Motionsridning

KerstinJonnaOlivia

Trådstartare
Hej alla!

Nu har jag en liten fundering. Går och funderar över vad motionsridning innebär?

Vad definierar ett motionsridningspass hos er och hur lägger man upp ett sådant pass?

Är det något särskilt man ska tänka på när man ger sig ut med inställningen att motionsrida med sin häst?

Tacksam för svar! Har lite svårt med min motivation just nu då jag inte tillhör någon specifik gren utan rider enbart ut i skogen, men skulle inte kalla mig för en skogsmulle då jag och hästen faktiskt "jobbar i skogen" eller hur man nu vill beskriva det.

Väl mött!
Jonna 😊
 
Hej alla!

Nu har jag en liten fundering. Går och funderar över vad motionsridning innebär?

Vad definierar ett motionsridningspass hos er och hur lägger man upp ett sådant pass?

Är det något särskilt man ska tänka på när man ger sig ut med inställningen att motionsrida med sin häst?

Tacksam för svar! Har lite svårt med min motivation just nu då jag inte tillhör någon specifik gren utan rider enbart ut i skogen, men skulle inte kalla mig för en skogsmulle då jag och hästen faktiskt "jobbar i skogen" eller hur man nu vill beskriva det.

Väl mött!
Jonna 😊

Det kan väl betyda olika saker beroende på hästen och ens egna intressen och målsättning.
 
Hmm, inget begrepp jag brukar använda. Ingen aning om vad folk menar, kan det vara ngt en del säger när de menar konditionsträna?
Annars ”motionerar” man väl hästen varje gång man rider oavsett vad man gör..
 
När jag jobbade i dressyrstall använde vi ibland "motionsridning" som synonym för "jogging". I praktiken blev det ungefär att man red ett lite kortare pass där fokus var att hästen skulle röra sig i alla gångarter och bli lösgjord i en lite lägre form (beroende på utbildningsnivå såklart), men att man inte försökte lära hästen nåt nytt eller ställa några högre krav. Sådan ridning kunde utföras av oss stalltjejer vid behov, medan ryttaren/chefen skötte själva utbildningen av hästarna på de lite "tuffare" passen.
 
Jag fick frågan en gång av en "ickehästmänniska" om jag tävlingsred eller motionsred, när jag sa att jag hade häst.
Så jag har alltid tänkt att det är ett uttryck som "ickehästmänniskor" använder och själva motionen avser motion av ryttaren. Vet inte om detta är rätt.
Inget ord jag använder själv.
 
Jag har sett uttrycket ibland i hästannonser. Typ ”häst för motions/hobbyridning”. Så jag har alltid tänkt mig att det innebär en häst som inte ska tävlas utan ridas lite lagom.
 
Jag läser det ungefär som en häst som rids kontinuerligt och hålls igång i bra kondition i alla gångarter av en "motionsryttare". Vare sig det är en tävlingshäst eller ej, men att om det handlar om en tävlingshäst så är det någon annan som rider hästen för tränare och jobbar hästen på hårdare pass. Att "motionsridningen" är lite det som sker emellan med lägre krav.
 
Senast ändrad:
Hmm, tycker nog motionsridning beror på var hästen ligger i utbildning och ålder. Motionsridning på en 24 åring blir kanske lite skritt å trav på skogsstigar och skrittas i ojämn terräng, för att hålla igång typ. Mens en aktiv tävlingshäst motioneras lösgjort i alla gångarter ute/bana/ridhus. Tänker gärna lite lägre form, luftiga steg och varm i musklerna typ. Inget nytt eller avancerat utan typ motsvarande en joggetur för en själv kanske?
 
Jag tolkar motionsridning som att det har med ryttaren och inte hästen att göra - syftet med ridningen är att få motion, inte att direkt utvecklas.
Jag tänker tvärtom att det är att hästen får motion som är huvudsyftet, inte ryttaren.

Utgår från hästen om inget annat anges specifikt 😅
Motionsridning blir väl oftast motion för båda förstås. Men det kan ju variera speciellt om det skiljer mycket i kondition (och styrka, teknik, tajming, koncentration, balans osv...) mellan häst och ryttare. Och beroende på rörelsemönster/gångarter och fokus i ridningen kan man ju som ryttare få betydligt tuffare träningsnivå än hästen.
 
För mig är det när hästen motioneras, man rider för att den ska få röra sig inte för att man ska träna den i hoppning, dressyr etc. Typ joggingpass. Vi brukar säga att vi rider en motionsrunda. Då rider vi ut i alla gångarter kravlöst och lagom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 031
Senast: Indiana
·
Fritid Det här är en spinoff på en sak jag läste här och som hänger ihop med något jag själv brottas lite med. Jag har en dröm, ett...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 806
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag råkade ut för en grej häromdagen som har bitit sig fast lite och jag skulle gärna vilja höra hur ni hade reagerat i en liknade...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 314
Senast: Mirabilis
·
Dressyr Hej på er!! Lite funderingar så här på kvällen, när hästen går på bogarna? Hur skulle ni beskriva det? Jag har en äldre häst som jag...
Svar
10
· Visningar
3 166
Senast: Linnpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp