Motivationsbrist

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har snart klarat av femte veckan på jobbet som jag blev omplacerad till vid nyår.
Det börjar pratas om att jag ska få några arbetsuppgifter. Tyvärr är det arbetsuppgifter som jag dels inte är särskilt lockad/road av, dels kanske bara skulle täcka ca 10% av min tjänst, och som jag dels inte kan se hur jag skulle kunna sköta på ett bra sätt utifrån hur nuvarande organisation fungerar (typ att ha en roll som ansvarig men inte ha några befogenheter och inte få tillräckligt med information). Utöver det har jag fått i uppgift att skriva om några dokument. Men i övrigt har jag fortfarande inget att göra.

Det är intressant att iaktta mina egna reaktioner i den här situationen.
Under de 3-4 första veckorna så höll jag på att fullständigt bryta ihop, det kändes så hemskt och vantrivseln och känslorna var så starka att jag fick andas mig igenom sekund för sekund. Nu har det äntligen börjat bli lite lugnare inombords. Inte så att jag inte vantrivs längre, för det gör jag. Men det går inte lika hårt åt mig längre. Som att jag har byggt upp en förhårdnad mot det som skaver.

Ingen bryr sig ett dugg om när jag kommer eller går. Jag börjar få jättesvårt med att motivera mig till att sitta vid mitt skrivbord och stirra rakt fram i 8 timmar varje dag. Jag har också jättesvårt att motivera mig till att gå och leta arbetsuppgifter (det kanske behöver städas någonstans tex?). Jag försökte det i början, och har bl a sorterat sopor, röjt i gemensamma utrymmen och skrubbat ledstängerna i trapphuset… Men nu kan jag inte motivera mig till någonting. Jag vill inte vara här. Jag vill inte göra nånting för det här skitplejset. Och det skär i mig att känna så. Jag som alltid har varit så extremt lojal...

Allt är så ostrukturerat och tjafsigt här, så vad man än försöker göra så kommer dessutom alltid någon och har åsikter om att det ska göras på nåt annat sätt. Det finns ingen närvarande chef, och då försöker alla chefa på sitt eget sätt. Och då drar jag mig tillbaks fullständigt. Jag orkar inte hålla på att ta initiativ till att göra saker, som sen blir ogjorda för att någon annan kommer och river upp och gör om allting... Jag har till och med svårt att svara på de mail som kommer och att komma igång med att göra det lilla pyssel jag skulle kunna göra. Både min motivation och min initiativförmåga är döda, stendöda. Jag vet inte hur jag ska göra för att försöka uppbringa något som skulle kunna likna engagemang överhuvudtaget. Jag har till och med svårt att vara mitt vanliga positiva trevliga sociala jag längre. Jag märker att jag är tyst, seg och tillbakadragen.

Jag vet ju att jag absolut inte vill stanna kvar här en dag längre än nödvändigt. Jag kommer inte att vara sen med att hugga den första möjlighet att ta mig härifrån som dyker upp. Jag tittar hela tiden efter andra jobb. Jag ska bort, så är det bara. Jag trivs inte alls, trivs inte med organisationen, trivs inte med verksamheten, trivs inte med hur saker funkar, och känner mig ensam. Känner mig värdelös som person, och obekväm i rollen av att försöka spela att allt är bra. Kroppen reagerar, vänner reagerar - “Du är dig inte riktigt lik, du verkar så hängig”....

Har inte hittat något jobb att söka under den senaste veckan. Det gör mig stressad! Jag vill få iväg många ansökningar för att kunna hålla mitt hopp uppe (men samtidigt söker jag bara jobb jag verkligen vill ha, för annars blir det aldrig bra). Inte heller har jag hört något från de jobb jag sökt, trots att ansökningstiden gått ut. Jag blir nästan lite arg. Fattar de inte vilken kompetent medarbetare de går miste om!?! ;) :p :laugh:

På den typ av tjänst som jag söker så är det (eller åtminstone var det för några år sedan) ca 200 sökande per jobb. Om jag ska vara fräck och påstå att jag är mer attraktiv på marknaden än 75% av alla som söker, så kan jag fortfarande behöva söka 50 jobb innan jag träffar rätt. Alltså behöver jag få rull på ansökningarna. Varje dag ekar det i min skalle “JAG VILL INTE VARA HÄR EN MINUT MER ÄN NÖDVÄNDIGT!!”
 

Finns det någon online-kurs du skulle kunna hoppa på nu när du har tiden och AG inte efterfrågar dina tjänster? Något som ger dig åtminstone lite struktur att hänga upp din dag på?
Eller har du något intresseområde inom kommande jobb som du kan fördjupa dig i? Inom många områden finns det bra webseminarium, filmade föreläsningar, informativa texter mm. Passa på att kompetensutveckla dig med fokus på vad du är intresserad av! Det är ju inte så att du smiter från arbetsuppgifter tänker Jag, de verkar ju inte ens finnas att smita från...
 
Du kan inte jobba hemifrån ett par dagar i veckan?
Det ger ju lite mer frihet. Skadar kanske inte att fråga?
Nej det skulle jag aldrig fixa mentalt! :D Dels har jag ingen att fråga, dels så vet ju alla här att jag inte har något att göra, så om jag sedan bara inte skulle dyka upp längre så skulle det kännas extremt mycket som skolk! :o
Jag tänker att jag ändå visar god vilja och lojalitet mot mitt arbete genom att dyka upp och finnas på plats. Och om jag skulle försöka lyfta frågan högre upp (t ex till den som är chef på pappret) så är risken stor att jag väcker en björn jag i dagsläget faktiskt helst vill ska fortsätta sova. För risken är väldigt stor att de då desperat hittar på meningslösa fabricerade dumuppgifter bara för att ge mig något att göra (det förekommer redan såna tendenser), och det vill jag absolut inte! Är det något som tar ännu mer knäcken på mig än att inte ha något att göra, så är det att göra helt meningslösa idiotuppgifter som inte är till någon nytta alls!
Jag ska bara ha ett nytt jobb just nu - det är det som är mitt fokus. Och helst utan att tappa allt för mycket självrespekt innan dess. :)
 
Finns det någon online-kurs du skulle kunna hoppa på nu när du har tiden och AG inte efterfrågar dina tjänster? Något som ger dig åtminstone lite struktur att hänga upp din dag på?
Eller har du något intresseområde inom kommande jobb som du kan fördjupa dig i? Inom många områden finns det bra webseminarium, filmade föreläsningar, informativa texter mm. Passa på att kompetensutveckla dig med fokus på vad du är intresserad av! Det är ju inte så att du smiter från arbetsuppgifter tänker Jag, de verkar ju inte ens finnas att smita från...
Bra idé! Tack! :up:
 
Bra idé! Tack! :up:

Jag har läst en del kurser på edx.org och där är det oftast gratis att följa kursen och sedan kan man köpa till certifikat om man vill. Jag har läst kurser i Lean och Sex Sigma vilket jag märkte att typ alla företag inom min bransch efterfrågade sist jag sökte jobb och det är riktigt bra kvalitet på utbildningarna 👍
 
Jag har läst en del kurser på edx.org och där är det oftast gratis att följa kursen och sedan kan man köpa till certifikat om man vill. Jag har läst kurser i Lean och Sex Sigma vilket jag märkte att typ alla företag inom min bransch efterfrågade sist jag sökte jobb och det är riktigt bra kvalitet på utbildningarna 👍
Tusen tack! :):up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: escodobe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Det har åter blivit mörkt. Det suger verkligen när det blir mörkt så tidigt. Jag vet inte vad jag ska göra resten av dagen. Förvisso...
2
Svar
20
· Visningar
1 604
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp