Motivation slö häst?

Silfver

Trådstartare
Tänkte kolla hur ni håller er motiverade när ni rider en energilös häst men ändå själv vill träna på dressyrövningar?

Jag vet att man kan väcka liv i en slö häst med tempoväxlingar, övergångar osv, men tappar lust när jag känner att jag måste kämpa nonstop för att hästen ska förbli framåt. För mig tar det bort glädjen/ridlusten när jag känner att hästen egentligen inte vill (inte på enstaka moment). Lär man sig att hantera detta bättre med tiden? (inte egen häst).

För mig går det såhär: 1. Jobbar upp energi, check 2. påbörjar en övning 3. hästen "slocknar" igen 4. måste börja om men det blir trögare och trögare under passets gång. I slutet av passet känner jag mig så låg och frustrerad.
 
Senast ändrad:
Gör nåt annat som hästen tycker är roligare?

Jag hade slutat rida en häst som inte tycker det är roligt. Finns ingen mening med det. Vill hästen inte träna dressyr: byt inriktning till nåt hästen tycker om eller byt häst om dressyr är ditt stora intresse.
 
Rid dressyr ute? På min gamla bekväma medryttarhäst övade jag det jobbigaste han visste, nämligen galoppfattningar och att hålla energisk kort galopp, på galopprakan hemåt. Där fanns det energi kan jag säga.. :angel:

Jag menar alltså inte att du ska flängrida okontrollerat, men hitta vad hästen tycker är ROLIGT och smyg in dressyrarbete där.
 
För mig är det inte ok eller acceptabelt att en häst responderar så.
Endera är det något fel på den eller så är den helt fel ”utbildad ”.

Om ditt intresse är dressyr och hästen inte är din, hade jag sett mig om efter en annan häst att rida .
 
Tänkte kolla hur ni håller er motiverade när ni rider en energilös häst men ändå själv vill träna på dressyrövningar?

Jag vet att man kan väcka liv i en slö häst med tempoväxlingar, övergångar osv, men tappar lust när jag känner att jag måste kämpa nonstop för att hästen ska förbli framåt. För mig tar det bort glädjen/ridlusten när jag känner att hästen egentligen inte vill (inte på enstaka moment). Lär man sig att hantera detta bättre med tiden? (inte egen häst).

För mig går det såhär: 1. Jobbar upp energi, check 2. påbörjar en övning 3. hästen "slocknar" igen 4. måste börja om men det blir trögare och trögare under passets gång. I slutet av passet känner jag mig så låg och frustrerad.
Om hästen inte vill så tvingar man inte den till något man själv vill göra. Det är inte schysst mot hästen, och inte heller roligt för ryttaren. Antingen byter du inriktning på ridningen - till något som passar hästen bättre - eller så får du nog se dig om efter en annan häst. Beter sig hästen likadant ute i skogen? De flesta hästar brukar uppskatta att ridas ute i naturen i stället för på ridbana. Är hästen likadan med andra ryttare? Om den är lika seg överallt och med alla ryttare så ju risken rätt stor att det, som @mackan säger, kan vara något som är fel med hästen. Att den inte mår bra helt enkelt.
 
Dressyr i skogen är ett jättebra tips, när jag hade min häst fick jag rida mycket dressyr i skogen pga övertaggad häst, men oj va nyttigt det var. Oftast får hästarna en helt annan framåtbjudning vid uteritter. :)
 
Tänkte kolla hur ni håller er motiverade när ni rider en energilös häst men ändå själv vill träna på dressyrövningar?

Jag vet att man kan väcka liv i en slö häst med tempoväxlingar, övergångar osv, men tappar lust när jag känner att jag måste kämpa nonstop för att hästen ska förbli framåt. För mig tar det bort glädjen/ridlusten när jag känner att hästen egentligen inte vill (inte på enstaka moment). Lär man sig att hantera detta bättre med tiden? (inte egen häst).

För mig går det såhär: 1. Jobbar upp energi, check 2. påbörjar en övning 3. hästen "slocknar" igen 4. måste börja om men det blir trögare och trögare under passets gång. I slutet av passet känner jag mig så låg och frustrerad.
Min häst tycker det är jäääättetråkigt med dressyr om vi bara rider i ridhuset. Det blir ju tyvärr en hel del sånt under vinterhalvåret. Om jag varierar med uteritter/promenad/rider på utebanan då och då (ca 1 gång/vecka hade varit optimalt) så har han en helt annan energi och lust att jobba.

Hade jag kunnat så skulle jag rida ut ungefär varannan gång och på banan/ridhus varannan gång. Tyvärr är min häst inte helt trafiksäker och trygg att rida ut på själv, så man får passa på när det finns sällskap. Blir ibland lite väl lång tid mellan gångerna.
 
Jag hade börjat felsöka. Varför tappar hästen energi? Orkar hästen göra övningen? Är det motivationen som tryter? Hur kan man i så fall göra övningen roligare? Bara för att du tycker det är en kul och givande övning kanske det inte passar hästen.

Min nuvarande medryttarhäst slår i backen bara vi närmar oss ridhuset. Jag löser det genom att ge honom mentalt kluriga övningar när vi tränar, använder mycket koner och bommar och gör allt i oändlig variation. Även om jag har tänkt att vi ska träna sluta tex så tränar jag det på många olika vis. Ser även till att lägga in sånt som gör honom nöjd, tex han reagerar inte speciellt på berömm men får han stå och vila en kort stund efter att han gjort något riktigt bra blir motivationen högre. Och faktiskt så blir hästen piggare och gladare för varje pass.

Det är egentligen inte en häst jag hade valt till mig själv men stallet är trevligt, tiderna passar och han är faktiskt en ganska rolig prick när man motiverar honom. Känner inte du att du trivs med hästen så byt. Varken du eller hästen har ju jättekul på dina pass.
 
Dressyr ute i skog eller ut på grusväg, jobba från marken tömmkör och försök variera dig mycket så att det aldrig är mer än 5min tragglande på samma övning.
 
Förutom de svar du redan har fått, hur länge rider du en ”övning”? Kan du korta ner så att du avbryter innan hästen blir seg? Var nöjd med ett par steg i tex sluta och rid sedan fram.

Om hästen gillar att hoppa kan det också ge energi att ställa fram ett hinder och variera med dressyr och belöna med ett språng då och då.
 
Jag hade börjat felsöka. Varför tappar hästen energi? Orkar hästen göra övningen? Är det motivationen som tryter? Hur kan man i så fall göra övningen roligare? Bara för att du tycker det är en kul och givande övning kanske det inte passar hästen.

Så himla sant. När väl ev. fysiska problem är undanröjda (dubbelsidig kotledinflammation känns ju som att rida med handbromsen i) ser jag det som mitt jobb att få hästen att tycka arbete är kul. Nog så utmanande ibland.
 
Så himla sant. När väl ev. fysiska problem är undanröjda (dubbelsidig kotledinflammation känns ju som att rida med handbromsen i) ser jag det som mitt jobb att få hästen att tycka arbete är kul. Nog så utmanande ibland.
Jag har en väldigt viljestark häst som inte tycker att samarbete självklart är målet...
han kan bli väldigt trög på dressyrbanan, det gäller att växla övning fort.
Och så brukar jag helst ha ett par hinder på banan: när han tröttnar på dressyr tar vi ett par språng på ca 80cm, så går det att jobba dressyr igen en stund. Lägger jag bommen för lågt så stannar han.
Ett alternativt när han trögar ihop är att jag gör några ökningar i traven - det gillar han och då vaknar han lite igen.
Uteritter går rätt trögt ibland, men när han har sällskap så kan jag å andra sidan få svårt att hålla igen honom.
Fjording...

Men svaret är väl egentligen omväxling, och att blanda lätta och svåra övningar och lägga in något som får hästen att tända till av sig självt.
 
Tänkte kolla hur ni håller er motiverade när ni rider en energilös häst men ändå själv vill träna på dressyrövningar?

Jag vet att man kan väcka liv i en slö häst med tempoväxlingar, övergångar osv, men tappar lust när jag känner att jag måste kämpa nonstop för att hästen ska förbli framåt. För mig tar det bort glädjen/ridlusten när jag känner att hästen egentligen inte vill (inte på enstaka moment). Lär man sig att hantera detta bättre med tiden? (inte egen häst).

För mig går det såhär: 1. Jobbar upp energi, check 2. påbörjar en övning 3. hästen "slocknar" igen 4. måste börja om men det blir trögare och trögare under passets gång. I slutet av passet känner jag mig så låg och frustrerad.


Tänker lite som @kakan89 och @kryddelydd - då givetvis med garanti att hästen är fysiskt ok. Förvånansvärt många hästar går med småkrämpor och stelheter, en sadel som trycker i vissa moment etc. Sådant får du försöka ha lite koll på. Är energin bättre utan sadel exempelvis? Det är ju lätt att testa. Är det bättre på töm? Sitter du själv och småhåller/fipplar i tygeln och rider med handbroms? (också vanligt)

Annars några konkreta tips:
1. Rid ut mycket, inget nötande på volten. Ut och gasa lite, och ta sedan en kvart precis på slutet i paddocken.

2. Rid med caprilli-tänk. Ha nåt hinder uppställt på kvartslinjen, en bom på medellinjen, ja du fattar. Inte bara platt.

3. Byt övning ofta (absolut inte samma ett helt pass), två-tre repetitioner max, sedan nåt nytt. Gör om längre fram istället för att nöta.

4. Ha många små och tydliga pauser på lång tygel under passet med massa klapp. Räcker med nån minut. Men så fort det blir rätt - tydlig paus och beröm.

5. När den slocknar - fatta galopp och gasa ett halvt varv.

6. Rid den aldrig riktigt trött, den ska må bra och ha energi kvar i slutet av passet. Då vågar den ta i nästa gång, den ska lita på att du inte kräver för mycket.

Just detta att det blir trögare och trögare visar ju att du inte lyckas engagera den. Det kan vara din ridstil, det kan vara något fysiskt, eller så har hästen tröttnat på typen av ridning - det blir repetitivt och trist.

Vårt jobb (eftersom det är vi som envisas med att rida på dem) är försöka hitta motivatorn som funkar på just hästen vi sitter på. Du får testa dig fram. Men generellt - kort och positivt - paus - sedan händer nåt annat.
 
Tänkte kolla hur ni håller er motiverade när ni rider en energilös häst men ändå själv vill träna på dressyrövningar?

Jag vet att man kan väcka liv i en slö häst med tempoväxlingar, övergångar osv, men tappar lust när jag känner att jag måste kämpa nonstop för att hästen ska förbli framåt. För mig tar det bort glädjen/ridlusten när jag känner att hästen egentligen inte vill (inte på enstaka moment). Lär man sig att hantera detta bättre med tiden? (inte egen häst).

För mig går det såhär: 1. Jobbar upp energi, check 2. påbörjar en övning 3. hästen "slocknar" igen 4. måste börja om men det blir trögare och trögare under passets gång. I slutet av passet känner jag mig så låg och frustrerad.
Jag tror att det är viktigt att inte låsa sig när hästen tappar motivation och motor på ridbanan. Ni är ett ekipage och måste tänka på bådas förutsättningar till att hitta rätt mindset att samarbeta.

Har du en häst som är less i ridhuset och svarar med att gå med bromsen i? Ta ut den och rid på framåt! När den svarar framåt, träna på de där jobbiga övningarna där motorn oftast dör, men bara korta stunder - där ligger ansvaret på dig att inte fastna i malande utan korta övningar, skifta ofta, bryta så fort du tappar motorn och skänkla på framåt istället.

Har en häst som var likadan - det var bara att släppa tyglar och samlande och rida på framåt - i månader - innan man kortar och kan bibehålla energin.

Mer energi när hinder/bommar ligger framme? Kombinera då, går utmärkt att dressyra mellan hindrena, tempoväxlingar och lyhördhet.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
Svar
3
· Visningar
1 100
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod...
2
Svar
20
· Visningar
2 663
Senast: jennyth
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål...
2
Svar
22
· Visningar
3 164
Senast: Blomskan
·
A
Träning Funderar på att börja hoppträna hästen. Både för instruktrör och själv. Hästen jag rider är en hyfsat stor häst på nästan 1,70mkh...
Svar
12
· Visningar
1 811
Senast: aassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp