Motivationsbrist

Sporthorse

Trådstartare
Herregud, hur gör ni för att hålla motivationen uppe så här års?
Det är lera, regn, slask, mörker, skitiga hästar, täcken, ännu mer lera och så covid-19 på det!
Min motivation har i princip dött ut med soltimmarna.
Det brukar ju bli bättre när man väl sitter i sadeln, men generellt känns det inte kul att ha häst på vintern.
Nu har jag planerat in vintervila i några veckor, just för att motivationen verkligen är bortblåst.
Jag tänker ibland hur skönt det hade varit att inte ha häst på vintern, men samtidigt kan jag såklart inte se ett liv utan egen häst. Jag känner mig sjukt negativ och tråkig när motivationen är så nere.:o
 
Senast ändrad:
Tar gärna del av tips då min häst plockat av sig en sko varje dag 2021 (och 3 skor sista månaderna av 2020) och jag har lite kämpigt att hålla mig motiverad när jag ALDRIG kan komma igång på riktigt.
 
Ja du ... det gör jag nog inte :angel:
Jag har nått samma insikt om att det inte är så kul just nu, delvis för att allt är mörkt och täckt av lera, dels för att jag själv haft väldigt ont i kroppen på sistone. Har sagt att hästarna ska få gå lite på halvfart under januari. Sedan får vi väl se om det kommer lite mer ork. Tänker att det kommer ju faktiskt en del av året då det brukar vara enklare att känna att det är lite roligt att njuta av alla timmarna man tillbringar i stallet.

Skönt att man inte är ensam om att avsky det i alla fall :idea:
 
Herregud, hur gör ni för att hålla motivationen uppe så här års?
Det är lera, regn, slask, mörker, skitiga hästar, täcken, ännu mer lera och så covid-19 på det!
Min motivation har i princip dött ut med soltimmarna.
Det brukar ju bli bättre när man väl sitter i sadeln, men generellt känns det inte kul att ha häst på vintern.
Nu har jag planerat in vintervila i några veckor, just för att motivationen verkligen är bortblåst.
Jag tänker ibland hur skönt det hade varit att inte ha häst på vintern, men samtidigt kan jag såklart inte se ett liv utan egen häst. Jag känner mig sjukt negativ och tråkig när motivationen är så nere.:o

Jag får i princip aldrig motivationsbrist för jag tycker det kul varje dag att hålla på med hästarna. Du kanske skulle hitta en medryttare eller ngt som avlastar dig? 🙂
 
Men det ÄR ju tråkigt med hästar så här års. Tror någon smart människa uppfann vintervila som en utväg. Tycker det är helt ok att hästarna bara får gå och skrota i ett par veckor så länge som de kan röra sig ok i hagarna (om det är total blankis är det så klart viktigt att man försöker hålla igång dem i ridhuset). Det finns ju inga tävlingar att se fram emot i år så det är ok att vilan blir längre. Planera in ett startdatum, beställ ett nytt schabrak som du skall rida i första passet, putsa stövlarna och se till att allting är rent och fint. Då blir nystarten något trevligt att se fram emot istället för den där motiga.

Ett annat tips är att planera in storrengöring av stall och sadelkammare ett par dagar innan omstart. Baka en baka, bjud in dem andra som står i stallet, och städa tillsammans. Det är så trevligt att ”komma tillbaka” till ett skinande rent och organiserat stall och är man ett par stycken går det ju fort.
 
Men det ÄR ju tråkigt med hästar så här års. Tror någon smart människa uppfann vintervila som en utväg. Tycker det är helt ok att hästarna bara får gå och skrota i ett par veckor så länge som de kan röra sig ok i hagarna (om det är total blankis är det så klart viktigt att man försöker hålla igång dem i ridhuset).
Jag förstår att andra tycker att det är tråkigt med häst vid den här tiden på året, men jag kan inte hålla med själv. Jag tycker istället att det är jobbigt på sommaren när det är så väldigt varmt, så då får hästarna (bägge unga) ta det lugnt eller vila helt om det inte kommer någon dag med svalare väder. Man kanske kan göra tvärtom, att rida ut en lugn vända när det är bra väder?
 
Jag förstår att andra tycker att det är tråkigt med häst vid den här tiden på året, men jag kan inte hålla med själv. Jag tycker istället att det är jobbigt på sommaren när det är så väldigt varmt, så då får hästarna (bägge unga) ta det lugnt eller vila helt om det inte kommer någon dag med svalare väder. Man kanske kan göra tvärtom, att rida ut en lugn vända när det är bra väder?
Håller med om att somrarna är jobbiga. Här får vi rida innan klockan sju på morgonen annars är det för varmt, och hästarna står inne dagtid (och om de inte gör det, går de självmant in i vindskyddet för att slippa flygfän och hettan/fuktigheten). Är tvungna att ha luftavfuktare i sadelkammaren för annars möglar lädret på ett ögonblick.

När jag tänker efter är det ju bara ett par månader på våren och hösten som det är smärtfritt att ha häst. Tur att de månaderna är så roliga! :)
 
Jag älskar att rida när det är varmt jag... ;) Så vi är alla olika.

Men nu i vinter har jag varit med i distanspådistans och det har fått ut mig en del. Så jag ”uppfann” en egen utmaning för 2021 där jag samlar km med både rid- och körhästen. Det har redan fått mig att ge mig ut i mörkret vid ett tillfälle när jag egentligen mest ville mysa inne.

Sen har jag bokat träning varannan tisdag samt löst ridhuskort på ett ställe i närheten, så nu sjutton ska här ridas! :laugh:
 
Jag håller med! I år pepprar jag mig själv full med hästpoddar, inspiration här från buke, Youtube, Facebook, bloggar, böcker et.c. et.c. Det har funkat bättre, så i år är jag mer sugen på att komma ut i stallet än jag brukar vara.

Jag brukar alltid lägga ned ribban. För mig funkar det inte att tänka "jag måste för hästens skull" för då blir det ännu mer motigt för mig- för att jag får dåligt samvete OM det blir oplanerad vila. Istället försöker jag hitta olika "jag vill idag..."

Jag funderar också på att gå tillbaka till månadsplanering som jag gjorde när jag var yngre. Jag har varit planlös i mitt hästägande rätt länge (för att vi haft många år med komma igång-skada-komma igång) och det är också döden för motivationen. Nu har jag en övergripande plan igen, men funderar alltså på att gå tillbaka till en detaljerad (gjorde träningsplaner för varje dag en månad i taget som yngre).

Jag har också börjat lägga in träningar, så varannan vecka rider jag för tränare igen och det gör det också roligare under den här mörka, ruggiga perioden. Jag planerar en del ritter tillsammans med andra i stallet också.

Det har funkat bra för mig hittills i år, att lägga in lite extra roliga saker då och då (blir nån eller några gånger per vecka) och då känns det också mer okej att jag däremellan kanske känner mig trött och less av mörkret och bara tar lugna turer då.
 
Jag har varit ledig över helger + mellandagar, det hjälper mig massor med motivationen, både att kunna rida och göra annat i (någon form av) dagsljus. Jag har bokat så många träningar som min tränare orkar med ungefär, och dessutom åkt iväg och ridit på fina ställen när det är ljust. Det är ju så mycket jobbigare när man jobbar hela dagarna och det bara är mörkt hela tiden. Det känns som om man knappt hinner se gården under flera månader. Dessutom har vi hårdgjort och grusat våra vinterhagar. Det gör att den här vintern är mindre jobbig, det hjälper faktiskt en hel del.
 
Jag håller med om Youtube, poddar, läsa reportage i Ridsport etc. Men jag har också haft ridningen på halvfart i flera år pga blandade orsaker, så det kanske motiverar mer när man "börjar om" och längtar efter att ens fina unghäst ska bli klar att börja med seriöst igen. Betydligt tuffare när skador och sjukdomar går omlott och man inte kommer någonvart.

Jag har gått med i några fler FB-grupper, bland annat en som handlar om att hitta ridsällskap och skulle kunna tänka mig att framåt våren försöka åka iväg och rida ut med andra på bättre uterittsvägar än här. Ännu bättre om det hade gått att komma igång med träning för instruktör också någon gång, men det får bli när eller om det kan.

Och så har jag börjat registrera ridningen i Equilab, jag är en app-nörd som gillar att registrera och mäta all form av träning så det här känns än så länge också som en motivationshöjare. Lättare att hålla koll och mäta än att komma ihåg att bokföra allt på papper, och gör jag någon bomövning från t ex Hippson kan jag bara fota av den och bifoga till ridpasset.
 
För mig har det alltid fungerat att planera min hästvecka i förväg. Då funderar jag inte så mycket utan bara gör. Sen har det blivit allt enklare att hålla uppe motivationen för mig i ett större stall där fler håller igång och man kan peppa varandra (och rida tillsammans!).
 
Herregud, hur gör ni för att hålla motivationen uppe så här års?
Det är lera, regn, slask, mörker, skitiga hästar, täcken, ännu mer lera och så covid-19 på det!
Min motivation har i princip dött ut med soltimmarna.
Det brukar ju bli bättre när man väl sitter i sadeln, men generellt känns det inte kul att ha häst på vintern.
Nu har jag planerat in vintervila i några veckor, just för att motivationen verkligen är bortblåst.
Jag tänker ibland hur skönt det hade varit att inte ha häst på vintern, men samtidigt kan jag såklart inte se ett liv utan egen häst. Jag känner mig sjukt negativ och tråkig när motivationen är så nere.:o
Kan du rida när det är dagsljus? Jag rider så mkt jag kan när det är ljust och sen en gång i veckan i ridhuset. Ibland lägger jag också in vila under vintern. Jag rider också ut med sällskap men det va mest förr. Nu med små barn, jobb osv är det skönt delvis när man rider själv. Man kan ju också promenera med sin häst (jag joggar också en del avsuttet), longera, lösgaloppera och använda skrittmaskin om man har tillgång till det.
Annars mys med hästen och sänk kraven tills det känns lättare igen :)
 
Jag känner inte igen problemet alls, köpte min häst som föl för mer än 13 år sedan och har målmedvetet kämpat på i ur och skur sedan dess, jag har en plan som jag följer oavsett väder (bortsett från någon enstaka gång). Jag har aldrig tyckt att det varit jobbigt eller tråkigt att rida min häst. Men så har jag ju ett mål med min ridning också, är det det som brister hos er som tycker det är jobbigt på vintern kanske? Vintern är ju perfekt att träna inför tävlingssäsongen 😊
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 080
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag flyttade min häst från Stockholm 70 mil norrut för två måndader sedan ungefär. Det är ju helt sjukt vilken annan miljö det är här...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp