Motivation!

muppia

Trådstartare
Nu har min valp blivit bättre med inkallning men det är fortfarande en hel del jobb kvar. (Tack Swat som gav mig tipset som fungerade otroligt bra)

Han svarar fortare på inkallningen men kommer inte fortare. Hur får jag honom att komma fortare? Har ni idéer och förslag?

Han har med tiden även blivit mer egensinnig och jag är inte längre lika intressant som omgivningen vilket gjort att jag måste motivera honom till att hålla sig nära till mig.

Jag försöker lära honom hämta saker som t.ex pinne men när vi leker så springer han förbi trots han får godis VARJE gång han ger mig pinnen. Jag har slutat ge honom godis och berömmer bara med rösten när han tar pinnen. Ropar jag på honom kan han släppa pinnen för att komma till mig.

Han ligger steget före många valpar egentligen skulle jag tro, igår fick jag till nästan perfekt stallvistelse. Han satt/låg o väntade på att jag skulle packa höet i säckarna klart utan att jag behövde säga till extra gång att han ska sätta sig/lägga sig. Börjat kunna ignorera stallhunden när jag säger "Nej" och även stallgäster om de inte struntar i vad jag säger (man kan väl få klappa den!) :grin: men lyckligtvis struntade han ändå i dem o sprang till mig motvilligt men sen fick han hälsa när jag sa Varsågod.

Jag kanske är en ren perfektionist som vill han ska vara lite bättre trots han bara är 4 månader gammal?
Han sitter så länge jag ber honom, iaf oftast och om det inte är för länge. Lägger sig direkt när jag ber honom det. Går bra lös och koppel för det mesta.
Kampar mycket bättre än tidigare också. Tycker det är roligt att bära saker i munnen. Klockren att klippa klorna på, ber honom lägga sig på sidan och så klipper jag klart på 2 minuter. I princip rumsren.
Ja, han är helt enkelt jätteduktig.

Tror jag vill ha lite mer energi av honom i det hela, speciellt inkallningen så han kommer snabbare. Han kommer direkt 7-8 av 10 ggr, i början fick jag hämta honom i princip hela tiden men nu har hämtningsfrekvens blivit mindre.

Vi har också börjat med hundkurs, vardagslydnad men det verkar som det mest blir repetition av det han redan kan så jag ser det mest som miljöträning där flera hundar finns. Han blir väldigt galen och vill leka HELA tiden så det blir jättebra träning :D


Jag snålar inte med beröm eller belöning just för jag vill allt ska fästa ordentligt nu så jag inte behöver krångla med det sen när han blir stor.

Så... Hur ska jag göra för att föra vår träning framåt? Bra tips för ännu snabbare inkallning önskas. Sen även hur jag lär honom komma till mig med saker och hur jag lär honom hämta leksaken vi leker med?
Vad mer ska jag lära honom? Kanske inte ska lära honom mer saker än på ett litet tag utan bara repetera det han redan kan?

Blev lite svamligt och långt men ja... Är bara glad om ni orkade läsa igenom och ge lite tips :D
 
Sv: Motivation!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1037064 sida 2.

Problemet handlade från början om en annan hund men vi kom in på det här med min valp och fick då tips. :)

Att jag kallar på hunden. Ignorerar den så går jag bestämt men lugnt mot den tills den visar tydligt att den kommer och när den gör det så stannar jag o säger "bra" när han är framme till mig och sen går jag några steg till utan att bry mig om vad han gör o kallar på nytt och sen blir det fest och fyrverkeri :D Godisregn eller lek blir det då.
Men jag vill nu ta ett steg längre i det hela och fortsätta träna på just det för jag är rädd att nöta på att det räcker med lite gående och möjligtvis lite travande fram till mig. Jag vill han ska SPRINGA mot mig när jag kallar på honom. Eld i baken liksom :D
Nu är det lite "Jaja, jag kommer!".
 
Sv: Motivation!

Det här är alltid lite klurigt tycker jag...
Vardagslydnads-mässigt så får mina valpar lära sej lyssna fort! Däremot är så gäller det att akta sej för att bli allt för upphängd på de olika "delmomenten".
Min vardags-inkallning skall vara 100%-ig (eller 99,9%-ig i alla fall :D) vad gäller ATT valpen/hunden kommer. Däremot så behöver det inte "blixtra" om den!
Valpen/hunden skall DIREKT avbryta det den gör och komma till mej - gärna i "full fart" - men just avbrottet och "inställningen" hos valpen/hunden är viktigare för mej än själva hastigheten.

I och med att du "tryckt" hunden lite mentalt genom att gå emot den med lugnt/stramt kroppsspråk och påtala ditt missnöje så är det dessutom en lugnande/dämpande signal från valpen/hunden att den INTE kommer rusande. Utan visar vederbörlig respekt och kanske till och med "fejk-nosar" lite på vägen till dej.
Stram kroppshållning och lugn/bestämd röst inbjuder inte till lek och stoj och "fartiga inkallningar"!

Om du vill åt själva hastigheten så hade jag tränat klassiska "hålla fast - springa ikapp"-inkallningar!
Dvs husse håller valpen och du kallar glatt och börjar springa ifrån valpen.
När husse släpper valpen så springer du ännu fortare och skuttar gärna in bakom ett träd/husknut/buske/parkerad bil eller vad som helst. När valpen sedan hittar dej så blir du glad, men springer sedan vidare så valpen måste springa med dej lite till.
Ha gärna SUPERGOTT godis vid dessa övningar som du endast ger i pyttesmå mängder!

När valpen börjar fatta att inkallning = något man MÅSTE göra + gör man det snabbt = GOTT godis, så brukar farter öka ganska genomgående.

Tänk på att en valp/hund som upplevs "trög"/seg ibland kanske bara är väldigt ARTIG! ;)

Lycka till!
/Swat
 
Sv: Motivation!

Ja, 100% är ju vad jag strävar efter. Mycket viktigt också med tanke på att jag önskar att han kan gå lös i alla situationer utom möjligtvis vid promenader i stan. Tanken är ju att han ska kunna hänga med på ridturer och då är det ju extremt viktigt att han kommer så fort jag ropar.

Jag kan haka upp mig på vissa saker men jag vill ju att allt han kan redan och förstår ska göras ännu bättre än han gjort innan. Sådan perfektionist som man är så är det svårt att låta bli att störa sig på vissa saker ;) Ungefär som med min ridning, hästen ska utföra momenten jag ber om perfekt, duger det inte så gör jag om det. Tills det sitter riktigt BRA 2-3 ggr då slutar jag. Kan hästen inte det så rider jag tills den gör perfekt, sen pausar jag för att sen repetera.
Jag gör nog ungefär så med vovven men jag behöver nog sänka kraven lite och nöja mig med att han kommer när man ropar. Farten får vi ta senare. Vi har provat den klassiska hålla fast och spring o släpp sen hunden men det är svårt då jag ofta tränar ensam, vem ska hålla i valpen. Jag har testat "sitt" och sen gått en bit o sen kallat honom till mig men det går inte fort.

Vi har också lärt oss att man ropar hundens namn och sen KOM flera ggr medans vi springer tills han kommit ikapp. Grejen är ju att man inte vill ropa flera ggr för då kanske hunden inte kommer vid en enda inkallning utan man får upprepa sig innan den kommer.
Förslag där?


Sitter o funderar fortfarande över hur man lär honom att hämta saker. Hade ju varit roligt om han kunde bära på tomma vattenkannor eller hinkar åt mig i stallet när han blir större ;)
 
Sv: Motivation!

När det gäller att lämna av saker så hade jag nog kört en såkallad baklängesapportering. :) (med hjälp av klicker)

Lär honom först att lägga hakan i din hand med hjälp av klickern. Han tittar på din hand = klick. Han får godis med just den handen. Upprepa tills han tom kan ta ett eller två steg emot handen för att lägga hakan i den. Nu kan du ta fram ett föremål.

Ha valpen framför dig, ha ett föremål i ena handen och klickern i andra. Visa föremålet och klicka när han tittar på den, ta bort den och ge godis (det ska gå snabbt!). Visa - tittar - klick - bort med saken - godis, börja sedan om! Upprepa detta kanske 5 gånger och avancera sedan.

När han glatt tittar på saken så kan du vänta med att klicka tills han kanske luktar på den, ALLT beteende bot saken med nos/mun ska klickas för. Upprepa detta ca 5 ggr, mer om du inte känner att han är med dig riktigt. Målet är nu att han ska lägga nosen mot saken.

Genom att kräva mer av honom för att han ska få klicket varje gång så lär han sig att just avancera i sina beteenden.

När han lärt sig att lägga nosen mot så kan du kräva mer. Nu vill du att han ska ta den i munnen. Inget fast grepp, utan om han öppnar munnen mot föremålet så ska han ha klick. Upprepa, avancera.

När du sen kommer till stadiet i inlärningen att han gärna tar saken i munnen så kan du börja lägga den framför honom mellan er. Klicka när han tar den, om han lämnar den i handen spelar ingen roll nu. Upprepa, avancera.

NU ska du ta fram handen när han plockat upp saken. Sitt nära så att han nästan automatiskt lägger föremålet där när han plockar upp det (han ska i princip inte kunna misslyckas). Klicka! Upprepa, avancera.

Börja lägg in kommando, jag använder "hämta" i detta läget. "Apport" kör jag bara på lydnadsplanen.

Nu kan du öka avståndet mellan dig, hunden och saken. Kanske tom kasta den någon meter och visa honom handen. Om du är osäker på om han tar saken och sticker så kan du ha ett koppel på så att han hindras från detta.

Om detta låter bra så testa och återkom. Jag kan ha missat något eller så är texten rörig :D... Jag är lite disträ efter några dagar med tandont och dålig sömn :crazy:

Lycka till :)
 
Sv: Motivation!

Vi har också lärt oss att man ropar hundens namn och sen KOM flera ggr medans vi springer tills han kommit ikapp. Grejen är ju att man inte vill ropa flera ggr för då kanske hunden inte kommer vid en enda inkallning utan man får upprepa sig innan den kommer.
Förslag där?

Om valpen kan kommandot så hade jag gått fram och grälat lite på den, vänt och gått med raska steg därifrån. Då brukar dom komma och "be om upprättelse".

Alternativet är att stega fram och hämta hunden ganska bryskt, ta den till platsen man stod på när man ropade och berömma där MYCKET!
 
Sv: Motivation!

Gräla lite på den känns lite... :D Jag vet inte heller hur man grälar på en hund heller :eek:

Men ditt exempel ska jag iallafall testa!
Jag håller på inklickning och har gjort det i 2 månader men ändå är jag osäker på om han fattat klickern. Han är inte snabb med att svara och jag har inte tränat frenetiskt det sista men ska återuppta det igen. Bra att du påminde mig om att jag har en klicker liggandes i jackfickan :D

Kan man börja använda den till beröm direkt eller ska man fortsätta träna in klick=godis tills han kommer när man klickar (dvs förstått riktigt)? Han kommer inte direkt när jag klickat nu.
 
Sv: Motivation!

Jag brukar "gräla" på Narmo genom att snabbt gå fram, luta mig över honom och snabbt säga "vad gör du, passa dig!" och sedan göra om det jag grälade på honom för. Om jag har förstått det rätt så är din kille ganska mjuk? Och då hade jag nöjt mig med det, tycker du inte att det har riktig effekt så kan du ge ett litet snabbt nyp i nackskinnet. Allt ska vara över lika hastigt som det började. Det ska bli lite "hoppsan" effekt av det från hundens sida.

Man brukar säga att när hunden vänder sig mot klicket när man klickar utan att hunden är beredd så vet den vad klicket betyder, så du kanske ska ge det lite mera tid :).

En annan sak jag tänkte på som du kan börja praktisera när du har kommit så långt som till sista steget i mitt exempel med apporteringen är att momentet ALDRIG tar slut förrens du har föremålet i handen. Det blir alltså aldrig accepterat att hunden släpper föremålet vid sidan av och sedan får lunka därifrån. Det handlar om konsekvens (och att få övriga i familjen att göra likadant:angel:).
 
Sv: Motivation!

Att få resten av familjen att göra likadant är nemas problemas. I den här familjen innehåller en katt, en kanin (bägge leker inte med hunden ;)) och så två människor, jag och husse :D
Det kluriga är att få honom att göra exakt likadant som jag gör, han förstår men det blir ändå lite annorlunda. Men med lite instruktioner så blir det bara bättre o bättre. Det knepiga är att han är o jobbar hela dagarna så det blir bara jag som tränar o övar mycket med valpen så han ligger lite efter och Knasen lyssnar inte lika bra på honom som på mig. I början snålade han med godis och klagade på att hunden inte ville lyssna på honom. ;) Jag fick förklara att hundar gör inte det för nån annans skull, den gör saker för egen vinning och vad de tjänar på att göra det man ber om är att få godis. De gör ju saker för att få godis och inte bara oss glada :p Det blev ju bättre ganska omgående sen när han alltid har godis på sig.

Min kille är ganska mjuk? Njae... Han är tuff, skulle inte tro att han är den klassiska lh collie som har mycket rädslor. Jag har inte sett honom vara rädd en endaste gång. Min kompis som är en riktig collieälskare sa till mig "Det som är bra med collies är att man inte behöver säga åt dem fler än 1-2 ggr, dom är så lätta". Jag har då tammefan svurit över hans påhitt och hans frenetiska tuggande på skor och saker. :D Sen ska vi inte tala om hans juckande på andra hundar, jag har fått säga ifrån på skarpen men ändå fortsätter han. Jag har tagit tag i nackskinnet och morrat åt honom när Nej inte hjälpt men han verkar bara rycka på sina obefintliga axlar. Han slutar ja men det dröjer inte länge innan han är på igen... :p

Ignorerar han mig så tar jag tar tag i nackskinnet (om han springer ifrån mig eller inte dit jag vill) eller petar till honom (om han inte bryr sig om att jag pratar med honom) så han skärper sig. Det kan jag inte göra med hans syskon, de piper och ser eländiga ut så man får göra det annorlunda. Jag tror mycket på honom men tycker han behöver bli lite mjukare och inte så där jävla kaxig som han kan vara ibland så man slipper vara lite hård mot honom.

Jag ska fortsätta klicka och se om han hajar till. Nu var det ett tag sen (skärpning matte :o) sist jag klickade.
 
Sv: Motivation!

(har bara läst första inlägget).

Har egentligen inget bra tips men det låter ju som att det går jättebra för er, grattis!
Något jag gärna hade gjort tidigare med min hund var att träna i grupp med flera andra hundar, så det kanske kan vara något?
 
Sv: Motivation!

Nu har jag varit borta igen, mycket i helgen :D

Och ja, det går jättebra men man märker tyvärr nu när det blivit varmare ute så har han blivit lite tröttare. Vi går på vardagslydnad för vår kompis (valpkursen inställd men vardagslydnad funkar också) en dag i veckan. Första tillfället i onsdags och jösses vad galen han var :D

Men den biten håller vi på iallafall. Tyvärr har jag ingen möjlighet utöver det att träna honom. Sen blir det ju läger i sommar också, en MASSA hundar ;)

KL
Vi övar också på möte med hundar här ute då ett par har hundar, de är dock kopplade. Min Knasen är inte kopplad och jisses vad duktig han var senast, jag kallade honom till mig, svarade dåligt då det var nåt annat spännande och jag hämtade honom så kom han till mig och sen sa jag bara "Sitt!" Och han satt o stirrade hysteriskt "LEKA LEKA!!!" på andra hunden men sprang inte iväg, han väntade alltså på Varsågod från mig :love:

Men där märker jag att jag måste träna på ögonkontakt. Han är lite... döv när man vill ha ögonkontakt ute så jag får träna på det mer inne så det inte är 95%ig.

Klickerträning igång igen. Men blir han distraherad så funkar varken Bra! eller klick... Han kollar inte ens på mig trots Bra! alltid betyder godis och det vet han. Kan tycka det är jobbigt, man får peta på honom för att få hans uppmärksamhet och ge annat kommando för att få hans fokus och att glömma kommandot innan som han ignorerat. Sen börja om.
 
Sv: Motivation!

Men ditt exempel ska jag iallafall testa!
Jag håller på inklickning och har gjort det i 2 månader men ändå är jag osäker på om han fattat klickern. Han är inte snabb med att svara och jag har inte tränat frenetiskt det sista men ska återuppta det igen. Bra att du påminde mig om att jag har en klicker liggandes i jackfickan :D

Kan man börja använda den till beröm direkt eller ska man fortsätta träna in klick=godis tills han kommer när man klickar (dvs förstått riktigt)? Han kommer inte direkt när jag klickat nu.

Att klicka in en hund tar tre minuter, inte två månader, du måste du göra nåt fel. Klicket är inte beröm, klicket betyder "Rätt, du är berättigad till belöning"

Dvs Klick- alltid godis/belöning efteråt.

Att däremot använda klickern för att gasa upp inkallning är plättlätt.
Nr 1 - kriterie, dvs hur ska din inkallning se ut för att hunden ska få sig ett klick för det den gör?
Börja med att "gasa upp hunden" förslagsvis med kamptrasa eller likn.

När hunden är i farten och ändå är på väg emot dig, så klickar du. Dvs Du ser en räcer-inkallning, sen att den gör det för att den egentligen leker spelar ingen roll, du klickar. Belöningen kan mycket väl vara att du kastar leksaken till hunden. När hunden kommer som en jet-raket mot dig, så lägger du till kommandot. Som du redan har bestämt exakt hur det låter.

Om hunden är rätt inklickad så kommer den att leta klick från dig. Slöa inkallningar- inget klick. Racer -där satt den.

Jag hävdar att detta går fortare och är trevligare än att hota och gräla på en valp.
 
Sv: Motivation!

Jag har märkt att det gör stor skillnad vilket godis man använder som beröm vid inkallning. Ju godare belöning - desto mer reaktion.

En sak som vi gör ibland som kanske kan funka för din..
Om du först sätter honom och säger åt honom att stanna, gå sen iväg en bit medan han sitter kvar.
Ropa kom (eller vad du nu har för ord) och när han reser sig så springer du så fort du kan bort från honom. Stanna efter en bit och beröm massor. Det borde kunna få upp lite fart :D
(Eller kanske bara funkar på fartgalna hundar? ;))

Prova också att varva en massa olika övningar, det funkar bra på vår och är jättebra träning. Tex att gå från bus i full fart till ligg. Sen bus igen och sitt. Sitt och stanna. Gå fot, bus osv. Och mängder med beröm!

Jag skäller för övrigt aldrig på henne när hon inte lyder vid inkallning. Det enda som händer är att hon absolut inte vill komma nära mig eftersom jag är arg.
 
Sv: Motivation!

Jag vet inte, jag tycker det känns bara som han inte riktigt är med så jag får värma upp lite. Eller så är han helt ointresserad? :crazy:
När jag pratar med folk så kan det ta ett tag för en valp att förstå...

Jag har aldrig klickat utan att ge godis direkt efter klicket så jag kan inte ha gjort fel?

Men sen får jag kanske se att han är i nedåt-perioden när det gäller träning, inte samma motivation och energi i honom. Undrar om det kan bero på värmen som börjat komma nu?

line_n - Jag använder olika godis, torrfoderbollar eller korv eller skinka, han är kräsen annars och så leker vi mycket kamp, han brukar inbjuda till lek själv också men det blir inte mer eller mindre reaktion om man växlar godis till nåt han inte är såååå förtjust i.
 
Sv: Motivation!

Fast genom att inte ställa KRAV vid inkallning att hunden MÅSTE komma så riskerar du också att stå där en dag utan hund!

Inkallning är i min värld inte ett moment där hunden har något alternativ!
Inkallning = Hunden kommer komma till mej oavsett vad!

Genom att köra "Vänta-locka-springaifrån"- tänket så ger du ju hunden ett VAL! Vill du komma eller inte?

Om hunden ser något som är roligare än matte och du inte lärt den att inkallning = gäller ALLTID, så har du ju inget mandat att bli upprörd när hunden VÄLJER haren framför mattes godis! Hunden har ju lärt sej att den har rätt att välja!

Min valpar får som små lära sej att inkallning = gäller i alla situationer, störningar, miljöer utan undantag. Detta lär jag dem genom att det blir behagligt ATT komma OCH obehagligt att inte komma!
Inkallning är det enda moment som på 15 sekunder kan vara skillnaden mellan att gå hem med hunden i koppel eller i en svart plastsäck!
Om hunden är seg i sitt sättande/läggande, inte går så fint i koppel, inte är så miljöstabil som man önskar osv spelar ju ingen roll! Ingen kommer dö om hunden lägger sej segt!

Lär man hunden att det alltid blir roligt när man kommer även om det tar 3 minuter och hunden under tiden hunnit "roa sej på egen hand" och ignorera mattes/husses kommandon... Då tar man STORA risker anser jag!

/Swat
 
Sv: Motivation!

Jag ser ingen anledning att orsaka "obehag", vår metod fungerar alldeles utmärkt än så länge. Jag säger inte att inkallningen är perfekt men det går framåt.

Och busmetoden eller vänta-locka-springaifrån som du kallar den var ett tips till TS om hur hon kan öka motivationen hos sin valp. Genom att göra något ROLIGT.

Det ska väl vara roligt att lyda? Eller vill du att din hund ska lyda bara för att den vet att du blir arg annars?

Sen undrar jag varför du läser in så mycket i mitt svar som jag inte har sagt nåt om?
Vart har jag sagt att hunden roar sig på egen hand? Vart har jag sagt att hunden inte kommer?
Här handlade det ju om en hund som kommer, men ägaren vill att den ska springa fortare till henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Motivation!

Alla har självklart rätt att träna sina hundar som de vill så länge de håller sej inom lagens råmärke!

Som jag ser det så kan jag inte ta risken att ha en inkallning som "inte är perfekt men blir bättre" när valpen/hunden sakta men säkert växer och blir mer och mer självständig!

Och NEJ det behöver inte vara "roligt" att lyda mej alltid!
Det finns lägen när hunden måste göra det jag vill OAVSETT vad den vill!
Jag MBL förhandlar inte om livsavgörande saker med mina hundar!

Lydnads-lydnad, bruks-lydnad, cirkuskonster mm gör vi på kul och där gör hunden det jag önskar i väntan på belöning och "på skoj" - absolut!

Vardagslydnad handlar mycket om att hålla sin inom våra förbestämda ramar för att jag bestämt det! Punkt!
Socialmotivation är den enda belöningsform jag strävar efter att använda här!

Ts beskriver ju hur hennes hund gärna engagerar sej i andra hundar bla och då inte lyssnar på sin matte!
Samt att han blir mer och mer intresserad av att nosa osv.
Så jag läser inte in något i det du skriver - jag läser in det Ts beskrivit ang sin hund!

/Swat
 
Sv: Motivation!

Träningen går framåt och bakåt. Han verkar tröttna fort när jag ska börja träna honom och jag börjar bli lite frustrerad över att han kan gå o lägga sig. Inte ens variation med godis eller lek duger... Jag hoppas att det bara är en period nu...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 670
Senast: ako
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 879
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Viva
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp