Motionshjul till katt?

Sasse

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av detta, eller vill spekulera hur det kan påverka katten? Bra, dåligt?

Fick tips om det till en rastlös katt som ska gå från uteliv till inneliv.

Kan ett motionshjul verka lugnande?
 
Är det någon som har erfarenhet av detta, eller vill spekulera hur det kan påverka katten? Bra, dåligt?

Fick tips om det till en rastlös katt som ska gå från uteliv till inneliv.

Kan ett motionshjul verka lugnande?
Skulle jag sätta någon av mina katter i ett motionshjul för att försöka ersätta deras liv ute skulle jag med största sannolikhet gå bet.. Jag undrar om det är själva motionen i sig som skulle göra en föredetta utekatt lugn? Det är ju enormt många intryck för dem ute, alla lukter, jakter och möten med andra både människor och djur..
 
Skulle jag sätta någon av mina katter i ett motionshjul för att försöka ersätta deras liv ute skulle jag med största sannolikhet gå bet.. Jag undrar om det är själva motionen i sig som skulle göra en föredetta utekatt lugn? Det är ju enormt många intryck för dem ute, alla lukter, jakter och möten med andra både människor och djur..
Ja, såklart. Intrycksbiten går inte att ersätta, om katten nu inte får tillräckligt från balkonghäng. Jag gissar att tipset kom sig av att min katt är rastlös och har svårt att komma till ro, ute som inne. Han går runt mycket. Tipsaren menade på att motionshjul kan hjälpa till på den punkten. Men jag är osäker. Har läst någonstans att hamsterhjul är stressande och funderar på om ”katthjul” kan vara samma, eller om det kan ha en avslappnande effekt istället.
 
Ja, såklart. Intrycksbiten går inte att ersätta, om katten nu inte får tillräckligt från balkonghäng. Jag gissar att tipset kom sig av att min katt är rastlös och har svårt att komma till ro, ute som inne. Han går runt mycket. Tipsaren menade på att motionshjul kan hjälpa till på den punkten. Men jag är osäker. Har läst någonstans att hamsterhjul är stressande och funderar på om ”katthjul” kan vara samma, eller om det kan ha en avslappnande effekt istället.
Jag hade nog satsat på att försöka aktivera katten själv i så fall genom att leka med den. Finns ju olika fjädervippor och liknande som kan vara uppskattade att fånga 🙂 och leksaker i övrigt.
 
Jag hade nog satsat på att försöka aktivera katten själv i så fall genom att leka med den. Finns ju olika fjädervippor och liknande som kan vara uppskattade att fånga 🙂 och leksaker i övrigt.
Det hade jag tänkt göra oavsett. All typ av aktivitet är bara bra. :)
 
Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet, vet dock de som har till väldigt aktiva raser.. Nu börjar min extrema galenpanna förvisso bli lite till åren, men för egen del tycker jag nog att det som fungerar bäst för en nöjd och trött katt här hemma är mental aktivering. Han är ingen långdistanslöpare liksom, och jag tänker att det är ganska typiskt för katter överlag? Med brasklappen att jag inte har erfarenhet av de allra mest aktiva raskatterna.

Givetvis drar han sina race när han får för mycket överskottsenergi i kroppen (även utomhus, men även där drar han oftast bara en kortare repa innan han är nöjd, precis som han ibland lika gärna kan sitta blickstilla och stirra in i en buske i en halv evighet och uppenbarligen lyckas göra av med någon energi) men även när det mest bara är knoppen som får jobba lite verkar han ganska nöjd med tillvaron.

Att leka intensivt kortare stunder, leta godis på kluriga gömställen och klickerträning kan knocka honom helt. Samt mestadels ganska stillsamma promenader både med och utan sele (på utvald plats). Det sistnämnda är ju för hans del bara aktuellt under det varmare halvåret förstås. ;)

Men som tips bara; att försöka hitta på sätt att aktivera även mentalt. :)
 
Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet, vet dock de som har till väldigt aktiva raser.. Nu börjar min extrema galenpanna förvisso bli lite till åren, men för egen del tycker jag nog att det som fungerar bäst för en nöjd och trött katt här hemma är mental aktivering. Han är ingen långdistanslöpare liksom, och jag tänker att det är ganska typiskt för katter överlag? Med brasklappen att jag inte har erfarenhet av de allra mest aktiva raskatterna.

Givetvis drar han sina race när han får för mycket överskottsenergi i kroppen (även utomhus, men även där drar han oftast bara en kortare repa innan han är nöjd, precis som han ibland lika gärna kan sitta blickstilla och stirra in i en buske i en halv evighet och uppenbarligen lyckas göra av med någon energi) men även när det mest bara är knoppen som får jobba lite verkar han ganska nöjd med tillvaron.

Att leka intensivt kortare stunder, leta godis på kluriga gömställen och klickerträning kan knocka honom helt. Samt mestadels ganska stillsamma promenader både med och utan sele (på utvald plats). Det sistnämnda är ju för hans del bara aktuellt under det varmare halvåret förstås. ;)

Men som tips bara; att försöka hitta på sätt att aktivera även mentalt. :)
Jag hade gärna aktiverat mentalt, men han är inte så lätt på den punkten. Godis är inte tillräckligt intressant och därför går det bort att gömma eller ha i aktivitetsbrädan. Han nappar inte ens om jag slänger ut det på golvet framför honom.

Leksaker är samma. En laser kanske funkar i 20 sekunder innan han inser att det är jag som är källan för den röda pricken. Alla vippor m.m. är ointressant (eller åtminstone de jag testat). Leksaker med kattmynta är kul i 5 min och aldrig igen.

Han har blivit mer och mer kräsen med åldern, men vem vet, kanske blir han mer intresserad när hans liv ändras med flytt och utevistelse.

Promenader gillar han dock, så förhoppningsvis kan jag hålla på med det även här, om han kan vänja sig vid att möte inte är farligt.

Klicker har vi aldrig testat, får köpa det. Tack för tips!
 
Jag skulle vilja testa ett katthjul till Prada, hennes bästa aktivitet är att springa, springa och springa lite till 😁
Hon är inte särskilt smart och inte intresserad av mental aktivering, hon vill springa!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Luff
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
255
Senast: Jeps
·
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
331
Senast: Sol
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 102
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp