motivering till igångsättning

vinkelina

Trådstartare
Någon som blivit beviljad igångsättning än av andra orsaker än överburenhet eller havandeskapsförgiftning?

Önskar mig det denna gång (sonen igångsatt i vecka 42+3) pga

*snabb förlossning (6 timmar totalt)

*10 mil till bb

*går inte att smärtstilla, lokalbedövning fungerar inte, ryggbedövning får inte läggas så är morfinpreparat som gäller

* Förlossningsskada med sonen som ännu inte läkt

Om jag vill beviljas jag kejsarsnitt, men det vill jag helst undvika. Igångsättning förhalar det ännu. På kontroll idag, går in i vecka 37+0 i morgon sköt det fram beslutet till vecka 40+3 då ny koll görs ifall jag inte fött ännu. Idag var jag 1 cm öppen, tappen mjuk men 3 cm lång och lite bakåtlutad.

Är min lista "egoistisk" eller är mina motiveringar rimliga för att de i teorin i alla fall skulle vara motiverat med igångsättning?
 
Jag vet inget om egoistiska anledningar eller ej. Men tror inte 6 timmar klassas som en snabb förlossning. Tio mil är nog också rimligt beroende på trafiksituation då förstås.

Har du tänkt att du ska ta morfin under förlossning eller ska du vara utan smärtlindring? Behöver morfinet ges tidigare än annan smärtlindring under förlossningen?

Låter väl rätt vettigt att göra en ny bedömning i v 40+3. Om förlossningen blir lik den förra så går du kanske över mycket igen.
 
När jag har pratat med min mor (barnmorska) om det för egen del pga sjukt less på att ryggen bara blir sämre och sämre, menar hon att det oftast inte blir så bra om kroppen inte är tillräckligt redo själv.
Har dock glömt vilka ”specifikationerna” är men kan höra om du vill.
 
Blev beviljad pga förlossningsrädsla med 3:e barnet, sattes igång förra torsdagen. Barn 2 gick hastigt så kändes skönt att vara på plats. Jag hade dock ryggbedövning som dock inte gav så mycket så fick förlita mig på lustgasen.
 
Jag vet inget om egoistiska anledningar eller ej. Men tror inte 6 timmar klassas som en snabb förlossning. Tio mil är nog också rimligt beroende på trafiksituation då förstås.

Har du tänkt att du ska ta morfin under förlossning eller ska du vara utan smärtlindring? Behöver morfinet ges tidigare än annan smärtlindring under förlossningen?

Låter väl rätt vettigt att göra en ny bedömning i v 40+3. Om förlossningen blir lik den förra så går du kanske över mycket igen.

Vet inte vad preparatet säljs under för namn i Sverige, men den aktiva substansen är oxikodonhydroklorid. Förra förlossningen injicerades det i muskeln under själva värkarbetet, och då hade jag varit utan smärtlindring i 4,5 timmar. Öppnade mig sedan 6 cm inom en timme

Åt mig har de sagt att 6 timmar var snabb förlossning (första barnet) öppningsskedet 5,5 timmar, 15 min krystning och 15 min "efterarbete" (kommer inte på vad det heter men när moderkakan kommer ut)
 
Jag vet inget om egoistiska anledningar eller ej. Men tror inte 6 timmar klassas som en snabb förlossning. Tio mil är nog också rimligt beroende på trafiksituation då förstås.

Har du tänkt att du ska ta morfin under förlossning eller ska du vara utan smärtlindring? Behöver morfinet ges tidigare än annan smärtlindring under förlossningen?

Låter väl rätt vettigt att göra en ny bedömning i v 40+3. Om förlossningen blir lik den förra så går du kanske över mycket igen.
Jag tror nog tyvärr inte heller att 6 timmar räknas som snabb förlossning i den meningen att det är befogat med igångsättning. 10 mil kan kanske vara, beroende på.
 
Min tanke är att det oavsett låter galet att skjuta upp beslutet till efter bf? Vad som räknas som "tillräckliga skäl" har jag ingen aning om (men fick intrycket att igångsättning pga förlossningsrädsla inte var svårt att få om jag hade velat).

(Min sista förlossning på knappt 6 timmar har också blivit kallad snabb av alla i vården. Men då har vi inte pratat om något inför (en högst hypotetisk) nästa gång).
 
Någon som blivit beviljad igångsättning än av andra orsaker än överburenhet eller havandeskapsförgiftning?

Önskar mig det denna gång (sonen igångsatt i vecka 42+3) pga

*snabb förlossning (6 timmar totalt)

*10 mil till bb

*går inte att smärtstilla, lokalbedövning fungerar inte, ryggbedövning får inte läggas så är morfinpreparat som gäller

* Förlossningsskada med sonen som ännu inte läkt

Om jag vill beviljas jag kejsarsnitt, men det vill jag helst undvika. Igångsättning förhalar det ännu. På kontroll idag, går in i vecka 37+0 i morgon sköt det fram beslutet till vecka 40+3 då ny koll görs ifall jag inte fött ännu. Idag var jag 1 cm öppen, tappen mjuk men 3 cm lång och lite bakåtlutad.

Är min lista "egoistisk" eller är mina motiveringar rimliga för att de i teorin i alla fall skulle vara motiverat med igångsättning?
Jag fick igenom min vilja att få EDA tidigt och igångsättning om den stannade öppningsarbetet.
Med första barnet kunde jag inte slappna av så då fick de ge EDA och igångsättning. Jag ville ha likadant med andra barnet men igångsättning behövdes inte. Sov tre timmar på EDA och vakande fullt öppen och krystade i två minuter. ;)
Träffar man rätt BM så tror jag att det mesta går att diskutera!
De på förlossningen var ytterst tveksamma till min önskan men det visade sig att jag och min BM kände min kropp bäst. :)
 
Min tanke är att det oavsett låter galet att skjuta upp beslutet till efter bf? Vad som räknas som "tillräckliga skäl" har jag ingen aning om (men fick intrycket att igångsättning pga förlossningsrädsla inte var svårt att få om jag hade velat).

(Min sista förlossning på knappt 6 timmar har också blivit kallad snabb av alla i vården. Men då har vi inte pratat om något inför (en högst hypotetisk) nästa gång).

Just det med att de godkänner ett kejsarsnitt om jag vill ha men inte en igångsättning känns surt. Ingen vet nämligen hur min skada kommer att påverka
 
Någon som blivit beviljad igångsättning än av andra orsaker än överburenhet eller havandeskapsförgiftning?

Önskar mig det denna gång (sonen igångsatt i vecka 42+3) pga

*snabb förlossning (6 timmar totalt)

*10 mil till bb

*går inte att smärtstilla, lokalbedövning fungerar inte, ryggbedövning får inte läggas så är morfinpreparat som gäller

* Förlossningsskada med sonen som ännu inte läkt

Om jag vill beviljas jag kejsarsnitt, men det vill jag helst undvika. Igångsättning förhalar det ännu. På kontroll idag, går in i vecka 37+0 i morgon sköt det fram beslutet till vecka 40+3 då ny koll görs ifall jag inte fött ännu. Idag var jag 1 cm öppen, tappen mjuk men 3 cm lång och lite bakåtlutad.

Är min lista "egoistisk" eller är mina motiveringar rimliga för att de i teorin i alla fall skulle vara motiverat med igångsättning?

Ja. Jag hade hyperemesis deluxe och gräslig foglossning samt en asjobbig förlossning i bagaget. Vi fick prata med sjukhuset och de bestämde en tid för snitt, sen flyttades jag fram två veckor. Första tiden var satt nääära förlossningsdatum, flyttades till tidigare eftersom jag helt enkelt inte orkade mer. Jag var slut som artist och fick snitt av humanitära skäl, rent medicinskt fanns eg inga hinder.
 
Och snitt var en bra upplevelse för mig, varför vill du inte det?

Pga min grundsjukdom vill (vågar) de inte lägga ryggbedövning utan jag måste sövas ner. Risken finns att de bildas hematom i ryggraden. Sedan är jag aldrig opererad innan (sydd) och min sjukdom kan försvåra läkningsprocessen, mera smärtor, att de spricker upp och bilda fula ärr osv(rekommendationen är dubbelt så många stygn och att de skall sitta dubbelt så länge som vanligt)

Ett snitt känns för ”experimentellt” i dagens läge
 
Hur gick det?
Läste tråden och får känslan att du har samma sjukdom som jag dvs ehlers danlos syndrom. Jag har fem barn, snittad alla gångerna eftersom bedövningen inte tar. Lite olika komplikationer har det varit men helt ok förutom sistaen där blev det urakut snitt i v.32 pga blödningar och en moderkaka som växt fast och in i levmodertapp, livmoder och urinblåsa. Dog nästan på kuppen och fått fysiska men för livet. Men var helt klart värt det. Dottern har klarat sig otroligt bra. Är tre år nu.
 
Hur gick det?
Läste tråden och får känslan att du har samma sjukdom som jag dvs ehlers danlos syndrom. Jag har fem barn, snittad alla gångerna eftersom bedövningen inte tar. Lite olika komplikationer har det varit men helt ok förutom sistaen där blev det urakut snitt i v.32 pga blödningar och en moderkaka som växt fast och in i levmodertapp, livmoder och urinblåsa. Dog nästan på kuppen och fått fysiska men för livet. Men var helt klart värt det. Dottern har klarat sig otroligt bra. Är tre år nu.

Jepp. Har samma (och kollar du Facebook hittar du mig där på vänlistan😜)
 

Liknande trådar

Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 114
Senast: Tramptass
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 207
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp