhuset 5 dgr i veckan och rider ut varje söndag (dvs. en gång...
Svar
11
· Visningar
1 333
Senast: ylba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp